Har idag varit och provsuttit en del hojar. Jag har nu skrivit av moto guzzi hojar ifrån min önskelista. Detsamma gäller Aprilia mana 850. yamaha xvs 1300 satt jag bra på.
Nästa vecka ska jag försöka åka till en handlare och provköra yamaha dragstar 650/1100 classic, wildstar samt xvs 1300. Personligen tror jag xvs 1300 kommer att gå segrande ur glidare hojar.
Nästa etapp är att testa landsvägshojarna. Yamaha xjr 1300, cb 1300,suzuki gsx 1400 samt Bulldog.
Bland veteranhojarna är jag lite rädd för att köra runt i europa med. Det kan bli dyrt och förstöra hela resan om jag har otur.
// Amir
Ärligt talat vet jag inte vad problemet egentligen är för dig. Om jag förstått det rätt så vill du byta till en bekväm hoj som du kan åka långt på utan att få ont i kroppen. Då är det touring, sporttouring och de stora äventyrshojarna som gäller, punkt.....slut
Custom KAN funka men det är osäkert. Många Customförare byter ju till Touring då de vill göra längre turer.
Jag säger alltså som så många andra, grundat på vad du vill använda hojen till och de problem du upplever med din nuvaranda.
FJR 1300, Kawasaki GTR, Pan European, BMW 1200GS och BMW,s touringhojar. Titta även på Honda VFR 800 som man idag kan få till bra pris.
En Custom är ingen touringhoj som är avsedd för långa dagsetapper på långresor. Döm inte heller ut FJR bara genom att provsitta då man först efter en längre tripp vet att uppskatta dess fördelar vid långtouring. 80 mil är inget problem. Inte heller att svänga ner på ICA och köpa korv.
Men det är klart, vill du ha en Custom ska du köpa en sådan men tänk då på att dessa hojar inte är ultimata för touring då dom inte är konstruerade för det.