Ovanstående är ett felaktigt påstående och fungerar alltså inte som argument mot användandet av varselväst eller varseljacka.. Alla som har en varselväst syns bättre än de som inte har en oavsett om de är många eller inte, den ökade synbarheten är inte till för att vi ska kunna skilja poliser (eller vägarbetare) från vanliga fotgängare, det är till för att öka möjligheten för fordonsförare att se de människor som befinner sig på eller invid vägen för att skydda dessa människor från att bli påkörda. Varselplagget är inte till för att skilja någon från mängden utan för att öka synligheten totalt sett. Om man har för sig att man inte ser en person med högreflekterande klädsel på en väg bara för att det är en vanlig syn bör man nog fundera på att lämna in körkortet och verkligen ta bussen i stället.
Skulle ovanstående citat vara riktigt betyder det att vi inte längre ser alla bilar och motorcyklar bara för att alla har lamporna tända även på dagen, det är ett absurt och felaktigt antagande.
Det som möjligen skulle kunna hända är analogt med det som hänt efter varseljuslagen kom till, att vi nu har svårare att upptäcka de som av någon anledning inte har lamporna på eftersom vi förväntar oss att det ska lysa på ett fordon i trafiken.
Själv skulle jag känna mig mycket bättre stående bredvid mitt havererade fordon en mörk och disig natt med en varselväst på mig än med en mörk mc-jacka, självklart fungerar det i det fallet med en mc-jacka som reflekterar lika bra som en väst. Eftersom jag normalt inte kör med en speciellt reflekterad jacka skulle jag mycket väl kunna tänka mig att ha en varselväst under sadeln.
Med risk för at tgöra dig besviken, det förhåller sig så som jag beskrivit. I flera länder i världen finns det inget krav på att vi ska köra med lyset tänt på dagtid. Det finns heller ingen tanke på att införa den lagen. Skälet är helt enkelt att om alla kör med lyset tänt kommer inte hjärnan att leta efter det som kan vara farligt, utan det som lyser. Det innebär att när man först införde kravet på att lyset skulle vara tänt under dagtid, så upplevde vi det som att vi såg bättre. Men efter ett tag vänjer sig hjärnan och reagerar inte längre på om det kommer en bil eller en motorcykel, den letar efter en ljuspunkt.
Samma sak är det med varselvästar, blir det för många så kommer hjärnan bara att leta efter dem och ser inte det som är mörkt. Men när vi kollar extra nog så ser hjärnan att det finns någon i högen som inte har varselväst och den reagerar hjärnan på.
Men eftersom hjärnan inte alltid är på helspänn så vänjer sig den vid att det finns varselvästar efter vägen och reagerar inte alltid.
Ytterligare en synpunkt är att varselvästarna oftast sitter för högt, så de syns inte i halvljuset från en personbil. Nyligen var det en äldre man som blev ihjälkörd i mina trakter. Han gick med en cykel efter vägen. Visserligen hade han inget lyse på cykeln, men bar varselväst. Bilisten som körde var inte särskilt gammal och hade god syn, men han hade inte sett den äldre mannen.
Sammantaget ska vi vara väldigt restrektiva med användadet av varselkläder, det ska bara användas av folk som jobbar på vägen, vägarbetare, brandmän, poliser och ambulanspersonal. Men även de upplever att repekten för varselkläder har minskat. Folk reagerar helt enkelt inte längre på detta, vilket även jag noterat när jag jobbar efter vägen. Det är många som inte släpper en tum på gasen när de åker förbi en olycksplats och det gäller i lika hög grad förare av personbilar som lastbilar.