Mörkrets furstar?

Marie

Banned
Hej!

Jag har under den senaste veckan irriterat mig på något som verkar vara en ny modefluga både här i nv Skåne och efter vad jag hört av en väninna även i Sjuhäradsbygden, kanske - hemska tanke - den är ännu mera spridd över landet?

Vad handlar det om?

Jo modeflugan i fråga är att köra utan ljus!
Denna fluga verkar enbart ha drabbat paddelhojsåkare, men ungefär var tredje paddelhoj jag mött de senaste dagarna har kört mörklagt. Dessa stentuffa hojförare verkar inte ha insett att en mörkt lackerad hoj med svartklädd förare bärande svart hjälm blir enormt svår att upptäcka hur mycket krom den än är försedd med.....

Nej låt oss gemensamt försöka få dessa mörkrets furstar att tända strålkastaren så att inte detta året blir det svartaste hojolycksåret hittills!

Hanlotta

New member
De kanske tar sitt ansvar för att motverka den globala uppvärmningen genom att spara energi?!? :p

Adler

New member
Nej låt oss gemensamt försöka få dessa mörkrets furstar att tända strålkastaren så att inte detta året blir det svartaste hojolycksåret hittills!
Förvisso är det en bra idé att köra med ljuset tänt - men nu är det ju i o f s inte det du kallar paddelhojar som står för den taskiga olycksstatistiken, vilket du enkelt kan kolla upp på SMC:s sajt om du vill - utan det är f-o-r-t-f-a-r-a-n-d-e de fräcka platsraketerna och deras i klart neonlysande ultraläckra helställ prydda stridspiloter, som med stor majoritet ordnar till höga försäkringspremier, död och stort mänskligt lidande. Jag menar om vi skall snacka statistik...
Eller du var kanske bara ute efter att uttrycka dig provokativt om sådana som inte gillar din typ av hoj utan föredra något annat? :p

Marie

Banned
Förvisso är det en bra idé att köra med ljuset tänt - men nu är det ju i o f s inte det du kallar paddelhojar som står för den taskiga olycksstatistiken, vilket du enkelt kan kolla upp på SMC:s sajt om du vill - utan det är f-o-r-t-f-a-r-a-n-d-e de fräcka platsraketerna och deras i klart neonlysande ultraläckra helställ prydda stridspiloter, som med stor majoritet ordnar till höga försäkringspremier, död och stort mänskligt lidande. Jag menar om vi skall snacka statistik...
Eller du var kanske bara ute efter att uttrycka dig provokativt om sådana som inte gillar din typ av hoj utan föredra något annat? :p

Förvisso leder inte paddelhojarna olycksstatistiken - ÄNNU. Det är så vitt jag förstår dock så att plastraketerna sjunker och paddelhojarna ökar i statistiken, och börjar nu paddelhojarna med mörkläggningsövningar så lär de snart inta en mindre hedrande ledning i statistiken, och det vill väl varken du eller jag?

Hej!

Jag har under den senaste veckan irriterat mig på något som verkar vara en ny modefluga både här i nv Skåne och efter vad jag hört av en väninna även i Sjuhäradsbygden, kanske - hemska tanke - den är ännu mera spridd över landet?

Vad handlar det om?

Jo modeflugan i fråga är att köra utan ljus!
Denna fluga verkar enbart ha drabbat paddelhojsåkare, men ungefär var tredje paddelhoj jag mött de senaste dagarna har kört mörklagt. Dessa stentuffa hojförare verkar inte ha insett att en mörkt lackerad hoj med svartklädd förare bärande svart hjälm blir enormt svår att upptäcka hur mycket krom den än är försedd med.....

Har också lagt märke till all de som kör utan ljus och kan bara skriva under på det du skriver Marie! TÄND LJUSET! Vi måste se till att åtminstone synas ute i trafiken. Dessutom har vi ju faktiskt lag på halvljus i Sverige. Har sett alla typer av hojar utan ljus och det spelar ingen roll vilka som gör det. Vi vill inte har hög olycksstatistik för några motorcyklar,

Gott initiativ att väcka frågan så att vi alla kommer ihåg det i fortsättningen: TÄND LJUSET!
Perus

busdriver

New member
Jag tror inte man medvetet kör utan ljus. De allra flesta bilar har idag automatiskt halvljus men många hojar har det inte. Hela vintern har du varit van vid att ha halvljus utan att behöva tänka på det. Nu måste det in en ny fil i hjärnan som redan är överbelastad med massa strunt som finns i samhället, exempelvis all shamporeklam i TV, så hjälp till så att alla har halvljus. Det är inte lätt att tänka på allt.

Adler

New member
och börjar nu paddelhojarna med mörkläggningsövningar så lär de snart inta en mindre hedrande ledning i statistiken, och det vill väl varken du eller jag?
Klart att vi inte vill ;)
Däremot håller inte jämförelsen ändå fullt ut, läs här:
http://www.vv.se/filer/27656/1_1_Djupstudierapport_utg_2.pdf
56% supersport
17% standard
12% off-road
15% Övriga klasser (bl a custom, scotrar, touring sporttouring etc)
Lägg då till att i stort sett varannan hoj är en custom, så inser man snabbt att vi diskuterar helt olika storlekstal och risker - med eller utan mörkläggningsövningar...

jan-olovj

Active member
Jag körde en runda i lördags och medan hojen blev varm tog jag på handskar och hjälmen, då kollade jag belysningen som vanligt och allt var ok. Men en timme senare skulle jag lägga ett brev på posten då hade halvljuset slocknat.
Jag körde med helljuset hem. Saken kan ju vara så att efter vintern har det gått en och annan glödlampa och någon varninslampa har oftast inte cycklarna.
Jan-Olov

Mimmi

New member
Mörkat...

Hej!

Att ovanligt många motorcyklar kör omkring utan ljus i år har även jag tänkt på. Att det råkar vara customhojar jag sett köra mörklagda tycker jag inte spelar någon roll. Det kunde varit vilken typ av hoj som helst, och jag hade även då reagerat.
Att ta detta faktum som ett angrepp på just den mc-typen som någon ovan gjort, tycker jag är att överreagera.
Vi måste alla dra vårt strå till stacken ifråga om mcsäkerheten för att inte drabbas av pålagor och förbud av olika slag.

Tycker jag i allafall...:p

Adler

New member
Hej!
Att det råkar vara customhojar jag sett köra mörklagda tycker jag inte spelar någon roll. Det kunde varit vilken typ av hoj som helst, och jag hade även då reagerat. Att ta detta faktum som ett angrepp på just den mc-typen som någon ovan gjort, tycker jag är att överreagera. Vi måste alla dra vårt strå till stacken ifråga om mcsäkerheten för att inte drabbas av pålagor och förbud av olika slag. Tycker jag i allafall...:p

Du kanske inte hinner se om ljuset är tänt på de andra, när de svischar förbi som skållade getingar :cool: Nä - skämt åsido i en allvarlig sak - naturligtvis har du rätt. Håller med dig. Att det är customhojar du ser kan ju i och för sig bero på att i stort sett varannan hoj i trafik är en sådan.

Själv slår jag aldrig av ljuset. Varför skulle jag göra det? Har gurka så det räcker i batteriet. Ett litet tryck på bromsar och blinkers tar ju bara 10 sekunder och skadar ju heller inte, så vet man att de är OK innan man tuffar iväg.

Är det förresten någon mer än jag som har noterat att blinkers tydligen blivit extratillbehör på bilar på senare tid. Undrar om det har att göra med de nya blinkreglerna i rondeller?

Last edited:

Roma55

New member
Är detta någon ny modetrend som jag totalt missat och i så fall var är det fräcka? Eller är det hekt enkelt så att man glömmer?

Har själv faktiskt inte tänkt eller reflekterat på det.
Själv vill jag tända så mycket som möjligt för att synas och släcker heller aldrig ljuset, det slås ju av när man stannar motorn.

Mimmi

New member
En undran...

Hej!

Jag är ju BMW-fantast, och det fabrikatet har halvljusautomatik med avlastningsrelä, som kopplar bort ljuset vid start.
Finns det inga andra fabrikat som har något liknande:confused:
Det är ju inte svårt att koppla in om det saknas, och är en billig säkerhetsåtgärd.

Marie

Banned
Ja Adler! Jag menade inget specifikt angrepp på just paddelhojarna, det har bara råkat vara i stort sett endast sådana som jag sett köra mörklagt. Det viktiga är att alla försöker tänka på att själva ha ljuset tänt och gärna hjälpa varandra. Att få ner hojolyckorna är väl ett gemensamt mål?

Och visst verkar blinkers ha blivit ett okänt extratillbehör på bilar numera. Konstigt med tanke på att det var ordinarie utrustning på alla bilar för ett halvsekel sedan, när pilarna slutligen försvann...:confused:

Roma55

New member
Hej!

Jag är ju BMW-fantast, och det fabrikatet har halvljusautomatik med avlastningsrelä, som kopplar bort ljuset vid start.
Finns det inga andra fabrikat som har något liknande:confused:
Det är ju inte svårt att koppla in om det saknas, och är en billig säkerhetsåtgärd.

Hej Mimmi

Detta kan väl ändå inte vara problemet, ja menar vi pratar ju inte vinterkörning precis så klarar inte batteriet den extra påfrestningen så är ju något galet.
Eller är det så många som glömt att sätta på ljuset efter att stängt av det för vinterförvaring?

Roma55

New member
Är det förresten någon mer än jag som har noterat att blinkers tydligen blivit extratillbehör på bilar på senare tid. Undrar om det har att göra med de nya blinkreglerna i rondeller?

Nä jag tror den är direktkopplad till ratten på moderna bilar, för det blinkar ju ibland precis när dom svänger :D .

jan-olovj

Active member
På tal om blinkers på bilar så var jag utför något otrevligt nu i lördags.
Jag lämnade 70 och var på väg att axa till 90 möter då en äldre herre i en röd fiesta. Otrevligt nära svänger han till vänster genom att skära min körbana och in på en avtagsväg och ingen blinkers hade han på sin bil ( hade nog inte köpt till det tillbehöret). Jag fick nu tillfälle att hård testa mina bomsar och de FUNGERADE. Sådana här prövningar är inte kul.
Jan-Olov

Salle

New member
Klart att vi inte vill ;)
Däremot håller inte jämförelsen ändå fullt ut, läs här:
http://www.vv.se/filer/27656/1_1_Djupstudierapport_utg_2.pdf
56% supersport
17% standard
12% off-road
15% Övriga klasser (bl a custom, scotrar, touring sporttouring etc)
Lägg då till att i stort sett varannan hoj är en custom, så inser man snabbt att vi diskuterar helt olika storlekstal och risker - med eller utan mörkläggningsövningar...
Studien du hänvisar till är data insamlat 2000-2003 vad jag kan utläsa (det är ifrån det materialet de grupperat hojtyperna). Kan hända att det ändrats en del sedan dess? Fanns det inte en artikel i somras i pressen om mc-döden 2006, där det var de som "fått kortet på köpet" som var kraftigt stigande? Vilken typ av hojar dessa kör kanske man kan spekulera i.

Sedan undrar jag om det är din egen slutsats att "custom, scotrar, touring, sporttouring etc." är övriga? Vilka hojar är då "standard"?

Last edited:

Katarina

Helt okej

Jag tog lastbilskortet förra året och fastnade i trafikreglerna på detta:
Det är fastslaget att man inte behöver använda blinkers för vänster i rondellerna, bara när man ska köra ut ur rondellen måste höger blinker slås på. MEN, läser man trafiklagen noggrant står det faktiskt Kap 3, under stycket Signaler och tecken, paragraf 65, att man ska tydligt visa vad man ämnar göra i trafiken = alltså ska man blinka vänster i alla fall. Jag använder vänster blinkers ändå och har alltid gjort, det är aldrig fel att vara tydlig nog och jag tycker trafiken flyter mycket bättre runt rondellerna om folk använder sina blinkers och visar vart de ska. :)

Apropå halvljuset, kanske folk vill slippa stjäla ström från batteriet och stänger av lyset innan de stänger av sina cyklar och då glömmer att slå på lyset sen…?

Last edited:

Esquire

New member
Apropå halvljuset, kanske folk vill slippa stjäla ström från batteriet och stänger av lyset innan de stänger av sina cyklar och då glömmer att slå på lyset sen…?
Om man verkligen har behov av att göra så så är det antingen fel på batteriet eller laddningen. En välfungerande hoj med ett fräscht batteri så finns det ingen anledning att stänga av lyset innan hojen.