Vad sysslar Transportstyrelsen med ?? / kontrollmärke
?? VADDÅ 60 kronor för en skylt ??
Transportstyrelsen höjer skyltavgiften med DRYGA 33% vid årsskiftet till 80 KRONOR .
Dom höjer även Vägregisteravgiften med DRYGA 51% från årsskiftet .
( från 43:- till 65
UNDRAR hur mycket deras kostnader ÖKAT för att motivera dessa smyghöjningar !!!!
VAFFAN SYSSLAR DOM MED ???????????????
ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo
http://www.expressen.se/motor/1.1326051/kontrollmarket-forsvinner-snart
http://corren.se/motor/?articleId=5058270
Att inte längre skicka ut kontrollmärken beräknas spara 50 miljoner kronor per år. Samtidigt får Rikspolisstyrelsen 14 miljoner kronor för "kompensatoriska åtgärder" när kontrollmärkena försvinner.
För avställning av fordon gäller samma regler som tidigare - man anmäler avställning via internet, telefon eller skriftligen på registreringsbeviset. Men - i stället för att använda skrapkoden från kontrollmärket används behörighetskoden som finns på registreringsbeviset plus registreringsnummer.
http://www.akeri.se/akeriforeningarna/ost/aktuellt/kontrollmarket-forsvinner
2009-09-10 07:19 Kontrollmärket som fästs på den bakre registeringsskylten försvinner vid årsskiftet 2009/2010.
Detta ska enligt beräkningar spara 70 miljoner SEK.
källa SVT Text
http://www.sr.se/Kronoberg/nyheter/artikel.asp?artikel=3290207
Den kod som funnits dold på märket och som kunnat skrapas fram vid avställning kommer inte heller att gälla efter 1 januari. Därefter är det bara uppgifter på registreringsbeviset som gäller.
http://c23.bloggagratis.se/2009/12/10/2278207-skattemarket-bort-fran-bilen
Direktlänk till inlägg 10 december 2009 Skattemärket bort från bilen
Dela - Kommentera
av C23-Blogg 10 december 2009 kl 15:26
Skattemärket bort från bilen
I dagarna skickas de allra sista kontrollmärkena ut till fordonsägare i Sverige. Vid årsskiftet upphör märket att gälla. Systemet anses vara för
Kontrollmärket i sin nuvarande form har funnits sedan 1974 innan dess var det dels ett runt skattemärke som satt fast i en hållare på torpedväggen inne i bilen och dessutom ett klistermärke från besiktningen.
För fordonsägare har märket varit ett bevis på att skatt och trafikförsäkring betalts och på att fordonet godkänts vid besiktning.
Slopandet av kontrollmärket ger merarbete för polisen som inte längre snabbt kan se om bilen är körklar och Polisen har varit kritiska mot det här men kommer att få del av de pengar som sparas in genom att kontrollmärket försvinner.
Besparingen på att inte längre skicka ut kontrollmärken är beräknad till 50 miljoner kronor per år.
Från mitten av december kommer inga fler märken skickas ut eftersom de inte kommer fylla någon funktion efter årsskiftet även om de är märkta att gälla ett år framåt.
Den kod som funnits dold på märket och som kunnat skrapas fram vid avställning kommer inte heller att gälla efter 1 januari. Därefter är det bara uppgifter på registreringsbeviset som gäller.
http://forum.svmc.se/showthread.php?p=56395
ooooooooooooooooooooooooooooooooooooo
http://www.automotorsport.se/news/15829/protester-mot-slopat-kontrollmärke
Protester mot slopat kontrollmärke
Björn Bergman - 2008-10-08 12:52 Regeringen vill spara 50 miljoner om året på att slopa kontrollmärket på bilarnas registreringsskylt. Flera myndigheter är dock kritiska till förslaget och menar att det underlättar för skattesmitare och ger fler bilar med körförbud på vägarna.
Näringsdepartementet under Maud Olofsson har bett Vägverket utreda om det är möjligt att slopa kravet på kontrollmärke på bilarna. Märket visar att bilskatten är betald och att bilen godkänts hos Bilprovningen.
Motiveringen till utredningen är att administrationen av kontrollmärket kostar cirka 50 miljoner kronor om året. Staten får i dag in cirka 10 miljarder kronor årligen via bilskatten.
Vägverket har nu lagt fram ett färdigt förslag som innebär att skattemärkena ska försvinna redan om ett halvår, den första april 2009. I förslaget framhålls bland annat att polisen numera har handdatorer och enkelt kan koppla upp sig mot bilregistret, varför det är lätt att kontrolleras om en bilägare ha betalat sin skatt.
Men flera remissinstanser protesterar mot förslaget, bland dem Rikspolisstyrelsen, skatteverket och länsstyrelsernas arbetsgrupp för körkorts- och yrkestrafikfrågor.
RPS skriver att det kommer att ta flera år innan polisen har tillgång till handdatorer på bred front. Dessutom anser polisen att kontrollmärket (gammalt eller saknat) är ett bra urvalsinstrument för trafikpolisen att upptäcka bilar som bör kontrolleras.
Skatteverket befarar att det blir fler bilar ute i trafiken som har körförbud, eftersom fler bilägare kommer att chansa när det inte omedelbart syns på bilen om den klarat besiktningen. Skatteverket tror också att skatteintäkterna kommer att minska.
Bil Sweden, Åkeriföretagen och Bussbranschens riksförbund säger ja till förslaget, som också innebär att yrkestrafikmärket försvinner. Det kommer dock att dröja till 2010.
Vägverket som utrett frågan säger samtidigt att bilägarna inte får del av statens besparing på 50 miljoner kronor när skattemärket försvinner. Besparingen behövs för att överföra bilregistret från Vägverket till nya Transportstyrelsen, skriver Vägverket till regeringen.
MHFs vd Tom Bjerver anser att förslaget om slopat skattemärke ska läggas på hyllan:
- Det finns bara förlorare i den här förändringen. Troligen kommer staten att gå miste om långt större belopp än de 50 miljoner som man säger sig kunna spara i och med att fler struntar i att betala vägskatten, säger Tom Bjerver.
qqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqkrut