Ang vad morsan lät mig göra ja.. Jag tog faktiskt eu-moppekortet o fick även köra en ny moppe så det var ju lugnt.. visst, man kör i lägre farter men att falla av o landa på marken i 45km/h utan skinnställ e äckligt. folk kör ju faktiskt bara i hjälm.
Och så kan jag nämna det att jag redan bestämt mig för en hojj
Har läst en hel del rescensioner om den också o kan inte tänka mig en bättre hojj.
Den är en BMW R1200S. Gul/svart ska den vara precis som hjälmen o skinnstället
Snyggt o man syns bra i trafiken med de färgerna!
Måste säga det att fler fabrikat borde göra som BMW o standardisera ABS bromsar på deras hojjar. utveckla de mer, lämna kedjan o sätta dit kardan etc. BMW har utvecklat hojjarna rent tekniskt o funktionsmässigt som bilar är idag. Andra behåller oljiga kedjor o vanliga låsbara bromsar m.m.. Tycker att en hel del säkerhet försvinner bara där.
Hade alla kört med ABS bromsar på hojjar idag har statistik visat att olyckorna hade varit betydligt färre. Går säkert att hitta det på google om ni söker men säg till annars så kan jag leta fram källan. Ingen kan bromsa bättre än vad ABS bromsarna gör, möjligtvis ett raceproffs. Men i stortsett är det bara att Klämma o låta ABS göra jobbet. Jag har aldrig fått sladd eller kuggats på manöverbanan (kuggades 2 ggr ute i trafiken så jag måste bara få lite fler mil i kroppen nu)
men ja.. såg flera i höstas som fick sladd och låste hjulen o kuggades då. tråkigt..
En annan sak
Jag vet efter att ha läst mkt om orsaken till varför vissa olyckor sker beror på att billisterna missar knuttarna. Det vet de flesta. Så satsa på att synas bra i trafiken. Tänk om man hade kunnat ha lykta på toppen av hjälmen. Kanske inte blir lika bra lys på den som på hojjens halv-/heljus men det skulle göra så mkt att bara få ha den där extra lampan där på toppen. Bara en tanke jag hade. Något man hade kunnat sätta på under nattkörning
Får reservera mig för ev stavfell eller om det blev kladdigt
Lite sent nu..
Hoppas ni sover gott!