Det är kul att så många som tagit körkortet innan de nya kraven på jättedyra extra utbildningar osv. uttalar sig om att det måste få kosta och att säkerheten är viktig.
Då kanske man borde införa att alla som tog körkort innan kraven för riskutbildning kom måste genomföra riskutbildningen om de vill behålla sitt mc-kort? För det är ju trotsallt många som tex. fick sitt mc-kort med B kortet på 70-talet osv som aldrig ens suttit på en mc men börjar på äldre dagar att damma av sitt gamla kort.
Jag kan förstå att utbildningen behövs, men varför skall det vara så himla dyrt? Varför får man inte påverka sin egen utbildning? Varför måste man i princip gå på körskola och först bevisa för dom att man kan alla momenten innan man får göra proven? Går du inte på körskola så får du oftast tex inte låna hoj till uppkörning av dem.
En annan idiotisk regel är risk 2:an där läraren kan bedömma att du inte klarar av att hantera mcn ordentligt och då blir du tvungen att komma tillbaka senare och betala på nytt!! Vad är det som säger att läraren inte kommer att bara säga "nej du kan för lite" till ex. privatister bara för att få tjäna några tusen extra till utbildingsplatsen?
Varför prata om trötthet och droger en gång till efter att man tagit b-kort. För jag kan lova att man inte blir fullare eller tröttare av att sitta på en mc istället för i en bil?
Och väntetider för denna karusell skall vi inte ens börja om..
Ni som har kortet kan ju skatta er lyckliga och sitta och tycka om vad det skall kosta, men för oss som vill få friheten att kunna puttra en sväng på sommaren utan att behöva leva på vatten och bröd är det inte lika roligt..
/Christian
Jag förstår din synvinkel.
Men.....
Om man är tillräckligt bra och förberedd och övat privat, då kan det räcka med att körskolan "kollar" om du är redo för uppkörning och boka den sedan via dom så slipper du komma som "privatist" vi blir nästan alltid underkända.
Extra utbildningar för MC är i mitt tycke bra. Eftersom vi är väldigt mycket mer oskyddade än i bil. Extra utbildning kan sänka olycksstatistiken.
kan hålla med om att de "återfallsknuttar som fick sitt A kort "på köpet" och nu vill börja köra MC borde gå någon av SMC´s utbildningar, eller någon form av uppkörning.
Vill man bli läkare måste man gå en lång dyr utbildning, men det är det värt.
Det samma gäller A-kort. Numera är det dyrt och komplicerat. jag tror detta resulterar i att dom som verkligen vill ha sitt A-kort ser till att göra en grundlig utbildning och sedan ta kortet så fort som möjigt. Ju mer du pluggar och övar, desto fortare går det och blir även billigare. Efter att ha övningskört 3 år så tog jag 10 lektioner och sedan uppkörning. visst jag behövde inte göra riskutbildningen men hade gladeligen gjort den.
Om du blir tillsagd att du inte kan hantera MC´n är det troligen så.
Litar du inte på körskolan så anmäl dom och byt skola. (troligen kommer dock nya skolan säga samma sak......)
Vet av erfarenhet att man anser sig själv vara redo långt innan man faktiskt är där. Då blir man ju istället en fara för sig själv och andra.
Ta ditt A-kort och var stolt.
Men kör försiktigt för ute på vägarna blir vi tyvärr osynliga.