Mörkrets furstar?

P

Pingo

Guest
Apropå halvljuset, kanske folk vill slippa stjäla ström från batteriet och stänger av lyset innan de stänger av sina cyklar och då glömmer att slå på lyset sen…?

Eller att cykeln var så tjurig i starten att föraren stängde av ljuset för att inte tömma batteriet. Efter att den gått igång kanske han blev så exalterad att han glömde slå på ljuset igen.

Om man glömmer att slå i lite färsk bensin efter vinterförvaringen kan cykeln bli riktigt riktigt tjurig för bensin är ju en färskvara och tillsatser för att underlätta tändningen dunstar bort över vintern.

//Gunnar

Adler

New member
Fanns det inte en artikel i somras i pressen om mc-döden 2006, där det var de som "fått kortet på köpet" som var kraftigt stigande? Vilken typ av hojar dessa kör kanske man kan spekulera i. Sedan undrar jag om det är din egen slutsats att "custom, scotrar, touring, sporttouring etc." är övriga? Vilka hojar är då "standard"?
Standardhojar som det definieras är vanliga streethojar utan kåpor och liknande. Nej - jag har inte dragit några egna slutsatser och hittar inte på egna kategorier - det står i VV djupstudierapport - och det stämmer att andelen gubbs med gratiskort som råkar ut för allvarliga olyckor ökar kraftigt. Du kan säkert också räkna med att merparten av dem sätter sig på alldeles för stora glidare alldeles för tidigt. Man skall dock minnas att en stegring på många procent i själva verket är få i antal och att dessa förare och andra customåkare utför väldigt mycket av det totala "trafikarbetet" på hoj. Som fordonsslag inom hojkollektivet är glidarna de utan jämförelse minst olycksdrabbade. Vad jag kan se iallafall... (Sedan kan jag i o f s tycka att folk som fått gratiskort - eller för all del återfallare som jag med över 20 år utan hoj - borde kallas till obligatorisk kom-i-gång-kurs. Förhoppningsvis har merparten av dem vett att uppsöka SMC:s eller enskilda klubbars kurser - eller att ta ett par lektioner på körskolan.

Adler

New member
Ja Adler! Jag menade inget specifikt angrepp på just paddelhojarna, det har bara råkat vara i stort sett endast sådana som jag sett köra mörklagt. Det viktiga är att alla försöker tänka på att själva ha ljuset tänt och gärna hjälpa varandra. Att få ner hojolyckorna är väl ett gemensamt mål?

Och visst verkar blinkers ha blivit ett okänt extratillbehör på bilar numera. Konstigt med tanke på att det var ordinarie utrustning på alla bilar för ett halvsekel sedan, när pilarna slutligen försvann...:confused:

Lugnt Marie - vi är överens ;)

Katarina

Helt okej
Okej, det finns ju tecken för att tala om för andra när man är ute och kör att det t ex ligger grus på vägen, att man glömt på blinkers etc så varför inte ljusblinka på dom man möter om de kör omkring utan ljus? :)

Marie

Banned
Okej, det finns ju tecken för att tala om för andra när man är ute och kör att det t ex ligger grus på vägen, att man glömt på blinkers etc så varför inte ljusblinka på dom man möter om de kör omkring utan ljus? :)

PRECIS!

Det var häråt jag ville komma!

Nu fattas det bara att vi försöker enas om en gemensam signal som vi försöker sprida inom våra kretsar så att risken för missförstånd minskar. De jag blinkat på har bara gett en vanlig "hojhälsning" tillbaka och sedan när jag tittat i backspegeln så har i alla fall ändå inte bakljuset tänts....

Kanske i st f helljusblink ett ögonblicks frånslag av det egna ljuset vore bättre? Fram med förslag!!!!!

Det är förb-t lätt att missa ljuset om man kör en sådan hoj som jag vintertid (Yama XJ900), för där kan man bara glömma att få igång den vid några minusgrader om man inte slår av ljuset under själva starten. Där gäller det att skaffa sig en rutin att falla tillbaka på, där man så snart man släpper startknappen så skall tummen upp till ljusbrytaren och slå på ljuset....

mule

New member
Slå av ljuset som signal.

Jag tror att ni får hitta nåt annat förslag än att "slå av ljuset ett slag" för att uppmärksamma andra på att dom glömt ljuset. På min Yamaha FJR 1300 finns det nämligen ingen av/på knapp för ljuset. Det tänds automatiskt när motorn startat och stängs av när den stoppats. Bra va? Inte glömmer vi FJR 1300-åkare ljuset i alla fall. :D

// Mule

Marie

Banned
Inte alls. Minst olycksdrabbade, enligt VVs rapport, är Sporttouring hojar :cool:

Jag tycker att käbblet om vilka hojar som är mest - eller minst - olycksdrabbade kan föras i en egen tråd.:mad:

Jag tror att ni får hitta nåt annat förslag än att "slå av ljuset ett slag" för att uppmärksamma andra på att dom glömt ljuset. På min Yamaha FJR 1300 finns det nämligen ingen av/på knapp för ljuset. Det tänds automatiskt när motorn startat och stängs av när den stoppats. Bra va? Inte glömmer vi FJR 1300-åkare ljuset i alla fall. :D

// Mule

Jättebra funktion! Då funkade inte den idén!

KOM IGEN! SPRUTA IDÉER!

Katarina

Helt okej
Kanske släppa styret för att visa att människan kör omkring i blindo…? ;)
Nä, allvarligt talat men nån form av tecken kan vara bra. Peka på sitt lyse? Vända ner handflatan? Ut med vänster fot?

…peka finger? F'låt, kunde inte låta bli. ;)

Last edited:

Katarina

Helt okej
Ha ha, njääee så var inte tanken med skämtet och jag blir inte imponerad av dylika körningar.

Last edited:

Katarina

Helt okej
Kom igen nu, någon som kommer på en idé hur man uppmärksammar någon på en hoj att sätta på lyset? Om det finns hojar som inte kan stänga av lyset annat än vid avstängning borde man väl hitta nåt sätt som fungerar för alla? :)
Frågan är bara vad och hur.

Marie

Banned
Kom igen nu, någon som kommer på en idé hur man uppmärksammar någon på en hoj att sätta på lyset? Om det finns hojar som inte kan stänga av lyset annat än vid avstängning borde man väl hitta nåt sätt som fungerar för alla? :)

Problemet är att JAG startade tråden, tror jag.....

Hasse

New member
varning

Slå på varningsblinkersen de som har, de andra får väl låta bli.

Ljustuta inte så bra då det varnar för annat som kan finnas vid/på vägen.:eek:

Marie

Banned
Kanske vi hittar en framkomlig väg här?

Äldre hojar saknar oftast varningsblink, men har ljusbrytare
Nyare hojar saknar ibland ljusbrytare, men har varningsblinkers...
Antingen eller utifrån vad man har. En del kan välja...

Frågan är nu hur många hojar som saknar både varningsblinkers och ljusbrytare?

Hasse

New member
växelvis ?

Kanske vi hittar en framkomlig väg här?

Äldre hojar saknar oftast varningsblink, men har ljusbrytare
Nyare hojar saknar ibland ljusbrytare, men har varningsblinkers...
Antingen eller utifrån vad man har. En del kan välja...

Frågan är nu hur många hojar som saknar både varningsblinkers och ljusbrytare?

Ifall de har blinkers reglage kan de väl signalera växelvis en höger en vänster osv.:rolleyes:

jan-olovj

Active member
Ifall de har blinkers reglage kan de väl signalera växelvis en höger en vänster osv.:rolleyes:

Detta sätt har jag upplevt som en upplysning att du har glömt slå av blinkers.
Att påpeka en som glömt ljuset är ju att ljustuta för det är ljuset som saknas.
Jan-Olov

Hasse

New member
Hmmm

Detta sätt har jag upplevt som en upplysning att du har glömt slå av blinkers.
Att påpeka en som glömt ljuset är ju att ljustuta för det är ljuset som saknas.
Jan-Olov

Näe inge bra för då kan man tro att det är helikopter eller andra avvikande fordon i grannskapet!:cool:

Olsson

New member
Jag tror det är viktigt att vara snäll mot fransnissarna eftersom det är just dem som tycks köra med den högsta säkerheten -- och det bör kanske hjälpa motorcyklismen som helhet.

Kanske om man på något sätt kunde få dem att montera lysdioder i fransarna så skulle man vinna två saker med detta. Det ena är att ekipagen skulle synas mycket bättre men även att det skulle se väldigt "coolt" ut.

Jag ser fram emot när Jesper produktplacerar en sådan kit i SVT;s morgon-soffa.

Last edited: