Kvinnlig hoj-mentor?

Insk

New member
Jag började ta hojkort i slutet av sommaren. Det gick inte fort framåt för min andra lektion slutade i krasch, och det tog lite tid att jobba sig förbi rädslan. Men sista lektionen i oktober körde jag i serpentiner med motlut, kraftiga inbromsningar från 70 och provade högfartsbanan (på tok för långsamt..). I februari drar det igång igen och jag har redan 4 lektioner inbokade.
Jag är ganska gammal och feg, men envis. Jag VILL göra det här men det kommer inte att vara lätt. Jag tvekar inför varje lektion men är euforisk efteråt så jag vet att jag måste bara hålla på. Det jag saknar är någon att peppas av, gärna tjej, gärna i min egen ålder (fyller 49 i vår) och som liksom jag kanske fått kämpa lite för att få till det. Visst har jag hojåkare omkring mig men de är så.. självklara redan. Jag skulle vilja komma i kontakt med någon som är lite ny eller rent av i samma fas som jag själv, som kommer ihåg hur det känns att vara som Bambi på hal is, och som jag kan ha kontakt med kontinuerligt. Få lite draghjälp av när jag tvivlar på om jag kommer att klara det.
Hör av dig om du tror att du kan passa, alla kontakter är av värde.

I.
 

TMax500

Member
Får man tipsa lite? Skriv gärna var du bor ifall du även vill att ni ses IRL.
(Tyvärr, jag är inte aktuell. Är inte kvinna, och inte nybörjare. Sorry! :) )

PS: "...när jag tvivlar på om jag kommer att klara det" -??
Det är väl självklart att du klarar av det! Vi andra har ju lyckats.
Så klart att du fixar det du med! :tummenuppDs.
 

Insk

New member
Tack för tipset!
Jag bor i Stockholm.
Och självklart kommer jag att klara det, som sagt; jag är envis..
I.
 

Diana

New member
Gå med i Facebookgruppen LadyBiker Sweden, där finns kvinnliga hojåkare över hela Sverige. Du får hjälp och peppning. Välkommen.
 

Insk

New member
Det är nu jag skulle behövt en "mentor".
Jag är igång och kör igen (inomhus än så länge) och idag hände en liten incident: jag kom in i en kurva i lite för hög fart och då jag skulle bromsa var fotbromsen borta. Jag lovar, den var borta (förstås bara nybörjarens letande efter reglagen..). Jag insåg att jag skulle krascha in i sargen, igen, men i sista sekund kom reflexen från sommarens moppekörande och jag nöp tag i handbromsen. Jag var 1, arg på mig själv för att jag inte hittade fotbromsen 2, glad att jag hade handbromsreflex 3, på sätt och vis glad att det hände för det är först när det händer något som man vet om ens reflexer funkar eller inte. När man är helt nybörjare har man ju inga reflexer att tala om.
Men jag blev också lite rädd, igen. Inte just då, jag tog ett djupt andetag och tragglade vidare men i efterhand funderar jag på vilka situationer man har "reflexer" för eller inte. Så länge allt går som det ska är det ju lätt men när det oväntade händer? Jag ska dit igen på fredag och jag kommer att fortsätta ta ett steg i taget men nu saknar jag någon att få stöd av.
I
 

Ove 60+

Active member
Det är nu jag skulle behövt en "mentor".
Jag är igång och kör igen (inomhus än så länge) och idag hände en liten incident: jag kom in i en kurva i lite för hög fart och då jag skulle bromsa var fotbromsen borta. Jag lovar, den var borta (förstås bara nybörjarens letande efter reglagen..). Jag insåg att jag skulle krascha in i sargen, igen, men i sista sekund kom reflexen från sommarens moppekörande och jag nöp tag i handbromsen.
I

:tummenupp Kanske lite tur ändå - att du fick använda handbromsen? Fotbroms enbart duger dåligt till att minska farten men är duktig på att låsa till bakhjulet så att man kan få ordentliga sladdar. Träna gärna extra på bromsteknik där du använde båda. :tummenupp
 

Alexander76

Member
Jag använder ALLTID båda bromsarna samtidigt. Frambromsen ska göra 90% av jobbet och ha ett lätt tryck på fotbromsen för att stabilisera.

Två undantag:
* Vid krypkörning använder jag enbart bakbroms enbart eftersom man sabbar finliret annars. Detta säger dom i skolan också.
* Jag har hört att du ska använda bakbromsen om du MÅSTE bromsa i en kurva. Detta vet jag inte om det stämmer, skulle gärna se en diskussion om det! På en motorcykel ska ALL inbromsning vara färdig innan kurvan - kommer du in i kurvan för snabbt ska man egentligen inte bromsa för hojen rätar upp sig och du åker av vägen i alla fall. I det läget är det bättre att helt enkelt luta hojen som fan och be till gud att underlaget håller. Om det är HELT uppenbart att du inte kan ta kurvan på "naturlig" väg så skulle jag jag inte bromsa i kurvan i alla fall, jag skulle räta upp hojen och nita som en tok och hoppas att jag stannar innan jag träffar diket/eken/älgen i skogsbrynet.

En annan nackdel med att bromsa i en sväng är att eftersom hojen lutar har du redan en massa krafter som vill att gummit ska förlora fästet - försöker du dessutom göra så hjulen har en annan hastighet än underlaget (dvs bromsa) kommer du ännu troligare förlora fästet. Om något ska du till och med gasa lite eftersom (som full kontroll-filmerna säger) ytterkanterna på däcket har mindre omkrets än mittbiten så den behöver rotera snabbare för att följa underlaget. Så om du tar en relativt skarp kurva i jämn hastighet så blir det automatiskt som en inbromsning eftersom du går över på däckens ytterspår.

En trevlig grej man kan göra med bakbromsen (speciellt om man har ABS) har jag upptäckt är att kolla vägunderlaget. Jag är inte säker på hur bra detta är att rekommendera nybörjare men när jag kommer till ett vägparti med nåt konstigt ytskikt brukar jag testa med bakbromsen hur lätt man förlorar fästet (frikopplad förstås - du vill inte spinna loss åt andra hållet när du släpper bromsen).

Aja skitsamma men jag tycker det låter som att det går precis åt rätt håll med din körning, du är numera så erfaren att du har rätt reflexer - fortsätt nöta så blir du snart så erfaren att du inte behöver använda dem alls :)
 

Insk

New member
Det är väldigt roligt med engagerade svar om bromsteknik för ni anar inte hur långsamt det gick...
När jag körde ute i höstas med växlingslekar och inbromsningar från 50, 70 använde jag förstås båda bromsarna. Nu kör vi bara inomhus på Go-cart bana och hastigheten i denna sväng.. tja, hade jag använt handbromsen på denna sprillans nya hoj hade jag flugit all världens väg. Men som sagt, det var en massa bra saker med erfarenheten också. Just nu känns det lite olustigt men jag vet att jag kommer att "köra" mig igenom den känslan. Och så vet jag att jag måste plocka ut moppen illa kvickt och börja laja runt med den igen!
I.
 

TMax500

Member

Insk

New member
Ska jobba på det. Jag har ramlat några gånger då jag använt handbromsen vid för låg hastighet (och i sväng..) men det får bli nästa steg. Handbromsen handbromsen handbromsen, även vid riktigt låg hastighet. Lovar.
 

Alexander76

Member
Som sagt, försök att ha hojen färdigbromsad innan svängen påbörjas. I svängen ska gasen användas för stabilitet.

Dom snäva kurvorna i gokartbanan kommer du ha nytta av sen i vändningsrutan längst bort i undanmanöverbanan på uppkörningen :tummenupp
 

Insk

New member
Jag kommer absolut ha detta som tema för min nästa lektion. Öva lite inbromsningar trots att farten är låg på den banan och då med både fot- och handbroms. Jag måste helt klart bli tryggare med alla reglage innan jag kan ge mig ut i trafik.
I.
 

Insk

New member
Nu är ett sådant läge då jag hade velat ha en mentor.
Jag känner mig ganska modfälld, det går trögt (för att jag är gammal och försiktig) och de flesta jag har runt omkring mig tycker jag ska låta bli detta för att det är för farligt.
Jag är också lite förlamad av alla kostnader. Jag har precis köpt en hoj och försäkrat den, den bara ramlade in i min tillvaro. Och så har jag betalat alla resterande körlektioner inkl. uppkörning. Har fått en uppkörningstid och inser att det finns inte en chans i världen för mig att bli redo till dess. Jag förstår inte hur alla andra gör. Några lektioner, lite övning, sedan kör de upp och så är de färdiga. Klappat och klart på ett par veckor och för mig tar det månad ut och månad in. Jag inser att min försiktighet är ett hinder för mig. När jag gjorde min risk2:a sa de andra i gruppen (när vi skulle gå igenom vilka förväntningar vi hade på kursdagen) att de ville bli mer riskmedvetna (!!??!). Jag satt som en fågelholk i ansiktet och kände mig väldigt ensam om att vara ÖVERDRIVET riskmedveten.. Jag tror verkligen att det ska hoppa fram en hare bakom varje buske, att alla bilister INTE ser mig, att jag ska köra omkull så fort jag kör i ett gupp. Jag skulle behöva bli mindre "riskfokuserad" och hitta mera av njutningen. Den är det inte många som pratar om, bara om hur farligt det är.
Så, just nu känns det trögt, farligt, ensamt, dyrt, ganska hopplöst.
I.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Känner du dig inte redo för uppkörning - avboka tiden. Sök en handledare för privat övningskörning om du inte redan har en. Träna. Träna. Träna. Åk till en Knix-kurs med SMC.
Det finns många som övningskör flera år innan de klarar körkortet. Du ska utgå från dig själv och inte jämföra dig med andra.
 
Top