Krav på Varselväst i Norge

HkanB

New member
Du har inte läst ordentligt eller hur?
Bara för stillastående bruk vid t.ex olycka. Påbudet gäller inte körning!

[Edit] Med nya rubriken så hade det ovan varit annorlunda..[\EDIT]
 
Last edited:

namn

New member
Du har inte läst ordentligt eller hur?
Bara för stillastående bruk vid t.ex olycka. Påbudet gäller inte körning!

Jodå jag har läst ....(suck)

Rätt, kravet gäller att den SKALL medföras vid färd, och BÖR tas på vid olycka, haveri etc när man kan tänkas utgöra en fara eller risk att bli påkörd.
Och jag tror att det dröjer inte länge innan vi får det kravet i Sverige med ! och mina vänner i Norge tror precis som jag att det kommer senare bli samma diskussion som varit uppe både här och där att användas vid färd.

Men i detta nu så gäller från 1 januari 2014 böter för den som INTE MEDFÖR varselväst (godkänd en471).
OK ?
 

jan-olovj

New member
Som jag har förstått det så skall det finnas med i tjänstebilar. På mitt jobb har alla bilarna en väst och en förbandslåda.
 

dalis

New member
Att medföra en reflexväst kan inte vara betungande ens på MC.
Och Norge är ingalunda unikt i denna fråga.

Saxat från Teknikens Värld....

"Krav på reflexväst i fordon finns redan, enligt Motormännens Riksförbund, i följande länder:

Belgien
Bulgarien
Frankrike
Italien
Kroatien
Luxemburg
Norge
Portugal
Slovenien
Slovakien
Spanien
Ungern
Österrike
I Tyskland är det också lag på reflexväst i fordon, men det gäller inte privatbilister. I Österrike och Italien är det lag på att det ska finnas lika många reflexvästar som det antal personer som färdas i bilen. Om det saknas någon väst blir det böter. Och stickprov för detta ändamål görs ofta, i alla fall i den österrikiska trafiken."
 

Chopperbyggarn

New member
I Sverige har vi redan tillräckligt med tvingande lagar (förmodligen så även i Norge), vi behöver inte fler.
99,999 % av svenska motorcyklister kör endast under den ljusa årstiden och ytterst få får ett stopp på motorcykeln där man syns dåligt, man kan ifrågasätta behovet av en sådan här lag.

Om man har en motorcykel där det finns en öppningsbar sadel , packväskor eller liknande att lägga en lättåtkomlig väst så kan man lägga dit en sådan frivilligt utan tvingande lagar, om man nu tror att den är till nytta vid ett eventuellt ofrivilligt motorstopp eller dylikt.

Anders.J
 

Jonkko

New member
Norge har ju länge haft tvång om varselväst för hojåkaren,men förut så har turister klarat sig undan.
Blir väl ändring på det nu.
 

enhjuling

New member
det är väl att jämföra med kravet på varningstriangel i bil. Det har vi haft ganska länge...
Tänk om de skulle få för sig att man måste ha en sån med sig på hojen...
 

Chopperbyggarn

New member
det är väl att jämföra med kravet på varningstriangel i bil. Det har vi haft ganska länge...
Tänk om de skulle få för sig att man måste ha en sån med sig på hojen...


Detta krav gäller sedan lääänge vissa typer av motorcyklar i Sverige. Ofta är det svårt att efterleva denna lag av utrymmesskäl.

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
trikes och sidvagnshojjar?
.

Alla 3-4 hjuliga mc (ATV, Trike, Piaggo MP3 mfl) + mc med sidvagn

Det vore ju i varje fall mycket enklare att få med sig en reflexväst än en triangel

Om jag ville prata mig varm för införande av en ny lag om reflex väst liknande Norges lag så skulle jag använda denna motivering gentemot motorcyklister.


Ta bort varningstriangel lagen för mc utan att ersätta den med en tvingande reflex väst lag.


Anders.J
 

Agathon

New member
Hur ställer det sig om man har mc kläder med gula partier på, och eventuellt gul hjälm, kan det gälla som varselväst?
 

vilde

New member
Det är väl inte samma syfte med en varningstriangel som en varselväst. En varningstriangel ska sättas upp 200 meter före ett stillastående fordon som står olämpligt och därmed trafikfarligt på eller längs en väg. En varselväst är ett personskydd för att personer runt exempelvis den stillastående bilen inte ska bli påkörda. Känns inte särskillt betungande att ha en varselväst med sig på en mc, det är ju för ens egen säkerhet om det händer något längs vägen.
 

gundj

New member
Det är väl inte samma syfte med en varningstriangel som en varselväst. En varningstriangel ska sättas upp 200 meter före ett stillastående fordon som står olämpligt och därmed trafikfarligt på eller längs en väg. En varselväst är ett personskydd för att personer runt exempelvis den stillastående bilen inte ska bli påkörda. Känns inte särskillt betungande att ha en varselväst med sig på en mc, det är ju för ens egen säkerhet om det händer något längs vägen.

Vilde, du har missat att du är på ett forum för hårda och vilda rebeller som slår till skoningslöst mot alla krav från någon myndighet.
Här härjar inga som knyter näven i fickan. här dras näven upp och fingrarna slår hårt och kraftfullt på tangentbordet.
En sådan inskränkning av friheten på motorcykel som en varselväst under sadeln eller i fickan innebär kan tyckas oskyldig, men vänta bara, snart ska vi tvingas ha centralstöd också.
 
Last edited:

TMax500

Member
Den som anser att varselväst är en bra idé ska kanske tänka ett steg till. Se lite runt hörnet, vad som kan hända om några år i en den "perfekta världen" där alla har ett fluorescerade plagg på sig.

Motorcyklister, poliser, vägarbetare, dagisbarn, joggare, hundägare - alla har varselväst. Allt i trafikmiljön är gult/orange/grönt. Så gult/orange/grönt att man inte ser något annat än just gult/orange/grönt. Inget sticker ut och är annorlunda. Ojdå. Tänkte inte på det...

Då kommer någon (Tingvall? :)) på att man skall ha en stingpinne! Fin-fin idé. Då kommer alla att synas bra! Alla i trafikmiljön har gult/orange/grönt på kroppen och en stingpinne upptill. Fast då blev ju världen full av gul/orange/gröna trafikanter med stingpinnar så att man inte ser något annat. Ojdå. Tänkte inte på det.

Men om man därefter kompletterar hela utstyrseln med en orange saftblandare? Då kan väl ingen missa att här kommer en motorcyklist, polis, vägarbetare, dagisbarn, joggare eller hundägare? Fast då kommer ju hela världen bli full av saftblandare. Så att man inte ser något annat än orange saftblandare... Ojdå.

Eller, så försöker vi lära oss att vara uppmärksamma och att se varandra i trafiken. Oavsett färgen på kläderna. Låter det som en bättre idé?
 
Last edited:

vilde

New member
Den som anser att varselväst är en bra idé ska kanske tänka ett steg till. Se lite runt hörnet, vad som kan hända om några år i en den "perfekta världen" där alla har ett fluorescerade plagg på sig.

Eller, så försöker vi lära oss att vara uppmärksamma och att se varandra i trafiken. Oavsett färgen på kläderna. Låter det som en bättre idé?
Nu handlar det om att man (i Norge) ska ha en väst på sig när man av en olyckshändelse eller ofrivilligt stopp befinner sig vid sidan om sitt fordon på en trafikerad väg. För att synas i en förväntad och normal trafikmiljö har vi andra sätt att uppmärksamma varandra, exempelvis lampor på våra fordon.

Vad gäller reflekterande material på fotgängare vet alla som kört i ett fordon med vindruta eller med hjälm och visir på huvudet att det är ganska svårt för att inte säga omöjligt att i vissa svåra siktförhållanden, i skymning, vid regn, mm, kunna upptäcka någon som inte har reflekterande material på kroppen i tid för att kunna bromsa. Jag kan hålla med om att det till viss del gått inflation i reflexjackor och reflexvästar vilket gör att vi inte längre kan skilja på poliser, vägarbetare eller vanliga fotgängare på håll i trafiken, men de syns onekligen väldigt bra och det är ju huvudsaken. Den största nackdelen med det är ju för fordonsförare som väldigt ofta kör olagligt, notoriska fortkörare, onyktra förare osv, att inte kunna se om det är en polis eller en motionär som står där långt framme på vägen.
 

Oldbiker

New member
Den som anser att varselväst är en bra idé ska kanske tänka ett steg till. Se lite runt hörnet, vad som kan hända om några år i en den "perfekta världen" där alla har ett fluorescerade plagg på sig.

Motorcyklister, poliser, vägarbetare, dagisbarn, joggare, hundägare - alla har varselväst. Allt i trafikmiljön är gult/orange/grönt. Så gult/orange/grönt att man inte ser något annat än just gult/orange/grönt. Inget sticker ut och är annorlunda. Ojdå. Tänkte inte på det...

Då kommer någon (Tingvall? :) ) på att man skall ha en stingpinne! Fin-fin idé. Då kommer alla att synas bra! Alla i trafikmiljön har gult/orange/grönt på kroppen och en stingpinne upptill. Fast då blev ju världen full av gul/orange/gröna trafikanter med stingpinnar så att man inte ser något annat. Ojdå. Tänkte inte på det.

Men om man därefter kompletterar hela utstyrsel med en orange saftblandare? Då kan väl ingen missa att här kommer en motorcyklist, polis, vägarbetare, dagisbarn, joggare eller hundägare? Fast då kommer ju hela världen bli full av saftblandare. Så att man inte ser något annat än orange saftblandare... Ojdå.

Eller, så försöker vi lära oss att vara uppmärksamma och att se varandra i trafiken. Oavsett färgen på kläderna. Låter det som en bättre idé?

Här slår du huvudet på spiken. Det blir en inflation i varningsprylar som alla ska ha. För tio år sedan skaffade jag en jacka med stora tydliga fält i starka färger och hade dessutom ett otal reflexer. Då saktade bilisterna in när de skulle köra förbi mig. Att jag var och jobbade på en trafikolycka var mindre intressant, de var mest intresserade av om de skulle känna någon som låg i bilvraken. Men eftersom jag syntes bra var de rädda att jag var polis.
I dag är det ingen som saktar in, trots att polisen, ambulansen och räddningstjänsten är översållade med varningsvästar och har blåljus blinkande.
Det har helt enkelt blivit så många i trafiken som har västar av alla möjliga slag att man inte noterar dem särskilt.
Konsekvensen blir att ju fler som åker hoj med väst, ju farligare blir det i trafiken för alla hojåkare. Bilisterna kommer helt enkelt inte att titta efter motorcyklar, utan tittar efter västar. Det innebär att den som har mycket kåpor fram på hojen inte kommer att synas och blir därmed ett lovligt villebråd, som det är fritt fram att meja ner.
Så det gäller att vara väldigt restriktiv med användandet av varselvästar, annars tappar de sitt syfte och gör mer skada än nytta.
 

Hampe

Skriver massor!
En sådan inskränkning av friheten på motorcykel som en varselväst under sadeln eller i fickan innebär kan tyckas oskyldig, men vänta bara, snart ska vi tvingas ha centralstöd också.


Centralstyrt centralstöd, dessutom! När telemetrin rapporterar till The Central Scrutinizer att kurvhastigheterna börjar gå upp och G-värdena tangerat det tillåtna, så fälls centralstödet ner några centimeter med fjärrkontroll och stannar nere tills det börjar gå lugnare igen...



Hampe
 

challe

Member
Det finnes ingen planer i Norge på å innføre krav til bruk av varselvest under kjøring.

Nu kanske, men snart nog är det någon beslutsfattare som får denna idé. Ändamålsglidning har vi sett förut.

Om jag nu redan har en "high-wiz" MC-jacka, ska jag alltså sätta en "high-wiz" väst utanpå vid punktering längs vägen?
 
Top