landsvägshojar

H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Jag vet att jag sitter bra på custom men även en del landsvägshojar. Så jag vill också utforska mina möjligheter på landsvägshojar.

Kan ni nämna några landsvägshojar där man kan justera sadelhöjden, styret(i höjd samt sidled om det går) samt fjäderspänning på ett enkelt sätt. Med enkelt sätt menar jag med hjälp av en vrid-knapp eller något i den stilen.

Om vi tar till exempel deauville 700, går det att ändra sadelhöjden på ett enkelt sätt?

Om man kan ändrar sadelhhöjden, hur många centimeter skiljer det sig mellan de olika lägena?

Airhawk är också en annan sak som jag funderar på, hur många centimeter högre sitter man?

Mvh

Amir
 

Agathon

New member
Det går enkelt att ändra fjäderspänningen på Deauville med en ratt, men däremot går det inte att ändra sadelhöjden. Jag kör själv en Deauville och är mycket nöjd med den, man sitter mycket skönt tycker jag.
 
H

honda cbf 500

Guest
Är det 700:an du har?

//Amir

Det går enkelt att ändra fjäderspänningen på Deauville med en ratt, men däremot går det inte att ändra sadelhöjden. Jag kör själv en Deauville och är mycket nöjd med den, man sitter mycket skönt tycker jag.
 

Hellman

New member
Jag kan svara på Airhawk-frågan iaf. Med rätt mängd luft i en sådan blir sitthöjden bara ett par mm högre. Hela tanken är att man ska ha precis så lite luft i utan att "sitta igenom" den.

Jag hade en ett tag men blev aldrig vän med den. Testade genomgående i flera veckor men blev inte av med träsmaken ändå. Gav den i "bröllopsgåva" till ett par jag känner som kör en Ducati Streetfighter. Den blev omåttligt populär av "spättan" där så det verkar bero på sadelform och kanske vikt :eek: också...

Prova innan köp om möjligt är mitt råd. För mig var det dryga tusenlappen i sjön iaf.
 
H

honda cbf 500

Guest
Då är det nog inte värt pengarna i mitt fall heller. Jag tänkte om den kunde eventuellt "höja" sadeln så skulle jag eventuellt kunna hamna i en position så att det funkar bättre för min axlar.

Tack för ditt svar!

//Amir
 

Hellman

New member
Har du problem med axlarna skulle jag nog rekommendera en riktigt upprätt hoj.
Personligen tycker jag man hänger/sitter som en säck potatis på en customhoj, har aldrig gillat sorten, dålig sittställning och vägegenskaper. Men det är en parentes.

Ska du promt ha japanskt kanske Africa Twin, Tenere, V-Strom eller en Kawa Versys är något?
Vill du ha lite roligare alternativ så finns ju Triumph Tiger, Ducati Multistrada och BMW (nåja, där försvann kanske roligt... :D). Eller varför inte vara lite udda och kolla in en MG Stelvio?

Bytte själv från sportis till en Ducati Multistrada i fjol och måste säga att jag inte fattar varför jag anammat hojtypen innan.
Man sitter bra och högt. Man ser bra/syns bra. Man får ett högt och brett styre som gör körningen busenkel samt att man kan trixa med styrhöjare om man vill.

Kroppen och körningen blir väldigt avslappnad på den upprätta/höga hojtypen. Tycker det är kanon.
 
H

honda cbf 500

Guest
Mina axel bekymmer är diffusa. Dels är det blodkärl som hamnar i kläm och dels har jag vibrationer i axlarna med mera.

Vid en viss position fungerar allt bra men någon grad senare fungerar det inte alls.

Hojar som finns i önskelista är följande: Denna lista ska jag bearbeta tills jag är framme till en slutgiltig hoj. Denna lista gäller moderna hojar.

Landsvägshojar: honda cb 1300, suzuki gsx 1400, xjr 1300 och yamaha bt 1100 bulldog.

Glidare: yamaha dragstar 650/1100 classic, Wildstar, xvs 1300, vn 900 classic, suzuki c800.

Veteranhojar: Honda cb 500 four,honda cx 500 c, yamaha sr 400/500, dkw nz 350/500 eller harley med fotkoppling och handväxel.

Skoter : T-max 500.


Allt handlar om hur bra jag sitter på hojen och priset. Kardan,remdrift och automatlåda är står högst i min önskelista. Jag kan tänka mig att kombinera två mindre hojar.


Nu kanske ni förstår varför jag har svårt att bestämma mig.
 

Bob Sweden

New member
Då är det nog inte värt pengarna i mitt fall heller. Jag tänkte om den kunde eventuellt "höja" sadeln så skulle jag eventuellt kunna hamna i en position så att det funkar bättre för min axlar.

Tack för ditt svar!

//Amir

Om man inte kan höja så går det alltid att modifiera.
Jag var inte nöjd med sitthöjden på min XJ600 (-94) och bestämde mig för att göra något åt det.

Före:
SANY0120.jpg


Under arbete:
SANY0122.jpg


Efter:
SANY0124.jpg


Det blev inte bara 60 mm högre utan också "fastare".
Att sy sadelöverdrag är inte hela världen, kolla efter lite kraftigare syntetläder hos din lokala tygaffär och sy med "jeanstråd".


Airhawk:
Jag körde först med för lite luft och kände ingen effekt alls. Lite mera luft och man känner hur det fördelar belastningen över en större yta.

Vissa svär på att det bästa man kan ha är en "Beadrider".
seats1.jpg


Gemensamt för både Airhawk och Beadrider är att dom ger knappt märkbar förändring av sitthöjden.

/B
 
H

honda cbf 500

Guest
Tack för tipset!

Det var ett värdefullt tips!

Frågan är hur jag kan testa hos handlaren om en sadelhöjning ger den effekt som jag vill eller inte? Funderar på att lägga en tjock tröja på sadeln och sätta mig på den och se om det ger den effekt jag är ute efter.

Jag vill inte köpa en hoj som jag sen inser inte passar mig och förlora en massa pengar på det hela.

Handlaren i stan har en ny deauville och jag ska se hur min kropp reagerar på en sadelhöjning.



//Amir


Om man inte kan höja så går det alltid att modifiera.
Jag var inte nöjd med sitthöjden på min XJ600 (-94) och bestämde mig för att göra något åt det.

Före:
SANY0120.jpg


Under arbete:
SANY0122.jpg


Efter:
SANY0124.jpg


Det blev inte bara 60 mm högre utan också "fastare".
Att sy sadelöverdrag är inte hela världen, kolla efter lite kraftigare syntetläder hos din lokala tygaffär och sy med "jeanstråd".


Airhawk:
Jag körde först med för lite luft och kände ingen effekt alls. Lite mera luft och man känner hur det fördelar belastningen över en större yta.

Vissa svär på att det bästa man kan ha är en "Beadrider".
seats1.jpg


Gemensamt för både Airhawk och Beadrider är att dom ger knappt märkbar förändring av sitthöjden.

/B
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag såg nyss en bmw k 1200 gt på blocket. 152 hk:eek: jösses min cbf 500 har 56 hk och mina däck håller 1500 mil. En sån där hoj måste antagligen käka däck? Kör man drygt 1000 mil om året så antar jag att de måste bli många däckbyten samt ganska dyrt.

eller har jag fel?
 

Frank S

New member
Jag såg nyss en bmw k 1200 gt på blocket. 152 hk:eek: jösses min cbf 500 har 56 hk och mina däck håller 1500 mil. En sån där hoj måste antagligen käka däck? Kör man drygt 1000 mil om året så antar jag att de måste bli många däckbyten samt ganska dyrt.

eller har jag fel?

Det går att använda bara 56 av de 152 pållarna. Det bestämmer man med gashandtaget.
 
H

honda cbf 500

Guest
jag resonerar som att varför köpa mer hästkrafter en jag klarar av? Mer hästkrafter än det jag klarar av anser jag vara bortkastade pengar. Jag tänkte mest på däckkostnaden.
 

Hellman

New member
jag resonerar som att varför köpa mer hästkrafter en jag klarar av? Mer hästkrafter än det jag klarar av anser jag vara bortkastade pengar. Jag tänkte mest på däckkostnaden.

Hästkrafter är inte kopplade till däckslitaget utan det är gashandtaget som är det. :)
Det är också kopplat till motortypen då en vridstark tvin ofta sliter hårdare på däcken än en mjukare 4:a. Dock är gashanden fortfarande mer avgörande.

Gick från 80 till 150 hk vid mitt förra hojbyte och jag sliter inte hårdare på däcken nu. Kör inte heller fortare.
Men man kan inte förneka att en sanslös motoreffekt får en att le ibland bakom visiret. :D

Med ett modernt sport/touringdäck (Pilot Road2/3 etc) får du lätt ut över tusen mil på baksulan oavsett effekt. Om man nu inte idiotkör hela tiden.
 

jskanerva

New member
Även vridmoment kurva är intressant, om du har mycket vrid redan på låga varv behöver du inte varva så mycket.
Men det är ju rolig ibland att göra det;-)
 
Last edited:

DearHunter

New member
jag resonerar som att varför köpa mer hästkrafter en jag klarar av? Mer hästkrafter än det jag klarar av anser jag vara bortkastade pengar. Jag tänkte mest på däckkostnaden.

Vem ber dig att vrida rullen fullt ut vid rödljusen eller kolla om Du får en ljudbang i kallingarna vid 250? Nä.. hästkrafterna får man på köpet när man köper en bekväm tourer. Det intressanta är vilket vrid man har och i vilket intervall samt hur vibrationsfritt hojen går. När Din pungvibrator har 120 kmh på mätaren på motorvägen så är Du uppe i kanske 6000 rpm. En tourer med större motor har kanske 3500- 4000 rpm och har betydligt mer att ge vid omkörningar. Man får en annan körstil med en tyngre maskin. Man är mer avslappnad. Du petar i 6:ans växel rätt tidigt och har tillräckligt med vrid.

Däremot om Du petar in 3:an och passerar 6000 rpm med en GT....så blir det barnförbjudet. :D

P.S. Polisen byter ut sina hondor (Pan European) mot K1300...
 

Pledians

New member
Mitt bakdäck höll 1300mil, då snackar vi en 125:a (förvisso ett smalt däck, 100/80). Älskar att utnyttja hojen till fullo och varva ur motorn på varje växel. Vill inte ens föreställa mig hur jag skulle köra med en literhoj...

PS: Är uppe i nästan 10500rpm när jag är i 120 (gränsen till rödmarkeringen)! :)
 
H

honda cbf 500

Guest
Körde/kör med pilot road 2 och fick ut 1500 mil på min cbf 500. Jag bytte både fram och bakdäck samtidigt även om det var 100-200 mil kvar på framdäcket.

En annan synvinkel är att har man inte effekt finns det heller inte risk att man gör bort sig men finns den där så är frestelsen stor.

//Amir


Hästkrafter är inte kopplade till däckslitaget utan det är gashandtaget som är det. :)
Det är också kopplat till motortypen då en vridstark tvin ofta sliter hårdare på däcken än en mjukare 4:a. Dock är gashanden fortfarande mer avgörande.

Gick från 80 till 150 hk vid mitt förra hojbyte och jag sliter inte hårdare på däcken nu. Kör inte heller fortare.
Men man kan inte förneka att en sanslös motoreffekt får en att le ibland bakom visiret. :D

Med ett modernt sport/touringdäck (Pilot Road2/3 etc) får du lätt ut över tusen mil på baksulan oavsett effekt. Om man nu inte idiotkör hela tiden.
 
Top