landsvägshojar

H

honda cbf 500

Guest
Min lokala mchandlare hade en provkörningsdag igår och flera erfarenheter gjordes där och jag förstår nu en del av era råd och tips.

Ni som hade synpunkter på custom, jag förstår till viss del vad ni menar. Visserligen blåste det en del igår men det var jobbigt både för överkroppen och låren att köra över 100 km/h.

Körde även en kawasaki gtr 1400. Jag satt inte bra på den här heller men jag förstår nu varför några har tipsat om fjr 1300. Benvinkeln var bättre. Som koncept så var det en bra hoj.

Jag har nu kortat ner listan ytterliggare och på custom sidan är jag intresserad av suzuki c800 och dragstar 1100 classic som gäller.

Landsvägssidan är är honda cb 1300 och cbf 600 intressanta.

Tredje alternativet och är att jag behåller min cbf 500 och satsar på att köpa en veteranhoj.

//Amir
 

DearHunter

New member
Nämen va f... :confused:

Min lokala mchandlare hade en provkörningsdag igår och flera erfarenheter gjordes där och jag förstår nu en del av era råd och tips.

Ni som hade synpunkter på custom, jag förstår till viss del vad ni menar. Visserligen blåste det en del igår men det var jobbigt både för överkroppen och låren att köra över 100 km/h.

Körde även en kawasaki gtr 1400. Jag satt inte bra på den här heller men jag förstår nu varför några har tipsat om fjr 1300. Benvinkeln var bättre. Som koncept så var det en bra hoj.

Jag har nu kortat ner listan ytterliggare och på custom sidan är jag intresserad av suzuki c800 och dragstar 1100 classic som gäller.

Landsvägssidan är är honda cb 1300 och cbf 600 intressanta.

Tredje alternativet och är att jag behåller min cbf 500 och satsar på att köpa en veteranhoj.

//Amir

Nej, Amir. Du köper dig en FJR. Nu bestämmer forumet det åt dig :D. Enda sättet att få dig att köpa hoj och sluta vela. Snart har Du strukit dina egna förslag och börjat prata om Boss Hoss ;)

Finns massor av fina begagnade FJR med ABS som bara väntar på sin nye "Husse". En FJR är rena långfärdslyxen jmfrt med vad Du har på din lista. Handtagsvärme, packväskor, höj-sänkbar ruta, kardan, rapp motor, bra andrahandsvärde, gott om reservdelar och serviceställen, bekväm sittdyna, ställbart styre, skyddskåpa, bra belysning, eluttag, justerbara dämpare...En touringhoj utan kåpa i det svenska klimatet är som att dyka utan våtdräkt och cyklop i en isvak... Köper Du en naken hoj för touring så kan Du lika gärna köra i Borat-strings. ;)
 

Bighoj

New member
Nej det är inte bara för resandet skull som jag vill gå över glidare. Jag gillar glidare. Även om hojar med kåpor är bra så gillar jag inte kåpor. Dessutom ligger de flesta touringhojar utanför min budget.

//Amir

Du får ursäkta,men jag fattar inte resonemanget.Du tycker att hoj med kåpor är bra vad gäller bekväm hojkörning,MEN du tycker INTE om kåpor vad gäller utseende,eller ?
Jag tänker som så-Antingen köper man en hoj som man åker så bra man kan på,eller så köper man en hoj man får ont utav,MEN som är snyggare enligt ens tycke.
Köper man det sistnämnda och väljer bort hojen man sitter bättre på så ska man ju faktiskt inte heller klaga på att man får ont.
Även om du nu skulle köpa den hojen du sitter bäst på,så är nog risken stor att du ändå får modifiera denna hoj lite grann för att den ska bli ännu bättre att köra/åka på.
 

DearHunter

New member
Du får ursäkta,men jag fattar inte resonemanget.Du tycker att hoj med kåpor är bra vad gäller bekväm hojkörning,MEN du tycker INTE om kåpor vad gäller utseende,eller ?
Jag tänker som så-Antingen köper man en hoj som man åker så bra man kan på,eller så köper man en hoj man får ont utav,MEN som är snyggare enligt ens tycke.
Köper man det sistnämnda och väljer bort hojen man sitter bättre på så ska man ju faktiskt inte heller klaga på att man får ont.
Även om du nu skulle köpa den hojen du sitter bäst på,så är nog risken stor att du ändå får modifiera denna hoj lite grann för att den ska bli ännu bättre att köra/åka på.

Japp, håller med. Livet består ofta av kompromisser. Hittar man inte sin hoj som är ursnygg och bekväm så går man på bekvämlighet. Följande prio, för dig Amir:

1) Säkerhet - ABS
2) Komfort
3) Utseende stil.

Skulle nästan vilja påstå att komforten är nästan lika viktig som själva säkerheten, speciellt när regnet öser ner. Sitter Du bra så kör Du säkrare.

Och Nu får Du en matematisk formel av mig: SKU=FJR!
 

pikeman59

New member
Japp, håller med. Livet består ofta av kompromisser. Hittar man inte sin hoj som är ursnygg och bekväm så går man på bekvämlighet. Följande prio, för dig Amir:

1) Säkerhet - ABS
2) Komfort
3) Utseende stil.

Skulle nästan vilja påstå att komforten är nästan lika viktig som själva säkerheten, speciellt när regnet öser ner. Sitter Du bra så kör Du säkrare.

Och Nu får Du en matematisk formel av mig: SKU=FJR!

Den formeln var nog lite felräknad, ska nog vara:

SKU = BMW

Då får du dessutom ett K till, nämligen kvalitet.

Vill du ha massor med komfort, köp en bil.
Mc åkning innehåller inte parametern komfort, i alla fall inte i första rummet och inte för mig i alla fall. Jag kör Mc för att det är underhållande och för känslans skull.
Köp gärna en hoj med hjärnan, men köper du inte med hjärtat också så blir det aldrig bra.

Just my 2c.
 

DearHunter

New member
Den formeln var nog lite felräknad, ska nog vara:

SKU = BMW

Då får du dessutom ett K till, nämligen kvalitet.

Vill du ha massor med komfort, köp en bil.
Mc åkning innehåller inte parametern komfort, i alla fall inte i första rummet och inte för mig i alla fall. Jag kör Mc för att det är underhållande och för känslans skull.
Köp gärna en hoj med hjärnan, men köper du inte med hjärtat också så blir det aldrig bra.

Just my 2c.

Nja, En hoj med dåliga vägegenskaper, dålig ergonomi, vibrationer etc är inte komfortabel och man blir fortare trött än på en fin touringhoj. En sporthoj med sänkt styre och en sadel som får tom en kall pulka att verka lyxigt är förvisso känsla (även vissa customs), men knappast bekvämt att sitta på under en touring resa som sträcker sig över tex en vecka.

Om man säger så här: Vad ska Du ha hojen till? Posera, bli förälskad i, pendla dagligen till jobbet, köra även grusvägar eller avverka 100 mil/dag under en semester. Det finns hojar som gör allt det där, men man får kompromissa lite mellan parametrarna. Jo, det är skillnad mellan hojarna map komfort och säkerhet. Handtagsvärme kalla dagar är för mig komfort. Höj/sänkbar ruta är komfort. ESA - elektroniskt ställbar fjädring och dämpning är komfort (finns även ett komfortläge). En sadel som passar röva är komfort. Men dessa parametrar kanske inte är så intressanta för vissa av oss som tex kör ute i skogen. Så frågan är - Vad ska Du ha hojen till och vad finns det för utbud?

Sedan vad gäller BMW så är de varken bättre eller sämre än riskokarna map kvalitet. BMW är en bra hoj som ökar utbudet på marknaden och passar en och annan glad biker :)
 
Last edited:

Bighoj

New member
Den formeln var nog lite felräknad, ska nog vara:

SKU = BMW

Då får du dessutom ett K till, nämligen kvalitet.

Vill du ha massor med komfort, köp en bil.
Mc åkning innehåller inte parametern komfort, i alla fall inte i första rummet och inte för mig i alla fall. Jag kör Mc för att det är underhållande och för känslans skull.
Köp gärna en hoj med hjärnan, men köper du inte med hjärtat också så blir det aldrig bra.

Just my 2c.
För att hamna någotsånär rätt i mc djungeln ska man nog komma underfund med vilken kategori av hoj som man vill ha.När man väl gjort detta får hjärtat vara med och bestämma.
BMW=kvalite,nja,inte mer än andra japanska hojar kan jag tänka.
Visst är mc åkning känsla och underhållning,men att det inte skulle innehålla parametern komfort håller jag inte med om.
Har man inte en hel del komfort på den mc man kör bör man nog se sig om efter en annan hoj.Det jag däremot tror är att man helt klart känner av om mc:n Inte har komfort som passar just dig.
Jag skulle inte själv kört mc enbart för underhållningens och känslans skull,i alla fall inte om komforten var obefintlig.
Vi körde nästan 300 mil på semestern,alltså inte jättemycket,men både kropp och själ var hur glada som helst.Skulle vi däremot kört dessa 300 mil helt i avsaknad av komfort så hade vi nog haft småont lite här och var samt blivit lite griniga.
 
H

honda cbf 500

Guest
Det är tre problem jag har med axlarna:D:p:rolleyes::cool::eek: Det allvarligaste och det som skapar är att en blodkärl hamnar i kläm vid en viss vinkel och enligt sjukvården så försvinner min puls helt eller delvis i den vinkel.

Jag tog upp det där med anpassa motorcykeln efter mina behov med en handlare då jag provsatt en bulldog från 2005.

Han sa så här till mig: När du nu vill ändra ställningen så mkt som du vill göra för att sitta bra så uppstår en del andra problem. Då räcker förmodligen inte kopplingsvajer,bromsvajer, gasvajern till samt att kablarna till blinkersreglaget. Allt det går att fixa men det kostar mig både pengar och tid och sen kanske det visar det sig att det inte var rätt vinkel trots allt.

Ändrar du på sadeln så får du en annan benvinkel och då kan det orsaka mig problem.

Så han var inte så säker på att det var rätt lösning för mig.

Så jag har tagit till mig era tips och frågat folk.

Innan jag hade snackat med denna handlare så hade jag nästan bestämt för att köpa en deauville 700 eller bulldog och anpassa den för mig.


Jag är tacksam för era tips och för mig är det bra att använda er som bollplank.

Det tog mig nästan ett år att hitta min cbf 500 och den här gången vill jag köpa en hoj som jag kan ha i tio år utan att behöva fundera på att köpa en ny hoj. Jag söker en hoj jag kan ha länge och har därför ingen brådska med att köpa hoj.

//Amir
 

DearHunter

New member
Det var beklagligt. Men då borde det vara lätt för dig att välja hoj. Välj de hojar som Du inte tappar pulsen av. Vad är problemet???

Väljer Du en FJR så kan Du få en HÖGRE puls och även ett HÖGRE blodtryck om Du vrider på rullen och om Du skulle tappa pulsen helt, enligt sjukvården, finns även defibrillator att köpa. Du kanske skulle välja en hoj med EKG? :D
;)
 
H

honda cbf 500

Guest
Ja det är just det jag försöker dearhunter men hitta en hoj där pulsen inte försvinner är inte helt enkelt.

Det är som att leta efter nål i en höstack.

Som du kanske förstår, mitt urval är kraftigt begränsad.

//Amir
 

Bighoj

New member
Det var beklagligt. Men då borde det vara lätt för dig att välja hoj. Välj de hojar som Du inte tappar pulsen av. Vad är problemet???

Väljer Du en FJR så kan Du få en HÖGRE puls och även ett HÖGRE blodtryck om Du vrider på rullen och om Du skulle tappa pulsen helt, enligt sjukvården, finns även defibrillator att köpa. Du kanske skulle välja en hoj med EKG? :D
;)

Ha Ha...Det var det roligaste inlägg jag läst på länge.:D
 

DearHunter

New member
Ja det är just det jag försöker dearhunter men hitta en hoj där pulsen inte försvinner är inte helt enkelt.

Det är som att leta efter nål i en höstack.

Som du kanske förstår, mitt urval är kraftigt begränsad.

//Amir

Nej, jag har svårt att förstå det eftersom jag inte känner dig, vet inte vad det är som gör att Du inte får någon puls och kan inte heller ställa diagnos. Men jag litar på att Du har rätt, självklart ;)

Har Du pratat med specialistläkare (inga kvacksalvare som rekomenderar daglig sköljning med gummiblåsa och intag av omega-3) om ditt problem och vad som kan göras. Kirurgiskt ingrepp, träning, avlastning ?? Om inte hojen kan komma till Amir så kanske Amir kan komma till hojen, genom att åtgärda problemet vid källan OM det är möjligt vilket Du själv vet bäst.

Tor nog att ju äldre Du blir dessto viktigare blir detta. Sekundära komplikationer kan växa sig mycket större.

Jag hoppas att det löser sig för dig. Tråkigt att Du har det så.

Trevlig helg
/don Pedro!
 
Last edited:

pikeman59

New member
För att hamna någotsånär rätt i mc djungeln ska man nog komma underfund med vilken kategori av hoj som man vill ha.När man väl gjort detta får hjärtat vara med och bestämma.
BMW=kvalite,nja,inte mer än andra japanska hojar kan jag tänka.
Visst är mc åkning känsla och underhållning,men att det inte skulle innehålla parametern komfort håller jag inte med om.
Har man inte en hel del komfort på den mc man kör bör man nog se sig om efter en annan hoj.Det jag däremot tror är att man helt klart känner av om mc:n Inte har komfort som passar just dig.
Jag skulle inte själv kört mc enbart för underhållningens och känslans skull,i alla fall inte om komforten var obefintlig.
Vi körde nästan 300 mil på semestern,alltså inte jättemycket,men både kropp och själ var hur glada som helst.Skulle vi däremot kört dessa 300 mil helt i avsaknad av komfort så hade vi nog haft småont lite här och var samt blivit lite griniga.

Jag skrev inte att jag tyckte att komfort var oviktigt, jag skrev att den inte var den viktigaste parametern. Sitta och åka landsväg rakt fram med en jättekomfort, Nej Tack.
 
Top