Mc Kort Svin dyrt 2010

SuperRetard

New member
Dock kvarstår det faktum att de som övningskör privat ofta också HAR en lägre nivå. Även om de har fler mil i kroppen och "kör bätre" så är det enligt kriterierna ofta "fel".

Jag har lekt handledare de senaste 3 åren nu, och haft en hel del diskussioner med "mina" skyddslingars bilskolor. Och ärligt talat så är det skitsvårt att förstå, och följa de kriterier som en examinator tittar på.

Tycker jag att det är rätt? Nej
Tycker jag att det gör folk till duktiga och säkra? Nej

Förklarar det varför privatister kuggas? Ja
 

Chauffören

New member
Jag har följt tråden sen den startade. När det var dags för sonen att ta "lätta" kortet (det är ett antal år sedan) så funderade vi länge på hur vi skulle få bästa möjliga resultat, dvs att kunna hantera cykeln och förstå hur den fungerade och hur man körde så säkert som möjligt. FMCK blev svaret. Det lyckades inte helt, så sista biten fram till kortet blev en kombination av körskola och privat, körskolan svarade för grunderna och sen körde vi mängdträningen privat. Allt i ett bra samarbete. Uppkörningen gick via körskolan. Samma upplägg hade vi sen för både tunga kortet och bilkortet.
 

SuperRetard

New member
Jag har följt tråden sen den startade. När det var dags för sonen att ta "lätta" kortet (det är ett antal år sedan) så funderade vi länge på hur vi skulle få bästa möjliga resultat, dvs att kunna hantera cykeln och förstå hur den fungerade och hur man körde så säkert som möjligt. FMCK blev svaret. Det lyckades inte helt, så sista biten fram till kortet blev en kombination av körskola och privat, körskolan svarade för grunderna och sen körde vi mängdträningen privat. Allt i ett bra samarbete. Uppkörningen gick via körskolan. Samma upplägg hade vi sen för både tunga kortet och bilkortet.

Så har vi gjort både med mig (A1 för 13 år sen och A för 11 år sen) och de jag handlett nu på senare år.

Absolut mest lyckade var i fjol med tjejen. Hon hade inte mkt grunder att stå på när vi började så lektion 1 var att få ihop hennes motorik till att styra koppling med handen och inte foten ungefär.

När hon väl "kunde" köra så bokades en första lektion. Sen var jag med på de flesta lektioner för att få skolans syn på vad som skulle övas på hemma. Givet upplägget gick vi igenom mer på en lektion än vad som egentligen var bra, så övade vi på allt hemma på egen hand. Nästa lektion började med att gå igenom förra lektionens "läxor" och sen mata på med nytt igen.

Måste säga att det gick kanon. Tror hon tog 8 lektioner innan det var klart, och sen nån extra för repetition strax innan uppkörning.

Under perioden var vi också på en grundkurs med smc, DET gav enormt mkt för henne. Att få bromsa rejält 200 ggr på en dag, träna kurvtagning och balans osv..

Min uppfattning är att de flesta "pappor/makar" tycker att de själva är så bra att deras söner/döttrar/fruar automatiskt ska lära sig allt bara genom att köra när de är i närheten. Oftast är det inte så duktiga öht.

Trots tjejens prestation i fjol, så anser jag fortfarande att hon är på en på tok för låg nivå för att egentligen kännas trygg på vägen. Så nu är det avrostning, trafikövning och BKK bokat under våren för att ge henne förutsättnngarna att få en bra sommar och lära sig att växa på egen hand.
<<<<<<<<<<<<<<<<

Man behöver inte bli nån bandagsjunkie eller fartfantom. Men jag ser det som en säkerhetsfråga att ha koll på var ens egen gräns går. Hur det känns och hur man reagerar när man råkar ut för något oväntat och hur ens reaktioner fungerar när man blir rädd.
Och ja, det kommer med tiden, men jag ser hellre att hon blir medveten om det på bana med 8 meters vingelmån och gräsmatta att landa på om det vill sig riktigt illa, än på gata där det lätt innebär frontalkrock med en buss eller att hon lindar mjälten runt ett träd.
 

SuperRetard

New member
Missförstå mig rätt nu, det är inte det att jag inte tycker man skall gå körskola och utbilda sig, bara att det måste finnas möjlihet att anpassa utbildningen och på så vis kostnader efter eget behov.

/ Christian


Håller med helt.. Där är det mer frågan om VILKEN trafikskola du valt. Jag har sett både skräck- och kanonexempel på det med de 3 jag handlett.

Det är nog viktigt att man står på sig lite som kund också. De driver ett företag som säljer en tjänst, vill man köpa en tjänst där de ska gå igenom så många moment som möjligt på en lektion för att man ska kunna träna hemma så får man nog det hos de flesta om man bara förklarar att det är vad man vill ha.

Annars går de efter SIN kursplan, och den bygger ju faktiskt på att man ska lära sig på lektionstid.

Sen håller jag med om att mkt är hål i huvet. När jag tog A1 kom jag från en tävlingskarriär inom cross.. Hantera 2 hjul kunde jag, det var mer trafik och sånt som var problemet. Ändå tryckte de på att man skulle köra ett antal lektioner i körgården för att de skulle bli nöjda. Jävla lur o båg skola var det.. (framtidens trafikskola i Vällingby -97)
 

ssgt

New member
Jag håller helt med om att de riskutbildningar som finns nu verkar helt hål i huvet. Däremot hade jag gärna sett en riskutbildning där man fick lära sig förstå t.ex att våra instinkter och reflexer bryter mot vad är "rätt" när man sitter på två hjul. Att folk tror att det är rätt att motorbromsa genom kurvor, bromsa mitt i en kurva om det är lite grus och är helt omedvetna om HUR en mc egentligen beter sig vid på-/avslag/broms och styrning direkt efter uppkörning är för mig skrämmande med tanke på alla försök att göra dem säkrare på vägarna.

Förstår man inte hur svårt det är att bromsa så kommer avstånden till bilarna framför vara alldeles för små, något man ser dagligen om sommaren. Likaså alla tända bromsljus mitt i kurvor, eller tjyvlyssnade diskussioner om att det är livsfarligt att använda frambromsen..

Jag har förstått att "detärfarligtattdrickaochkörahoj-kursen" är larvigt dyr, och givetvis är det meningslöst. Men det verkar fortfarande som att de flesta gråter över kostnaden för körlektioner. Och givet hur dåliga de som klarat dessa prover är, så vill jag definitivt inte se att kraven sänks ytterligare, tvärtom.

Tog mitt A-kort för två veckor sedan. Ett exempel på hur meningslösa riskutbildningarna är:

Vi var 4 fyra man från körskolan som vardera pungat ut med 2900 spänn för riskvåan. Hela förmiddagen hade det körts rundor och det hade diskuterats att fart är livsfarligt, att säkerheten kommer framför allt, att man skulle använda förnuft och allt det där ni vet.

I bilen hem från utbildningen sket två av fyra i att använda bilbälte.....

Hej förresten, jag är ny här på forumet.
 

keesen

New member
Såklart det blir dyrt om man väljer den dyraste utrustningen man kan hitta.
Dom såkallade "riskutbildningarnas" pris är ett värre problem.
Dom är ju påhittade av våra styrande makthavare och det kan man gissa är ett sätt att få bort oss tvåhjulingar från våra gator.
En långsiktig målsättning som troligen kommer att lyckas rätt bra.
Man kan ju lugnt säga att återväxten hämmas på ett synnerligen effektivt sätt.
Det är få 16 åringar som har så bra spons att dom får råd med något körkort på det sättet.
 

Efoo

New member
Klarde mitt kort igår. Risk2:an var riktigt bra. Priset sämre, mitt kort landade på ca 12000. Kläder fick man låna på körskolan, finns på de flesta, annars tycker jag att man kan leta en annan. Så priset är långt ifrån de ca 25000 som det har skrivits om.
 

46and2

New member
Tjena!

Tog mitt kort för en månad sen, och den totala kostnaden blev 6930:-. 750:- för riskettan, 2900:- för risktvåan, 280:- för uppskrivning och 3000:- för uppkörning (2 försök :mad:).
 

dzm

New member
14 lektioner a 800:- risk 1 risk 2 böcker inskrivning på skola 5000:-
teori körkortstillverkning uppkörning lån av mc uppkörning. 2700:-
totalt 18900:- har inte kört en meter privat.
Tyckte det inte fanns någon bra sida om att ta mckort.
Så jag gjorde en egen n-joyhttp://www.tamckort2010.n.nu
 

snusmumriken

New member
Tog kortet förra veckan. Mitt körkort gick i runda slängar på runt 18 000kr efter en intensivutbildning och riskutbildningar samt alla kostnader med prov och hyra av hoj osv.
Riskutbildningarna tog upp sådant man redan visste, vanligt trafikvett, inga konstigheter (sånt som ingår i teoriprovet). Totalt onödig grej för att snuva folk på pengar.
Självklart så tyckte ju alla som var där (när läraren frågade vad vi tyckte om utbildningen) att det här var ju jättebra. Verkligen jättefint om man kan rädda någons liv osv. Det hela kändes som en löjlig teater om ni frågar mig. Men jävlar vad dom lär dra in stålar, körskolorna.

Jag är glad att den här cirkusen är över, för det har verkligen varit jobbigt rent psykiskt. Jag har nog inte fått ut så mycket för mina 18 000kr, för köra ett fordon med trafikvett det kunde jag sen tidigare.
 
Top