Läckström

Sundegor

Member
Hej,

Jag har en bmw k1200s som jag köpte i våras och har kört med i sommar.
Batteriet har varit dåligt men jag tänkte det skulle hålla säsongen ut, så jag stötte till med laddare ibland.
Det funkade fram till början av september då det var helt slut och inte tog laddning. Jag köpte nytt batteri och allt var frid och fröjd, fram till idag. Cykeln hade stått två veckor och det nya batteriet var helslut. Jag mäter EMC som då är 4 volt. Första tanken är ju att jag fått ett felaktigt batter men när jag mäter krypströmmen. Den ström som dras ur batteriet när nyckeln är avstängd, får jag 11mA med 4 volt batteriet. När jag sätter en ett provisoriskt fulladdat batteri får jag krypströmmen 35 mA.
Det tycker jag är extremt mycket.

Är det någon som vet hur dessa canbussystemen fungerar?
Hur hög läckström kan man acceptera och vad kan vara felet?

Tacksam för idéer.

Göran Sundén
Karlstad
 

Bob Sweden

New member
Hej,

Jag har en bmw k1200s som jag köpte i våras och har kört med i sommar.
Batteriet har varit dåligt men jag tänkte det skulle hålla säsongen ut, så jag stötte till med laddare ibland.
Det funkade fram till början av september då det var helt slut och inte tog laddning. Jag köpte nytt batteri och allt var frid och fröjd, fram till idag. Cykeln hade stått två veckor och det nya batteriet var helslut. Jag mäter EMC som då är 4 volt. Första tanken är ju att jag fått ett felaktigt batter men när jag mäter krypströmmen. Den ström som dras ur batteriet när nyckeln är avstängd, får jag 11mA med 4 volt batteriet. När jag sätter en ett provisoriskt fulladdat batteri får jag krypströmmen 35 mA.
Det tycker jag är extremt mycket.

Är det någon som vet hur dessa canbussystemen fungerar?
Hur hög läckström kan man acceptera och vad kan vara felet?

Tacksam för idéer.

Göran Sundén
Karlstad

Något eftermonterat, typ gps, eluttag för laddning (USB) eller liknande?
 

Sundegor

Member
Nej, det finns inget eftermonterat dock ett eluttag som är fabriksmonterat. Kan ju kolla om det sitter någon elektronik i det.

/Göran
 

Bob Sweden

New member
Nej, det finns inget eftermonterat dock ett eluttag som är fabriksmonterat. Kan ju kolla om det sitter någon elektronik i det.

/Göran

Tror knappast det är elektronik i BMW originaluttagen.
Det jag var ute efter var dom där små 12v in, 5v ut omvandlarna som bla. sitter på en del gps-kablage.
Vill minnas att dom jag kontrollmätte häromåret drog ungefär det du indikerar i tomgångsström.

Om jag vore du:
Lyft av kåpor, tank osv och leta efter något som inte verkar original.

Lycka till!

/B
 

Jämten

New member
Batteri problem

Ja, jag får ta en titt.
Tack för tipsen.

/Göran

Hade ett liknande problem visade sej att batteriet kortslöt sej själv
detta trots att batteriet var bara ett år.

Köpte ett nytt VARTA-batteri på 14A det har fungerat perfekt.

Hälsn.Jämten
 

Sundegor

Member
Jag ringde firman som sålde batteriet. Han reklamerade det direkt och beställde ett nytt batteri.
Skall bli intressant att se om det blir lägre läckström med det nya batteriet.
Annars får jag riva kåpor och leta fel.

/Göran
 

Sundegor

Member
Nej, men när jag kopplar in batteriet så blinkar det till i larmlampan, eller rättare sagt där det skulle varit en larmlampa om det funnits larm. Modulen för larm (under sadeln) är dock inte monterad.

/Göran
 

Hampe

Skriver massor!
Kan vi på något sätt skylla problemen på dom där Zack-ri-Fy snubbarna som snurrade upp hela forumet för några år sedan med den magiska lilla lådan som skulle lösa alla svårigheter...?



H
 
Top