Kontrollmärket avskaffas till årsskiftet

gundj

New member
Jo, man âteranvänder gamla regnummer, sedan rätt länge. Vet inte om det är slumpmässigt.
När jag importerade min bil för ett par âr sedan fick jag X som väntat, men kompisen som tog in sin ett par veckor senare fick A som första bokstav. Och jag har kollat gamla regnummer jag haft och dessa sitter nu pâ helt andra bilar än när jag hade dessa.

Last edited:

dalis

New member
I vissa andra länder (England tror jag) har polisen en kamera som automatiskt läser regskylten på fordonet framför och gör en auto körning mot bilregistrer och kan då larma för stulna, efterlysta, oskattade, mm fordon. När våra konstaplar har en sådan i sina bilar är lappen helt överflödig.
Detta har jag läst i ett annat forum så det är sant.

Chopperbyggarn

New member
Jo, man âteranvänder gamla regnummer, sedan rätt länge. Vet int eom det är slumpmässigt.
När jag importwerade min bil för ett par âr sedan fick jag X som väntat, men kompisen som tog in sin ett par veckor senare fick A som första bokstav. Och jag har kollat gamla regnummer jag haft och dessa sitter nu pâ helt andra bilar än när jag hade dessa.

Jag sökte på reg numret hos transportstyrelsen på min gamla Opel Rekord -66 samt min 16års hoj Yamaha DT125MX -79 ...och det var faktist med en tår i ögat jag såg nästan nya fordon med mina gamla reg nr...alltså har minst två av mina gamla fordon gått i graven för gott..:(

Anders.J

gundj

New member
I vissa andra länder (England tror jag) har polisen en kamera som automatiskt läser regskylten på fordonet framför och gör en auto körning mot bilregistrer och kan då larma för stulna, efterlysta, oskattade, mm fordon. När våra konstaplar har en sådan i sina bilar är lappen helt överflödig.
Detta har jag läst i ett annat forum så det är sant.

Här i Tyskland har polisen samma funktion fast ibland helikopterburen.
Dom klarar att scanna ett oändligt (nästan) antal bilar längs autobahn pâ ett flygpass. Men lika 17 har vi, inte bara ett utan 2 klistermärken pâ skyltarna.

dalis

New member
Jo, man âteranvänder gamla regnummer, sedan rätt länge. Vet inte om det är slumpmässigt.
När jag importerade min bil för ett par âr sedan fick jag X som väntat, men kompisen som tog in sin ett par veckor senare fick A som första bokstav. Och jag har kollat gamla regnummer jag haft och dessa sitter nu pâ helt andra bilar än när jag hade dessa.

Då hade jag fel :eek:

Här i Tyskland har polisen samma funktion fast ibland helikopterburen.
Dom klarar att scanna ett oändligt (nästan) antal bilar längs autobahn pâ ett flygpass. Men lika 17 har vi, inte bara ett utan 2 klistermärken pâ skyltarna.

Fast här hade jag rätt :)

Två märken trotts scannersystem kan bero på att det gäller just TYSKLAND :D

Marie

Banned
Nja det finns ju plats för ca: 13,8 miljoner reg skyltar i nuvarande system, så det är väl en bra bit kvar till taket, man har vad jag vet inte börjat att återanvända nummer från skrotade bilar än.
Jag tror att vi använder 24-25 bokstäver och 10 siffror.

Man använder 23 bokstäver för närvarande.
ABCDE FGHJK LMNOP RSTUW XYZ
men med tanke på alla kombinationer som sållas bort utifrån Transportstyrelsens (snuskiga) fantasi så kan man nog säga ungefär 20....

Marie

Banned
Två märken trotts scannersystem kan bero på att det gäller just TYSKLAND :D

Hur så? :confused:

Fast egentligen handlar det i Tyskland om TRE märken när det gäller bilar. Både bak och fram finns ett "sigill" från registreringsmyndigheten som utvisar att fordonet har en aktiv registrering. Baktill kompletteras sigillet med en dekal som utvisar nästa kontrollbesiktningstermin. Man kontrollbesiktigar vartannat år, men däremellan kontrolleras avgasvärdena separat, och nästa termin för detta finns på dekalen jämte sigillet på främre regskylten (gäller bilar).

I Österrike är det två märken. Ett på varje regskylt, och ett på fordonet (besiktningen)

Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Kommer ni att skrapa bort det gamla skattemärket ?

Kommer ni att skrapa bort det gamla skattemärket efter nyår eller behålla det gamla som "sovenir"? Ni som fått ut skattemärke nyligen för säsongen 2010 kommer ni att klistra på detta trots att det inte krävs?

Anders.J

tersan

New member
Fick ett nytt märke idag gäller till Nov 10
Om det inte krävs varför då skicka ut?

Svensk byråkrati... kontrollmärket avskaffas först till årsskiftet, alltså skickar man ut märken fram till dess. :rolleyes:

Tror jag ska gå ut efter tolvslaget och skrapa bort märkena från alla mina fordon... ska jag ha dekaler så finns det roligare att välja på. ;)

Tyrannosaurus

New member
Kommer ni att skrapa bort det gamla skattemärket efter nyår eller behålla det gamla som "sovenir"? Ni som fått ut skattemärke nyligen för säsongen 2010 kommer ni att klistra på detta trots att det inte krävs?
Jag fick en blå 11 i veckan. Men jag sätter nog dit det och kör med det nästa säsong (alltid retar det någon ;) ) sen tar jag bort det till 2011. Jag har "snabbfäste" på mina kontrollmärken så det innebär inga större problem :D

Spiff

New member

Anders.J

På bilarna får de gamla sitta där tills de ramlar av tror jag och på hojen så skrapar jag bort det. Har precis fått både till hojen och en bil, bilens klistrar jag dit medans hojens får ligga i lådan.

Det kommer väl att blomma upp en marknad med allt möjligt skit som man skall sätta på skylten istället för skattemärket nu...

Tommi

New member
Marknad var det ja, vad kommer det inte att kosta när folk ska beställa nya fräscha skyltar till sina fordon utan fula märken efter gamla skattemärken?

/ Tommi

glider

New member
Jag har redan monterat en ny på hojen, bilen byts på nyårsdagen :)
Inga gamla fula kontrollmärken här inte!

Marie

Banned
De får sitta där tills de ramlar bort. Även det senaste är ditklistrat, och jag hoppas hinna få det för december, jag kommer att betala skatten så snart jag får avin bara för att tvinga transportstyrelsen att skicka ut min 12:a....

mc-ist

New member
Klistermärke

Men tänk om vi (Maria) inte hade frågat och folk hade börjat klistra dit olika dekaler-hemska tanke-vad hade straffet kunna bli? tur vi bor i sverige och gör bara det vi får...(annars kunde kanske en dekal med siffran 50 va nått):cool:

der Anders

New member
Svensk byråkrati... kontrollmärket avskaffas först till årsskiftet, alltså skickar man ut märken fram till dess. :rolleyes:

svensk byråkrati?

det är väl ändå rätt skönt att de följer sina egna regler och lagar...

jag ska skrapa bort mitt när jag ställer på hojen igen, men vete tusan om det kommer se bra ut. Förra året skrapade jag bort så mycket jag kunde innan jag satte på det nya, och det såg inte helt bra ut.

ny blank skylt, 60 spänn... värt eller ovärt?

Last edited:

KRUT

New member
Vad sysslar Transportstyrelsen med ?? / kontrollmärke

?? VADDÅ 60 kronor för en skylt ??

Transportstyrelsen höjer skyltavgiften med DRYGA 33% vid årsskiftet till 80 KRONOR .

Dom höjer även Vägregisteravgiften med DRYGA 51% från årsskiftet .

( från 43:- till 65:)

UNDRAR hur mycket deras kostnader ÖKAT för att motivera dessa smyghöjningar !!!!

VAFFAN SYSSLAR DOM MED ???????????????

ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo

http://www.expressen.se/motor/1.1326051/kontrollmarket-forsvinner-snart

http://corren.se/motor/?articleId=5058270
Att inte längre skicka ut kontrollmärken beräknas spara 50 miljoner kronor per år. Samtidigt får Rikspolisstyrelsen 14 miljoner kronor för "kompensatoriska åtgärder" när kontrollmärkena försvinner.
För avställning av fordon gäller samma regler som tidigare - man anmäler avställning via internet, telefon eller skriftligen på registreringsbeviset. Men - i stället för att använda skrapkoden från kontrollmärket används behörighetskoden som finns på registreringsbeviset plus registreringsnummer.

http://www.akeri.se/akeriforeningarna/ost/aktuellt/kontrollmarket-forsvinner
2009-09-10 07:19 Kontrollmärket som fästs på den bakre registeringsskylten försvinner vid årsskiftet 2009/2010.
Detta ska enligt beräkningar spara 70 miljoner SEK.
källa SVT Text

http://www.sr.se/Kronoberg/nyheter/artikel.asp?artikel=3290207
Den kod som funnits dold på märket och som kunnat skrapas fram vid avställning kommer inte heller att gälla efter 1 januari. Därefter är det bara uppgifter på registreringsbeviset som gäller.

http://c23.bloggagratis.se/2009/12/10/2278207-skattemarket-bort-fran-bilen
Direktlänk till inlägg 10 december 2009 Skattemärket bort från bilen

Dela - Kommentera
av C23-Blogg 10 december 2009 kl 15:26

Skattemärket bort från bilen
I dagarna skickas de allra sista kontrollmärkena ut till fordonsägare i Sverige. Vid årsskiftet upphör märket att gälla. Systemet anses vara för

Kontrollmärket i sin nuvarande form har funnits sedan 1974 innan dess var det dels ett runt skattemärke som satt fast i en hållare på torpedväggen inne i bilen och dessutom ett klistermärke från besiktningen.

För fordonsägare har märket varit ett bevis på att skatt och trafikförsäkring betalts och på att fordonet godkänts vid besiktning.

Slopandet av kontrollmärket ger merarbete för polisen som inte längre snabbt kan se om bilen är körklar och Polisen har varit kritiska mot det här men kommer att få del av de pengar som sparas in genom att kontrollmärket försvinner.

Besparingen på att inte längre skicka ut kontrollmärken är beräknad till 50 miljoner kronor per år.

Från mitten av december kommer inga fler märken skickas ut eftersom de inte kommer fylla någon funktion efter årsskiftet även om de är märkta att gälla ett år framåt.

Den kod som funnits dold på märket och som kunnat skrapas fram vid avställning kommer inte heller att gälla efter 1 januari. Därefter är det bara uppgifter på registreringsbeviset som gäller.

http://forum.svmc.se/showthread.php?p=56395

ooooooooooooooooooooooooooooooooooooo

http://www.automotorsport.se/news/15829/protester-mot-slopat-kontrollmärke
Protester mot slopat kontrollmärke

Björn Bergman - 2008-10-08 12:52 Regeringen vill spara 50 miljoner om året på att slopa kontrollmärket på bilarnas registreringsskylt. Flera myndigheter är dock kritiska till förslaget och menar att det underlättar för skattesmitare och ger fler bilar med körförbud på vägarna.

Näringsdepartementet under Maud Olofsson har bett Vägverket utreda om det är möjligt att slopa kravet på kontrollmärke på bilarna. Märket visar att bilskatten är betald och att bilen godkänts hos Bilprovningen.
Motiveringen till utredningen är att administrationen av kontrollmärket kostar cirka 50 miljoner kronor om året. Staten får i dag in cirka 10 miljarder kronor årligen via bilskatten.
Vägverket har nu lagt fram ett färdigt förslag som innebär att skattemärkena ska försvinna redan om ett halvår, den första april 2009. I förslaget framhålls bland annat att polisen numera har handdatorer och enkelt kan koppla upp sig mot bilregistret, varför det är lätt att kontrolleras om en bilägare ha betalat sin skatt.
Men flera remissinstanser protesterar mot förslaget, bland dem Rikspolisstyrelsen, skatteverket och länsstyrelsernas arbetsgrupp för körkorts- och yrkestrafikfrågor.
RPS skriver att det kommer att ta flera år innan polisen har tillgång till handdatorer på bred front. Dessutom anser polisen att kontrollmärket (gammalt eller saknat) är ett bra urvalsinstrument för trafikpolisen att upptäcka bilar som bör kontrolleras.
Skatteverket befarar att det blir fler bilar ute i trafiken som har körförbud, eftersom fler bilägare kommer att chansa när det inte omedelbart syns på bilen om den klarat besiktningen. Skatteverket tror också att skatteintäkterna kommer att minska.
Bil Sweden, Åkeriföretagen och Bussbranschens riksförbund säger ja till förslaget, som också innebär att yrkestrafikmärket försvinner. Det kommer dock att dröja till 2010.
Vägverket som utrett frågan säger samtidigt att bilägarna inte får del av statens besparing på 50 miljoner kronor när skattemärket försvinner. Besparingen behövs för att överföra bilregistret från Vägverket till nya Transportstyrelsen, skriver Vägverket till regeringen.
MHFs vd Tom Bjerver anser att förslaget om slopat skattemärke ska läggas på hyllan:
- Det finns bara förlorare i den här förändringen. Troligen kommer staten att gå miste om långt större belopp än de 50 miljoner som man säger sig kunna spara i och med att fler struntar i att betala vägskatten, säger Tom Bjerver.

qqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqqkrut

Marie

Banned
?? VADDÅ 60 kronor för en skylt ??

Transportstyrelsen höjer skyltavgiften med DRYGA 33% vid årsskiftet till 80 KRONOR .

Tänker du byta skylt pga att det är fult där kontrollmärket suttit, så passa på att beställa bums....

Det vore inte mer än rätt åt girigbukarna att åka på en stor order på nya skyltar till det gamla priset....
Det kan ju äta upp en del av det första årets inbesparing. Dessutom vore det skoj att se hur de skulle hantera order på sådär fyra miljoner skyltar så här i juletid......