Klantiga hojåkare?

klabbarpan

New member
Blir nog tvungen att hålla med Marie, skulle inte gärna sätta mig på pallen...
Jag har också erfarenhet av allt från mc till lastbil, fick både a- och c-behörigheten i cornflakespaket. Dessutom går och cyklar jag en hel del i trafiken. Jag tycker att trådskaparen har en hel del poäng i det han skriver, vi måste försöka förstå och visa hänsyn i trafiken.
 

Claes

New member
I din värld är du isf tämligen ensam. Att inte våga åka bakpå när man redan har mc-kort måste nog betraktas som en fobi eftersom ingen befogad faroskillnad föreligger.
Har bestämt för mig att jag hört eller läst att det är precis så... Desto mer man framför ett fordon, desto mer benägen blir man att inte vilja åka.
 
J

JaKa

Guest
"huruvida man syns bättre med helljus eller varselkläder"

- det är väll bra om man som motorcyklist vill synas?


"Grus hamnar på asfalten ibland"

- Ja, man lagar vägar genom att hälla på lite tjära och sedan täcka över med grus, så att trafikanterna får trycka ner gruset i tjäran och det som blir över hamnar till slut i diket.


"Det kommer alltid att finnas trafikanter som inte ser dig eller som helt enkelt inte bryr sig. Därför måste man köra åt dom också"

- Ingenting nytt med det. Behandla bilister som älgar så lever du längre.

"När jag läser MC-folket handlar artiklar och insändare allt oftare om incidenter av typen "grus på vägen", "bilist svänger ut trots stopplikt", "vägarbeten anpassas inte för hojar" osv. I synnerhet insändarna verkar vara skrivna av medelålders män (som jag, alltså) som upprört kräver att allt detta genast åtgärdas."

- Tycker du vi skall acceptera grusade asfaltvägar? Och att bilister ignorerar oss i stil med "störst kör först" ?

" Detta innefattar en föga reglementsenlig högersväng där jag måste använda båda tillgängliga körfält för att få med mig hela ekipaget."

- Du medger att du kör regelvidrigt och klagar sedan på att på att någon anmäler dig. Lysande...

Jag förstår inte vad du vill uppnå med din insändare.


Mvh
Hojåkare, Cyklist, bilist och ibland fotgängare.
 

jan-olovj

Active member
Desto mer man framför ett fordon, desto mer benägen blir man att inte vilja åka.

Detta gäller nog mer än trafiken, ju mer man är medveten om en fara desto räddare blir man. Jag ser till mig själv är utbildad elektriker och jobbat med el sedan 1968 och är skiträdd för att få en stöt det är det värsta jag vet och varje gång är det helt mitt eget fel för att jag brustit i rutinen.

jan-Olov
 

P-O Noren

New member
Man kan inte vara så fyrkantig i sitt tänkande att man tror att en långtradare med släp i stadsmiljö klarar av att köra enligt reglerna.

Ska man kunna lasta av via gavellyften så måste fordonet in i trånga miljöer nära avlastningsplatsen. Jag lyfter på hatten och väntar tåmodigt då en tradare börjar backa sitt 2-axlade släp in mot en smal gränd. Jag sitter inte med fingret på mobilen med 112 inslaget för att anmäla om han/hon korsar heldragen linje eller bryter någon annan trafiklag.

Jag tror på tanken om att man i trafiken förstår mer än man fördömer.

Sen tror jag det är vanligt att man är åkrädd om man är van förare själv.
Att åka handlar om att släppa kontrollen, känns olustigt då man är van att styra.
 
Last edited:

OH-

Member
..................
- Tycker du vi skall acceptera grusade asfaltvägar? Och att bilister ignorerar oss i stil med "störst kör först" ?

" Detta innefattar en föga reglementsenlig högersväng där jag måste använda båda tillgängliga körfält för att få med mig hela ekipaget."

- Du medger att du kör regelvidrigt och klagar sedan på att på att någon anmäler dig. Lysande...
Kanske skulle Grus få svara ensam på det här, men varför sitta och se på?

Det är klart vi ska acceptera grusade asfaltvägar! Det vi ska försöka få till är att det inte sker i onödan och att det skall skyltas när det är i stor omfattning eller särskilt lömskt.
Att begära att all lagning med tjära och grus ska upphöra, skylt på varje ställe där en bil dragit upp grus från stödkanten och borstning för att få bort vartendra gruskorn är ekonomiskt vansinne.

Och vad gäller framkomligheten för långa fordon så är nyckeln givetvis att samarbeta i trafiken. Väldigt få kör lastbil för att det är kul, dom jobbar för att vi skall få varor till rätt ställe på rätt tid.
Eftersom vägarna är byggda så att lastbilar inte kommer fram på vissa ställen där leveranser behövs så krävs ett visst mått av kreativ körning. Då krävs samarbete och försiktighet från alla inblandande.
Om det krävs en manöver som är direkt olaglig så är "rätt" metod att begära polishjälp. Ska vi ta och gissa vad polisen svarar om nån ringer och begär hjälp för att ett par hjul kommer att gå upp på en trottoar eller över en heldragen linje?
 

Marie

Banned
JaKa;20623" skrev:
Detta innefattar en föga reglementsenlig högersväng där jag måste använda båda tillgängliga körfält för att få med mig hela ekipaget."

- Du medger att du kör regelvidrigt och klagar sedan på att på att någon anmäler dig. Lysande....

Det är skillnad på "föga reglementsenlig" och "regelvidrig";)

Eftersom det inte finns något annat sätt att få ekipaget dit det skall så måste man göra så. Sådana manövrer lärs ut i trafikskolorna när det gäller tunga och långa fordon, och är OK vid en uppkörning också, om trafikinspektören angett ett mål som bara kan nås så. (i varje fall var det så när jag körde upp för 'tungt' för 16 år sedan...) Det viktiga är att man är medveten om att man gör något som omgivningen kan ha svårt att förstå, och därför är tydlig med teckengivning och kör så att fara så långt möjligt undviks.

Du svarar precis som de flesta personbilsförare.....
Tack för att du åskådliggör personbilsförarnas dumhet och oförstående!;)
 
Last edited:

Rubbe

New member
Det är skillnad på "föga reglementsenlig" och "regelvidrig";)

NEJ, det är exakt samma sak. Det borde du veta som har så många behörigheter...

Jag hade tänkt ge mig enligt devisen i min signatur, men nu måste jag bara in igen eftersom jag helt håller med Jaka.

Eftersom det inte finns något annat sätt att få ekipaget dit det skall så måste man göra så.

Givetvis, men man bär själv hela ansvaret för att ingen händer när det är man själv som måste bryta mot reglerna.

Du svarar precis som de flesta personbilsförare.....
Tack för att du åskådliggör personbilsförarnas dumhet och oförstående!;)

Jag svarar likadant och jag har ändå det där förarbeviset.
Undrar vem det är som är dum... ;) (<-- obs blinket, vilket tydligen legitimerar det faktum att man kallar varandra för saker...)
 

Grus

New member
Hrrrmm. känns som om det var lite känsligt att skriva custom/retro/bas-åkare. Jag har har absolut inte något emot den typen av hojar, jag bara förmedlar vad jag ser i verkligheten. Till skillnad från myndigheter har jag ju inget bakomliggande mål med inlägget, bara en önskan om att färre hojåkare skall råka illa ut! Jag tror att en del har svårt att lägga bort "bilisttänkandet" helt oavsett vilken typ av hoj dom kör. Unga vildhjärnor på hoj har alltid funnits och den typen av risktagare kommer alltid att finnas oavsett med vad dom tar risker (skriver insändare?:D) och dom är det nog ganska svårt att förändra men det jag vill är att lägga fram mina erfarenheter från verkligheten. sen kan ju var och en ta åt sig det man känner igen hos sig själv.

Egentligen behöver jag knappast kommentera manövern med lastbilen men kan inte låta bli: det är inte olagligt att svänga så som jag beskriver men det ser inte vackert ut. Det regelvidriga kommer efter svängen när fordonet måste korsa ett övergångsställe och en gång/cykelbana, allt skapat av Trafikkontoret i Gbg. För att koppla ihop nödvändigheten av lastbilar och MC-intresset: Ni som var på "2 hjul" i Göteborg hade fått gå omkring i ganska tomma hallar utan mig...
 

rejo

New member
Som mc åkare skall man nog skaffa sig ett stort mått av sunt förnuftet och se och tänka en bra bit framför sig.
 
Det är klart vi ska acceptera grusade asfaltvägar! Det vi ska försöka få till är att det inte sker i onödan och att det skall skyltas när det är i stor omfattning eller särskilt lömskt.
Att begära att all lagning med tjära och grus ska upphöra, skylt på varje ställe där en bil dragit upp grus från stödkanten och borstning för att få bort vartendra gruskorn är ekonomiskt vansinne.
Jag instämmer i Oles synpunkter; att det kan finnas uppkört grus på en asfaltväg är något man som vägtrafikant helt enkelt behöver vara beredd på. Det som gör mig fly förbannad är däremot när Vägverkets lokala entreprenörer gång på gång på gång avsiktligt lägger ut tjära och grus på stora delar av körbanor utan en antydan till skyltning och utan efterkontroll och vid behov sopning. Detta, oavsett det i grunden goda syftet med gruset, är direkt brottsligt och strider specifikt mot Trafikförordningen 2. kap 10 §. I varje sådant fall råder jag den som råkat illa ut att göra en polisanmälan mot den person som varit ansvarig arbetsledare vid arbetet.
 
Top