Kardan

H

honda cbf 500

Guest
Vad vi borde göra är att trycka lite grann på motorcykel tillverkna att de bör tillverka kedjor som är infettad med "livstidsfett" som inte stänker så mkt.

Då har inte kedja ngn nackdel alls.:)

//Amir
 

Triumph int

New member
Vad nu det påståendet har att göra i en tråd om kardaner....men men.

Ducati 999R : 139 hk, 107 Nm
Triumph Sprint ST -05 : 125 hk, 104 Nm
Honda Fireblade 954 -03 : 151 hk, 105 Nm

Så med ovanståencde siffror kan man ju säga att "Om du INTE vill ha vridet från en 2:a och toppeffekten från en 4:a, så köper man en 3:a."

Men vad jag egentligen ville ha sagt är att vridet inte har nått alls med att göra hur många cylindrar den har, utan först och främst hur mycket kubik den är på.

Att ta en fullt ut trimmad twin som exempel för vrid på låga varv var inte
min tanke, Ducatin har vridm topp vid 8000 mot Sprintens 5000.

Jag gjorde en "Marie" och slängde i en kul kommentar till ett tidigare inlägg.

Nej skämt åsido, ta inte detta så allvarligt
 

phastas

New member
Att ta en fullt ut trimmad twin som exempel för vrid på låga varv var inte
min tanke, Ducatin har vridm topp vid 8000 mot Sprintens 5000.

Jag gjorde en "Marie" och slängde i en kul kommentar till ett tidigare inlägg.

Nej skämt åsido, ta inte detta så allvarligt

Haha, det är lugnt, ville bara peka på en vanlig missuppfattning att vrid kommer av hur många, eller få cylindrar en mc har :)
 

phastas

New member
Finns minst två nackdelar med remdrift.

1) Den bygger mer på bredden än kedja, har fått för mig att det inte är önskvärt på supersport.

2) Den är extremt känslig för grus och annat skit som letar sig in mellan rem och remhjul, nackdel för offroad och LD-bruk.

En annan nackdel, kanske främst för LD, är att det till skillnad från kedja inte går att dela remmen vi (av)montering. Är lite bökigare att sitta i diket och demontera svingen istf ett enkelt kedjelås.

/Anders

+ att det kostar ganska mycket mer. Har bara googlat lite snabbt på priser men när ett remdrev kostar lika mycket som ett kedjedrivpaket så kanske inte blir så intressant att labba med utväxlingar.
 

Hampe

Skriver massor!
Vad vi borde göra är att trycka lite grann på motorcykel tillverkna att de bör tillverka kedjor som är infettad med "livstidsfett" som inte stänker så mkt.

Då har inte kedja ngn nackdel alls.:)

//Amir

Tyvärr är "livstidsfett", "permanentsmord", "sealed for life" och liknande eufemismer bara utopiskt trams - ingenjörsonani som inte funkar i verkligheten, gärna promotat av marknadsmänniskor som letar ytor att klistra tre- och fyrbokstavsförkortningar på för sådant dom inte förstår innebörden av.

Motorcyklar kräver kunnande, intresse och underhåll.
Svårare än så är det inte. Är man inte villig att offra lite går det alldeles utmärkt att åka bil.



Det går att dubbla en drevsats livslängd med rätt underhåll.
Det går att tredubbla den med oljeautomatik, och med det det förnuftiga konceptet "inkapslad kedja" går det att plocka ut fyrdubbla sträckor, jämfört med en normalt halvhjärtad "spraya-lite-då-och-då skötsel".

Så varför finns det så få kapslade kedjor på hojar av idag...?
För att det är fult.
Osexigt. Trist.
Kapslad kedja är DDR, och något sådant vill man ju inte hänga upp sin livstilsimage på...



Hampe
 

Chopperbyggarn

New member
Finns minst två nackdelar med remdrift.


2) Den är extremt känslig för grus och annat skit som letar sig in mellan rem och remhjul, nackdel för offroad och LD-bruk.

En annan nackdel, kanske främst för LD, är att det till skillnad från kedja inte går att dela remmen vi (av)montering. Är lite bökigare att sitta i diket och demontera svingen istf ett enkelt kedjelås.

/Anders

Även om rem har lång livslängd vid asfaltkörning så föredrar jag kedja vid framförallt långa resor av ovanstående anledningar samt att det är mycket lättare att hitta en kedja efter vägen vid nödsituation. Kardan går inte att montera på dom motorer jag använder och tycker bäst om.

Köpte en sk självsmörjande kedja på 80-talet som byggde på samma princip som oljebronsbussningar...den slets ut på nolltid. Den försvann snabbt från marknaden.

Anders.J
 

anders_69

New member
Kardan går inte att montera på dom motorer jag använder och tycker bäst om.

går inte tycker jag låter som väldigt fula ord kommande från en så tekniskt kompetent människa.

Varför skulle man inte kunna sätta vinkelväxel+kardan i utgående axel på en HD-låda? Det brukar ju vara rätt öppna ramkonstruktioner på såna bågar, och kan folk köra med 5" primärbelt (eller hur breda de nu är) så borde det väl finnas plats för kardan?

/Anders
 
H

honda cbf 500

Guest
Anders, jag tror att det går rent kemiskt att få till det hela men som allting annat ju mer tid ingenjörerna lägger ner på produkten ju dyrare blir det för konsumenten. De kan säkert få det att fungera om det finns en marknad för det men frågan är vad kunden är redo att betala för produkten.

// Amir

Även om rem har lång livslängd vid asfaltkörning så föredrar jag kedja vid framförallt långa resor av ovanstående anledningar samt att det är mycket lättare att hitta en kedja efter vägen vid nödsituation. Kardan går inte att montera på dom motorer jag använder och tycker bäst om.

Köpte en sk självsmörjande kedja på 80-talet som byggde på samma princip som oljebronsbussningar...den slets ut på nolltid. Den försvann snabbt från marknaden.

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
går inte tycker jag låter som väldigt fula ord kommande från en så tekniskt kompetent människa.

Varför skulle man inte kunna sätta vinkelväxel+kardan i utgående axel på en HD-låda? Det brukar ju vara rätt öppna ramkonstruktioner på såna bågar, och kan folk köra med 5" primärbelt (eller hur breda de nu är) så borde det väl finnas plats för kardan?

/Anders

Självklart går det att specialtillverka en sådan lösning och jag har faktist sett en mycket gammal bild i en tidning för många år sedan på en sådan lösning..och visst har jag funderat på detta emellanåt, men då gäller det att lyckas till 100% och få en mycket lång livslängd på denna för det lär inte finnas några reservdelar någonstans vid en långresa och det räcker knappast att hitta en mekaniker med "pinnsvets" efter vägen om det skulle gå sönder..
På en av mina hojar kör jag med 3" öppen belt mellan motor o växellåda av anledningen att jag tycker att det är snyggt..och priset jag ofta får betala när jag kör grusväg med mycket småsten är att stå med skruvmejsel och peta ur en massa småstenar ur belten efteråt . Aluminiumkåpor med kedja i oljebad eller cirkulationssmörjning är den "bästa" lösningen för primärdrivningen på dessa motorer/växellådor.

Anders.J
 

Spiff

New member
+ att det kostar ganska mycket mer. Har bara googlat lite snabbt på priser men när ett remdrev kostar lika mycket som ett kedjedrivpaket så kanske inte blir så intressant att labba med utväxlingar.

Att det kostar lite mer spelar ingen större roll om de inte slits. Då har man sin utväxling.
 

Chopperbyggarn

New member
Anders, jag tror att det går rent kemiskt att få till det hela men som allting annat ju mer tid ingenjörerna lägger ner på produkten ju dyrare blir det för konsumenten. De kan säkert få det att fungera om det finns en marknad för det men frågan är vad kunden är redo att betala för produkten.

// Amir

O-ring kedjorna var ett fantastiskt framsteg i livslängd när dom kom...så man kan inte utesluta att kedjor kan/kommer att utvecklas mer vad beträffar livslängd o underhållsfrihet i framtiden och det är ju önskvärt då även dreven får längre livslängd med en kedja som har längre livslängd.

Anders.J
 

Pledians

New member
Ja du Marie, ska vi tolka din tystnad som att du har insett att det finns fördelar även med sånt som du helst låter bli att använda, eller att du helt enkelt förkastar all fakta som inte stämmer överens med dina preferenser? Jag hoppas på det förstnämnda! :) Det har ändå kommit fram en hel del bra argument till varför kardan inte alltid är önskvärt.
 

Marie

Banned
Ja du Marie, ska vi tolka din tystnad som att du har insett att det finns fördelar även med sånt som du helst låter bli att använda, eller att du helt enkelt förkastar all fakta som inte stämmer överens med dina preferenser? Jag hoppas på det förstnämnda! :) Det har ändå kommit fram en hel del bra argument till varför kardan inte alltid är önskvärt.

Jag har fortfarande inte sett ett enda argument för kedjedrift, där inte argumentet är krystat och efterhandskonstruerat. Som till exempel att man skulle vilja ändra utväxling för att syssla med struntkörning?

Min tystnad skall snarast tolkas som att jag insett att mot dumhet kämpar även Gudarna förgäves...
 
Last edited:

Pledians

New member
Jag har fortfarande inte sett ett enda argument för kedjedrift, där inte argumentet är krystat och efterhandskonstruerat. Som till exempel att man skulle vilja ändra utväxling för att syssla med struntkörning?
* Lägre vikt mot kardan
* Billigare att producera
* Mindre transmissionsförluster

På offroad & sporthojar är dessa faktorer långt viktigare än underhållsfrihet.
Min tystnad skall snarast tolkas som att jag insett att mot dumhet kämpar även Gudarna förgäves...
Du har fan rätt, jag borde aldrig ha inlett en diskussion med dig! :D ;)
 

phastas

New member
Eller...så skiter man i allt som heter drivlina och monterar drivhjulet direkt på vevaxeln!

MHV_Megola_02.jpg
 
Top