Hej,
Jag har en bmw k1200s som jag köpte i våras och har kört med i sommar.
Batteriet har varit dåligt men jag tänkte det skulle hålla säsongen ut, så jag stötte till med laddare ibland.
Det funkade fram till början av september då det var helt slut och inte tog laddning. Jag köpte nytt batteri och allt var frid och fröjd, fram till idag. Cykeln hade stått två veckor och det nya batteriet var helslut. Jag mäter EMC som då är 4 volt. Första tanken är ju att jag fått ett felaktigt batter men när jag mäter krypströmmen. Den ström som dras ur batteriet när nyckeln är avstängd, får jag 11mA med 4 volt batteriet. När jag sätter en ett provisoriskt fulladdat batteri får jag krypströmmen 35 mA.
Det tycker jag är extremt mycket.
Är det någon som vet hur dessa canbussystemen fungerar?
Hur hög läckström kan man acceptera och vad kan vara felet?
Tacksam för idéer.
Göran Sundén
Karlstad
Jag har en bmw k1200s som jag köpte i våras och har kört med i sommar.
Batteriet har varit dåligt men jag tänkte det skulle hålla säsongen ut, så jag stötte till med laddare ibland.
Det funkade fram till början av september då det var helt slut och inte tog laddning. Jag köpte nytt batteri och allt var frid och fröjd, fram till idag. Cykeln hade stått två veckor och det nya batteriet var helslut. Jag mäter EMC som då är 4 volt. Första tanken är ju att jag fått ett felaktigt batter men när jag mäter krypströmmen. Den ström som dras ur batteriet när nyckeln är avstängd, får jag 11mA med 4 volt batteriet. När jag sätter en ett provisoriskt fulladdat batteri får jag krypströmmen 35 mA.
Det tycker jag är extremt mycket.
Är det någon som vet hur dessa canbussystemen fungerar?
Hur hög läckström kan man acceptera och vad kan vara felet?
Tacksam för idéer.
Göran Sundén
Karlstad