Mörkrets furstar?

sporTlovER

New member
Hej!

Jag har under den senaste veckan irriterat mig på något som verkar vara en ny modefluga både här i nv Skåne och efter vad jag hört av en väninna även i Sjuhäradsbygden, kanske - hemska tanke - den är ännu mera spridd över landet?

Vad handlar det om?

Jo modeflugan i fråga är att köra utan ljus!
Denna fluga verkar enbart ha drabbat paddelhojsåkare, men ungefär var tredje paddelhoj jag mött de senaste dagarna har kört mörklagt. Dessa stentuffa hojförare verkar inte ha insett att en mörkt lackerad hoj med svartklädd förare bärande svart hjälm blir enormt svår att upptäcka hur mycket krom den än är försedd med.....

Nej låt oss gemensamt försöka få dessa mörkrets furstar att tända strålkastaren så att inte detta året blir det svartaste hojolycksåret hittills!

:mad: synd att de INTE vet bättre, sådant kan sluta tråkigt:(
Upplysta borde de vara och bli;) En annan får ju panik om en glödlampa ger upp, och höll på få dåndimpen då bromsljuset på handbromsen slutade fungera:eek: bara glapp i en kontakt dock:)
 

Gubbe

New member
Kom igen nu, någon som kommer på en idé hur man uppmärksammar någon på en hoj att sätta på lyset? Om det finns hojar som inte kan stänga av lyset annat än vid avstängning borde man väl hitta nåt sätt som fungerar för alla? :)
Frågan är bara vad och hur.

Jag trodde det fanns "internationella" handsignaler för sådant. En vanlig hojhälsning men med knuten näve som man öppnar när den mötande är på lagom avstånd.

... och glömd påslagen blinkers visas med växelvis knuten och öppen hand.

Har sett dessa tecken både i trafiken och på bild. Hittar just nu inte bilderna på internet, men dom finns där. Vänstersväng, högersväng, stopp, minska farten, grus på vägen, slut på soppa och en hel del annat finns också tydliga tecken för.
 

Katarina

Helt okej
Det finns många hemsidor med handsignaler. Sökte i Google på "motorcycle hand signs" och fick flera bra exempel på handsignaler.

http://www.ama-cycle.org/roadride/groupRideSignals.asp

Här är en.

Fast problemet här i Svedala är att stopptecknet brukar vara armen rakt
uppåt och inte neråt. De som kör riktigt gamla motorcyklar som saknar bromsljus brukar lägga vänster arm rakt uppåt för ”Stopp”, samma tecken som poliser gör. :)

Att knacka på hjälmen för ”helljus på” kan nog tolkas man menar de är knäppa eller att man menar något som angår deras hjälm.
Tecknet för polis i sikte är att föra vänster hand över hjälmen, om man då placerar en knuten hand över hjälmen kanske det skulle kunna bli ett tecken att helljuset är på (?).

Tecknet för blinkers på är ju att blinka med handen fast vid sidan. Kanske tecknet för helljus på skulle kunna vara att blinka med handflatan ovanpå hjälmen med handflatan synlig mot mötande? Vad tror ni om detta? Kanske det inte syns ordentligt för en mötande…? Bara en fundering. :)
 
Last edited:

jan-olovj

Active member
Det är väll inte så viktigt hur signalen ser ut, utan gör man en signal som att blinka med helljuset eller blinkersen växelvis höger vänster så bör alla fatta att något är på tok så då är det upp till den mötande att kolla vad som avsers med signalen.
Jan-Olov
 

Katarina

Helt okej
*z-z-znark*
Så trött jag varit i dag tydligen! Jag skrev om helljus när det var släckta lysen tråden handlade om.
 
Top