Kurvor som nyper

Catta

New member
Fel doserad kurva

Vägen som går från Stigen(Sandviken) till Hillsta (Kungsgården) i Gävleborgslän. Så är det en kurva som går över riks 80, som är feldoserad från Stigen.

namn

New member
ja visst är det konstigt hur olika saker kan uppfattas,
ut från Sundsvall norrut europaväg nummer 4, skyltad motorväg(110km/h), så kommer man till birsta, en ny avfart byggdes för 2år sedan, (den första avfarten nu) och den nyper av nåt så in åt helvete halvvägs in , många har missbedömt den avfarten/180 kurvan, bilar, lastbilar, mc trots att kurvan är ganska synlig redan på avfartszonen, att den redan blivit "åtgärdad" en gång räcker tydligen inte och utrymme att bygga ut ytterligare finns knappast, nästa avfart 3-400meter senare (den gamla avfarten) är lika skyltad men ger dig nästan löjligt lång bromssträcka. skyltning lika men så in åt h-hete olika avfarter.
ibland kan någon form av tilläggstavla göra skillnad, och om jag redan "vet" så behöver jag ju inte läsa den.

inte ens jag är felfri, fråga min fru!

NeXTer

New member
Håller med om att det borde vara väldigt glest mellan dessa skyltar om man nu över huvud taget ska använda dem. De enda tillfällena som en sådan skylt är motiverad är om man kommer till en skymd kurva som där man trots anpassning av hastigheten (vildsvinsflock), bromsberedskap och bra teknik ändå upplever att kurvan på något sätt bryter mot fysikens lagar.

Det finns inte många platser som uppfyller ett ett sådant krav, men de finns.

För övrigt kan jag konstatera att varningen för skarp kurva på många ställen sätts upp utan rimlig anledning vilket gör att man blir något avtrubbad.

Triumph int

New member
En skylt för nypande kurva är nått som alla behöver.

Många inlägg handlar om helt andra saker och många
vet inte ens vad en nypande kurva är.

Så om du kör in i en kurva och sedan svänger vägen
ännu mer, då nyper kurvan.

Om du kommer från andra hållet till samma kurva är den rolig.

Så om du kör för fort in i en nypande kurva då går det på tok.
Det blir antingen diket eller att du kommer över på fel sida.

Triumph int

New member
Spelar ingen roll om du är duktig, kör du in i en
kurva som nyper för fort så går det åt skogen.

Men det vore väl bra om det då fanns en skylt
som varnar för nypande, eller hur.

Juh@

New member
Det är otäkt, fast grunden är för hög hastighet i förhållande till kunnandet.

Kan väl på ett sätt vara sant. Står vi still så händer inga olyckor. Problemet är att olyckor händer så mycket lättare om något oförutsett händer

Därför bör vägarna vara förutsägbara så långt som möjligt. Om du kör på en 70-väg och inte har några som helst med kurvorna och det plötsligt dyker upp en kurva som avviker kraftigt från det normala så blir det en riskfaktor. För mig är naturligt att man varnar för det precis som bör varna för skador/grus på vägen.

ezzo

New member
Livrädd över mentaliteten

Jag blir livrädd när jag läser era inlägg i den här tråden.

Maria går här ut och frågar efter en viss typ av kurva för att vi ska kunna öka säkerheten för oss motorcykelförare och NI formligen spamar sönder tråden med nonsens som i princip betyder att kör man för fort så får man skylla sig själv...
Människan är inte konstruerad för att färdas snabbare än 7 km/h. Allt över det försätter hjärnan i en stressituation. I stressituationer har vi större tendenser att ta fel beslut. '

Seriöst... Hjälp Maria att hitta de kurvor hon letar istället. Om de skyltarna räddar livet på en enda person så är det absolut värt det.

Bogesundsvägen generatorböjen ´har skördat många offer.. Både raceförare och custom...

druid

New member
Håller med Ezzo.
Ska ha denna tråd i bakhuvudet i sommar när jag är ute och åker
för att sedan rapportera tillbaka alla 'knaskurvor' jag hittar.

Som vissa av er resonerar så skulle vv kunna ta bort även reflexskyltarna
som varnar för tvära kurvor osv också för att 'man ska klara dom i laglig fart'.

SuperRetard

New member
Jag blir livrädd när jag läser era inlägg i den här tråden.

Maria går här ut och frågar efter en viss typ av kurva för att vi ska kunna öka säkerheten för oss motorcykelförare och NI formligen spamar sönder tråden med nonsens som i princip betyder att kör man för fort så får man skylla sig själv...

Önskar att funktionen för att ge + för ett bra inlägg fanns även här...

SuperRetard

New member
Väg 210 från Söderköping mot Valdermarsvik. Finns en specifik kurva som är riktigt läskig, på nåt sätt känns den hur uppenbar som helst (ganska långsam böj) och helt plötsligt nyper den till och försvinner under en. Återkommer i april om exakta kortinater för den.

Gamla Övägen från Norrköping mot väg 210 (norr om söderköping). Den "roliga" biten innan golfbanan. Har för mig att det är högern precis vid infarten till grusgropen. Också nypamnde höger där dessutom bilarna från andra hållet har en tendens att vilja gena från andra hållet. I kombination med mkt grus från grustaget riktigt otäck om man inte gör allt rätt. Återkommer med kordinater i apr.

Damn it.. När är deadline för det här? Ska man kunna ge en vettig punkt så att skyltarna faktiskt hamnar på rätt ställer måste man ju få ta med sig GPSen.. OCH provköra alla sträckor så man faktiskt vet vart de är.

Marie

Banned
Nu är det ju bra många år sedan jag senast svängde av där, men jag minns E6 avfarten när man kommer från norr (Löddeköpinge/Landskrona) och svänger av mot Lund/Bjärred som otäck och bra mycket tvärare kurva än man väntade sig.

Maria Nordqvist

Super Moderator
Tack för tips. Nu har jag passerat 20 kurvor. Deadline 15 mars så fortsätt tipsa. Koordinater via Google Maps är PERFEKT!

Sad Glad

New member
Jag tycker det är alldeles lysande, skylten är ju mycket tydligt och jag kommer absolut att ta det lugnare om jag passerar en sådan skylt och inte har koll på hur kurvan ser ut.

TKH

New member
Nu är det ju bra många år sedan jag senast svängde av där, men jag minns E6 avfarten när man kommer från norr (Löddeköpinge/Landskrona) och svänger av mot Lund/Bjärred som otäck och bra mycket tvärare kurva än man väntade sig.
Kan hålla med om att den är tvär och otäck och inte vad man väntar sig av en avfart men nypande, njet.
Avfarten är dumt lagd mitt i en högerkurva med viadukt precis framför.
Kommer man i 110 där så gäller det att bromsa på direkten för avfartssträckan innan den snäva skymda kurvan är inte lång.
Men har man rätt fart i ingången av kurvan så blir det inte värre, inget "nypande" tycker lilla jag i alla fall.

SuperRetard

New member
Tack för tips. Nu har jag passerat 20 kurvor. Deadline 15 mars så fortsätt tipsa. Koordinater via Google Maps är PERFEKT!

15 mars????

Ni kan ju inte komma med en sån här fråga NU och ha deadline 15 mars!!!

Även om jag i minnet vet hur dessa kurvor känns så är det stört omöjligt att placera dem exakt på en karta utan att få provköra sträckan så man vet exakt var dte är. Det blir ju rejält kontraproduktivt om skylten hamnar i ex. kurvan innan. Då invigs man ju istället i en falsk trygghet!

Petra

Super Moderator
15 mars????

Ni kan ju inte komma med en sån här fråga NU och ha deadline 15 mars!!!

Första inlägget i denna tråd är skrivet 2009 02 24. Det är alltså mer än ett år sedan Maria ställde frågan.

edit: Ops, jag var långsam, Maria svarade först!

Last edited: