Krav på Varselväst i Norge

vilde

New member
Ja det är synd om oss fordonstrafikanter, vilka pålagor det regnar över oss, ren och skär mobbing utan anledning, troligen bara för att ställa till besvär. Körkort måste vi ha, vi får inte dricka sprit och köra efteråt, hjälmtvång, besiktning, och bilbälte, varningstriangel i kofferten och ljuset ska vara på även på dagen. Vi ska köra på vägens högra sida och får inte köra var vi vill och inte heller så fort vi vill. Och nu som spiken i kistan den fruktansvärda nyheten om att man ska ha en varselväst med sig i när man kör mc i Norge!!!!

Hur ska detta sluta, kanske bäst att börja åka buss?
 

Baggen

Member
Nu kanske, men snart nog är det någon beslutsfattare som får denna idé.

Noen har allerede hatt ideen, og forslaget har vært ute på høring. Høringssvarene (bla.a fra NMCU, "norske SMC") fikk myndighetene til å konkludere med at dette ikke hadde noe for seg.

Dette kan man lese i siste nummer av MC-Nytt som er medlemsbladet til NMCU. Jeg kan ikke finne artikkelen elektronisk.
 

Oldbiker

New member
Noen har allerede hatt ideen, og forslaget har vært ute på høring.

Det finns de som driver den linjen även i Sverige, men vi får verkligen hoppas att det inte slår igenom.

Jag tror att "vilde" missar lite i sitt försök att vara sarkastisk. Det han radar upp är både bra och dåliga lagar som tillkommit genom åren. Jag tror att lagen om att vi ska ha hjälm var en lag som vi hojåkare ska vara glada för. Inte för att det minskat antalet skadade och dödade i olyckor, utan helt enkelt för att motorcykelåkning var så ifrågasatt vid den tiden att något måste göras för att tyska kritikerna. Att använda hjälm är för oss som åker i dag ganska naturligt och inget vi gör för att det är lag på det. De flesta använder ryggskydd, kraftiga handskar, kraftiga skor och kläder med olika former av skydd. Vi gör det inte för att det är lag på det, vi gör det för att vi är rädda om oss själva och samma sak är det med hjälm, vi gör det för att det skyddar oss.
Men frågan om varselvästar är det lite annorlunda, särskilt med tanke på att det är som någon påpekar så att alla som finns i trafiken har varselvästar och då syns de inte i alla fall. Om någon har svarta kläder bland en stor massa med folk med varselvästar, då kommer alla att se honom för att han avviker, ingen ser en enskild i varselväst i den folkhopen. Det är just detta som är annorlunda som hjärnan reagerar på, inte vad ögat ser.
Precis som någon skrev, snart knallar alla runt med varsellampor på skallen för att synas... Frågan är vad nästa grej blir..
 

Baggen

Member
Den 18. november døde en mann her fra Årjäng i en trafikkulykke i Ørje. Det som sannsynligvis har skjedd, er at han kjørte i autovernet. Han gikk så ut av bilen og ble deretter påkjørt av en passerende bil. Det var mørkt og han hadde sannsynligvis ikke noen hi-vis/refleksvest, ettersom bilen var svensk.

Det er et av flere eksempler på at folk i vegbanen blir påkjørt når de går ute i vegbanen. Varselvest vil høyst sannsynligvid redusere risikoen.

Var det ikke en dødsulykke her i Sverige for noen måneder siden, der en svensk idrettskjendis ble drept da han prøvde å skifte et punktert hjul i enkeltfeltet i en 2+1 veg?

Det går inflasjon i hi-vis i samfunnet, men jeg tror de fleste reagerer med litt ekstra alert når de ser varselvester i/nær vegen, og det er hensikten med å medbringe en i bilen/MC. Jeg har hatt det i mine svenskregistrerte biler siden påbudet kom i Norge.

http://www.nrk.no/ostfold/en-person-omkom-i-trafikkulykke-1.11363609

Jeg tror at hvis det blir påbud om hi-vis på motorsykkel under kjøring vil det virke tvert mot hva man ønsker. Ha blir det "gult" overalt og man mister sin naturlige refleks for å reagere på dem.
 

Marie

Banned
men vänta bara, snart ska vi tvingas ha centralstöd också.

Centralstöd är väl det enda stöd man behöver ha och en utmärkt grej. Det kravet skulle väl inte vara någon nackdel, jag har ju hört att snåla tillverkare sparar in det på en del hojmodeller - bland annat vissa kromslädar. Sådan snålhet skulle ju förhindras med en lag.
 

vilde

New member
Men frågan om varselvästar är det lite annorlunda, särskilt med tanke på att det är som någon påpekar så att alla som finns i trafiken har varselvästar och då syns de inte i alla fall. Om någon har svarta kläder bland en stor massa med folk med varselvästar, då kommer alla att se honom för att han avviker, ingen ser en enskild i varselväst i den folkhopen. Det är just detta som är annorlunda som hjärnan reagerar på, inte vad ögat ser.

Ovanstående är ett felaktigt påstående och fungerar alltså inte som argument mot användandet av varselväst eller varseljacka.. Alla som har en varselväst syns bättre än de som inte har en oavsett om de är många eller inte, den ökade synbarheten är inte till för att vi ska kunna skilja poliser (eller vägarbetare) från vanliga fotgängare, det är till för att öka möjligheten för fordonsförare att se de människor som befinner sig på eller invid vägen för att skydda dessa människor från att bli påkörda. Varselplagget är inte till för att skilja någon från mängden utan för att öka synligheten totalt sett. Om man har för sig att man inte ser en person med högreflekterande klädsel på en väg bara för att det är en vanlig syn bör man nog fundera på att lämna in körkortet och verkligen ta bussen i stället.

Skulle ovanstående citat vara riktigt betyder det att vi inte längre ser alla bilar och motorcyklar bara för att alla har lamporna tända även på dagen, det är ett absurt och felaktigt antagande.

Det som möjligen skulle kunna hända är analogt med det som hänt efter varseljuslagen kom till, att vi nu har svårare att upptäcka de som av någon anledning inte har lamporna på eftersom vi förväntar oss att det ska lysa på ett fordon i trafiken.

Själv skulle jag känna mig mycket bättre stående bredvid mitt havererade fordon en mörk och disig natt med en varselväst på mig än med en mörk mc-jacka, självklart fungerar det i det fallet med en mc-jacka som reflekterar lika bra som en väst. Eftersom jag normalt inte kör med en speciellt reflekterad jacka skulle jag mycket väl kunna tänka mig att ha en varselväst under sadeln.
 
Last edited:

Oldbiker

New member
Ovanstående är ett felaktigt påstående och fungerar alltså inte som argument mot användandet av varselväst eller varseljacka.. Alla som har en varselväst syns bättre än de som inte har en oavsett om de är många eller inte, den ökade synbarheten är inte till för att vi ska kunna skilja poliser (eller vägarbetare) från vanliga fotgängare, det är till för att öka möjligheten för fordonsförare att se de människor som befinner sig på eller invid vägen för att skydda dessa människor från att bli påkörda. Varselplagget är inte till för att skilja någon från mängden utan för att öka synligheten totalt sett. Om man har för sig att man inte ser en person med högreflekterande klädsel på en väg bara för att det är en vanlig syn bör man nog fundera på att lämna in körkortet och verkligen ta bussen i stället.

Skulle ovanstående citat vara riktigt betyder det att vi inte längre ser alla bilar och motorcyklar bara för att alla har lamporna tända även på dagen, det är ett absurt och felaktigt antagande.

Det som möjligen skulle kunna hända är analogt med det som hänt efter varseljuslagen kom till, att vi nu har svårare att upptäcka de som av någon anledning inte har lamporna på eftersom vi förväntar oss att det ska lysa på ett fordon i trafiken.

Själv skulle jag känna mig mycket bättre stående bredvid mitt havererade fordon en mörk och disig natt med en varselväst på mig än med en mörk mc-jacka, självklart fungerar det i det fallet med en mc-jacka som reflekterar lika bra som en väst. Eftersom jag normalt inte kör med en speciellt reflekterad jacka skulle jag mycket väl kunna tänka mig att ha en varselväst under sadeln.

Med risk för at tgöra dig besviken, det förhåller sig så som jag beskrivit. I flera länder i världen finns det inget krav på att vi ska köra med lyset tänt på dagtid. Det finns heller ingen tanke på att införa den lagen. Skälet är helt enkelt att om alla kör med lyset tänt kommer inte hjärnan att leta efter det som kan vara farligt, utan det som lyser. Det innebär att när man först införde kravet på att lyset skulle vara tänt under dagtid, så upplevde vi det som att vi såg bättre. Men efter ett tag vänjer sig hjärnan och reagerar inte längre på om det kommer en bil eller en motorcykel, den letar efter en ljuspunkt.
Samma sak är det med varselvästar, blir det för många så kommer hjärnan bara att leta efter dem och ser inte det som är mörkt. Men när vi kollar extra nog så ser hjärnan att det finns någon i högen som inte har varselväst och den reagerar hjärnan på.
Men eftersom hjärnan inte alltid är på helspänn så vänjer sig den vid att det finns varselvästar efter vägen och reagerar inte alltid.

Ytterligare en synpunkt är att varselvästarna oftast sitter för högt, så de syns inte i halvljuset från en personbil. Nyligen var det en äldre man som blev ihjälkörd i mina trakter. Han gick med en cykel efter vägen. Visserligen hade han inget lyse på cykeln, men bar varselväst. Bilisten som körde var inte särskilt gammal och hade god syn, men han hade inte sett den äldre mannen.
Sammantaget ska vi vara väldigt restrektiva med användadet av varselkläder, det ska bara användas av folk som jobbar på vägen, vägarbetare, brandmän, poliser och ambulanspersonal. Men även de upplever att repekten för varselkläder har minskat. Folk reagerar helt enkelt inte längre på detta, vilket även jag noterat när jag jobbar efter vägen. Det är många som inte släpper en tum på gasen när de åker förbi en olycksplats och det gäller i lika hög grad förare av personbilar som lastbilar.
 

vilde

New member
Jag tror fortfarande att ovanstående inte stämmer in på de förhållanden som gäller i trafiken. Om man för ovanstående resonemang ett steg längre skulle vi sluta att ha lampor tända på våra fordon, alla bilar skulle vara kamouflagemålade och alla kläder på fotgängare skulle lika så vara i en färg som var väldigt svår att se för en bilförare för då skulle vi och vår hjärna verkligen upptäcka dem bättre!!!!

Att det skett en minskning i reaktionerna hos fordonsförare när de ser en varselväst har nog mycket att göra med att förut var det nästan alltid poliser och då jävlar måste man ju akta sig, nu är det inte så ofta poliser mer och då bryr man sig tyvärr inte längre.

Det finns inget som kan övertyga mig om att jag vid dåliga siktförhållanden ståendes vid vägkanten skulle synas bättre i en mörk jacka än i ett varselplagg, sak samma är jag lika säker på att jag som fordonsförare upptäcker en person vid eller på vägen mycket bättre och tidigare om han eller hon har ett varselplagg i stället för en mörk jacka på sig.

Hur man sedan reagerar om man ser en människa eller annan fara med eller utan varselplagg längs vägkanten är mer en fråga om attityd än varseblivning.
 
Last edited:

Cyborg

New member
För att varselkläder skall fungera riktigt måste de både användas till specifika, tydliga och logiska syften samtidigt som de måste ha en begränsad användning. Så fort den stora massan börjar använda dem förlorar de sitt värde då de specifika, tydliga och logiska syftena går förlorade samtidigt som begränsningen bryts. Deras värde ersätts då istället av falsk trygghet och får till effekt att de som verkligen skulle behöva deras funktion inte kommer få den respekt de behöver.

Ungefär som när folk började sätta upp lekande barn-skyltar. Ibörjan tog man dem seriöst, nu när de finns överallt bryr man sig inte (och sällan ser man barn vara nära dessa platser). När lekande barn-skyltarna slutade fungera började man plocka ut trehjulingar och barncyklar, samma sak här, funktionen går förlorad när de blir ett vanligt inslag.

Men angående reflexvästar är det inte så pass illa nu som det skulle bli om alla som är ute i skymning och under mörker skulle tvingas att ha reflexvästar, då skulle de verkligen tappa sitt värde.

Det är skönt att Sverige är så pass logiskt och förnuftigt att inte lagstifta om obligatoriska reflexvästar i bilar och motorcyklar, vare sig det handlar om att enbart ha dem liggandes i fordonen eller obligatorisk användning ute i trafik.
 

gundj

New member
En enkel fråga.
Anser ni som är negativa till reflexer att en person som står vid vägkanten med sin havererade bil syns bäst om han har sina vanliga kläder utan reflexer eller syns han bäst on han tar fram sin hi-vis reflexväst ur handskfacket?
 

Ove 60+

Active member
Jag gjorde en koll, helt ovetenskapligt med hjälp av bilens strålkastare, hur långt man egentligen ser när siktförhållandena är dåliga. Plats: Raksträcka 3,5 km på väg 26. Totalt mörker, klart. Vägrenarna var svarta p.g.a att saltning kommit igång och löst upp klister på rel. nyasfalterad körbana som svärtat gräset vid sidorna. Våt vägbana.

Reflexerna i kantmarkeringsstolparna syntes minst 2,5 km. Vägbana och vägren syntes 25 - 40 meter i bilens belysning, försumbart bättre på helljus . De bilar som körde förbi medan jag kollade beräknar jag höll "normalfart" på 90-väg = 100 - 120 kmh.

Platsen där jag höll till är välkänd plats för viltolyckor för det finns ingen chans att se djuren i tid. Att gå på vägen under de förhållande som rådde utan reflexer gör att rysk roulette verkar ganska ofarligt. Mitt förslag är egentligen att ta bort reflexerna i kantstolparna så att man måste köra i en takt som bestäms av att man ser VÄGEN och inte bara har att följa rader av ljuspunkter.
 

vilde

New member
Ungefär som när folk började sätta upp lekande barn-skyltar. Ibörjan tog man dem seriöst, nu när de finns överallt bryr man sig inte (och sällan ser man barn vara nära dessa platser). När lekande barn-skyltarna slutade fungera började man plocka ut trehjulingar och barncyklar, samma sak här, funktionen går förlorad när de blir ett vanligt inslag.

Som jag skrev förut, det har inte med varseblivning att göra utan attityd. Att man skiter i "lekande barn" skyltar bara för att de är "för" många betyder analogt att man är extra försiktig om man ser ett eller två barn längs vägkanten men om där är hundra barn eller alltid barn längs vägen så bryr man sig inte därför att de är "för" många, i alla fall inte enligt Cyborg, är det så man tänker tycker jag att man kan ta den där bussen jag nämnt förut, i stället för att köra själv.

Ett annat exempel, gå ut o jogga i skogen, springer du då på träden bara för att där är många träd? I en björkdunge med 500 ljusa björkar och 5 mörka ekar kommer du inte att springa in i varken de mörka ekarna eller de ljusa björkarna, däremot kanske du lägger märke till de mörka trädstammarna eftersom de skiljer sig från mängden. Men fortfarande springer du inte in i något av träden, det ser vår motorik till om du inte är helt avtrubbad. Är du helt avtrubbad ska du inte jogga i skogen och absolut inte köra ett fordon i allmän trafik.

Att vi inte lägger extra märke till något som är väldigt vanligt betyder inte att vi inte ser det, det är bara det att det aldrig når medvetandet och som tur är varken går, springer eller kör vi in i allt som inte når medvetandet så länge vi är tillräckligt vakna och nyktra, är vi inte det ska vi inte köra i trafiken.

Alla som syns bra i trafiken är bättre än de som som syns dåligt.
 

Chopperbyggarn

New member
Mitt förslag är egentligen att ta bort reflexerna i kantstolparna så att man måste köra i en takt som bestäms av att man ser VÄGEN och inte bara har att följa rader av ljuspunkter.

Intressant idé!

Varför kör vi efter kant reflexerna när vi vet att vi inte hinner bromsa/väja för vilt/andra trafikanter? Kanske beror det på vårt uppskruvade samhällstempo som smittar av sig även på trafiken?

För lite sömn.. en snabb kopp kaffe på morgonen istället för riktig frukost.. snabbt iväg till jobbet.. jaga sig genom arbetsdagen för att försöka hinna med en ständigt ökande arbetsbörda , därefter snabbt hem för att hinna skjutsa barnen till fotbollsträningen.. nyheterna på tv plus en stund framför datorn.. sedan börjar det om och om och om igen. Hur många av oss klarar av att vara lugna och uppmärksamma i trafiken om vi lever så??

Nu har Jul helgen börjat då även nyktra och i övrigt skötsamma människor kommer att förolyckas och skadas i trafiken i försök att hinna i tid till släkt middagarna..

Ha en riktigt god och härlig Jul och glöm inte att krama varandra även i trafiken !:tomte::tomte:

Anders.J
 

Ove 60+

Active member
Intressant idé!

Varför kör vi efter kant reflexerna när vi vet att vi inte hinner bromsa/väja för vilt/andra trafikanter? Kanske beror det på vårt uppskruvade samhällstempo som smittar av sig även på trafiken?

Kantreflexerna har jag varit ytterst tveksam till sen dom infördes. Dom tar bort möjligheten att se ögonreflexer hos djur som kommer upp på vägen och dom driver upp hastigheterna långt över vad som är rimligt under dygnets mörka timmar. Det vore rimligt att ta bort fartökande faktorer istället för att försöka skylta ner hastigheten. Klart att en del skulle uppleva det som en försämring av säkerheten men det är ju det som är vitsen - att uppleva att det inte är så säkert som man tror.... :tummenupp

Ha en riktigt god och härlig Jul och glöm inte att krama varandra även i trafiken !:tomte::tomte:

Anders.J

:tummenupp Instämmer i kramandet, men stanna först! :tomte:
 

vilde

New member
Är just hemkommen från det som troligen blir sista mc-turen i år. Kunde inte låta bli att köra en liten sväng, det är ovanligt ljust, vägarna nästan torra och mellan 7-8 + på termometern. Det blev bara några mil men skönt ändå. God jul och Gott Nytt år på er. :tomte:
 

Bansaie

New member
En enkel fråga.
Anser ni som är negativa till reflexer när att en person som står vid vägkanten med sin havererade bil syns bäst om han har sina vanliga kläder utan reflexer eller syns han bäst om han tar fram sin hi-vis reflexväst ur handskfacket?
Klart man syns bättre med reflex när det mörkt, den ska dessutom sitta lågt för bästa effekt. Frågan är väl om det alltid ska vara varselväst? Kanske räcker med att ha med ett par såna där reflexband (slapwrap) man kan slå runt ett ben eller arm när det är mörkt.
 
Last edited:
Top