MC-mässan, vad tyckte ni?

Petra

Super Moderator
Filmer från mässan

Klicka in er på Garaget (MC-Folkets lilla hörn på SMC:webben) och kolla på Robert Gustavsson som summerar årets mässa.

Där finns oxå film med tjejerna som bygger om 999:a.

Dessutom kan ni bland annat se hela uttalandet där Gabriella Norén (m) säger att det är meningen att nya skatten medför att vissa motorcyklar blir så dyra att försäkra att ingen kommer att ha råd att göra det.
 

Marie

Banned
Vägverket och nösseträet Klas Tingvall kunde ju stått i nån monter och tagit emot alla motorcyklisters "jubel":mad:
Nollvisionen= ingen ska klara sig i trafiken...
Man sätter upp mer och mer vajer vare sig det behövs eller ej.
Man sätter ut vajer på vägrenar där det annars bara hade vart att rulla ut vid behov-vart tar man vägen idag om det kommer utryckningsfordon som har brådis????
Å får punka på bilen, så står man med arslet rätt ut i trafiken !!!
(får väl fordra jeansen med läder i baken så det står emot ev påkörning av förbisvichande bilar)
Har tom sett vägar med dubbelriktad trafik där man sätter upp vajer på bägge sidorna-så skulle en bil/lastbil hamna på fel sida av vägen så har man ingenstanns att ta vägen-denna fårfålla ser till så att vi avlivas på ett effektivt sätt!
snyggt jobbat Klas Tingvall !!!:D ;)
:woody

Kan bara hålla med dig!

Jag har väl kört runt 100.000 mil med diverse fordon, och vid några tillfällen har jag räddat livhanken (och även fordonet) genom att sticka ut i spenaten. Mycket små materiella skador och inga alls personskador.

Jag fattar inte varför man är så tokig i att sätta räcken längs vägkanten om det inte finns stup, vattendrag eller bergknalle där...
 

totted

New member
Mässor inte kul längre

Har gått på mc-mässor sen tidigt 70-tal. Numera tycker jag dom är en katastrof, på tok för mycket folk i för små lokaler. En massa trängsel, knuff, ingenstans att sitta och käka. Det är väl kul att så många upptäckt mc-hobbyn, men jag har nog besökt min sista mässa.

Handlarnas "prova-mc-dagar" ger i alla fall mig mycket större utdelning, det får bli min melodi.
 

steFAN

New member
Kunde inte vara i montern hela tiden tyvärr. Jobbade både hos SMC då och då, och hade olika affärsgrejer o ta hand om.

Personligen så håller jag med och påpekade (efter att montern var färdig) att det definitivt bör ha varit mycket större SMC skylt ovan montern som reklam för det hela.

Synd att du inte var i din monter!Jag får väl ta mej till nån tävling till sommarn så jag får se en riktig hoj i tävlingsskrud!!//S
 

Tyrannosaurus

New member
Det var nog den bästa mässan hittills. Ett stort plus för rymligheten, inte ens på lördagen blev det oframkomligt även om det var trångt.

Håller med tidigare talare om att SMC:s monter var lite väl anonym även om den hade en bra placering. Några stora SMC-flaggor hängande ovanför hade kunnat lysa upp rejält.

Sen tillhör det ju spelreglerna att man alltid missar en del och eftersom får reda på att "jaså var dom där?"
Nåja jag fick med det viktigaste, lite inköp av välbehövlig ny utrustning åså :)

Hearingen var väl som man kunde förvänta sig. Tre politiker kacklade, spred floskler omkring sig, svarade inte på frågor och försökte vinna sympatier genom att skylla sina egna misslyckanden på varandra.

Nej tack! Dessa politiker är inte värda annat än förakt och ännu mindre värda att rösta på. Och vad ska dom kunna få annars när dom själva visar väljarna minst lika mycket förakt. Det var någon politiker som en gång sa något i stil med "väljarna tycker inte som oss och det är ett problem". Snacka om att ha missuppfattat det där med demokrati :p
För övrigt var hearingen bra och både Jesper och M representanten fick in några bra kängor som naturligtvis förblev obesvarade.

På tal om obesvarat så är det nu 57 dagar utan svar från Anders Borg på http://www.bensinskatteuppror.se
Jag misstänker att det kommer att bli 1460 dagar utan svar eller nåt (4 x 365 = 4 år till nästa val) för inte kan väl en representant för det högre ståndet sänka sig till att svara 1,100,000 undersåtar. Dom ska bara vara duktiga får och snällt lyda husse och inte ställa alltför besvärliga frågor.
 

Svampe

New member
Tyckte att den var bra. Sist jag var i Göteborg på mässa så gillade jag den inte alls.
Nu är den där den ska vara.
 

kenta

New member
Nöjd!:)

SMC's monter hittade vi på vägen ut när vi skulle hämta jackorna i garderoben. ;)
(den hade hamnat lite avsides trots sin mitt i 'Entre'n placering')
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Jag är väldigt förnöjd med MC Mässan :)

Viktigt var att alla medlem som kom till oss var förnöjda med det jobb och den förandrings process som är i SMC. Kul att få bekräftigat från medlemmen att vi är på rätt väg och man har fortroende för oss.

Båda den politiska verksamhet, fortbildningerna och resorna var populära. Snacket om försäkringerna, båda SMC försäkringen och Utrotningshotad kampanjen är nått som man är glada för att vi tar tag i.

Att montern i år var designad av proff´ar var anmärkningsvärdigt. Och jo, vi sku ha haft störra SMC skyltar.
Monterns placering anser jag var bra - fast den köndes bättra under planerings stadiet, eftersom det där var allas uppfattning att alla på mässan ville komme förbi.

Utrotningshotad kampajnen var utan tveksam uppskattad, och att vi hade datorer med var också nytt för SMC. Det var på tiden. Nästa gång måste vi ha flera med, bl.a så man kan booka platser på resor och fortbildninger på plats. Sen kommer vi med nya datorsystemet även att ku´ta betalt med kreditkort eller direktbanks överföringar, bl. a från nya medlem.

Överraskande att så få vågade att testa på California Superbike School´s simulator. Men, flera av dom som tog chansen - bookade upp sig på direkten på en kurs. Kul, att se den entusiasm som t. ex. BMW åkare hade når flera bitar runt sit-ställning på MC plötsigt fallt på plats.

Hearingen, hoppas jag kan bli en tradition - så vi fast kan hålle en sådan om det som är aktuell fråga för motorcyklisterna under mässan.

Vad du som mäss besökare inte ser, är det dom jobb som vi också har under en mässa. Dvs att vi är runt i branschen och prater samarbeta med aktörerna. Bl. a han vi med att delta på Mc handlernas årsmöte (SMR) som vi erbjöd att sälja SMC medlemskap och fortbildningar. Vi fick såld oss in på nya annonsörer, deltagare på HojX, etc.

Vi är förtfarende ganska trötta efter en tuff vecka - och nu är jobbet att följa upp på allt som göras i efterskott....

Vi ses..
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
1. Vägverket och nösseträet Klas Tingvall kunde ju stått i nån monter och tagit emot alla motorcyklisters "jubel":mad:

2. Nollvisionen= ingen ska klara sig i trafiken...
...!!!:D ;)
:woody

1. VV var faktisk runt på MC mässan med olika representanter. Som ex. är VV aktiv deltagare i samverkverknadsgruppen, och VV kommer betala för min. 10 stuntkväller i Stockholm 2007.
Jag hade även nöjet att ha en bra dialog med VV´ representant på SMC:s hearing om försäkringsomläggningen.
SMC kommer att få i uppdrag att inventera +1.000 mil MC väg 2007, vart vi ska hitta "black spots mht MC olyckor" som VV sedan kan förbättra set med motorcyklisternas ögon.

VV och SMC har påbörjad dialog med räckes tillvärkara om att hitta det som inte finns idag - nämligen ett godkänd MC vänligt räcke (finns inte i EU idag)

Både Tingvall och övriga direktörer på VV, har by the way tackad ja till en dag på MC med SMC under våren. Vi kommer här att ha en dag vart vi kör MC ute i den vägmiljö som båda har fördelar och nackdelar för MC.

Allt jag vill komme fram till är enkelt: VV lyssnar och har börjad processen att förbättra vägmiljön även för MC i en utsträckning som vi inte set tidigare.

2. 0-Visionen, är ett politisk diktat - som VV har fått i uppdrag att genomföra med en tydligen hopplös budget.


Men, jag ska framföra till VV (som vi har möten med regelbundet) att det faktisk är en bra ide, och önskemål från SMC:s medlem, att dom även på MC Mässan bör vara synliga och kontaktbara..
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Kort tillägg till Jespers svar från en som var på plats 08.00-20.00 i vår monter torsdag-söndag.
- Montern var tom på besökare korta perioder i samband med stängningen och på torsdag då det var lite folk på mässan, annars hade vi alltid folk. Vi hade dessutom besökare före alla andra montrar eftersom entréhallen öppnade en halvtimme före de andra hallarna.
- Ifjol var montern gul, då tyckte många den var för skrikig. I år var den gråbeige- då blev den för blek. Vi funderar på ny färg till nästa år.
- Placeringen kan bli bättre om man står mitt i hallen, annars var den optimal. Ifjol stod vi bakom trampcyklarna och då hittade man inte heller SMC.
- Större skylt hade vi gärna haft från taket, men det fungerade inte i entréhallen. Vi fick inte skymma montrarna bakom oss och inte heller de som jobbar på kontoret ovanför vår monter.
- Den monterdel som syntes bäst var MC-Folket. Det var något vi hade valt medvetet inför mässan där vi skulle dela ut tidningar och verkligen lansera tidningen.
- Mässtidningar fanns i informationen och i tidningsställ runt om på mässan. Vi fixade några kartor till vår monter men kunde inte förvara mässans egna tidningar hos oss eftersom vi hade med oss 15 000 ex av MC-Folket.
- Alla centrala kurser gick att boka hos oss, däremot har alla 21 distrikt egna bokningsrutiner. Därför hänvisar vi alltid till deras hemsidor eller telefonnumret som fanns på infobladet vi delade ut. SMC Stockholms instruktörer fanns i LFs monter, de fick många besökare från oss. Deras eminenta program tog slut i vår monter eftersom vi lanserade kurser stort.
- Syntes vi? Märktes vi? 11 500 hade med sig MC-Folket hem med inbetalningskort i. 2500 skrev på kampanjen. Tusentals flyers om HOJX, kurser, SMC-försäkringen och SMC-Resor delades ut. Drygt 100 nya SMC-are fick vi på mässan och många fler har redan betalt in avgiften när de kom hem.
- Kan SMCs monter bli bättre? Det kan den alltid. Vi utvärderar vårt deltagande varje år och tar med oss synpunkterna till nästa mässa. Och som Jesper skrev, SMC-medlemmarna som kom till montern var nöjda med vårt jobb. Det är det som är SMCs mål, uppnår vi det så är vi glada.
- Ifjol arrangerade SMC en rundvandring för Vägverkets fordonsavdelning, Bilprovningen, SFRO och HDCS. Då var målet att underlätta ombyggnad och lågserieproduktion av motorcyklar för företag. Resultatet blev att texten nu finns i en proposition. Den ska SMC följa upp under våren och se vart förslaget tog vägen.
 

Håkan L

New member
För att detta inlägg inte skall missförstås så talar jag om att SMC behövs och gör ett bra jobb för knuttar/knuttarinnor i landet.

Nu till det jag undrar över.
Varför kallas generalsekreteraren "galne dansken":eek:
Hoppas det inte har med körstil att göra i alla fall;)

Undrar
Håkan
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Marie - jag får tacka, och jag lovar att jag gör mitt absolut bästa :D

Nu till det jag undrar över.
Varför kallas generalsekreteraren "galne dansken":eek:
Hoppas det inte har med körstil att göra i alla fall;)

Undrar
Håkan

Öhhh - egentligen är det nog Affe_R1 som sku svara här...
Men, om sanningen nu ska fram - har det kanske nått med körstil att göra på en vis gokartbana i Uppsala och min BMW - som vist nog gick ganska bra i förhållende till vad några lite kaxiga yngre rajsputter hade trott om en sådan äldra herra som jag på en tjock touring BMW..

Instruksen till mig var tydlig; Från och med nu är du; "Galne Dansken - du måste gå hem och bytta namn på internet forum nu..."
 

Forsberg

New member
Men, om sanningen nu ska fram - har det kanske nått med körstil att göra på en vis gokartbana i Uppsala och min BMW - som vist nog gick ganska bra i förhållende till vad några lite kaxiga yngre rajsputter hade trott om en sådan äldra herra som jag på en tjock touring BMW..

Vill minnas att det finns en cool bild med fotpinneskrap, bakhjulsstuds och märken därefter, men hittar den inte nu tyvärr :(
 

Tyrannosaurus

New member
- Ifjol var montern gul, då tyckte många den var för skrikig. I år var den gråbeige- då blev den för blek. Vi funderar på ny färg till nästa år.
Den ska vara skrikig och skrika "hej här är vi".

Men ok, om gult är för "skrikigt" och beige är för beiget :rolleyes:
Gör den blågul nästa gång, det är ju SMC:s färger.

Galne Dansken skrev:
Men, om sanningen nu ska fram - har det kanske nått med körstil att göra på en vis gokartbana i Uppsala och min BMW - som vist nog gick ganska bra i förhållende till vad några lite kaxiga yngre rajsputter hade trott om en sådan äldra herra som jag på en tjock touring BMW..

Jo tack, jag har sett bilden. En stor tung K1200RS med herrejössesnedlägg och bakhjulet i luften :D :eek:
Inte ens GP dårarna kör på det sättet, dom har hjulet i luften under inbromsning men sätter sen ner det och kör på sladd. Å andra sidan kör dom inte på go-kartbanor.

Jag har sett en annan bild också där det syns tydligare.
Det fanns en annan "galen dansk" tidigare som körde Roadracing i svensk standard superbike med Honda CBX/6 på 80-talet. Han gick under namnet Federet Paulssen (i Sverige kallad "Tjockdansken"). Han var 2 meter hög och lika bred och sköt CBX:ens sköra motorer på löpade band. I kurvorna när alla andra skrapade i knäna så skrapade han häcken, jag vill minnas att han t.o.m. hade en "knä"puck därbak (ungefär som sidvagnåkarna [burkslaven])

Är alla danskar likadana? Jag är väl bekant med flera medlemmar i den danska klubben MC777 i Helsingör, och dom är inte "friska" dom heller ;)
 

Håkan L

New member
Förstår att det kändes kul att få bräcka rejsputtarna:cool:
Man måste få vara lite galen ibland och då på rätt ställe. Alltså inte i huvudet, utan på bana:rolleyes:

Håkan
 

asterix

New member
CITAT:"Är alla danskar likadana? Jag är väl bekant med flera medlemmar i den danska klubben MC777 i Helsingör, och dom är inte "friska" dom heller "slut citat.Är väl nästan benägen o hålla med Dej,men dom är härliga mäniskor,har varit på deras träffar sen -80talet, o alltid haft skitkul,men lite galna är dom allt.
P.S. Holger Danske Traeff ar 1-3 juniD.S
 

Strömma

New member
Med det nedlägget och den benvinkeln finns det iaf möjlighet för någon att ta fram en ny variant av knäpucken, för det ser ut som något i storlek med en hockeymålvakts benskydd hade kunnat funka :)

Fast det skulle iofs inte förvåna mig om det redan finns såna att köpa, i Danmark... :D
 

Ullis

Skoj på hoj!
Men för tusan. Jag vill kunna klicka på dansken & förstora bilden!! Har aldrig sett så lite gummi i backen någonsin :D

Fixa, någon!!??

// Ullis
 
Top