Kontrollmärket avskaffas till årsskiftet

Chopperbyggarn

New member
Såg precis på Fastbike att de skall avskaffas, förra veckan fick jag ett nytt kontrollmärke. Jag sätter inte på det :D

http://www.transportstyrelsen.se/Ny...ffas--forenkling-for-dig-som-ar-fordonsagare/

Ja, detta var ju ett lustigt beslut...tror nog mer att det handlar om besparingar hos transportstyrelsen än att det är för att underlätta för trafikanter...det är ju inget direkt krävande arbete att klistra på detta:rolleyes:

Hur påverkar det oss hojåkare? Min erfarenhet under åren är att poliserna har varit pigga på att titta efter kontrollmärket när man har mött dom eller när dom har kommit ikapp och har då kontrollmärket suttit där som det ska så har man för det mesta fåtta vara ifred medans dom som inte fått på sitt kontroll märke blivit stoppade direkt.

Vad tycker Polisen om denna ändring:confused:
Anders.J
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Polisen tyckte inte det var någon bra idé. Men, det genomförs ändå. Kan f ö meddela att jag frågat både Transportstyrelsen och Näringsdepartementet om SMC skulle kunna använda platsen till en egen dekal i samma format som skattekvittot. SMC + länstillhörighet skulle finnas med, Tyvärr, det får vi inte. Förordning om Vägtrafikregister kommer att ändras men inte göra det möjligt att klistra på andra trevligheter på den gamla platsen.

Idén fick jag av en klurig medlem i Norrbotten.
 

Chopperbyggarn

New member
Polisen tyckte inte det var någon bra idé. Men, det genomförs ändå. Kan f ö meddela att jag frågat både Transportstyrelsen och Näringsdepartementet om SMC skulle kunna använda platsen till en egen dekal i samma format som skattekvittot. SMC + länstillhörighet skulle finnas med, Tyvärr, det får vi inte. Förordning om Vägtrafikregister kommer att ändras men inte göra det möjligt att klistra på andra trevligheter på den gamla platsen.

Idén fick jag av en klurig medlem i Norrbotten.

Ja det är ju en kul ide! Synd att våra myndigheter är lite fyrkantiga ibland....hm hm utan kontroll märket så finns det ju ingen anledning till att nummerplåtarna behöver vara lika breda längre! Dom kan ju bli nästan "fyrkantiga" istället..tror jag vore mycket uppskattat hos många motorcyklister! Det fula EU märket är ju frivilligt om man vill det på plåten eller ej så det borde inte heller det vara något hinder för införande av mindre nummerplåtar.

Anders.J
 

Hampe

Skriver massor!
Såg precis på Fastbike att de skall avskaffas, förra veckan fick jag ett nytt kontrollmärke. Jag sätter inte på det :D

Ah, vilken lagom avpassad revolt! Så ytterligt svenskt!
Tack för senast, förresten - "mest brosk i dom regionerna" sa läkaren, vilket först fick mig att undra om han hade hittat en skallskada jag själv var omedveten om...


Sanningen om den försvunna kontrollmärket:

Genom att stryka ugglan ges det plats för ännu en bokstav i de personliga skyltarna, varpå man kan sälja ändå mer nonsenskombinationer till människor som inte har fantasi nog att hitta på en riktig present till den 50-åring som skall firas.
Pengarna som samlas in skyltfonden kan sedan smygas iväg till ännu ett företag som med tveksamma underlag gör en utredning med ett utfall beställaren vill höra:
att hälften av alla MC-olyckor kommer att upphöra om vi bara ser till att utrusta motorcyklar med ratt och servostyrning istället för omodernt styre - och dessutom kommer skadorna på fotgängare att minska dramatiskt eftersom inget omodernt, tvärställt metallrör kan träffa dom i ryggen längre...

Hampe
 
Last edited:

badpitt

New member
Ah, vilken lagom avpassad revolt! Så ytterligt svenskt!
Tack för senast, förresten - "mest brosk i dom regionerna" sa läkaren, vilket först fick mig att undra om han hade hittat en skallskada jag själv var omedveten om...

Ja lite wild and crazy får man vara ibland...

Tråkigt med din skada, extra tråkigt att det skedda när du gjorde en stor medmänsklig insats och laga min punka.
Så det var inte revbenen som skadade sig iaf? Det var väl bra eller?
 

Chopperbyggarn

New member
Sanningen om den försvunna kontrollmärket:

Genom att stryka ugglan ges det plats för ännu en bokstav i de personliga skyltarna, varpå man kan sälja ändå mer nonsenskombinationer till människor som inte har fantasi nog att hitta på en riktig present till den 50-åring som skall firas.
Pengarna som samlas in skyltfonden kan sedan smygas iväg till ännu ett företag som med tveksamma underlag gör en utredning med ett utfall beställaren vill höra:
att hälften av alla MC-olyckor kommer att upphöra om vi bara ser till att utrusta motorcyklar med ratt och servostyrning istället för omodernt styre - och dessutom kommer skadorna på fotgängare att minska dramatiskt eftersom inget omodernt, tvärställt metallrör kan träffa dom i ryggen längre...

Hampe

Är det sant som du skriver att det handlar om dom personliga plåtarna :confused: Ja det förvånar mig inte om det är så....då kanske miniskyltar kan bli lagliga som en typ av personlig skylt bara man betalar tillräcklig många tusen kronor till transportstyrelsen:rolleyes:

Anders.J
 

Hampe

Skriver massor!
Är det sant som du skriver att det handlar om dom personliga plåtarna :confused: Ja det förvånar mig inte om det är så....då kanske miniskyltar kan bli lagliga som en typ av personlig skylt bara man betalar tillräcklig många tusen kronor till transportstyrelsen:rolleyes:

Anders.J


Ah - det kanske jag skulle sagt från början:
"Sanningen according to Hampe"

Att någon skulle få för sig att öka säkerhet genom att utrusta motorcyklar med biltillbehör eller att leta efter verkliga olycksorsaker genom att läsa polisrapporter är ju så knasigt så det nästan kan verka sant...


Hampe

Edit:
Så det var inte revbenen som skadade sig iaf? Det var väl bra eller?
Kalas! Vi tar detaljerna på annan plats.
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Ah - det kanske jag skulle sagt från början:
"Sanningen according to Hampe"

Att någon skulle få för sig att öka säkerhet genom att utrusta motorcyklar med biltillbehör eller att leta efter verkliga olycksorsaker genom att läsa polisrapporter är ju så knasigt så det nästan kan verka sant...


Hampe

Allt är möjligt! På 70-talen fanns det en TSV expert som på fullt allvar hade skissat fram den "trafiksäkra motorcykeln" ..denna motorcykel skulle ha störtbur och säkerhetsbälte samt stödhjul för att motorcykeln inte skulle välta i kurvorna! Jag läste om detta i om jag minns rätt i MC-Nytt eller SMC-Bladet på 70-talet, någonstans bland mina mängder av motortidningar så finns denna tidning kvar.

Anders.J
 

BMW R90s

New member
Ja det är ju en kul ide! Synd att våra myndigheter är lite fyrkantiga ibland....hm hm utan kontroll märket så finns det ju ingen anledning till att nummerplåtarna behöver vara lika breda längre! Dom kan ju bli nästan "fyrkantiga" istället..tror jag vore mycket uppskattat hos många motorcyklister! Det fula EU märket är ju frivilligt om man vill det på plåten eller ej så det borde inte heller det vara något hinder för införande av mindre nummerplåtar.

Anders.J
Kollat på detta redan, tyvärr så sitter chassinummer i vänstra hörnet
på skylten:( Plåtsaxen var framtagen:D
 

Roma55

New member
Den här texten var skojig

"Från och med årsskiftet måste du själv hålla reda på detta utan kontrollmärket."

Knackade kontrollmärket mig på axeln innan och påminde om besiktning??
 

JEPPA

New member
Kontrollmärket.

Bort med ugglan. Kan tanken vara att nu blir skylten så liten vi kan ha den där framme?
 

Chopperbyggarn

New member
Citat av artikel i tidningen BIG TWIN#11 2009

Citat:
Ugglan,det vill säga,skattemärket som funnits sedan 1974, försvinner vid årsskiftet.Det har regeringen beslutat. Den lilla klisterlappen är inte nödvändig eftersom polisen lätt kan kolla att du har betalt fordonsskatten och att du inte har körförbud genom att koppla upp sina datorer mot fordonsregistret.Rikspolisstyrelsen tycker emellertid inte att det här är en bra idé eftersom uteblivet eller gammalt skattemärke kan vara en vink om att fordonet och dess ägare kan vara värda att granska lite i sömmarna.Skatteverket tror dessutom att det finns risk att det kommer att rulla fler fordon med körförbud på våra vägar eftersom de blir svårare att upptäcka när skattemärket kommer att saknas på alla fordon. En annan farhåga som verket har är att skatteintäckterna kommer att minska,av samma anledning. Genom att slippa den här, tämligen onödiga, hanteringen så räknar staten med att spara cirka 70 miljoner kronor om året. Nu uppstår frågan, skulle framtidens skyltar kunna krympas en aning? Registreringsskyltarna är ju lite större än de skulle behöva vara eftersom skattemärket måste få plats.
Slut Citat:

Anders.j
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Skyltarna blir inte mindre, åtminstone har jag inte hört något sånt. Skyltens storlek är reglerad av internationella regelverk. Jag svarade på en remiss för en massa år sedan om detta.
Det finns länder i Europa som har betydligt större skyltar än oss.
 

Marie

Banned
Jag för min del TROR att det handlar om två skäl.

1) Man vill spara pengar. Postförsändelser är dyra idag.

2) Nuvarande reg.-skyltsystem börjar närma sig kapacitetsgränsen. Dessutom har man talat om registrering av klass II mopeder. Med slopat kontrollmärke får det plats ännu ett tecken på nuvarande storlek av reg.-skylt, och kapaciteten ökar med 9 ggr om man väljer en till siffra, och cirka 20 ggr om man ökar med en bokstav.
 

dalis

New member
Jag för min del TROR att det handlar om två skäl.

1) Man vill spara pengar. Postförsändelser är dyra idag.

2) Nuvarande reg.-skyltsystem börjar närma sig kapacitetsgränsen. Dessutom har man talat om registrering av klass II mopeder. Med slopat kontrollmärke får det plats ännu ett tecken på nuvarande storlek av reg.-skylt, och kapaciteten ökar med 9 ggr om man väljer en till siffra, och cirka 20 ggr om man ökar med en bokstav.

Nja det finns ju plats för ca: 13,8 miljoner reg skyltar i nuvarande system, så det är väl en bra bit kvar till taket, man har vad jag vet inte börjat att återanvända nummer från skrotade bilar än.
Jag tror att vi använder 24-25 bokstäver och 10 siffror.
 
Top