MC-olyckor, som det presenteras...

Hampe

Skriver massor!
... i media, men är det egentligen det?

Fyllkorningar utan varken körkort eller hjälm på stulna, oreggade crosshojar.
Kryssa i eller dra bort det ej tillämpliga i de olika fallen, men är det rätt att det kategoriseras som "MC-olyckor"...? Rättvist?

http://www.skanskan.se/article/20110628/LUND/706289827/1012/-/mycket-ar-oklart-med-mc-kraschen

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13125945.ab

http://www.dt.se/nyheter/orsa/1.3354216-kvinna-omkom-i-mc-olycka

Finns hur mycket elände som helst att länka till i år, detta är bara några exempel. Ändå riskerar dessa vettvillingar att utgöra beslutsunderlaget för nästa knasbeslut från myndigheterna - medvetet eller omedvetet.

Visst har vi lyckats värja oss statistiskt sett från alla stollar som klotar ihjäl sig på sina små 4-hjuliga lektraktorer? Även dessa klassades som "MC-olyckor" för några år sedan.

Då är det bara resten kvar då; var går gränsen för en "MC-olycka"?

En fiddy som 13-åringar dånar runt på i bostadsområden med, tre och tre åt gången är per definition en motorcykel. Men är det eländet kidsen ställer till med till sist en "MC-olycka"...?

Medelålders som halar fram en tonårscross ur vedboden under en grillfest och stilar på gärdet brevid, kan dom skapa en "MC-olycka"?

Gangsters som drar runt mellan olika rån på stulen hoj - "MC-olycka"?

Veteranhoj som trillat ur registret, marginellt snabbare än jämnårig moped - och där föraren verkar inbilla sig att avsaknaden av nummerskylt gör att man inte behöver ha hjälm heller - "MC-olycka"?

Joda, jag vet att att SMC centralt följer upp varenda notis för att ta reda på vad som ligger bakom. Vissa år har de värsta vansinnigheterna faktiskt flytit upp i debatten också.

I år känns som ett bra år att lista sådant som rimligen borde rubriceras som något annat än "MC-olycka"...

Hampe

edit:

En till:
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article13238830.ab

Last edited:

Pisken

New member
Dom du länkar till ÄR väll "mc-olyckor" ... dvs olyckor som skett med en motorcykel inblandad , sen att det är fyllstrutar,tonårshuliganer eller annat löst folk som krashat med en mc istället för i en bil så blir det värt för kvällspressen att slänga in en notis om det....

Synd att det troligen "färgar av" på beslutsfattare som bara läser rubriken och tror att allt mc folk antingen är långhåriga med väst o ryggmärke,fyllstrutar,plastraketghostriders osov gör inte klimatet bättre för oss "vanliga" hojåkare

SMC är bra att det bråkas å stökas lite när överheten hittar på nya tokerier och lagar gällandes MC trafik för att stävja "mc-olyckorna"

Hellman

New member
Media, framförallt chock-median/kvällspressen, framställer ju alla olyckor där en MC är inblandad som "MC-olycka". Sen om det var en halvblind kärring/gubbe som körde ut framför en laglig framfart i 70 knyck spelar inte så stor roll. Vi är s a s dömda på förhand. Personligen föredrar jag ordet trafikolycka i varje fall.

Sen är oroväckande många dödsolyckor på MC orsakade av folk utan körkort, på fyllan, trippen eller bara ett kriminellt hjon som tar en joyride på stulet fordon och blandar in de tidigare kategorierna.
Dessa olyckor har ingenting att göra i statestiken som beslutsfattare ser, punkt slut.

Om jag skulle, låt säga, smyga iväg och sno ett segelflygplan, vinscha upp skiten i luften och knarka hela vägen till krasch in i en folkmassa få förbudsivrare att gå på segelflygsklubben? :rolleyes:
Lätt överrdrift men ändå.

Man slås man ju av en del saker i artiklarna, det som utmärker sig mest är kvinnan som omkom på crossen där det står:
"Enligt polisen är det oklart ifall hon tillfälligt lånat motorcross-cykeln eller ifall hon var en van förare på fordonet."
Är det så svårt att ta reda på? Vem ägde fordonet? Det fanns ju två anhöriga på plats?

Hampe

Skriver massor!
Kors i taket!
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.664161-tva-svart-skadade-efter-trafikolycka

Man får leta länge i texten för att se att en MC är inblandad!
Dessutom anges tydligt en u-svängade bildåre (heldraget!) som vållande till olyckan. Kudos, GP!
Alla vi som brukar maila och påpeka felaktigheter i andra riktningen kan ju passa på att maila och tacka denna gången!

Nu till det tråkiga:
Drogfylla misstänks, inga vettiga kläder och tydligen inte ens hjälm på en av dödspiloterna...

Vad fan är det med folk?
För mig är det tillräckligt mycket tripp att åka hoj - det kan aldrig bli tråkigt!
Sitta och småknarka lite och sedan ge sig ut och brumma motorcykel...?
Är det inte bättre att koncentrera sig på det ena eller det andra?
Göra något av det ordentligt?

Well well...

Hampe

Last edited:

Maru

New member
Här har vi en notis till som med lite illvilja skulle kunna rubriceras som MC-olycka
http://www.expressen.se/nyheter/1.2484741/skottlossning-mot-bandidoslokal
eftersom stjärnskottet efteråt lyckas vurpa bort sig och blir plockad av polis...

Förmodligen vann "Skottlossning mot Bandidoslokal" i 'läsvärde' denna gång mot "MC-olycka" men det var väl hårfint, kan tänka.

Hampe

Vi är dessvärre inte ensamma om att råka ut för detta.
Det är sällan eller snarare aldrig en fotbollshulligan är där för att se på fotbollsmatchen.

Det är en liten klick som utmärker sig och befläckar hela verksamheten.

Hampe

Skriver massor!
Mer hemskheter!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13256331.ab

Återigen är både uppgiftslämnare och journalist osäker på om det handlar om MC eller moped, men rubriksättaren vet besked!

Skitsamma, en trimmad moppe kan en paragrafryttare säkert skohorna in i facket "lätt MC", men ärligt - är detta vad vi motorcyklister skulle kalla för en "MC-olycka"...?

Hampe

dab

New member
MC Olyckor to be or not to be?

Finns en MC inblandat så är det en MC olycka, vem eller vad som har orsakat olyckan är en annan sak. Kvällspressen lever på sensationalism en fakta som alla mogna människor har insett för länge sen. Om nu beslutsfattare rättar sig efter kvällspressens sensationer då är vi illa ute allmänt.
Dax för oss vanliga MC människor att inse det finns en stigma kring MC åkande i allmänhetens ögon och nyhetskanalerna håller den levande, det får vi också lever med tills vi har överbevisat alla eller att de själva börjar åka hoj.

/Marlon Brando.:cool:

Cawwa

New member
Jo nu funka länken för mig med fast de har kanske ändrat rubriken "Ung kvinna död efter påkörning" Det är ju skillnad mot vad som står i fliken på min webläsare "Kördes på av motorcykel - kvinna avled"

Mycket som var osäkert i den artikeln, det enda som tycks vara säkert är att en kvinna avled. Nog så tragiskt.

Hampe

Skriver massor!
Tingvall strikes again.

Ja, här skulle man kanske kunna göra en ny tråd, men eftersom det handlar om media och hur motorcyklister beskrivs så får den hänga på här:

Bakgrunden är de rocketeerande dödstalen i trafiken: http://gt.expressen.se/nyheter/1.2490195/dubbelt-sa-manga-doda-i-trafiken-i-ar

Här på västkusten talas det om att dödsolyckorna fördubblats i år, och trots flera tragiska historier med drogade, körkortslösa stollar på stulna hojar så ligger den tunga ökningen bland... ...eh... ...drogade, körkortslösa stollar i mer eller mindre stulna bilar.
Eller, det kanske bara känns så just nu, måste titta närmare på det. Biloyckorna ökar i vart fall dramatiskt, och det är spektakulära stjärnsmällar det handlar om.

Men se Tingvall har saken klar för sig!
– Sommarperioden är den värsta perioden, det är flest som omkommer på sommaren. Det beror på att det är mycket tvåhjulingar ute, säger han.

Dra på trissor!
Lite glidande längs Storgatan gör att bilister ute på motorvägen kilar in sig under lastbilssläp och släpas med tills hela skiten brinner upp...?

Råkar en bilist möta en hojåkare längs Tostaredsvägen så är detta fullgod anledning att dra upp gamm-Porschen i 200 och plantera den i fronten på en SAAB vid sidan av vägen(?) Efter att först ha vänt rumpan till så man själv skall överleva på SAAB-killens bekostnad? Eftersom SAAB ändå är ett döende bilmärke...?

F'låt, men hur fan tänker karlen?

Det sker fler trafikolyckor på sommaren än på vintern!
Det beror på en helsikes massa faktorer, där trafikintensitet lätt kan sägas vara den enskilt största.

Just nu skenar bilolyckorna, är det inte förbannat osmakligt att skylla dessa på hojåkarna?
Vi tar vårt ansvar, men vi behöver inte någon Bagdad Bob som i media försöker lasta andra trafikantgruppers inbördes tillkortakommanden på oss!

Hampe

Last edited:

Skye

Kör Mycket!
Den största anledningen till att olyckorna ökat måste vara att bilister gör annat i bilen än tittar på vägen. Jag är förvånad att det inte smäller mer för knappt någon tittar längre bakåt, inte ens när det backas.

Önskar trafikpolisen hade stoppat fler för brister i uppmärksamhet, placering och omdöme. Faktorer som gör att man får körkort men när körkortet beviljats inte efterlevs.

DuvD

New member
Undrar om det man i tidningen läser om "beteendeövervakning", är det blåskontroll eller rullande kontroller av beteende? Jag hade gärna, trots hyfsat välbetalt jobb, extraknäckt som trafikpolis. Jag vet ju var 'jag själv' kör för fort osv så jag hade kunnat fylla eventuella kvoter...men visst, bara köra hoj på E4an skrämmer många bilister...

Skye

Kör Mycket!
..därför har jag vit hjälm och extraknäcker på mitt eget sätt genom att djävlas tillbaka.

En del är så rädda att de sänker hastigheten med 20 km/h under gällande begränsning. Ett fel det också för det skapar orytm och irretation, samt en frustrerad omkörning i fel läge.

Det skulle visas mer hänsyn, så enkelt är det men svårt för en svensk som bara är sig själv närmast..

Hampe

Skriver massor!
Ja, fy tusan.

En annan är ju tack och lov förbjuden att skriva på Sporthoj, men man kan ju läsa...
Det där NÄHÄ! <-> JOHO! -käbblet är inget jag önskar här, men det är ju ingen olycka i mina ögon; Det är en katastrof - för oss andra som måste försvara oss mot rekylen och ta konsekvenserna av deras körning.

Jag tycker att det är osmakligt att tidningarna exploaterar en liten omogen flicka - omyndig! http://www.svd.se/nyheter/inrikes/polisen-tog-min-pojkvans-liv_6341152.svd Men, något annat var väl knappast att vänta, eller...?

Hon är på förstasidan i Aftonbladet och en ond liten tårtbit inom mig säger att hennes eftertraktade 15 minuter inträffade tidigt i livet.
Undrar hur många år det dröjer innan hon förmår räkna fram slutsumman på vad hennes kvart kostar henne själv?

Men - en annan ekvation är mer intressant!
Hur många riktiga hojåkare måste köra helt obemärkt i hur många mil, under hur många år för att neutralisera skadan som denna vettvilling åsamkat oss som MC-kollektiv? Går det ens att att släta över något sådant här?

Hampe