Lägger ner MC kortet

Rax86

New member
Fyllde 24 idag och hade en diskussion med morsan... om mc kortet.
Har en väldigt snäll o bra morsa men tyvärr väldigt orolig över hennes son. Det är förståeligt.

Kan bara inte förstå att jag lägger ned mc kortet när jag är så nära. Kuggade en uppkörning i okt och siktade på att ta det nu i mars/april istället.. hade hela kitet och t.o.m. nästan ny BMW F800S (-06a)

Men alla dessa stories morsan fått höra som händer med MC förare får henne att se det som att jag köper min död eller att hon snarare köper min död för det var hon som lade ut 50 lakan för hojjen..Respekterar henne mycket och vill inte att hon går runt o håller handen för hennes oroliga hjärta varje dag på jobbet med mig i tankarna ute på en hojj nånstans.
Trots att man övertygat henne om hur säkert o lugnt man kör med skydd som nästan täcker varenda kroppsdel och Snell och DOT godkänd hjälm ifrån USA..

Tråkigt... usch så tråkigt. Jag som fick så stort intresse för detta o så mkt jag läst om hojjar började jag nästan känna mig som expert på de..

Hoppas hojjåkandet blir lite säkrare om några år med nya revolutionerande ideér ifrån transportstyrelsen/vägvärket så kanske jag tar tag i det igen.

:(
 

Harmon Rabb

New member
Du ska vara tacksam att du har en mamma som bryr sig om dig. Genom sin rädsla gör hon dig en otjänst. Har du ett genuint mc-intresse tycker jag det är synd om du lägger ner det. Ta åtminstone klart ditt mc-kort. Det underlättar markant ifall du en dag vill ta upp det igen.
 

Spiff

New member
Jaaa, ta kortet i alla fall nu när du är så nära. Sedan kan du lägga ner hojåkandet tills andan faller på och då har du redan kortet!
 
H

honda cbf 500

Guest
För att göra en lång historia kort, så sa jag till min Mor och andra anhöriga, tack för omtanken och jag uppskattar det, dock är det mitt liv och det är jag som tar konsekvenserna av mitt handlande. Annars hade de fått styra mitt liv resten av mitt liv.

Det blev inga mera diskussioner.:)

// Amir

Fyllde 24 idag och hade en diskussion med morsan... om mc kortet.
Har en väldigt snäll o bra morsa men tyvärr väldigt orolig över hennes son. Det är förståeligt.

Kan bara inte förstå att jag lägger ned mc kortet när jag är så nära. Kuggade en uppkörning i okt och siktade på att ta det nu i mars/april istället.. hade hela kitet och t.o.m. nästan ny BMW F800S (-06a)

Men alla dessa stories morsan fått höra som händer med MC förare får henne att se det som att jag köper min död eller att hon snarare köper min död för det var hon som lade ut 50 lakan för hojjen..Respekterar henne mycket och vill inte att hon går runt o håller handen för hennes oroliga hjärta varje dag på jobbet med mig i tankarna ute på en hojj nånstans.
Trots att man övertygat henne om hur säkert o lugnt man kör med skydd som nästan täcker varenda kroppsdel och Snell och DOT godkänd hjälm ifrån USA..

Tråkigt... usch så tråkigt. Jag som fick så stort intresse för detta o så mkt jag läst om hojjar började jag nästan känna mig som expert på de..

Hoppas hojjåkandet blir lite säkrare om några år med nya revolutionerande ideér ifrån transportstyrelsen/vägvärket så kanske jag tar tag i det igen.

:(
 

sark

New member
Många försäkringar går på när man tog kortet, och även om det kan tyckas vara tokigt så sparar du kanske några försäkringskronor på sikt. Det är också osannolikt att det kommer bli billigare att ta kortet på sikt.

Så ta kortet och vänta med hojen.
 

Rax86

New member
Du ska vara tacksam att du har en mamma som bryr sig om dig. Genom sin rädsla gör hon dig en otjänst. Har du ett genuint mc-intresse tycker jag det är synd om du lägger ner det. Ta åtminstone klart ditt mc-kort. Det underlättar markant ifall du en dag vill ta upp det igen.

Tack för era svar!

Det är så jag tänkt hela tiden o var faktiskt inriktad på att åtminstonde ta kortet. Men vad tjänar det till när jag inte ska köra?
Att jag eventuellt tar upp körkortet i framtiden kan ske, inget jag vet idag.

Anledningen till att jag skulle köpa hojjen var för att få lite fler mil i kroppen med min mors man som handledare innan nästa uppkörning. O då tyckte vi att det kunde vara bra att köpa en riktig hojj som klarar sig sedan till jobbet också o så slipper man byta den på kort sikt och att slippa lägga pengarna på dyra övningslektioner.

Jag vet att beslutet är mitt men kände att jag kunde få lite respons i varje fall.
/Chris
 

lime

Skriver inte
Jag ville ta kort när jag var 18 men min fantastike pappa avrådde mig och hjälpte mig att ta en massa andra behörigheter och skaffa en bra bil på min 18-årsdag.

Han hävdade bestämt att jag skulle vänta med att ta mc-kort, eller iaf köra hoj, tills den dag när jag inte längre kände behov av att köra hoj för fartens och spänningens skull.

Den punkten passerades ungefär när jag fyllde 30. Nu har jag kortet, har kört i ett antal år och har via SMC och dess fantastiska instruktörskår och en massa andrar "mc-dårar" fått ett antal oförglömliga minnen.

Ta kortet. Det är en underbar känsla. Men vårda och respektera den så att du kan njuta av den länge. Häng med oss ut på motorbanorna och "lek" och ha kul under (relativt) säkra former. Du kommer inte att ångra dig.

Om nu bara någon kunde slå på den stora värmelampan och få bort det här jäkla lappmöglet!!
 

Rax86

New member
Jag ska fundera lite till, jag lovar :)
Ringde BMW idag, de sa att vi kunde häva köpet men handpenningen får man inte tillbaka.

Jag får suga lite till på den karamellen.

Återigen, tack för era svar!
 

fbg

New member
För att göra en lång historia kort, så sa jag till min Mor och andra anhöriga, tack för omtanken och jag uppskattar det, dock är det mitt liv och det är jag som tar konsekvenserna av mitt handlande. Annars hade de fått styra mitt liv resten av mitt liv.

Det blev inga mera diskussioner.:)

// Amir

Jaha du Amir,där träffade du på pricken rätt, klockrent:D
 

990 Adventure

New member
Om man ändå inte använder det !!!

Visst är det kanon o kunna vara andra till lags,men det är faktiskt ditt liv o vad vi vet med säkerhet kanske det enda vi får....då kan man ju försöka bli så gamal som bara är möjligt och då riskera ett långt o inte alltid så händelserikt liv pga allt vi inte vågat gjort.......nä livet är alldeles för kort för att skjuta upp saker som man vill göra så mitt råd är.. ta mc kort,ta det försiktigt i trafiken o njut av livet både på och utanför vägarna trots allt är vi ju ett gäng som klarar oss varje år.;)
 

Ove 60+

Active member
:) Du är nästan klar och har hojen - fortsätt ett tag till och se hur det blir. Det är ju faktiskt aldrig för sent att ge upp, men det kan vara för tidigt. Kanske du skulle ta med mamsen på bönpallen och köra lugnt och fint till platser i närheten som hon gillar. Sitter hon bakpå så har hon dessutom koll på hur du kör. ;)
 

Zopilote

New member
I mitt fall var det snarare tvärtom... Tror mina föräldrar var väldigt glada när jag fick mitt första MC-kort vid 16 års ålder. Jag var som ung (tyvärr) en ganska oregerlig skitunge. Flyttade hemifrån när jag var 16, drack alldeles för mycket och var oftast ute och slogs på helgerna. När jag fick mitt körkort och min första hoj, fanns det plötsligt någonting som var betydligt roligare än att dricka sprit och festa, vilket gav resultatet att jag nästan blev helnykterist över en natt :) (iallafall sommartid...)
Jag vet att åtminstone min mamma var rätt orolig att jag ville köra hoj, men när det gått en sommar utan några allvarligare incidenter lugnade hon ner sig. Nu har jag familj, små barn och kör inte alls lika mycket som tidigare. Försöker alltid köra med marginalerna på min sida, men jag tänker INTE lägga ner hojåkningen för att någon annan anser att det är för farligt. 23 år med hojkort gör underverk för försäkringspremierna också ;)
Mitt tips är: Ta färdigt ditt hojkort, och bestäm dig SJÄLV sedan för vad du vill göra. Snart sitter du och är gammal och ledbruten och ångrar allting du INTE gjorde när du hade chansen...
 

Alfred

New member
Livet är farligt, du kan bli nerslagen på stan, överkörd på ett övergångsställe
eller få en obotlig sjukdom.
Det finns inget som uppväger den känslan som infinner sig
när man får sätta sig på hojen och bara åka.
Så passa på och ta färdigt kortet köp hojen och längta till våren.
Du kommer inte att ångra dig.

PS.
Skrämde min mor från vettet när jag kom hem med nyinköpt hoj
och färskt körkort när jag precis fyllt 20 är numera 48 år och hon vande sig
så småningom vid mitt hojåka och det kommer din åckså att göra så lycka till.
 
H

honda cbf 500

Guest
Det tog mig 6 månader att fatta det slutgiltiga beslutet att ta mckort. Jag vägde fördelar mot nackdelar. Man ska inte vara naiv det finns risker med att ta mckort och det är sunt att vara rädd när man kör motorcykel dock skall man inte låta rädslan ta över ens liv. Detta resonemang gjorde att jag tog mckortet trots riskerna.

Tack fbg:D

// Amir

Jaha du Amir,där träffade du på pricken rätt, klockrent:D
 

Chopperbyggarn

New member
Självklart så ska du ta färdigt körkortet nu när det är påbörjat! Det är en invenstering för framtiden som kanske kommer till nytta en dag!:) Under mc-boomen på 80-talet så minns jag många som passade på att ta mc-kort i samband med B-kortet trots att dom då var helt ointresserade av motorcyklar...en del av dom kör mc nu och jag har aldrig hört att någon av dom som aldrig använt sitt mc-kort har ångrat att dom tog det!

Anders.J
 

stagfock

New member
Om inte annat så blir du en bättre bilförare om du kan köra MC, tror jag. Nu kan du i och för sig redan köra (nästan:rolleyes:), men det är skönt att veta att man är tillräckligt bra. Tänk lite som en MC-förare när du kör bil och tänk på oss som kör MC. Vilken dröm det vore om alla bilister hade tagit MC-kort och visste hur vår situation ser ut!

Jag försöker bara lura dig till att ta klart kortet, sen kanske du börjar köra en dag;)
 

Rax86

New member
Håller med er, det är vettiga svar ni kommer med.
tack för det :)

Mer säkerhet blir det ju. Ta t.ex. splitternya riskutbildningen som jag måste göra. Jag läste om den nya hjälmtekniken som ska minska skallskadorna också där man har en hjälm som ska ha en slags dämpning på insidan med samma prrincip som hjärnan som har lite utrymme innan för skallbenet att studsa runt o glida i :) Sådana saker vill man se mer av. Det är ju urkass att dagens hjämar inte riktigt skyddar mot skallskador vid en smäll trots korrekt användning.

Men som sagt, jag funderar fortfarande o det lär inte ta lika lång tid som det gjorde för dig Amir :) men redan innan aug ( då jag började köra hojj första gången ) funderade jag ett litet tag.
Det är så mkt roligare än att köra bil, smidigare och billigare ( billigare med rätt fabrikat och försäkringspremier dvs :) )
 

TMax500

Member
Men som sagt, jag funderar fortfarande o det lär inte ta lika lång tid som det gjorde för dig Amir :)

OT: För den som följt Amirs äventyr på nätet så vet man att 6 månader är kort tid när det gäller Amir... Det är en noggrann herre! *förlåt Amir! :)*
 
Top