landsvägshojar

Pledians

New member
honda cbf 500: Av flera dina inlägg att döma så verkar det som att du har problem med ömma kroppsdelar i samband med hojåkning. Vilket får mig att tänka på en grej som en bekant sa: Det finns inga obekväma hojar om man är vältränad. Regelbunden träning kanske är det du behöver, och inte ändrad sadelhöjd eller styrvinkel?
 

Hellman

New member
Körde/kör med pilot road 2 och fick ut 1500 mil på min cbf 500. Jag bytte både fram och bakdäck samtidigt även om det var 100-200 mil kvar på framdäcket.

En annan synvinkel är att har man inte effekt finns det heller inte risk att man gör bort sig men finns den där så är frestelsen stor.

//Amir

"Göra bort sig" sitter i gashanden/omdömmet och inget annat.

Allt annat är lika förkastligt som argumentet "jag skulle köra ihjäl mig direkt". Det har inte något annat än omdömme och riskanalys att göra.

Har alltid haft uppfattningen om att en hoj dödar inte föraren, det är föraren som gör det.
Själv har jag kul på alla tvåhjulingar oavsett om de har 20 eller 190 hästar. Det är bara de sistnämda som ger mig valfriheten att tokköra. Och tokköring är mitt egna val, inte hojens.
 
H

honda cbf 500

Guest
Har idag varit och provsuttit en del hojar. Jag har nu skrivit av moto guzzi hojar ifrån min önskelista. Detsamma gäller Aprilia mana 850. yamaha xvs 1300 satt jag bra på.

Nästa vecka ska jag försöka åka till en handlare och provköra yamaha dragstar 650/1100 classic, wildstar samt xvs 1300. Personligen tror jag xvs 1300 kommer att gå segrande ur glidare hojar.

Nästa etapp är att testa landsvägshojarna. Yamaha xjr 1300, cb 1300,suzuki gsx 1400 samt Bulldog.

Veteranhojarna är jag lite rädd för att köra runt i europa med. Det kan bli dyrt och förstöra hela resan om jag har otur.

// Amir
 
Last edited:

RobbeS

New member
Har idag varit och provsuttit en del hojar. Jag har nu skrivit av moto guzzi hojar ifrån min önskelista. Detsamma gäller Aprilia mana 850. yamaha xvs 1300 satt jag bra på.

Nästa vecka ska jag försöka åka till en handlare och provköra yamaha dragstar 650/1100 classic, wildstar samt xvs 1300. Personligen tror jag xvs 1300 kommer att gå segrande ur glidare hojar.

Nästa etapp är att testa landsvägshojarna. Yamaha xjr 1300, cb 1300,suzuki gsx 1400 samt Bulldog.

Bland veteranhojarna är jag lite rädd för att köra runt i europa med. Det kan bli dyrt och förstöra hela resan om jag har otur.

// Amir

Ärligt talat vet jag inte vad problemet egentligen är för dig. Om jag förstått det rätt så vill du byta till en bekväm hoj som du kan åka långt på utan att få ont i kroppen. Då är det touring, sporttouring och de stora äventyrshojarna som gäller, punkt.....slut:D
Custom KAN funka men det är osäkert. Många Customförare byter ju till Touring då de vill göra längre turer.
Jag säger alltså som så många andra, grundat på vad du vill använda hojen till och de problem du upplever med din nuvaranda.
FJR 1300, Kawasaki GTR, Pan European, BMW 1200GS och BMW,s touringhojar. Titta även på Honda VFR 800 som man idag kan få till bra pris.
En Custom är ingen touringhoj som är avsedd för långa dagsetapper på långresor. Döm inte heller ut FJR bara genom att provsitta då man först efter en längre tripp vet att uppskatta dess fördelar vid långtouring. 80 mil är inget problem. Inte heller att svänga ner på ICA och köpa korv.
Men det är klart, vill du ha en Custom ska du köpa en sådan men tänk då på att dessa hojar inte är ultimata för touring då dom inte är konstruerade för det.
 
H

honda cbf 500

Guest
Nej det är inte bara för resandet skull som jag vill gå över glidare. Jag gillar glidare. Även om hojar med kåpor är bra så gillar jag inte kåpor. Dessutom ligger de flesta touringhojar utanför min budget.

//Amir
 
H

honda cbf 500

Guest
vfr har jag provkört och jag vände efter 100 meter. Det är för mig som rena tortyren att köra den hojen.

Jag kommer med stor sannolikhet att hålla mig till japanskt märkena. Honda och Yamaha i första hand.
 
H

honda cbf 500

Guest
Honda har jag goda erfarenheter av så väl motorcyklar som bilar. Yamaha har jag haft goda erfarenheter av. Suzuki har jag dålig erfarenhet av från mopedtiden och jag svor redan då att jag aldrig mer skulle ha ngt med suzuki att göra och det har jag heller inte haft. Kawasaki tittade jag på innan jag köpte min cbf 500. Hittade rost på 1-2 år gammal hoj.

// Amir


Varför endast Japanskt och varför bara 2 av dom??
 
Last edited:

RobbeS

New member
Honda har jag goda erfarenheter av så väl motorcyklar som bilar. Yamaha har jag haft goda erfarenheter av. Suzuki har jag dålig erfarenhet av från mopedtiden och jag svor redan då att jag aldrig mer skulle ha ngt med suzuki att göra och det har jag heller inte haft. Kawasaki tittade jag på innan jag köpte min cbf 500. Hittade rost på 1-2 år gammal hoj.

// Amir

Synd att du dömt ut Suzuki. En hoj som funkar på långtouring men inte är renodlad touringhoj är ju Suzuki GSX. Mycket kompetent maskin som dessutom är snygg. Tänkte först köpa en sådan själv och lånade hem en under en vecka. Underbar maskin men tyvärr saknade den kåpa.
 

DearHunter

New member
En sådan här då, begagnad?

http://www.bmw-motorrad.se/se/sv/bike/tour/f800st/f800st_overview.html

Du kan sänka den med 80 mm, enligt BMW själva. Sänkningssatsen kostar 2200. En lätt, fin och trevlig hoj som har en rapp motor och det är INGEN SPORTHOJ....
Remdriften är beprövad. Tyst och relativt underhållsfri. Hojen har kombibromsar och ABS. Ja, det är en BMW helt enkelt med lägre försäkring och 1000 mil mellan servicen (Honda har 600).


Eller så tar Du en beggad FJR... ;)
 
H

honda cbf 500

Guest
Remdriften uppskattar jag...vill helst slippa kedja på nästa cykel men jag tror att körställning inte passar mig riktigt men jag har å andra sidan inte provsuttit hojen.

Angående suzuki gsx, jag antar skribenten i föregående inlägg syftade på gsx 1400. Jag fick provköra en suzuki gsx 1400 på en provkörningsdag stx efter att jag köpte min cbf 500. Jag gillade allt med den förutom motorn. Motorn var död efter 7000 varv och ska jag landsvägshoj så vill jag att den ska vara som min cbf 500. Den drar fint från 1500 varv upptill maxvarv. Jag tror att cb 1300 skulle kunna passa mig. Jag har provsuttit cb 1300 på mcmässan för några år sedan och jag fick inga problem med axlarna men jag har aldrig kört en cb 1300. Bland landsvägshojarna hoppas jag att bulldog 1100 passar mig men jag måste provsitta först.



En sådan här då, begagnad?

http://www.bmw-motorrad.se/se/sv/bike/tour/f800st/f800st_overview.html

Du kan sänka den med 80 mm, enligt BMW själva. Sänkningssatsen kostar 2200. En lätt, fin och trevlig hoj som har en rapp motor och det är INGEN SPORTHOJ....
Remdriften är beprövad. Tyst och relativt underhållsfri. Hojen har kombibromsar och ABS. Ja, det är en BMW helt enkelt med lägre försäkring och 1000 mil mellan servicen (Honda har 600).


Eller så tar Du en beggad FJR... ;)
 

jskanerva

New member
Honda har jag goda erfarenheter av så väl motorcyklar som bilar. Yamaha har jag haft goda erfarenheter av. Suzuki har jag dålig erfarenhet av från mopedtiden och jag svor redan då att jag aldrig mer skulle ha ngt med suzuki att göra och det har jag heller inte haft. Kawasaki tittade jag på innan jag köpte min cbf 500. Hittade rost på 1-2 år gammal hoj.

// Amir

OK, jag har goda erfarenheter om Suzuki och Kawasaki (ingen rost 10år gammal hoj) Honda har jag sämre erfarenhet, men det var cyklar från 70-talets början.Yamaha har ja inte ägt, men har inte hört illa om det heller.
Ändå, vågade jag köpa en Triumph 2001, hade inte hört ngt negativt om dom heller. Och i dag känns det att jag kommer aldrig mer att köpa en Japansk 12/13 cykel, hur bra dom ens är;-).
Moto Guzzi Stelvio vill jag prova, men jag vet att en twin kommer ha svårt att slå en smidig tripple.
 
Last edited:

Pisken

New member
Rost på en hoj .... spelar nog ingen roll vilket märke , en hoj rostar inte OM den inte är antingen VÄLDIGT misskött (å då vill man endå inte ha den) eller om den är åretrunt körd i fjollträsk eller annan saltslask stad
 

RobbeS

New member
Remdriften uppskattar jag...vill helst slippa kedja på nästa cykel men jag tror att körställning inte passar mig riktigt men jag har å andra sidan inte provsuttit hojen.

Angående suzuki gsx, jag antar skribenten i föregående inlägg syftade på gsx 1400. Jag fick provköra en suzuki gsx 1400 på en provkörningsdag stx efter att jag köpte min cbf 500. Jag gillade allt med den förutom motorn. Motorn var död efter 7000 varv och ska jag landsvägshoj så vill jag att den ska vara som min cbf 500. Den drar fint från 1500 varv upptill maxvarv. Jag tror att cb 1300 skulle kunna passa mig. Jag har provsuttit cb 1300 på mcmässan för några år sedan och jag fick inga problem med axlarna men jag har aldrig kört en cb 1300. Bland landsvägshojarna hoppas jag att bulldog 1100 passar mig men jag måste provsitta först.

Ursäkta, menade förstås GSX 1400. Upplevde själv motorn som riktigt pigg och urstark. Är inne på samma linje här som vissa andra. Köp en FJR:D
 

GuzziKungen

New member
Rost på en hoj .... spelar nog ingen roll vilket märke , en hoj rostar inte OM den inte är antingen VÄLDIGT misskött (å då vill man endå inte ha den) eller om den är åretrunt körd i fjollträsk eller annan saltslask stad

Helt riktigt ,hojar har ingen underredsmassa eller helgalvanisering.
Jag har också sett rostiga exemplar ,oftast har dom stått utomhus och
sällan fått smaka tvättsvamp.
En hoj skall bara skina och en skinande hoj rostar inte.
Ha dé
 

gundj

New member
Remdriften uppskattar jag...vill helst slippa kedja på nästa cykel men jag tror att körställning inte passar mig riktigt men jag har å andra sidan inte provsuttit hojen.

Angående suzuki gsx, jag antar skribenten i föregående inlägg syftade på gsx 1400. Jag fick provköra en suzuki gsx 1400 på en provkörningsdag stx efter att jag köpte min cbf 500. Jag gillade allt med den förutom motorn. Motorn var död efter 7000 varv och ska jag landsvägshoj så vill jag att den ska vara som min cbf 500. Den drar fint från 1500 varv upptill maxvarv. Jag tror att cb 1300 skulle kunna passa mig. Jag har provsuttit cb 1300 på mcmässan för några år sedan och jag fick inga problem med axlarna men jag har aldrig kört en cb 1300. Bland landsvägshojarna hoppas jag att bulldog 1100 passar mig men jag måste provsitta först.

Jag får verkligen känslan av att du skriver på forumet mer som sysselsättning än för att verkligen vilja skaffa ny hoj.
Du avskriver alla förslag med mer eller mindre väl grundade orsaker.
T ex, hur ofta är du över 7000rpm på din hoj?

En bulldog skulle jag inte kalla för landsvägshoj. Och om det är något BMW brukar få till så är det körställning och justeringsmöjligheter.
Du vet att man kan ändra styret för olika önskemål mm?
Att sedan påstå att Suzuki, Triumph och alla andra är sämre hojjar än Honda och vad det nu var mer för en som dög visar bara på antingen okunnighet eller märkessnobberi.
För övrigt var nog min sämsta hoj alla kategorier en Honda. (900F)
Mitt råd är, gå o köp en hoj nu, utan att ha sådan beslutsångest, eller fortsätt o kör på det du har.
 

RobbeS

New member
T ex, hur ofta är du över 7000rpm på din hoj?

En bulldog skulle jag inte kalla för landsvägshoj. Och om det är något BMW brukar få till så är det körställning och justeringsmöjligheter.
Du vet att man kan ändra styret för olika önskemål mm?
Att sedan påstå att Suzuki, Triumph och alla andra är sämre hojjar än Honda och vad det nu var mer för en som dög visar bara på antingen okunnighet eller märkessnobberi.
För övrigt var nog min sämsta hoj alla kategorier en Honda. (900F)
Mitt råd är, gå o köp en hoj nu, utan att ha sådan beslutsångest, eller fortsätt o kör på det du har.

Håller med. Det är ju bättre att helt enkelt bara säga "jag vill inte ha en sådan hoj" än dra till med krystade förklaringar om dålig effekt över 7000 varv. Effekten räcker till och blir över för en GSX 1400. Speciellt om den tidigare hojen var en 500 cc....
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag sa aldrig att effekten inte dög till bara att jag inte gillade motorkaraktären. Hojköp kommer det att bli. Jag jobbar lungt och metodiskt och jag har en inköpslista med en del hojar på listan. Vartefter jag har dem antingen avskriver jag dem från listan eller behåller dem på listan. Detta gör jag tills jag har bara en hoj kvar på listan. Jag har ingen brådska med hojbyte.

Ni på forumet täcker in de infallsvinklar som jag inte har tänkt på eller bekräftar saker och ting som jag har misstänkt men tar tid för mig att reda ut. En bra bollplank helt enkelt.



Vad en bulldog är för ngt är upp till var och en men för mig är det en landsvägshoj.


//Amir


Håller med. Det är ju bättre att helt enkelt bara säga "jag vill inte ha en sådan hoj" än dra till med krystade förklaringar om dålig effekt över 7000 varv. Effekten räcker till och blir över för en GSX 1400. Speciellt om den tidigare hojen var en 500 cc....
 
Last edited:
Top