Mc Kort Svin dyrt 2010

SuperRetard

New member
När jag (för 10+ år sen) tog mina 2 kort (A1 och A) samt när tjejen tog sitt (i fjol) så kunde vi låna kläder av trafikskolan.

Min första uppsättning kostade kanske 7000. Hjälm för 2000+, handskar för nån knapp tusing och resten beggat.

NU, 12 år senare så ligger jag närmare de belopp TS specar upp.

Hjälm: 5k +
Stövlar: 3700
Handskar: 1500
ryggskydd: 1200 (har jag för mig)
allvädersställ: 4500
Skinnställ: 6500

Summa: 22.400

Och då har jag dubbla uppsättningar BRA grejer. Inte det dyraste, men definitivt BRA. (Min problem är snarare att jag förbrukar handskar och sånt på löpande band.)

Tjejens kort (och vi bokför varenda pinn-glass vi köper så det är en tämligen korrekt siffra) kostade ca 13.000:-. Och då var hon helt blank när hon började. Kostnaden inkluderar alla tillstånd, inkl. 2 personers handledarskap osv..

Som jag ser det kan jag lika väl hävda att det kostar över 300.000 att ta B-kort, man behöver ju en ny bil också annars är det ju ingen idé! ;)
 

Bikefia

New member
Jo tråden skulle väl hetat "Dyrt med utrustning" eller nåt.. För det e ju däråt disskussionen lutar. Men det vet man ju inte i för väg ;)

Man kan ju fundera på varför det e så mycket dyrare med mc kläder mot för ett par år sen.. Kanske e det bättre kvalitet nu??

Säkerhet ska man ju självklart inte spara in pengar på, men i början kanske man inte har råd att köpa allt nytt. Det finns ju mycket bra beg. o så mycket skit. Lidl vill jag inte råda någon att handla mc kläder på. Jag köpte min första hjälm där, tappade den i backen från typ en meter o allt innuti bara lossnade :eek: Vill inte tänka på vad som hade hänt med mitt huvud där i vid en olycka.

Det brukar annars finnas utrustning att låna av körskolan om man inte har råd med egen.

Men Hörrni, vi vet ju att vårat mc-intresse e dyrt men visst e det värt varenda krona :)
 

Diversion

New member
Köp en ordentlig hjälm och ett dito ryggskydd, resten kan du köpa eftersom.

Skrapsår överlever man (iaf. gjorde jag det) Krossad skalle eller bruten ryggrad är det värre med.
 

terje84

New member
Det stemmer jo ikke at man må kjöpe skinnställ og alt av personlig utrustning, det fins til utlån. Ihvertfall på trafikkskolen jeg tok mitt kjörkort hos
 

hellstrand

New member
Klassfråga

Jag tycker kostnaden är så hög att det helt klart blivit en klassfråga. Verkar som om myndigheterna vill få bort alla nya mc åkare. Det blir få som kommer att ha råd. Det kommer säkerligen drabba handeln om det inte redan har gjort det. Märks, bara äldre som åker hoj.
ch
 

SuperRetard

New member
Jag tycker kostnaden är så hög att det helt klart blivit en klassfråga. Verkar som om myndigheterna vill få bort alla nya mc åkare. Det blir få som kommer att ha råd. Det kommer säkerligen drabba handeln om det inte redan har gjort det. Märks, bara äldre som åker hoj.
ch

Är ditt förslag att kraven ska sänkas för att alla ska ha råd att åka hoj då eller?

Det ÄR ingen mänsklig rättighet att åka hoj, eller ha 50" plasma, äta oxfilé, åka till Thailand eller bo på fina adresser.

Dessutom är det en prioriteringsfråga. Jag har åkt hoj hela livet och ibland har jag fått prioritera hårdare än andra gånger, det är ett val man gör.

Har man dessutom inte möjlighet att lägga undan de ca 15.000 som ett kort (högt räknat) verkar kosta idag så är problemet snarare privatekonomin. Jag har en kursare som knappt jobbat 2 år av sitt liv, utan varit student. Han tog kortet i fjol efter digert sparande. Visst, han har inte råd att köpa hoj nu, men han har sitt efterlängtade kort och kan låna hoj då & då.
Att leva över sina tillgångar med utekvällar, utlandsresor och höga klädkonton är inte ett samhällsproblem som staten ska avhjälpa, utan möjligen nåt som program som "Lyxfällan" får ta itu med.

Jag tycker däremot att det är alldeles för LÄTT att få kortet idag. Nivån på de med nytaget kort är i förhållande till risker, problematik med 2 hjul och generell trafikdensitet och -beteende, skrämmande låg i många fall. Visst hade det varit kul om fler haft möjlighet, men det är knappast ett samhällsproblem.
 

Lejonell

New member
Vadå klassfråga?

Jag tycker kostnaden är så hög att det helt klart blivit en klassfråga. Verkar som om myndigheterna vill få bort alla nya mc åkare. Det blir få som kommer att ha råd. Det kommer säkerligen drabba handeln om det inte redan har gjort det. Märks, bara äldre som åker hoj.
ch

Jag har varit längst ner på klasslistan, jag har kämpat och jobbat hårt länge för att kunna köpa min hoj och att ta mitt kort. visserligen kanske överklassen inte behöver kämpa med det ekonomiska på samma vis.

Vill man ha mc och kort får man väl för tusan kämpa för det.
Frågan är väl hur gärna man vill ha det.
Det man kämpat för uppskattar man mer än det som inte krävt nåt i gengäld.
 

Marie

Banned
Jag har varit längst ner på klasslistan, jag har kämpat och jobbat hårt länge för att kunna köpa min hoj och att ta mitt kort.

Jag har inte sagt det innan, så jag säger det nu, innan jag glömmer det igen:

Jag är djupt imponerad av den kämpaglöd du uppvisat för att nå fram till ditt A-kort!!!
 

Lejonell

New member
Tack.

Jag har inte sagt det innan, så jag säger det nu, innan jag glömmer det igen:

Jag är djupt imponerad av den kämpaglöd du uppvisat för att nå fram till ditt A-kort!!!

Kämpat med mediciner och läkare och ekonomi i 15år.
Så kortet och hojen är en dröm som gått i uppfyllelse.
 

SuperRetard

New member
@ Lejonell:

Jag håller med Marie, utan att veta mer om dig än några inlägg på nätet så har du gjort intryck med ett driv, en glädje och en självsäkerhet (på ett positivt icke-drygt sätt) som är imponerande och anmärkningsvärt.
 

Molgan

New member
Är ditt förslag att kraven ska sänkas för att alla ska ha råd att åka hoj då eller?

Det ÄR ingen mänsklig rättighet att åka hoj, eller ha 50" plasma, äta oxfilé, åka till Thailand eller bo på fina adresser.

Dessutom är det en prioriteringsfråga. Jag har åkt hoj hela livet och ibland har jag fått prioritera hårdare än andra gånger, det är ett val man gör.

Har man dessutom inte möjlighet att lägga undan de ca 15.000 som ett kort (högt räknat) verkar kosta idag så är problemet snarare privatekonomin. Jag har en kursare som knappt jobbat 2 år av sitt liv, utan varit student. Han tog kortet i fjol efter digert sparande. Visst, han har inte råd att köpa hoj nu, men han har sitt efterlängtade kort och kan låna hoj då & då.
Att leva över sina tillgångar med utekvällar, utlandsresor och höga klädkonton är inte ett samhällsproblem som staten ska avhjälpa, utan möjligen nåt som program som "Lyxfällan" får ta itu med.

Jag tycker däremot att det är alldeles för LÄTT att få kortet idag. Nivån på de med nytaget kort är i förhållande till risker, problematik med 2 hjul och generell trafikdensitet och -beteende, skrämmande låg i många fall. Visst hade det varit kul om fler haft möjlighet, men det är knappast ett samhällsproblem.
Håller med om att det är förhållandevis enkelt att ta A-kort, men problemet är väl inte att det är svårt att ta kortet rent tekniskt. Problemet är kostnaden, byråkratin och de långa väntetiderna som höjer tröskeln för de som vill ta MC-kort. Man blir inte en bättre förare för att saker blir dyrare eller för att man måste sitta och vänta ut transportstyrelsens handläggningstider, är väl mer effektivt att förbättra körkortsutbildningen. Om man idag en vacker vårdag slås av en brinnande lust att skaffa hoj så får man ligga i om man ska hinna bli körklar innan snön lägger sig.
 

Bikefia

New member
Man får ju kämpa om man verkligen vill något.. O prioritera som sagt.

Jag tror det e väldigt få som helt enkelt får för sig en vårdag att ta mc-kort..? Eller?

Men vill man då klara det innan vintern så ser man till o göra det. För mig har mc-kortet och egen mc varit en dröm sedan jag var liten, den drömmen har jag fått jobba för och spara till. Det e bara en själv som bestämmer om man vill köra motorcykel..
Sen får det va hur dyrt det vill, det finns begagnat och andra alternativ.

Håller med om att nivån på utbildningen kunde va högre och mer inriktad på hur en mc verkligen fungerar mm. Fast å andra sidan kan man ju välja att gå en smc kurs för att bli en bättre förare ;)
 

Molgan

New member
Man får ju kämpa om man verkligen vill något.. O prioritera som sagt.

Jag tror det e väldigt få som helt enkelt får för sig en vårdag att ta mc-kort..? Eller?

Men vill man då klara det innan vintern så ser man till o göra det. För mig har mc-kortet och egen mc varit en dröm sedan jag var liten, den drömmen har jag fått jobba för och spara till. Det e bara en själv som bestämmer om man vill köra motorcykel..
Sen får det va hur dyrt det vill, det finns begagnat och andra alternativ.

Håller med om att nivån på utbildningen kunde va högre och mer inriktad på hur en mc verkligen fungerar mm. Fast å andra sidan kan man ju välja att gå en smc kurs för att bli en bättre förare ;)

Ja det är ju protestantisk romantik att man måste lida för att få något. Visst ska det vara en utmaning att skaffa mc-kort, men utmaningen borde ligga i att skaffa sig trafikvett. Kostnader och byråkrati genererar inte bättre motorcyklister, bara färre motorcyklister. Jag vill ha fler. :)

(och hur många som får hojabstinens på våren är av akademisk betydelse då jag med det bara ville påpeka att det är onödigt mycket väntetid inbyggt i körkortstageriet)
 

Bikefia

New member
Ja det är ju protestantisk romantik att man måste lida för att få något. Visst ska det vara en utmaning att skaffa mc-kort, men utmaningen borde ligga i att skaffa sig trafikvett. Kostnader och byråkrati genererar inte bättre motorcyklister, bara färre motorcyklister. Jag vill ha fler. :)

(och hur många som får hojabstinens på våren är av akademisk betydelse då jag med det bara ville påpeka att det är onödigt mycket väntetid inbyggt i körkortstageriet)

Lida o lida.. Det var frågan om en dröm som man får satsa lite för att uppnå. Som sagt tidigare, det e ingen rättighet att ha mc-körkort.

Jo, jag tycker ju oxå att utbildningen kunde vara mer innehållsrik.. Vad kostar det då att göra om och förlänga utbildningen och jobba snabbare med pappersarbetet? Någon måste ju betala det oxå..?

Jag vill oxå ha fler duktiga motorcyklister :)
Men jag tycker egentligen inte väntetid och kostnader är något hinder. Eller att det finns någon myndighet som jobbar emot detta. Sådana regler har vi ju vad gäller allt i vårat samhälle.
 

Lejonell

New member
Det är kul att så många som tagit körkortet innan de nya kraven på jättedyra extra utbildningar osv. uttalar sig om att det måste få kosta och att säkerheten är viktig.

Då kanske man borde införa att alla som tog körkort innan kraven för riskutbildning kom måste genomföra riskutbildningen om de vill behålla sitt mc-kort? För det är ju trotsallt många som tex. fick sitt mc-kort med B kortet på 70-talet osv som aldrig ens suttit på en mc men börjar på äldre dagar att damma av sitt gamla kort.

Jag kan förstå att utbildningen behövs, men varför skall det vara så himla dyrt? Varför får man inte påverka sin egen utbildning? Varför måste man i princip gå på körskola och först bevisa för dom att man kan alla momenten innan man får göra proven? Går du inte på körskola så får du oftast tex inte låna hoj till uppkörning av dem.

En annan idiotisk regel är risk 2:an där läraren kan bedömma att du inte klarar av att hantera mcn ordentligt och då blir du tvungen att komma tillbaka senare och betala på nytt!! Vad är det som säger att läraren inte kommer att bara säga "nej du kan för lite" till ex. privatister bara för att få tjäna några tusen extra till utbildingsplatsen?

Varför prata om trötthet och droger en gång till efter att man tagit b-kort. För jag kan lova att man inte blir fullare eller tröttare av att sitta på en mc istället för i en bil?

Och väntetider för denna karusell skall vi inte ens börja om..

Ni som har kortet kan ju skatta er lyckliga och sitta och tycka om vad det skall kosta, men för oss som vill få friheten att kunna puttra en sväng på sommaren utan att behöva leva på vatten och bröd är det inte lika roligt..

/Christian

Jag förstår din synvinkel. Men.....

Om man är tillräckligt bra och förberedd och övat privat, då kan det räcka med att körskolan "kollar" om du är redo för uppkörning och boka den sedan via dom så slipper du komma som "privatist" vi blir nästan alltid underkända.

Extra utbildningar för MC är i mitt tycke bra. Eftersom vi är väldigt mycket mer oskyddade än i bil. Extra utbildning kan sänka olycksstatistiken.

kan hålla med om att de "återfallsknuttar som fick sitt A kort "på köpet" och nu vill börja köra MC borde gå någon av SMC´s utbildningar, eller någon form av uppkörning.

Vill man bli läkare måste man gå en lång dyr utbildning, men det är det värt.
Det samma gäller A-kort. Numera är det dyrt och komplicerat. jag tror detta resulterar i att dom som verkligen vill ha sitt A-kort ser till att göra en grundlig utbildning och sedan ta kortet så fort som möjigt. Ju mer du pluggar och övar, desto fortare går det och blir även billigare. Efter att ha övningskört 3 år så tog jag 10 lektioner och sedan uppkörning. visst jag behövde inte göra riskutbildningen men hade gladeligen gjort den.

Om du blir tillsagd att du inte kan hantera MC´n är det troligen så.
Litar du inte på körskolan så anmäl dom och byt skola. (troligen kommer dock nya skolan säga samma sak......)
Vet av erfarenhet att man anser sig själv vara redo långt innan man faktiskt är där. Då blir man ju istället en fara för sig själv och andra.

Ta ditt A-kort och var stolt.
Men kör försiktigt för ute på vägarna blir vi tyvärr osynliga.
 

SuperRetard

New member
Jag håller helt med om att de riskutbildningar som finns nu verkar helt hål i huvet. Däremot hade jag gärna sett en riskutbildning där man fick lära sig förstå t.ex att våra instinkter och reflexer bryter mot vad är "rätt" när man sitter på två hjul. Att folk tror att det är rätt att motorbromsa genom kurvor, bromsa mitt i en kurva om det är lite grus och är helt omedvetna om HUR en mc egentligen beter sig vid på-/avslag/broms och styrning direkt efter uppkörning är för mig skrämmande med tanke på alla försök att göra dem säkrare på vägarna.

Förstår man inte hur svårt det är att bromsa så kommer avstånden till bilarna framför vara alldeles för små, något man ser dagligen om sommaren. Likaså alla tända bromsljus mitt i kurvor, eller tjyvlyssnade diskussioner om att det är livsfarligt att använda frambromsen..

Jag har förstått att "detärfarligtattdrickaochkörahoj-kursen" är larvigt dyr, och givetvis är det meningslöst. Men det verkar fortfarande som att de flesta gråter över kostnaden för körlektioner. Och givet hur dåliga de som klarat dessa prover är, så vill jag definitivt inte se att kraven sänks ytterligare, tvärtom.
 
Top