Lägger ner MC kortet

H

honda cbf 500

Guest
Tmax500, det är lungt, tycker bara bra när folk har analyserat och förstått saker och ting på ett korrekt sätt;), jag är nogrann,:D då bör du ha insett i och med mina senaste inlägg att jag är ifärd med att byta hoj även om att det kommer ta lite tid:rolleyes:

// Amir

OT: För den som följt Amirs äventyr på nätet så vet man att 6 månader är kort tid när det gäller Amir... Det är en noggrann herre! *förlåt Amir! :)*
 
Last edited:

Carnivore

New member
Rax86: Tycker nog att du skall ta klart kortet i vart fall.
Sen verkar din mor vara en vettig mor som är hälsosamt orolig för sin son men som ändå varit med och stöttat ditt intresse.
Sen tolkar jag det som att hennes nya man har mc-kort då du skall övningsköra med honom, han har ju inte dött än... ;)

Jag tog kortet för drygt ett år sedan och började köra 2009 (tidigt) och då hade jag drömt om mc-kortet sedan barnsben, jag är nu 33år och känner att jag förmodligen väntade alldeles för länge med kortet men nu har jag det i alla fall. Jag hann med ca 900mil min första säsong och min mors och frus orolighet försvann ganska snabbt då de insåg att även om det kunde gå fort så körde jag ändå moget och tog alla faror i beaktning.

Det du tar upp om skydd och säkerhetsutrustning tycker jag däremot är lite missriktad trygghet. En hjälm kan omöjligt göras så säker att den helt tar bort skaderisken vid en avkörning i >100km/h... och det finns inga system som kan göra så att du aldrig kan köra av vägen eller krocka med bilister som gör fel.
Bättre att ta till dig av den samlade kunskapen hos SMC och diverse andra erfarna hojåkare och lära dig köra med huvudet och vara medveten om farorna som lurar på vägarna... det är inte riskfritt men det är en enorm frihet att köra hoj! :)

Och med SMC´s erfarenhet menar jag BKK/SHK... där lär man sig massor har jag förstått och själv har jag nu bokat in både steg 1 o 2 i början av säsongen som nalkas.
 

Calles

New member
Klart du ska ta körkortet!!
Jag hade samma problem, fast det låg lite tidigare i tiden. Mamma (och pappa) gick alltid runt och oroade sig när man var ute och körde moppe. Ville alltid att jag skulle ringa när jag kom fram osv. Sen ville jag ha 125a, men det ville inte dem, så där fick jag ge mig. Hade inte råd själv då heller och de ville inte hjälpa till, men jag sa redan då att när jag är 18 kan ni inte hindra mig. Sommarjobbade första sommaren när jag var 17 och har sen jobbat extra på helger. När jag sen var 18 (och tänkte ta kortet) så hotade pappa med att inte betala bilkörkortet så jag fick tyvärr ge med mig ett år till, gjorde teorin på hösten sen. Till våren nästa år började jag övningsköra och hade körkortet dagen innan studenten, gissa om jag var glad!! Allt detta under morsans tjat om hur farligt det var och allt hon sett när hon jobbade på sjukhuset osv.
Men nu har jag kört nästan en sommar och efter att hon sett hur mycket jag tycker om att köra så verkar oron ha gett med sig, eller hon har slutat tjata iallafall, haha. Hon har istället bett om att få åka med nån gång. Detta hanns tyvärr inte med förra sommaren eftersom att jag la omkull hojen på gokartbana, men hon såg att det gick bra och att det löste sig utan problem. Nu pratar hon om att hon måste få åka med på nya hojen istället :).
Pappa är nog mer lite avundsjuk, vill provköra (fast han verkar lite nervös inför det nu när det blivit ny hoj) och pratar om att han ska köpa en liten sportbil istället, hehe :D

Blev en lång historia, men slutsatsen är att de vänjer sig vid det, ser hur glad det gör dig och kör du inte helt galet kanske hon ber om att få åka med istället ;)
 

britt-mari

New member
Jag tillhör dem som "fick mc-kort på köpet"; körde dock rätt mycket med en relativt tung vespa på den tiden. Sedan jag var liten, har jag alltid önskat mig en hoj - men av olika anledningar blev det inte av förrän jag skulle fylla 55. Då insåg jag att jag kunde göra vad jag ville (nästan!) och hade råd att köpa en hoj som var till salu. Min son tyckte att det räckte med en moppe till lilla mor - så till honom sa jag inte att jag skulle köpa hoj. Min dotter, däremot, sa att det var väl klart att jag skulle köpa hoj.
Hojen hämtades i Norrtälje och när jag närmade mig hemmet, ringde jag min son och bad honom möta mig vid garaget. Vad han tyckte, frågade jag inte - men han var med mig de första turerna med hojen. Dock ej på hojen, utan med "följebil"!
När sedan hojen gick sönder, var han den som letade ny hoj på nätet varje dag! Han skrev ut objekten och körde med mig till olika mc-handlare runt om i nordvästra Skåne. När jag väl hittade vad jag ville ha, var han också nöjd! Han har t.o.m. börjat fundera på att ta mc-kort, själv. Tyvärr gick sommaren -09 för fort (sa han!), så det blev inget av det då. Men jag förstår att han är sugen; och han är nog inte så jätteorolig för mig längre! Än så länge har jag klarat mig - och eftersom jag vill köra länge till, så kör jag så försiktigt som jag bara kan!
 

britt-mari

New member
Jag tillhör dem som "fick mc-kort på köpet"; körde dock rätt mycket med en relativt tung vespa på den tiden. Sedan jag var liten, har jag alltid önskat mig en hoj - men av olika anledningar blev det inte av förrän jag skulle fylla 55. Då insåg jag att jag kunde göra vad jag ville (nästan!) och hade råd att köpa en hoj som var till salu. Min son tyckte att det räckte med en moppe till lilla mor - så till honom sa jag inte att jag skulle köpa hoj. Min dotter, däremot, sa att det var väl klart att jag skulle köpa hoj.
Hojen hämtades i Norrtälje och när jag närmade mig hemmet, ringde jag min son och bad honom möta mig vid garaget. Vad han tyckte, frågade jag inte - men han var med mig de första turerna med hojen. Dock ej på hojen, utan med "följebil"!
När sedan hojen gick sönder, var han den som letade ny hoj på nätet varje dag! Han skrev ut objekten och körde med mig till olika mc-handlare runt om i nordvästra Skåne. När jag väl hittade vad jag ville ha, var han också nöjd! Han har t.o.m. börjat fundera på att ta mc-kort, själv. Tyvärr gick sommaren -09 för fort (sa han!), så det blev inget av det då. Men jag förstår att han är sugen; och han är nog inte så jätteorolig för mig längre! Än så länge har jag klarat mig - och eftersom jag vill köra länge till, så kör jag så försiktigt som jag bara kan!

Jag hämtade hem mc:n med skåpbil och behövde hjälp av sonen med att få av hojen! Så jag körde inte mc hem - det vågade jag inte!
 

Rax86

New member
Ville bara säga det att jag har mycket noggrant kommit fram till slänga ditt A:et på mitt nuvarande B-kort :). VIlken hojj det blir får vi se i mars någongång :)

Fasen att inte MC mässan i stora holm kunde varit lite tidigare. Man kanske hade kunnat få något schysst erbjudande där..
 

lilleman

New member
Ville bara säga det att jag har mycket noggrant kommit fram till slänga ditt A:et på mitt nuvarande B-kort :). VIlken hojj det blir får vi se i mars någongång :)

Fasen att inte MC mässan i stora holm kunde varit lite tidigare. Man kanske hade kunnat få något schysst erbjudande där..

Mycket klokt beslut du kommer inte ångra dig:)
Lycka till:)

mvh/Roger
 

TKH

New member
Rax86, fick du köra moped för din morsa?
Fick du cykla?
Förstår du vart jag vill komma?
Antagligen har du varit mer utsatt tidigare än vad du blir som mc förare.
 

dexxent

New member
Ta kortet!

Jag fick äntligen tummen ur och tog MC-kort 2006 och det är det bästa och roligaste jag gjort!

2007 var jag med om en olycka (påkörd bakifrån) som så när höll på att göra mig blind på vänster öga.
Jag kunde knappt vänta på försäkringspengarna för hojjen så att jag kunde köpa en ny...:eek:
var utan hojj i 1 månad och det var skitjobbigt :)

Nu 2010, efter 2 Europaresor och 1 Norgeresa känns väntan till våren och halkfria vägar snudd på outhärdlig.

2010 ska motoGP på Assen bli av + Nurnburgring.(se annan tråd här)

Ta kortet och vänta tills tiden är mogen.
 

mudder

Member
Visst kan det vara farligt att köra hoj, men livet är till för att levas och inte överlevas.
 

Pathfinder_5555

New member
Lycka till med kortet, givet att du skall ta det....det kommer garanterat varken att bli billigare eller lättare framledes.

När jag precis började med mitt kort för 2 år sen så hamnade jag på en amerikansk sida om olyckor (till för att få dem att använda skydd överhuvudtaget).
När jag läst igenom den höll jag på att ge upp....kände inte att det var värt det...men efter ett tag började jag fundera på om det i alla fall inte var lika bra att ta kortet när man ändå börjat....ha friheten att kunna välja i framtiden.
Dessutom är det ju såhär, vi löper en risk att skadas/dö varje dag...i sjukdomar, arbetsplatsolyckor, trafiken (oavsett fordon), när vi flyger, när vi går över gatan eller står & väntar på rött ljus, cyklar ooosv.

Ta kortet...jag tror du ångrar dig efteråt annars...det hade jag gjort såhär i efterhand.
 

SuperRetard

New member
Det här "döden är oundviklig och folk dör at frukostflingor" -resonemanget må vara naivt och arrogant.

Frågan kvarstår dock hur man vill välja att leva sitt liv.

Jag har full respekt för omvärldens oro, allra helst nu när sambon tog kortet i fjol. Vi kunde va ute och åka på varsitt håll, och svarade hon inte när jag ringde under ett av MINA stopp så blev jag helt skogstokigt orolig och hetsringde till hon till slut svarade. Oftast då efter att antingen ha kört och inte hört luren, eller suttit och fikat hos nån (mkt åka runt och fika & visa upp sig med helt nytt kort ;)).

Om det däremot är vad hon (och jag förstår DET ännu mer, naturligtvis) vill och behöver göra för att må bra och vara lycklig. Vem är jag att hindra henne?

Problemen uppstår först när mognadsfrågorna krockar, och vissa obotligt adrenalinstinna personers övningar drabbar "oskyldiga". Jag älskar att köra, och köra fort. Pressa gränser och utmana mig själv och materialet. Däremot älskar jag inte "risken". Det hade varit precis lika kul för mig att köra om alla vägar / banor haft 500 meters avåkningszoner med 3 dm vatten i så att inte ens ett fall i 250 skulle ge några större risker.

Så ser däremot inte världen ut, bussar är hårda, stenfyllda diken likaså. Folk omkring gråter om vi dör och faktum är att hojåka ÄR farligt även om man inte leker spökryttare.

Men vilka hade vi varit om vi skyddat oss mot allt?
 

Rax86

New member
Ang vad morsan lät mig göra ja.. Jag tog faktiskt eu-moppekortet o fick även köra en ny moppe så det var ju lugnt.. visst, man kör i lägre farter men att falla av o landa på marken i 45km/h utan skinnställ e äckligt. folk kör ju faktiskt bara i hjälm.

Och så kan jag nämna det att jag redan bestämt mig för en hojj :) Har läst en hel del rescensioner om den också o kan inte tänka mig en bättre hojj.
Den är en BMW R1200S. Gul/svart ska den vara precis som hjälmen o skinnstället :)
Snyggt o man syns bra i trafiken med de färgerna!

Måste säga det att fler fabrikat borde göra som BMW o standardisera ABS bromsar på deras hojjar. utveckla de mer, lämna kedjan o sätta dit kardan etc. BMW har utvecklat hojjarna rent tekniskt o funktionsmässigt som bilar är idag. Andra behåller oljiga kedjor o vanliga låsbara bromsar m.m.. Tycker att en hel del säkerhet försvinner bara där.

Hade alla kört med ABS bromsar på hojjar idag har statistik visat att olyckorna hade varit betydligt färre. Går säkert att hitta det på google om ni söker men säg till annars så kan jag leta fram källan. Ingen kan bromsa bättre än vad ABS bromsarna gör, möjligtvis ett raceproffs. Men i stortsett är det bara att Klämma o låta ABS göra jobbet. Jag har aldrig fått sladd eller kuggats på manöverbanan (kuggades 2 ggr ute i trafiken så jag måste bara få lite fler mil i kroppen nu)
men ja.. såg flera i höstas som fick sladd och låste hjulen o kuggades då. tråkigt..

En annan sak
Jag vet efter att ha läst mkt om orsaken till varför vissa olyckor sker beror på att billisterna missar knuttarna. Det vet de flesta. Så satsa på att synas bra i trafiken. Tänk om man hade kunnat ha lykta på toppen av hjälmen. Kanske inte blir lika bra lys på den som på hojjens halv-/heljus men det skulle göra så mkt att bara få ha den där extra lampan där på toppen. Bara en tanke jag hade. Något man hade kunnat sätta på under nattkörning :)

Får reservera mig för ev stavfell eller om det blev kladdigt :p
Lite sent nu..
Hoppas ni sover gott!
 
Last edited:

adrian_vg

New member
Min mormor skällde ut min mor efter noter för att hon "låtit" mig ta A-behörighet när jag var arton, sådär 1991. Jag i min tur skällde ut min mormor för att det hade hon inte med att göra. Jag betalade hela kortet själv. Delade dock på kostnaden för en privatövningskörningsmc med fadren. Till hans stora förtjusning valde jag en BMW R100RS... Den hade gått långt, mycket långt, men var å andra sidan billig. Garagevändningarna med den kolossen var ganska spännande innan jag lärt mig tricket...

I vilket fall, stå på dig och ta kortet, om du inte redan bestämt dig för att ta det. Det är din, och enbart din, ensak om du ska ta A-körkort eller inte.
 

Cyborg

New member
Ang vad morsan lät mig göra ja.. Jag tog faktiskt eu-moppekortet o fick även köra en ny moppe så det var ju lugnt.. visst, man kör i lägre farter men att falla av o landa på marken i 45km/h utan skinnställ e äckligt. folk kör ju faktiskt bara i hjälm.

Och så kan jag nämna det att jag redan bestämt mig för en hojj :) Har läst en hel del rescensioner om den också o kan inte tänka mig en bättre hojj.
Den är en BMW R1200S. Gul/svart ska den vara precis som hjälmen o skinnstället :)
Snyggt o man syns bra i trafiken med de färgerna!

1. Måste säga det att fler fabrikat borde göra som BMW o standardisera ABS bromsar på deras hojjar. utveckla de mer, lämna kedjan o sätta dit kardan etc. BMW har utvecklat hojjarna rent tekniskt o funktionsmässigt som bilar är idag. Andra behåller oljiga kedjor o vanliga låsbara bromsar m.m.. Tycker att en hel del säkerhet försvinner bara där.

2. Hade alla kört med ABS bromsar på hojjar idag har statistik visat att olyckorna hade varit betydligt färre. Går säkert att hitta det på google om ni söker men säg till annars så kan jag leta fram källan. Ingen kan bromsa bättre än vad ABS bromsarna gör, möjligtvis ett raceproffs. Men i stortsett är det bara att Klämma o låta ABS göra jobbet. Jag har aldrig fått sladd eller kuggats på manöverbanan (kuggades 2 ggr ute i trafiken så jag måste bara få lite fler mil i kroppen nu)
men ja.. såg flera i höstas som fick sladd och låste hjulen o kuggades då. tråkigt..


3. En annan sak
Jag vet efter att ha läst mkt om orsaken till varför vissa olyckor sker beror på att billisterna missar knuttarna. Det vet de flesta. Så satsa på att synas bra i trafiken. Tänk om man hade kunnat ha lykta på toppen av hjälmen. Kanske inte blir lika bra lys på den som på hojjens halv-/heljus men det skulle göra så mkt att bara få ha den där extra lampan där på toppen. Bara en tanke jag hade. Något man hade kunnat sätta på under nattkörning :)

Får reservera mig för ev stavfell eller om det blev kladdigt :p
Lite sent nu..
Hoppas ni sover gott!

1. På vilket sätt gör kardan motorcykeln säkrare?

2. Tja vad jag känner till så är det inte ABS-bromsarna som bromsar utan det är du själv om du inte riktigt förstått det. ABS förhindrar bara att bromsarna låser sig. I och med detta förlorar du bromssträcka.

3. Seriöst? med denna mentalitet du har skulle jag inte vilja möta dig i trafiken på en motorcykel. Det fanns en liknande person som dig i en artikel om "motorcyklister" i DN för 2-3 år sedan, dom hade hittat en tjej som var livrädd för allt som hade med motorcyklar att göra, ändå hade hon tagit mc-kort och körde. Så med denna mentalitet kommer varken du eller hon att bli några bra förare och ni kommer troligtvis råka ut för en olycka förr eller senare då ni låter er rädsla styra. Det tråkiga när ni väl råkar ut för en olycka är då att ni kommer anse att det inte är erat eget fel utan det är motorcykelns, teknikens eller omgivningens fel. Alla platsar ej som motorcyklister hur mycket man en önskar.
 

Chopperbyggarn

New member
mc-rädd?

Det finns mycket effektivt sätt att bli av med rädsla i samband med mc-körning och det är att slå döv örat till överbeskyddande/rädda morsor och om inte det hjälper bryta eller ha minimalt med kontakt med morsan!! Undvika kvällstidningar och sensationsmedia är även det en bra idè.
Har tyvärr sett män som har varit styrda av sina morsor ända upp till pensionsåldern...män som överhuvudtaget inte har upplevt något spännande i sina liv... samt levt hela sina liv som "ungkarar" pga detta.

Ut med morsan och in med livet!!!'

Anders.J
 

Rax86

New member
Var lite tydligare med vad du skriver cyborg.
Jag har nämnt det mesta utifrån vad jag hört min lärare och andra körlärare säga. ett exempel är en mc-lärare jag träffade på uppkörningsdagen sa själv till mig o alla andra som satt o snacka att han aldrig skulle sätta sig på en hojj utan ABS. Han var garanterat över 60 år. Erfaren och insatt i hojjvärlden o trafiken mer än vad du säkerligen är.

Ringde yamaha och frågade en dag i sommras varför de inte hade ABS på mer än 2 av deras hojjar. Då sa säljaren; varför ska du ha det? han sa att folk bara är med i fler olyckor med det. Enligt statistik hade han fel. Som de flesta säljare så luras de bara.
Går du in på yamahas hemsida idag så ser du att nästan mer än hälften har ABS nu.. Incl deras värsting. V-max.. pff.. korkad säljare. det är som att säga att en bil utan ABS är bättre när det idag är uppenbart att en bil ska ha ABS.

Självklart kan jag bromstekniken. Den fick jag lära mig under utbildningen men tillämpa den med ABS så blir det mkt bättre.
O jag sa aldrig att kardan var säkrare utna att det var en av BMWs praktiska konstruktioner.
Jag kör defensivt och tar inga risker i trafiken så där har du fel, jag kommer bli en säker MCförare. Fick höra när jag tog B-kortet att jag skulle kunna köra en lastbil med flytande väte utan problem så atte.....
 
Last edited:

Pledians

New member
Hoppas hojjåkandet blir lite säkrare om några år med nya revolutionerande ideér ifrån transportstyrelsen/vägvärket så kanske jag tar tag i det igen.

:(

Tror du verkligen att teknisk data såsom låsningsfria bromsar, antisladdsystem, 2+1 vägar osv är det som din mor behöver höra för att ändra uppfattning? Allt handlar om hennes känslor och inget annat.

Jag var i en liknande situation, dvs min morsa ville inte heller att jag skulle börja köra hoj. Hur löste jag det då? Jag började köra ändå, helt enkelt. När morsan insåg att det är jag som bestämmer över mitt liv ändrade hon snabbt tonen och har inte längre något emot att jag har MC och tänker köra från kontinent till kontinent på den. Hon stödjer det hela rent utav.

Så mitt tips till dig är att ta körkortet och skaffa en båge iallafall. Hon kommer att ändra sig när hon väl ser att du faktiskt både lever och kör hoj, det kan jag lova.
 
Top