Kurvor som nyper

ezzo

New member
24 februari 2009 skapade jag denna tråd, deadline måste komma någon gång.

Första inlägget i denna tråd är skrivet 2009 02 24. Det är alltså mer än ett år sedan Maria ställde frågan.

edit: Ops, jag var långsam, Maria svarade först!

Se vad en liten siffra kan ställa till med.
Jag reagerade inte över året.. kollade bara månad... konstaterade att det var feb... ;)

Kan vi inte ta deadline 2011 ? :)

SuperRetard

New member
God morgon :D
Du verkar tycka annorlunda i år än vad du gjorde förra året fast det är i samma tråd.

Egentligen inte. Däremot svarade jag på fel fråga förra våren. Att lägga resurser på en minoritetsgrupp som utgörs av lagtrotsande huliganer ÄR fel.

Läser jag huvudinlägget och svarar på den frågan så är det däremot något som skulle skydda ALLA hojåkare, och framförallt de som är mindre rutinerade. DÅ är det ett kanoninitiativ.

Sen kan det ligga en viss sanning i att jag ändrat mig. Detta efter att ha varit handledare åt två nyblivna A-kortsinnehavare. Kraschar JAG så är det med 98% sannolikhet i nämnda exempel för att farten var för hög. Gör en noob detsamma så är det för att de haft små eller inga förutsättningar att förbereda sig för omständligheterna.

Sen missade jag nog poängen med just "nypande" kurvor. Det ÄR ett gäck på många (vissa) vägar även om sikten är fri.

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag ska ha något att komma med då jag träffar Vägverket 16 mars. Kommer det in fler kurvor kommer jag givetvis att vidarebefordra detta. Nu är strategiarbetet avklarat och SMC ska ta nya tag med 9-punktsprogrammet. Det ska vara klart före 31 december 2010. Därför är jag angelägen om att SMC gjort vårt del av jobbet före 16 mars, nämligen peka ut kurvor som nyper där vi vill ha en specialskylt.

SuperRetard

New member
Jag ska ha något att komma med då jag träffar Vägverket 16 mars. Kommer det in fler kurvor kommer jag givetvis att vidarebefordra detta. Nu är strategiarbetet avklarat och SMC ska ta nya tag med 9-punktsprogrammet. Det ska vara klart före 31 december 2010. Därför är jag angelägen om att SMC gjort vårt del av jobbet före 16 mars, nämligen peka ut kurvor som nyper där vi vill ha en specialskylt.

Bra jobbat!

Men kan det räcka "idag" med att peka på "en" kurva på en viss vägsträcka, eller ska skyltarna monteras i vår?

Jag tror att fler med mig kan "känna" den där kurvan man tänker på, och vet exakt vilken det är när man kör den.. Att däremot peka ut den på en karta är en helt annan sak.

Och som sagt, ska man göra en sån sak är det oehört viktigt att det blir konsekvent och rätt placerat. Så att inte en kurva är skyltad, när kurvan efter är betydligt värre och BORDE vara skyltad.

cessan

New member
Hej kanon bra!
Jag lämnar här en kurva som många olyckor skett på.
Ligger kustvägen mellan Åkersberga och Vaxholm.
Decimalt: N 59.4440 , E 18.2424.
Mvh Cessan