Katarina
Helt okej
Jag kom till en olycksplats i lördags. Först blir jag omkörd av en sporthoj för att när jag kommer runt kurvan sekunder senare få se ett dammoln i terrängen, killen hade kört av i hög fart.
Givetvis stannar jag och två ytterligare mc-förare. Själv har jag gått L-ABC och vet ungefär hur jag ska agera. Det jag kom underfund med där var att jag kände mig ganska hjälplös trots kurser i L-ABC för nu var det frågor som dök upp om hur man ska agera när det är en mc-olycka och mc-förare är mer utsatt för hårda stötar och kan ha fler skador än bilister för på hojen har man ingen skyddsbarriär i form av en kaross. Det var väldigt många frågor som dök upp hos mig och då kände jag mig så liten och hjälplös trots alla kurser jag har gått.
Nu har jag läst på olika forum ”Först till en olycksplats”, mycket bra skrivet men i praktiken? Jag skulle vilja öva detta praktiskt, hur vet jag när och om man kan dra av en hjälm? Och hur gör man det när personen är skadad?
Det står att man kan dra av den försiktigt och ge luft om personen inte andas, man kan böja huvudet bakåt för att kunna ge luft (men böj aldrig tillbaka huvudet sen!). Men om personen ligger på sidan och inte andas? Hur vet jag då om jag kan lägga personen så jag kan ge andningshjälp? Men tänk om ryggen eller nacken är bruten, jag kan ju ha av benmärgen eller halskotpelaren och då är det kört direkt.
Jag kan berätta att jag fick bearbeta det jag sett dagen efter med nya frågor som dök upp. Hur gick det för honom sen? Överlevde han? Varför kände jag mig så hjälplös? Jag var ledsen för hans skull även fast jag inte känner honom, jag visste att han körde för fort och sen tappade kontrollen men jag var ledsen ändå för han skadade ju sig.
Jag ägnade tankarna på brandmän, poliser, sjukvårdare som kommer först till en olyckplats och får se en hel del, vissa saker värre än andra och får bearbeta saker de sett hela tiden. Visst, det är deras jobb de valt men de har också känslor.
Jag skulle vilja, för vår egen säkerhet som kör hoj, gå kurser i just L-ABC för mc-sidan, veta hur jag ska agera och vad jag kan och får göra under tiden man väntar på ambulans. Det finns ju bankurser, broms- och kurvkurser med mera för vår säkerhet men har SMC kurser i nämnda område? Det kanske står ambulans på banorna redo att agera om nåt händer men de står inte längs vägarna. Vi finns däremot där och då tror jag att det kan vara bra att gå kurser inom L-ABC för mc.
Vad tycker ni?
Givetvis stannar jag och två ytterligare mc-förare. Själv har jag gått L-ABC och vet ungefär hur jag ska agera. Det jag kom underfund med där var att jag kände mig ganska hjälplös trots kurser i L-ABC för nu var det frågor som dök upp om hur man ska agera när det är en mc-olycka och mc-förare är mer utsatt för hårda stötar och kan ha fler skador än bilister för på hojen har man ingen skyddsbarriär i form av en kaross. Det var väldigt många frågor som dök upp hos mig och då kände jag mig så liten och hjälplös trots alla kurser jag har gått.
Nu har jag läst på olika forum ”Först till en olycksplats”, mycket bra skrivet men i praktiken? Jag skulle vilja öva detta praktiskt, hur vet jag när och om man kan dra av en hjälm? Och hur gör man det när personen är skadad?
Det står att man kan dra av den försiktigt och ge luft om personen inte andas, man kan böja huvudet bakåt för att kunna ge luft (men böj aldrig tillbaka huvudet sen!). Men om personen ligger på sidan och inte andas? Hur vet jag då om jag kan lägga personen så jag kan ge andningshjälp? Men tänk om ryggen eller nacken är bruten, jag kan ju ha av benmärgen eller halskotpelaren och då är det kört direkt.
Jag kan berätta att jag fick bearbeta det jag sett dagen efter med nya frågor som dök upp. Hur gick det för honom sen? Överlevde han? Varför kände jag mig så hjälplös? Jag var ledsen för hans skull även fast jag inte känner honom, jag visste att han körde för fort och sen tappade kontrollen men jag var ledsen ändå för han skadade ju sig.
Jag ägnade tankarna på brandmän, poliser, sjukvårdare som kommer först till en olyckplats och får se en hel del, vissa saker värre än andra och får bearbeta saker de sett hela tiden. Visst, det är deras jobb de valt men de har också känslor.
Jag skulle vilja, för vår egen säkerhet som kör hoj, gå kurser i just L-ABC för mc-sidan, veta hur jag ska agera och vad jag kan och får göra under tiden man väntar på ambulans. Det finns ju bankurser, broms- och kurvkurser med mera för vår säkerhet men har SMC kurser i nämnda område? Det kanske står ambulans på banorna redo att agera om nåt händer men de står inte längs vägarna. Vi finns däremot där och då tror jag att det kan vara bra att gå kurser inom L-ABC för mc.
Vad tycker ni?