Kurvor som nyper

Maria Nordqvist

Super Moderator
Inom ramen för projektet 1000 mil väg har SMC lovats att den mycket speciella varningsskylten "Nypande kurva" ska sättas upp på ett 30-tal platser. Det handlar alltså om kurvor som helt plötsligt nyper och blir betydligt snävare än man förväntat sig. Det kan vara kurvor där det skett mc-olyckor.
Det vägnät vi tänker oss är det utpekade vägarna som av SMCs medlemmar angetts som Sveriges viktigaste mc-vägar. Du hittar dem här: http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=2290

Här behöver SMC din hjälp. Ange vägnummer, län, GPS-kordinater eller ange noga var kurvan finns på den aktuella vägen. Skicka ditt bidrag till maria.nordqvist@svmc.se
Jag vidarebefordrar detta till Vägverkets regioner + SMCs vägspanare i det aktuella distriktet. Som alltid är jag tacksam för alla svar som kommer in!

Herr Fuggle

New member
Ett större problem för mig är rondeller som inte är runda.
Förrädiskt på ett annat vis än nypande kurvor som jag, med erfarenhet, ALLTID förväntar mig nyper på en okänd väg.
Men rondellerna här är inte alltid runda som skylten visar utan mer eller mindre äggformad. En sådan rondellskylt skulle t.ex. varna för rondellen i Åtvidaberg. "Ägget" skulle stå eller ligga beroende på hur man kommer in i rondellen.
I Solna skulle man dessutom behöva halkvarningskyltar vid rondellerna eftersom man vattnar så det blir som en halkbana.

Ballhead

New member
Halkbana blir det även av disel i rondellen. Gnista rondellen i Uppsala är ett praktexempel. Fast nu är det lite minder tungtrafik där sedan nya E4:an öppnat.

Olsson

New member
Jag tycker man borde varna för punktering. Jag menar, punktering kan man ju få precis överallt. Men man förväntar ju sig inte punktering. Så om man blir varnad för att det kan inträffa så kommer man ju anpassa sig till den faran och man blir ju då på så vis mer försiktig och därmed räddar man människor från just olyckor som är relaterat till punktering.

Galne Dansken

Administrator
Personal
:) Bra med lite inputs.

"Generator böjen på Bogesund" - och skylten ska stå exackt där vart man hade testskylten för farlig MC Väg 2008, när man kör i riktningen mot Vaxholm - för nu att ge Maria konkrete svar på trådens innehåll.

Snart är det vår och vi åka MC igen... :D

Cyborg

New member
Jag tror att det är mer effektivt att slänga upp fler rådjur/älgskyltar här och var än att varna för nypande kurvor........ Jag kommer inte hjälpa till med att tipsa om vart dessa skyltar bör sitta.

Jag tror att det är mer effektivt att slänga upp fler rådjur/älgskyltar här och var än att varna för nypande kurvor........ Jag kommer inte hjälpa till med att tipsa om vart dessa skyltar bör sitta.

Säkert har jag missförstått vad du menar men det låter på ditt inlägg som att du vill kasta ut varningsskyltar för vilt "lite här och var" och att det skulle fungera som alternativ till att varna för nypande kurva. Ska vi har fler varningsskyltar i trafiken ska de naturligtvias vara befogade och relatera till en verklig fara och inte "lite på en höft". Specifika varningar för specifika faror är väl en alldeles utmärkt idé. Kanske behövs det fler viltvarningsskyltar också - kanske kan du föreslå relevanta placeringar av sådana?
Magnus

Triumph int

New member
Väldigt bra

En mycket efterlängtad skylt.
Kompisen nästan frontade med en bil i utgången av en nypande kurva.

Blåflagg

New member
Hastighet?

Inom ramen för projektet 1000 mil väg har SMC lovats att den mycket speciella varningsskylten "Nypande kurva" ska sättas upp på ett 30-tal platser. Det handlar alltså om kurvor som helt plötsligt nyper och blir betydligt snävare än man förväntat sig. Det kan vara kurvor där det skett mc-olyckor.
Det vägnät vi tänker oss är det utpekade vägarna som av SMCs medlemmar angetts som Sveriges viktigaste mc-vägar. Du hittar dem här: http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=2290

Jag förstår inte riktigt :confused: det finns redan vägmärke som varnar för tvära kurvor

Har inte kurvans "nypningsgrad" mycket med hastigheten att göra:confused: Ex om jag klara den i 70 km (som är skyltad hastighet) men inte i 100 km skall det då skyltas? Klarar jag inte kurvan i laglig hastighet så kanske en SMC kurs vore något ;)

Ditt argument "Det kan vara kurvor där det skett mc-olyckor." har nog en baksida att där har hastigheten spelat ganska stor roll till olyckan.

Eller så gör man som i trakterna kring Nürburgring, sätter upp generella skyltar om att "ta det lugnt....."

Last edited:

Molgan

New member
Har inte kurvans "nypningsgrad" mycket med hastigheten att göra:confused: Ex om jag klara den i 70 km (som är skyltad hastighet) men inte i 100 km skall det då skyltas?
Jag tycker personligen att arbetet med att minska trafikolyckorna är viktigare än arbetet med att knäppa folk som gör fel på näsan. Att bygga dödsfällor specifikt för de som överträder hastighetsgränsen skulle ju annars vara ett effektivt sätt att dämpa farten på våra vägar.. :p

mudder

Member
Har inte kurvans "nypningsgrad" mycket med hastigheten att göra:confused: Ex om jag klara den i 70 km (som är skyltad hastighet) men inte i 100 km skall det då skyltas? Klarar jag inte kurvan i laglig hastighet så kanske en SMC kurs vore något ;)

Problemet är väl att vissa kurvor nyper mer på slutet och att vissa kör med för dåliga marginaler.

Alltså "fartdåren" kommer till kurvan, bedömer lämplig hastighet till 70km/tim, lägger ner så att fotpinnen är 2 mm över marken, men upptäcker runt hörnet att det vore mer lämpligt med 50 km/tim. I såna fall är det lämpligt med en skylt som varnar för nypande kurvor.

I och för sig så ska man alltid köra med större marginaler, för även om inte själva kurvan nyper på slutet kan det finnas nåt man måste väja för.

Blåflagg

New member
Jag tycker personligen att arbetet med att minska trafikolyckorna är viktigare än arbetet med att knäppa folk som gör fel på näsan. Att bygga dödsfällor specifikt för de som överträder hastighetsgränsen skulle ju annars vara ett effektivt sätt att dämpa farten på våra vägar.. :p
Jag knäpper inte folk på näsan, jag bara undrar var dras gränsen för en dödsfälla? Skall kurvan vara för den som kör lagligt, 30 km för fort eller 70 90 osv. Kurvan finns där troligen pga att omkringliggande område kräver en kurva De skyltar som efterfrågas, vad skall de varna för som befintlig skyltning inte redan gör :confused:

Jag förespråkar absolut inga dödsfällor i trafiken för att få ner hastigheten men någonstans går gränsen för vad som är möjligt. Hade man fått önska helt fritt så hade avåkningszoner, sopmaskiner och en färdriktning för alla varit kanon.

Blåflagg

New member
Problemet är väl att vissa kurvor nyper mer på slutet och att vissa kör med för dåliga marginaler.

Alltså "fartdåren" kommer till kurvan, bedömer lämplig hastighet till 70km/tim, lägger ner så att fotpinnen är 2 mm över marken, men upptäcker runt hörnet att det vore mer lämpligt med 50 km/tim. I såna fall är det lämpligt med en skylt som varnar för nypande kurvor.

I och för sig så ska man alltid köra med större marginaler, för även om inte själva kurvan nyper på slutet kan det finnas nåt man måste väja för.

Att vissa kör med dåliga marginaler kan vi nog inte skylta bort. Jag vidhåller att hastighetsanpassningen är det som brister när det går fel. Är kurvan dold så får man anpassa hastigheten efter det, inte efter att jag tror att kurvan öppnar upp sig

Jag frågar återigen, vad skall dessa skyltar varna för som det inte redan finns skyltat för? Är det nya platser/kurvor är jag helt med på noterna.

Sedan att det skyltas mer och mer gör nog att en del trubbas av och struntar i varningarna.

Last edited:

Molgan

New member
Jag knäpper inte folk på näsan, jag bara undrar var dras gränsen för en dödsfälla? Skall kurvan vara för den som kör lagligt, 30 km för fort eller 70 90 osv. Kurvan finns där troligen pga att omkringliggande område kräver en kurva De skyltar som efterfrågas, vad skall de varna för som befintlig skyltning inte redan gör :confused:
Det går väl inte att sätta en gräns för det. Skyltarna ska väl, om jag förstod det rätt, sättas upp där det har varit tillbud alternativt där det har varit nära tillbud, så krångligare än så behöver man väl inte göra det. Kurvorna ska vara till för alla, men framförallt för hojåkare (raksträckorna kan bilisterna få). :)

Raven

New member
Igentligen,när det gäller dold kurva ska din hastighet inte vara högre än du kan räta upp å stanna hojen inom siktområdet. Att förutsätta att vägen är fri bara för att du är ute med hojen är en grov chansning. Om du tänker att vägen är full med fullvuxna vildsvin där du inte ser, har du sparat in två skyltar :eek:
Mvh. Jan

SuperRetard

New member
Trots att jag medvetet tar (onödiga?) risker ibland så är jag benägen att hålla med. I de fall då det går "för fort" i skymda (dock aldrig okända) kurvor ser jag det som mitt fria val och att det sker "på egen risk".

Att lägga skattepengar på en minoritetsgrupp som MC-åkare är för att vi ska kunna bryta mot förordningar utan att skada oss är som att köpa in ännu fler kanaler till svenska fängelsers tv:ar.

Dvs = Hål i huvet

Marie

Banned
Ja även jag tycker att behovet av den här skylten är mycket tveksamt, ja snarast kontraproduktivt.

Det vi behöver idag i trafiken är mera eget ansvarstagande, inte mindre. Tyvärr går utvecklingen i riktningen att "storebror" skall tänka allt mera åt oss, och ta allt ansvar. Exempel på detta är de nya, i 10 km/h steg graderade, hastighetsgränserna, men även den här skylten om nypande kurva.

Följden riskerar att bli att folk försvarar sig med: Jamen jag körde ju inte fortare än det stod på skylten! Att det sen var höst och snorhalt av våta löv är en helt annan femma. En helt förutsebar risk som man som fordonsförare måste ha med i sin egen kalkyl. Likadant måste det vara med skymda kurvor! Exemplet med en flock vildsvin tycker jag är målande, det är något som inte väghållaren kan varna för och som jag som fordonsförare alltid måste ha med i beräkningen. Ser jag inte vägen så måste jag sänka farten, det är inte svårare än så.

Jag har länge propagerat för mindre toppstyrning, och framhåller att egentligen behövs bara grundparagrafen om anpassning av hastigheten.

Min privata uppfattning är att det dock för att få lite ordning på torpet behövs bara två generella hastighetsgränser. 50 km/h i tätbebyggt område, 100 km/h på landsväg och fri fart på motorväg. Sedan kan det i undantagsfall behövas kortare lokala nedsättningar, där förhållandena är särskilt lömska och faran inte kunnat/hunnit byggas bort. 30 km/h vid skolor kan i vissa fall vara rimligt. en nedsättning vid vägkorsning som är svår att upptäcka en annan (har sett exempel på vägkorsningar i svackor där det varit enormt svårt att ens se svackan.)

Jag är mycket besviken på SMC, att man genom skylten "nypande kurva" uppmuntrar den här toppstyrningsstrategin, som våra 'kära myndigheter' med så stor entusiasm ägnar sig åt.

Raven

New member
Igentligen, Hund, är din tanke helt fel. I nästa skymda kurva har vildsvinsgruppen bytts mot dagisgruppen på vägen.
Marie, vad du kallar" storebror" är så utbredd att jag inte ser någon ända på det. Historien säger att vi är vana att lyda (kyrka,kungen ,fogden, mm, mm).
Nutid = trafikförordning,skatteverket,EU mm.mm. Förmodligen ökar "storebror" att kolla, typ bondens träd i betesvallen. Förmodligen sker massa olyckor på grund av för lite eget tänk i trafiken.

Rävar tänker.

SuperRetard

New member
Igentligen, Hund, är din tanke helt fel. I nästa skymda kurva har vildsvinsgruppen bytts mot dagisgruppen på vägen.
Marie, vad du kallar" storebror" är så utbredd att jag inte ser någon ända på det. Historien säger att vi är vana att lyda (kyrka,kungen ,fogden, mm, mm).
Nutid = trafikförordning,skatteverket,EU mm.mm. Förmodligen ökar "storebror" att kolla, typ bondens träd i betesvallen. Förmodligen sker massa olyckor på grund av för lite eget tänk i trafiken.

Rävar tänker.

Jag vet inte med dig..

Men jag skulle aldrig släppa ut mina barn med en dagisfröken som går på promenad längs en 70-väg utan väggren långt från tätbebyggt område. För det är än så länge definitionen på 100% av de roliga vägar jag kört.

Men visst har du rätt i sak. Det är fortfarande ett faktum att en skyltning bara skulle minska marginalerna ännu mer hos gruppen "moppefukkos", med konsekvensen att första kurva UTAN skylt som kniper resulterar i direkt olycka!

swischmc

New member
Jag tycker att problemet med skyltningen snarare är att den är inkonsekvent. Vissa kurvor skyltas med "Varning skarp kurva", men när man kommer dit är det en barnlek att ta sig igenom. Andra gånger svänger vägen "hej vilt" utan skyltning.

Om man kunde lita på att en varningsskylt för skarp kurva/kurva som nyper står där det absolut inte går att köra lagstadgad hastighet genom kurvan skulle problemet lösas. Samma sak tycker jag gäller dessa avlånga skyltar (vad de nu kallas) som är gul och blå-zickzack-randiga.