Linjera efter hjulbyte?

Maverick

New member
Brukar ni linjera hojen efter att bytt däck? Eller räcker det med att dra bakaxeln lika enligt markeringarna på svingen?

Mvh
Freddo

toecutter

New member
Jag har gått efter märkningarna samt mäta kan vara bra med om det finns några bra referens punkter som är lika på båda sidor.
Jag vet inte vad du har för hoj. Ett tips på you tube finns det en del om sådant här mm har jag sett.
Det finns bättre o sämre tips på tuben för kännedom . Googla man vet aldrig vad som kommer upp.

Hur du än väljer att göra gör det noggrant en del tror att det är en tramp hoj de hålls med. Nu tror jag inte så är fallet
med dig eftersom du tog upp frågan.

Finns det fler åsikter här än mina så ös på.

Lycka till. Säg gärna till om utgången hur du gjorde osv.

Last edited:

Tommi

New member
Jag använder ett enkelt verktyg från biltema som man sätter på bakdrevet och måttar mot kedjan med.
Markeringarna på svingen är inte lika exakta.

/ Tommi

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Maverick

New member
Vad är det för verktyg? Hittar inte nått som verkar stämma. Det är en GSX650f, så det är dubbelsving med markeringar. Av erfarenheten att placera pallbockarna så är inte svingen symmetrisk så det blir nog svårt att mäta med någon större precision, iaf inte som är bättre än markeringarna...

Tack för svaren

Maverick

New member
Fast borde det inte vara viktigare att fram- och bakhjul linjerar? Vilket man inte lär se på kedjan tänker jag...

Tommi

New member
Ja och nej, jag har iaf. fått lära mig att det man ställer med bakhjulet är drevets linjering mot kedjan, för att kedjan inte ska klättra av drevet och att drivpaketet inte ska ta slut för fort.
Om fram och bakhjul inte linjerar så har man allvarligare problem som att ram, sving och eller gaffel är skadade.
Men det finns säkert andra teorier om detta också..

/ Tommi

JoHu

New member
Finns även hojar med offset så de ska inte linjera med framhjulet. Populär lösning...eller priset för att ha ett fett bakhjul.

Maverick

New member
Nja, de spårar ju rakt fram. Vad jag vet så finns det ingen som har olika mittlinje normalt när cykeln är upprätt. Det problem kan för övrigt uppstå om man har olika däck fram och bak på en vanlig hoj också.

Hojkul!

New member
Om man monterar/sätter fast en sån där linjeringshistoria på bakdrevet - så är det ändå inte säkert att det blir bra. I bakhjulet finns troligen ryckutjämnare och om du tar tag i kransens främre del och drar den åt sidan/vänster så följer den med någon halvmillimeter eller så, och då har linjeringen alltså brytits... :/
Så var det i vilket fall på min Suzuki V-Strom Dl 1000 från 2007.

Tommi

New member
Har ryckutjämnare på en av mina hojar, flexar inget i den riktningen.
Som konstruktionen ser ut på den så kan det endast flexa om lagren är slut.
/ Tommi

Skickat från min D5803 via Tapatalk

V Saarela

New member
Jo, flexar det så är ju nåt galet....

Finns ju annars lasermätning. Kostar några hundralappar men....man kan då sova gott och med en sån så får man ju nya vänner :)

Hojkul!

New member
Ett känt problem på just V-Strom Dl 1000 är att kedjan "äter" på bakdrevets insida. Det kommer sig av att hela enheten där drevet är monterat flexar en del vid gaspådrag. Men detta förnekades givetvis av Suzuki. Det finns de som förbättrade konstruktionen genom att montera ytterligare ett kullager i drevenheten (bredvid det andra).
/H

Maverick

New member
De där ryckutjämnarna var jäkligt billiga där ett tag. Det gjorde nämligen att jag inte riktigt kunde pressa in drevpaketet i fälgen ordentligt och därmed blev allt ca 3-4mm för brett för att gå i svingen. I kombo med att det hela vara rena plock-i-pin-konstruktionen och trillade isär så fort man slog i lite så har jag dels lärt mig en del nya svordomar och dels börjat tycka att det nog var värt den femhundringen verkstan vill ha för att göra jobbet...

Men om det är mot kedjan det ska linjeras mot så är det väl bara att ta en schysst linjal kolla av. Hela drivpaket lär ju flexa lite till följd av sin konstruktion så det kan ju inte vara rymdprecision på det direkt.