L-ABC för mc-förare?

Nilla

New member
Räddningstjänsten

Klubben jag tidigare var med i kontaktade helt enkelt den lokala räddningstjänsten som mer än gärna ställde upp och höll en kvällskurs. Som tur är har jag ännu inte haft någon nytta av den...

Sagt o gjort..!
När jag läst detta inlägg så fick jag idén att samordna avrostningen i vår klubb med lite utbildning i L-ABC för mc-åkare! Så jag kontaktade helt sonika räddningstjänsten i vår kommun och förhörde mig om intresset för att ställa upp på en sådan utbildning den dagen som vi har bokat. De visade sig vara mycket intresserade och jag väntar nu bara på besked om datumet passar de två killar där som själva kör mc...

Så jag kan rekommendera fler klubbar att göra detsamma..! :)
 

Katarina

Helt okej
Jättebra! :D
Det här verkar bli större och större. Jag kanske startade en liten ring på vattnet när jag skrev mina inlägg i början av tråden. Det gläder mig väldigt om så är fallet för det här behövs verkligen. Och allra helst vill jag så klart att det ska vara ett stående inslag varje år och jag hoppas att fler sakkunniga vill och orkar föreläsa och kan ställa upp. Jag ser varje mc-förare som en resurs på två hjul längs vägarna, mellan olyckan har skett tills ambulans kommer och kan ta över. Tyvärr inte alltid man kan göra något men i de fall där ens hjälp kan göra oerhört mycket är vi guld värda längs vägarna.

Kör lugnt och håll däcken neråt. :)
 

Avarage

New member
I Ambulans inlägg "Först till en olycksplats" på sporthoj.com med flera rekommenderade han att inte använda mun-mot-mun om personen blödde från munnen (för att undvika överföring av eventuell smitta till dig själv). Nu är det ju sällan man bär omkring på en sån där skyddsgrej för detta, så ni som är insatta i det här: Räcker det att slita av sig t-shirten, en strumpa eller nåt annat, vika den några gånger och lägga emellan? Det går att ju blåsa igenom utan att få direktkontakt. Eller ska man bara hålla sig till hjärtkompressioner tills ambulansen dyker upp?

Enl. Falköpings räddningstjänst som vi (SMC Väst) använt oss av i ett par år i rad vad gäller LABC-utb. för våra instr. ändrades HLR för drygt ett år sedan efter studier som visade att man klarar sig ganska bra med det syret som finns i kroppen varför man numera vid hjärtstop skall BÖRJA med kompressioner (30st. för övrigt jmf. med tidigare 15st.).

Med baktanke att det kan ta en bra stund för ambulansen att komma fram, först skall den nu larmas därefter ta sig fram (+20min) är ingen ovanlighet i närområdet av en storstad och dess ytterområden. Så krävs inandning om personen inte andas själv annars dör han/hon ÄVEN om man gör kompressioner.

Det går alltså att förlänga livet genom BARA kompressioner men inte hur länge som helst och hjärnan får ju svåra skador pga. syrebrist om vi är utan i ett par minuter (nu minns jag inte exakt men mer än 10min klarar vi inte vill jag minnas).

Om man skall/vågar blåsa in efter att ha rensat luftvägar om personen blöder får ju var och en på plats avgöra. Det beslutet kan ingen annan fatta!

Viss hjälp är det ju bara man får någonting (vad som helst) mellan det blodet och din/min mun, även om bommull har en tendens att suga åt sig och till slut bli mättat.

Så från och med för ett drygt år sedan gäller alltså:

30 kompressioner - 2 inblåsningar - 30 kompressioner - 2 inblåsningar osv.

Där, om jag minns rätt, kompressionerna skall utföras med en takt av 80st./minut dvs. något snabbare än 1st./sekund.

Genom att börja med kompressionerna, i stället för inblåsningarna, visar studier, från USA om jag minns rätt, att man räddar fler personer än om man börjar med att blåsa in.



Mvh!
// Niklas
 

P-O Noren

New member
Personligen tror jag det är viktigt att säga att man skall agera istället för att titta på. Rädslan för att göra fel kan göra att man blir villrådig.

Tänkt på att det är viktigare att man gör nåt än exakt hur. Kommer man inte ihåg hur många hjärtkompressioner det var före inblåsningar osv. gör som du tror det var. Kör på med hjärtkompressionen och inblåsningar. Försök kolla runt om det finns någon som kan hjälpa till. Man orkar inte länge helt ensam. Jag har provat på dockor flera gånger och det är jobbigare än vad man tror...
 

sididi

New member
Personligen tror jag det är viktigt att säga att man skall agera istället för att titta på. Rädslan för att göra fel kan göra att man blir villrådig.

Tänkt på att det är viktigare att man gör nåt än exakt hur. Kommer man inte ihåg hur många hjärtkompressioner det var före inblåsningar osv. gör som du tror det var. Kör på med hjärtkompressionen och inblåsningar. Försök kolla runt om det finns någon som kan hjälpa till. Man orkar inte länge helt ensam. Jag har provat på dockor flera gånger och det är jobbigare än vad man tror...

"Kursen" var ett bra initiativ, men P-O skrev det samma man fick reda på under 3 timmar i Brandbergen. Inte mycket om hur/vad man skulle göra, bortsett från hur man skulle ta av en hjälm OM MAN ABSOLUT MÅSTE. Tack till tjejerna som fick några av oss in på rätt spår flera gånger under kvällen :D

/roffe
 

Katarina

Helt okej
"Kursen" var ett bra initiativ, men P-O skrev det samma man fick reda på under 3 timmar i Brandbergen. Inte mycket om hur/vad man skulle göra, bortsett från hur man skulle ta av en hjälm OM MAN ABSOLUT MÅSTE. Tack till tjejerna som fick några av oss in på rätt spår flera gånger under kvällen :D

/roffe
Ja nu var det på hans egen fritid som han föreläste. Om det varit en ren kurs i L-ABC hade vi fått betala för kursen, nu var det här gratis men det fick inte krocka i konkurrens med Brandförsvarets egna kurser. Men nästa år tänkte jag ta in en hel kurs i L-ABC, under flera timmar och i större lokal men då kostar det. Det här var första gången som han föreläste och första gången som jag arrangerar något, det är lite stapplande i början. Jag hoppas det gav lite nytta dock.

Jag tar jättegärna emot ris eller ros från er som var där så kan jag ha det i åtanke till nästa år. Vad var bra och vad var mindre bra? Kom gärna med kommentarer, det hjälper oss som arrangerade detta att göra det bättre nästa gång. Ni behöver inte skriva här i tråden om ni inte vill, skicka ett pm eller mail i så fall. :)
 

sididi

New member
Ja nu var det på hans egen fritid som han föreläste. Om det varit en ren kurs i L-ABC hade vi fått betala för kursen, nu var det här gratis men det fick inte krocka i konkurrens med Brandförsvarets egna kurser. Men nästa år tänkte jag ta in en hel kurs i L-ABC, under flera timmar och i större lokal men då kostar det. Det här var första gången som han föreläste och första gången som jag arrangerar något, det är lite stapplande i början. Jag hoppas det gav lite nytta dock.

Jag tar jättegärna emot ris eller ros från er som var där så kan jag ha det i åtanke till nästa år. Vad var bra och vad var mindre bra? Kom gärna med kommentarer, det hjälper oss som arrangerade detta att göra det bättre nästa gång. Ni behöver inte skriva här i tråden om ni inte vill, skicka ett pm eller mail i så fall. :)

Tacksam för att han tog av sin fritid, absolut! Problemet låg nog mest i att några avbröt föreläsaren med en massa frågor och funderingar som inte hörde till ämnet. Om han erbjuder sig att föreläsa en hel kurs i L-ABC nästa år, mot betalning, hänger jag gärna på.

/roffe
 

swischmc

New member
"Kursen" var ett bra initiativ, men P-O skrev det samma man fick reda på under 3 timmar i Brandbergen. Inte mycket om hur/vad man skulle göra, bortsett från hur man skulle ta av en hjälm OM MAN ABSOLUT MÅSTE. Tack till tjejerna som fick några av oss in på rätt spår flera gånger under kvällen :D

/roffe

Tack för berömmet, jag kände mig tjatig som avbröt och avbröt och avbröt de intressanta diskussionerna om vart ambulanserna tar vägen när en ny firma vinner upphandlingen... ;)

Annars en rätt bra kväll, den delen vi faktiskt fick pröva att ta av hjälmen. Fick lite blodad tand att gå en riktigt LABC och har kollat bla. på Röda korset. De har lördagskurser på 8 timmar som är gratis, både norr och söder om stan. Ska ta och se hur almanackan ser ut nu i vår och försöka så in en sån kurs. Fortsätter vädret på det här sättet hinner jag nog med rätt många kurser... :(

I övrigt ett stort tack till Katarina som tog tag i saken. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. :)
 

Katarina

Helt okej
Tack swischmc och alla andra för feedback, en liten klen start på rätt väg. Nästa år tänkte jag om man skulle ta och ordna en riktig HLR-kurs? Jag har nyss gått en HLR-kurs, är väl en diplomerad revbensbrytare nu kan man nog kalla det. Minnet var lite rostigt (fem år sen jag gick HLR-kurs sist) så det är nog bra om man går en kurs varje år. I HLR-kursen behandlades också just hjälmavtagning, om man måste ta av hjälmen. Det kan vara bra att ha det med för jag tror att just hjälmen är det vi mest funderar över, som ”när bör man ta av den och hur gör man?”. Den tas bara av om den skadade inte får luft, annars sitter den på. Men med rätt handgrepp och ett par händer extra gick det förvånansvärt enkelt att ta av en hjälm.

Tycker nog det här är en lika viktig del som avrostningarna är varje vår, kanske vi skulle baka ihop detta? :)
 

swischmc

New member
Låter bra med en kurs nästa år. Min almanacka tillåter inte mer kurser i vår... suck. Varför inte lägga den i feb-mars, innan hojsäsongen drar igång på riktigt? Då har man både tid och lust. :) Jag kommer gärna.
 

adrian_vg

New member

Skulle man inte kunna ha en snabbkurs på tex avrostningkurserna?

Gick nyligen via jobbet en L-ABC-kurs som var ca 3h lång. Om man fokuserar på själva utförandet, borde det kunna klaras av på säg en kvart.

Avrostningskursen jag var på förra helgen höll på från kl 10-14. En kvart, tjugo minuters snabbkurs varannan timme borde väl kunna ordnas. Eller?

Det behöver ju inte vara nåt pretentiöst, bara info om vad man gör.
 

Nilla

New member
L-ABC på avrostning

Skulle man inte kunna ha en snabbkurs på tex avrostningkurserna?

Gick nyligen via jobbet en L-ABC-kurs som var ca 3h lång. Om man fokuserar på själva utförandet, borde det kunna klaras av på säg en kvart.

Avrostningskursen jag var på förra helgen höll på från kl 10-14. En kvart, tjugo minuters snabbkurs varannan timme borde väl kunna ordnas. Eller?

Det behöver ju inte vara nåt pretentiöst, bara info om vad man gör.

Jo, det går alldeles utmärkt att samköra en snabbkurs i L-ABC för mc-åkare med avrostningen i klubben! :D Som du kan läsa i ett tidigare inlägg av mig i den här tråden, så ringde jag helt sonika upp räddningstjänsten på orten och frågade om de var intresserade av att hålla en sådan kurs för oss den dagen vi hade bestämt. Det var t.o.m. så lyckligt att de hade en duktig kille som själv kör hoj och som kom till banan vi var på o höll en kurs i det mest väsentliga i L-ABC för mc-olyckor.
Detta var mycket uppskattat bland klubbmedlemmarna! :)

Så jag tycker du ska ringa räddningstjänsten där du bor o fråga du oxå! Jag skulle bli mycket förvånad om de inte ställer upp på det!! :eek:
 

adrian_vg

New member
Jo, det går alldeles utmärkt att samköra en snabbkurs i L-ABC för mc-åkare med avrostningen i klubben! :D Som du kan läsa i ett tidigare inlägg av mig i den här tråden, så ringde jag helt sonika upp räddningstjänsten på orten och frågade om de var intresserade av att hålla en sådan kurs för oss den dagen vi hade bestämt. Det var t.o.m. så lyckligt att de hade en duktig kille som själv kör hoj och som kom till banan vi var på o höll en kurs i det mest väsentliga i L-ABC för mc-olyckor.
Detta var mycket uppskattat bland klubbmedlemmarna! :)

Så jag tycker du ska ringa räddningstjänsten där du bor o fråga du oxå! Jag skulle bli mycket förvånad om de inte ställer upp på det!! :eek:

Måste ha missat ditt inlägg. :) Ska komma ihåg det till nästa års avrostning, har redan gjort min i år, så det får bero ett tag.

Det här borde ju kunna samordnas centralt, så att de lokala klubbarna och distrikten som håller i avrostningarna känner till önskemålet från oss deltagare. Det slog mig aldrig att fråga dem som höll i avrostningen jag gick på... :(
 

SuperRetard

New member
En idé är ju att göra detta till ett obligatoriskt inslag på bandagar.

Inte nödvändigtvis VARJE gång för de som åker många ggr/säsong, men säg första dagen varje år eller så.

Jag har mkt svårt att se att de som är aktiva nog för att ta sig till en bandag inte värnar om sina kompisar nog för att vilja lära sig de grundläggande bitarna i att rädda någons liv!
 

adrian_vg

New member
En idé är ju att göra detta till ett obligatoriskt inslag på bandagar.

Inte nödvändigtvis VARJE gång för de som åker många ggr/säsong, men säg första dagen varje år eller så.

Jag har mkt svårt att se att de som är aktiva nog för att ta sig till en bandag inte värnar om sina kompisar nog för att vilja lära sig de grundläggande bitarna i att rädda någons liv!

Eller en (frivillig) station på en bandag med en funktionär som kan demonstrera om man vill?

En sunt tänkande människa kommer att ta sig en titt på stationen och om det finns en docka att testa på, testa att blåsa och ge hjärtkompressioner (hjärtmassage??). :D
 

Björn S

New member
Bra att du tog upp detta Katarina. Jag kommer definitivt om det ordnas en kurs i detta. Även här ute på landsbygden. Vore nog bra att gå med jämna mellanrum för oss som inte har detta som yrke. Och att verkligen få öva på handgreppen. Man kan sitta här och höra och förstå hur mycket som helst, men vid skarpt läge är det nog bra om man verkligen fått rätt undervisning.
 
Top