L-ABC för mc-förare?

Katarina

Helt okej
Jag kom till en olycksplats i lördags. Först blir jag omkörd av en sporthoj för att när jag kommer runt kurvan sekunder senare få se ett dammoln i terrängen, killen hade kört av i hög fart.

Givetvis stannar jag och två ytterligare mc-förare. Själv har jag gått L-ABC och vet ungefär hur jag ska agera. Det jag kom underfund med där var att jag kände mig ganska hjälplös trots kurser i L-ABC för nu var det frågor som dök upp om hur man ska agera när det är en mc-olycka och mc-förare är mer utsatt för hårda stötar och kan ha fler skador än bilister för på hojen har man ingen skyddsbarriär i form av en kaross. Det var väldigt många frågor som dök upp hos mig och då kände jag mig så liten och hjälplös trots alla kurser jag har gått.

Nu har jag läst på olika forum ”Först till en olycksplats”, mycket bra skrivet men i praktiken? Jag skulle vilja öva detta praktiskt, hur vet jag när och om man kan dra av en hjälm? Och hur gör man det när personen är skadad?
Det står att man kan dra av den försiktigt och ge luft om personen inte andas, man kan böja huvudet bakåt för att kunna ge luft (men böj aldrig tillbaka huvudet sen!). Men om personen ligger på sidan och inte andas? Hur vet jag då om jag kan lägga personen så jag kan ge andningshjälp? Men tänk om ryggen eller nacken är bruten, jag kan ju ha av benmärgen eller halskotpelaren och då är det kört direkt.

Jag kan berätta att jag fick bearbeta det jag sett dagen efter med nya frågor som dök upp. Hur gick det för honom sen? Överlevde han? Varför kände jag mig så hjälplös? Jag var ledsen för hans skull även fast jag inte känner honom, jag visste att han körde för fort och sen tappade kontrollen men jag var ledsen ändå för han skadade ju sig.
Jag ägnade tankarna på brandmän, poliser, sjukvårdare som kommer först till en olyckplats och får se en hel del, vissa saker värre än andra och får bearbeta saker de sett hela tiden. Visst, det är deras jobb de valt men de har också känslor.

Jag skulle vilja, för vår egen säkerhet som kör hoj, gå kurser i just L-ABC för mc-sidan, veta hur jag ska agera och vad jag kan och får göra under tiden man väntar på ambulans. Det finns ju bankurser, broms- och kurvkurser med mera för vår säkerhet men har SMC kurser i nämnda område? Det kanske står ambulans på banorna redo att agera om nåt händer men de står inte längs vägarna. Vi finns däremot där och då tror jag att det kan vara bra att gå kurser inom L-ABC för mc.

Vad tycker ni?
 

Yasha

New member
Jag kom till en olycksplats i lördags. Först blir jag omkörd av en sporthoj för att när jag kommer runt kurvan sekunder senare få se ett dammoln i terrängen, killen hade kört av i hög fart.

...

Jag skulle vilja, för vår egen säkerhet som kör hoj, gå kurser i just L-ABC för mc-sidan, veta hur jag ska agera och vad jag kan och får göra under tiden man väntar på ambulans. Det finns ju bankurser, broms- och kurvkurser med mera för vår säkerhet men har SMC kurser i nämnda område? Det kanske står ambulans på banorna redo att agera om nåt händer men de står inte längs vägarna. Vi finns däremot där och då tror jag att det kan vara bra att gå kurser inom L-ABC för mc.

Vad tycker ni?
Hej Katarina!

Vad bra att du vågade stanna vid olycksplatsen och ändå kände att du kunde hjälpa. Många av oss blir skakiga när det händer på riktigt, även fast vi har teorin och det är få som får den där skarpa och självklara reaktionen och gör allt rätt. Hjälpen finns som tur är via telefon och har man bara sinnesnärvaro att ringa 112, brukar de kunna hjälpa väldigt mycket.

Det arrangeras L-ABC-kurser för motorcyklister i distrikten med jämna mellanrum. I Stockholm har vi en suverän hojkörande läkare som utvecklat konceptet och det jobbas på Riksnivå med att ta fram ett bra koncept som ska fungera för både deltagare, funktionärer och instruktörer.

L-ABC för motorcyklister handlar ju just om att få grundläggande förståelse för vad som skiljer en mc-olycka från annan trafikolycka, vad vi kan och bör och kanske inte SKA göra, hur vi kan prioritera och agera. Vad man också försöker belysa, är vikten av att rädda liv före lem, att larma, rätt och i tid och att säkra läget så inte fler blir skadade.

Tyvärr har vi inte haft möjlighet att arrangera L-ABC-kurs i Stockholmsdistriktet i år (förra året hade vi dock 2 tillfällen för medlemmar), men vi hoppas på att vi ska ha möjlighet att erbjuda kursen igen nästa år. Kanske något att sysselsätta sig med i vinter?

Hör av dig/er till distrikten och efterfråga kursen, i Stockholm finns den och ser vi att efterfrågan finns, ställer vi självklart upp. Eftersom dessa kurser, liksom all annan kursverksamhet inom SMC, drivs ideellt, måste vi ha resurser som orkar driva verksamheten, men vi jobbar för fullt för att se till att fortbilda oss och så många andra som möjligt.

Det finns kanske andra instanser som kan hjälpa till att skapa utbildningar? Ambulans- och/eller annan räddningspersonal?

/ Veronica (instruktör SMC Sthlm)
 
Last edited:

Katarina

Helt okej
Jo, jag kände min plikt för jag har gått L-ABC men de innehöll tyvärr inget för hojsidan och därför kände jag mig liten och hjälplös då jag vet att en mc-förare kan vara mer skadad än kanske en bilist som ju har sin kaross som extra skydd.

Jag efterlyser kurser i just L-ABC för mc, vi finns överallt på vägarna och det kan vara bra om vi vet hur vi ska agera när nåt händer utanför en bana.
Röda Korset ger kurser vet jag, i alla fall inom försvaret, kanske SMC kan samarbeta med dom?
 

jan-olovj

New member
Ja det vore vettigt att få möjligheten att gå en kurs för oss mc-förare. Jag har gått kurs i hjärtlungräddnig vid flera tillfälen och det är alltid något som ändrats. Det är ju som du sa Katarina att det är inte samma sak vid en mc olycka för vi är helt oskyddade, samt hjälmen är ett svårt kapittel hur man skall bete sig.

Jan-Olov
 

GuzziKungen

New member
Svåra val med hjälmens av eller icke avtagande :(
Men det jag har fått lära mig att en person som inte andas dör oavsett
om han fått nackskador eller ej och därmed måste få luft.
Om man är två personer så kan man få av hjälmen hyfsat skonsamt sätt.
Men som det sagts tidigare så har SMC kurser för detta.

Kom ihåg ,andas personen så skall hjälmen behållas på.
Ha dé
 

Katarina

Helt okej
Jag vill väldigt gärna gå en sån här kurs för hojsidan, kan vi bli flera som anmäler vårt intresse? Jag tycker den är minst lika viktig som övriga viktiga kurser som ordnas för vår säkerhet.

Hur många vill gå en kurs i L-ABC för mc-förare? Jag är på direkt!

Förresten så pratade jag med någon om detta med hjälmar i dag, vi pratade om integralhjälmar och främst de öppningsbara. Jag har en öppningsbar så om jag far av vägen och inte får luft så slipper nån dra av mig min hjälm, man kan öppna visiret och ge mig luft ändå.
 

Ansod

New member
Bra Katarina! Dels att du tar upp frågorna och dels ditt agerande! Om en person ligger på sidan och inte andas kan det inte bli värre av att du vänder personen på rygg. Liv går före lem är en enkel och bra princip!

Jag är en av förhoppningsvis flera som framfört att l-abc ska vara en obligatorisk del vid våra kurstillfällen. Det här kan ju iofs bli lite tjatigt men det är ett enkelt pedagogiskt problem. När man kommer till en mc-olycka bör man utgå från att personen drabbats av allt utom förkylning. Jag har ett förflutet i räddningstjänsten och har hört mina fd kollergor fråga olycksoffer om de mår bra. En chockad persons svar betyder enbart att den har hört frågan och har en viss kommunikativ förmåga. Svaret i sig kan vara helt irrelevant.
Vid en mc-olycka kan man ha följande tillvägagångssätt:
L-finns det risker i miljön som kan utsätta räddare och nödställd för fara? T ex om personen ligger mitt på motorvägen är det befogat att flytta utan att ta hänsyn till eventuell förvärrande av skada.
A-Öppan eventuellt visir och kolla andning. Finns det andning skapa fria andningsvägar och se till att visiret är öppet. Öppningsbar hjälm som den du använder är "kanon".
B-Kolla efter större blödningar. Plåsternivå är ointressant.
C-om personen är vid medvetande talar du om att du har utbildning. Endast för de som har gått minst en ABC-kurs senaste åren. Om pers0onen inte är vid medvetande larmar du.

Jag ställer gärna upp på L-ABC utbildingar med inriktning mot mc.
 

Katarina

Helt okej
Jag tycker det här är jätteviktigt, det är fler mc-förare än ambulanser tillgängliga på vägarna. Jag tror vi förare kan vara en viktig resurs mellan olyckan och fram tills ambulansen anländer om nåt händer. Det är inte roligt att känna sig otillräcklig för att man fick en massa frågor i skallen och de kurser man gått har inte haft nåt med mc i innehållet alls.

Nu har jag kontaktat Sthlms styrelse och jag hoppas få igång en kurs nu. Jag tycker det här är minst lika viktigt som andra viktiga kurser som finns för vår säkerhet.
 

britt-mari

New member
Jag tycker det här är jätteviktigt, det är fler mc-förare än ambulanser tillgängliga på vägarna. Jag tror vi förare kan vara en viktig resurs mellan olyckan och fram tills ambulansen anländer om nåt händer. Det är inte roligt att känna sig otillräcklig för att man fick en massa frågor i skallen och de kurser man gått har inte haft nåt med mc i innehållet alls.

Nu har jag kontaktat Sthlms styrelse och jag hoppas få igång en kurs nu. Jag tycker det här är minst lika viktigt som andra viktiga kurser som finns för vår säkerhet.

Bravo, Katarina!
Jag skulle också gärna gå en sådan kurs! Har ett förflutet inom vården (länge se´n...) - kom som andra-bil vid en mc-olycka för många år sedan; och jo, man känner sig otillräcklig utan kunskap!
 

Katarina

Helt okej
Jag har fått svar nu, jag hoppas det finns folk där ute som orkar ta tag i detta och ordna kurser inför nästa säsong, den behövs. Jag förstår att man som läkare jobbar hela dagarna med skador, krämpor etc och sen kanske inte orkar hålla i kurser på fritiden också.
 

Harrysson

New member
Klubben jag tidigare var med i kontaktade helt enkelt den lokala räddningstjänsten som mer än gärna ställde upp och höll en kvällskurs. Som tur är har jag ännu inte haft någon nytta av den...

Men om personen ligger på sidan och inte andas? Hur vet jag då om jag kan lägga personen så jag kan ge andningshjälp? Men tänk om ryggen eller nacken är bruten, jag kan ju ha av benmärgen eller halskotpelaren och då är det kört direkt.

Som någon skrev tidigare kan det ju omöjligt bli sämre. Andning är alltid prioritet ett när du säkrat läget (L). Kolla dock andningen INNAN du vänder på personen. Andas han/hon är det bättre att inte ändra positionen. Personen behöver ju dessutom ligga på ett sätt som i alla fall påminner om framstupa sidoläge ifall du behöver ägna tid åt andra skadade. Bara en mindre justering i så fall för att säkra andningsvägen.

Låt också hjälmen sitta kvar om andningen är OK. Det är bättre att dom tar av/sågar upp den på sjukhuset under kontrollerade former. Frågan är bara hur många av trafikanterna, som förhoppningsvis stannar, som känner till detta? Egentligen borde det sitta en etikett på integralhjälmens hakparti: "Andas jag? Tag då INTE av hjälmen".

I Ambulans inlägg "Först till en olycksplats" på sporthoj.com med flera rekommenderade han att inte använda mun-mot-mun om personen blödde från munnen (för att undvika överföring av eventuell smitta till dig själv). Nu är det ju sällan man bär omkring på en sån där skyddsgrej för detta, så ni som är insatta i det här: Räcker det att slita av sig t-shirten, en strumpa eller nåt annat, vika den några gånger och lägga emellan? Det går att ju blåsa igenom utan att få direktkontakt. Eller ska man bara hålla sig till hjärtkompressioner tills ambulansen dyker upp?
 

Sverker

New member
I vår klubb (Ignite) har vi ordnat L-ABC kurs för MC vid ett tillfälle och jag tror att vi ska göra om det i vinter. Jag har hittills inte blivit involverad i någon trafikolycka, men för varje dag i trafiken så ökar ju risken att det händer i min närhet, även om det inte händer mig själv. Övning minst vartannat år tror jag vore bra.
Bra initiativ, Katarina.
 

P-O Noren

New member
I Ambulans inlägg "Först till en olycksplats" på sporthoj.com med flera rekommenderade han att inte använda mun-mot-mun om personen blödde från munnen (för att undvika överföring av eventuell smitta till dig själv). Nu är det ju sällan man bär omkring på en sån där skyddsgrej för detta, så ni som är insatta i det här: Räcker det att slita av sig t-shirten, en strumpa eller nåt annat, vika den några gånger och lägga emellan? Det går att ju blåsa igenom utan att få direktkontakt. Eller ska man bara hålla sig till hjärtkompressioner tills ambulansen dyker upp?

Jag har läst en del mikrobiologi/biologi och kan säga att du kan knappast hålla borta virus/bakterier på det sättet du säger.

Men det räcker inte bara med att få blod på munnen, du måste få in dessa i din egen blodbana exempelvis genom ett sår.

Jag skulle inte själv tveka att ge mun mot mun på en person som jag själv visste hade HIV, Kan jag rädda en annan människas liv. Så kan jag hantera problemen som kan uppkomma av det senare. Det handlar egentligen bara om en risk, och den risken är jag beredd att ta. Risken för en blodsmitta är dessutom väldigt låg, de flesta bär inte på blodsmitta.

Det är annars för ambulanspersonal, dom ger denna hjälp dagligen. Mot för oss som kanske aldrig får uppleva detta under en livstid.
 

P-O Noren

New member
Jag kom på att det finns en annan diskussion inom akutsjukvården idag. Många menar att bara hjärtkompressioner räcker eftersom du får en naturlig andningsrörelse med korrekta kompressioner. Vissa LAC- har ett dataprogram som slumpar om en privatperson skall rådas att bara ge hjärtkompression eller både hjärtkompressioner och mun mot mun. (när dom ringer akut)

Studier från USA har visat lovande resultat för bara kompressioner men i Europa tror jag man vill ha en uppföljningsstudie på detta.
I dagsläget är rekommendationen båda metoderna i kombination. Men det kanske ändras i en framtid....
 

Kwesen

New member
Blir den andningen verkligen tillräcklig.
Skall man hinna med att göra 90-120st kompressioner på en minut så ställer jag mig frågan om den andningsrörelsen blir tillräcklig för att syresätta lungorna.

MEN, det är bra om det undersöks noga, bara fördelar om ett moment till kan tas bort och göra det ännu enklare att komma ihåg vad man skall göra.

PS sen är det nog ganska bra om man får vila lite mellan alla kompressioner DS
 

P-O Noren

New member
Jag vet inte om det blir lika bra, det är det en "blindstudie" ska ge svar på.
I USA finns det dom som påstår det efter studier där. Det finns tillräckligt med underlag för att det finns försök på det i Sverige just nu iaf.

Tror att en av vinsterna är att man orkar längre. I dagsläget är rekommendationen under utbildning iaf både kompression och inandning vill jag understryka.
 
Top