Vad vi borde göra är att trycka lite grann på motorcykel tillverkna att de bör tillverka kedjor som är infettad med "livstidsfett" som inte stänker så mkt.
Då har inte kedja ngn nackdel alls.
//Amir
Tyvärr är "livstidsfett", "permanentsmord", "sealed for life" och liknande eufemismer bara utopiskt trams - ingenjörsonani som inte funkar i verkligheten, gärna promotat av marknadsmänniskor som letar ytor att klistra tre- och fyrbokstavsförkortningar på för sådant dom inte förstår innebörden av.
Motorcyklar kräver kunnande, intresse och underhåll.
Svårare än så är det inte. Är man inte villig att offra lite går det alldeles utmärkt att åka bil.
Det går att dubbla en drevsats livslängd med rätt underhåll.
Det går att tredubbla den med oljeautomatik, och med det det förnuftiga konceptet "inkapslad kedja" går det att plocka ut fyrdubbla sträckor, jämfört med en normalt halvhjärtad "spraya-lite-då-och-då skötsel".
Så varför finns det så få kapslade kedjor på hojar av idag...?
För att det är fult.
Osexigt. Trist.
Kapslad kedja är DDR, och något sådant vill man ju inte hänga upp sin livstilsimage på...
Hampe