Kardan

Pledians

New member
Japp, helt förbluffande att dom vill andvända ett system som är lättare, har mindre energiförluster, inga lastväxelreaktioner och mycket billigare att tillverka. För ovanstående saker är ju verkligen inte nått som passar in på motorcyklar, dom vill vi ju ska vara tyngre, ha mindre effekt till bakhjulet, sämre väghållning och dyrare att köpa.
Ett bra exempel på hur pass olika behoven är bland motorcyklister. Kardan på en stor touringhoj - helrätt. Kardan på en enduro/RR/streetfighterhoj - helt fel. Jag är förtjust i kardan själv, men har full förståelse för att många föredrar kedja.

För övrigt är i princip alla kardaner sedan 70-talet evighetsmaskiner så länge insidan hålls ren och välsmörjd.
 

DearHunter

New member
Det är som på en del jakter.

Vissa säger hej och sträcker fram kardan i ett visst moment. Andra är bara drevkarlar och bildar kedja som omväxling... :D

Det här blev fett ;)
 

Marie

Banned
10000 mil med gamla kardanhojar utan att känna hisstendeser - då har man åkt väldigt mycket mc och kört väldigt lite. Boka upp dig på SMC banda - host, utbildning på storbana och lär dig hur hojen din beter sig när den andvänds mer aktivt. En vacker dag så kan det behövas vridas mer på rullen än brukligt i ett skarpt läge, och då är det fel tillfälle att upptäcka att hojen beter sig annorlunda.

Jag har varit på en smckurs på bana en gång för fem år sedan, och det gör jag aldrig om.
Det var det minst meningsfulla jag någonsin företagit mig. Det hade varit mera inspirerande att sitta på ett utedass och elda upp hundralapparna.

Efter ett par varv så hade man sett vad som fanns att se runt banan, och allt dillande om svängpunkter och annat trams. Jag orkar inte bry mig om sådant. För mig är mcåkning transport, och under tiden tittar man på naturen och det som finns runtomkring, det är ju där det vackra finns.
Jag åkte faktiskt hem innan kursdagen var slut för det gav mycket mera att ta en extra runda på vägen hem.
 

Marie

Banned
Att alla hojar inte utrustas med kardan beror på att en del förare vill ändra utväxlingen på sina hojar och det är nog både svårt och dyrt att göra det på en kardan hoj. Allt detta enligt en handlare i Linköping.

// Amir

Varför skulle man vilja ändra utväxling?

Jag förlitar mig på att konstruktören har gjort sitt jobb och valt de optimala utväxlingarna. Jag är inte så förmäten att jag inbillar mig att jag skulle göra det bättre än ett gäng fackmän med åratals utbildning och lång yrkeserfarenhet. Jag har lika lite tänkt tanken att ändra utväxling på mc:n som det föresvävat mig att göra sammalunda på bilen.

Jag betalar inte tusentals kronor för att köpa någonting som inte är färdigt när det levereras. Skall jag behöva fundera över sådant är inte produkten färd fem öre...
 
Last edited:

Pledians

New member
Varför skulle man vilja ändra utväxling?
Börja med stuntåkning så ska du få se!
Jag har varit på en smckurs på bana en gång för fem år sedan, och det gör jag aldrig om.
Det var det minst meningsfulla jag någonsin företagit mig.
Tro eller ej, men det finns folk som föredrar att aktivt köra sin mc, istället för att åka passivt och titta på blommor som man passerar längst autobahn.
 
H

honda cbf 500

Guest
Om allting var så perfekt så skulle bland annat toyota inte drabbas av så många återkallese av deras bilar. Ingen är perfekt och de gäller även ingenjörer.

Ditt påstående kan besvaras på många olika sätt. Detta var bara ett av dem.

// Amir


Varför skulle man vilja ändra utväxling?

Jag förlitar mig på att konstruktören har gjort sitt jobb och valt de optimala utväxlingarna. Jag är inte så förmäten att jag inbillar mig att jag skulle göra det bättre än ett gäng fackmän med åratals utbildning och lång yrkeserfarenhet. Jag har lika lite tänkt tanken att ändra utväxling på mc:n som det föresvävat mig att göra sammalunda på bilen.

Jag betalar inte tusentals kronor för att köpa någonting som inte är färdigt när det levereras. Skall jag behöva fundera över sådant är inte produkten färd fem öre...
 
Last edited:

Pledians

New member
Ja vaddå, kom det som en överraskning att folk har andra behov än vad du har? Jag ber dig bara att bredde perspektiven lite, så inser du att bara för att något inte passar dig så betyder det inte att det är skit, det är allt. Matnyttiga sidor att spana in:
http://www.soe.se/
http://www.sporthoj.com/
Vet inte dessa människor bättre som inte delar vår uppfattning om vad som är en bra hoj och vad mc åkning handlar om?
 
Last edited:

Spiff

New member
Varför blir inte remdrift stort då? Det har ju kedjans fördelar men man slipper gegget? Kan till och med tänka mig att man kan laborera med olika utväxlingar där om man ser det som en fördel. Har själv växlat ner för att få en snällare gång i hojen och det hade ju varit lite jobbigt med kardan.
 
H

honda cbf 500

Guest
Många cyklar är ju idag försedd med remdrift. Är det inte så?

//Amir


Varför blir inte remdrift stort då? Det har ju kedjans fördelar men man slipper gegget? Kan till och med tänka mig att man kan laborera med olika utväxlingar där om man ser det som en fördel. Har själv växlat ner för att få en snällare gång i hojen och det hade ju varit lite jobbigt med kardan.
 

NeXTer

New member
Många cyklar är ju idag försedd med remdrift. Är det inte så?

//Amir

Nja, många glidare är remdrivna även om det framför allt har historiska orsaker (HD klarade inte att bygga en vettig kardan på den tiden, sedan blev det en del av imagen). BMW verkar däremot ha nappat på remdrift på sina 800-maskiner, exempelvis F800ST som verkar vara en eminent maskin förutom att någon glömt att T står för Touring och därför inte monterat en tillräckligt stor tank.
 
H

honda cbf 500

Guest
Har inte yamaha remdrift på sin lilla modell som antingen heter MT-01 eller MT-03. Lär mig aldrig vilket som är vilket. Men jag har för mig att den lilla modellen är försedd med remdrift.

//Amir

Nja, många glidare är remdrivna även om det framför allt har historiska orsaker (HD klarade inte att bygga en vettig kardan på den tiden, sedan blev det en del av imagen). BMW verkar däremot ha nappat på remdrift på sina 800-maskiner, exempelvis F800ST som verkar vara en eminent maskin förutom att någon glömt att T står för Touring och därför inte monterat en tillräckligt stor tank.
 

Spiff

New member
Kanske det är så att vi som har passerat 50 minns och associerar till femtiotalets löjliga remdrivna mopeder?
"Håsebandsmoppar"...
Jag är bara 47 så jag har ingen aning =)
Volvos Holländska försök med remdrift på bil kommer jag ihåg men det känns som en annan grej.

Många cyklar är ju idag försedd med remdrift. Är det inte så?

//Amir

Min hoj har kedja i alla fall. Rem hade varit kanon.
 

phastas

New member
Om man vill ha vridet från en 2:a och toppeffekten från en 4:a ,
så köper man en 3:a.

Vad nu det påståendet har att göra i en tråd om kardaner....men men.

Ducati 999R : 139 hk, 107 Nm
Triumph Sprint ST -05 : 125 hk, 104 Nm
Honda Fireblade 954 -03 : 151 hk, 105 Nm

Så med ovanståencde siffror kan man ju säga att "Om du INTE vill ha vridet från en 2:a och toppeffekten från en 4:a, så köper man en 3:a."

Men vad jag egentligen ville ha sagt är att vridet inte har nått alls med att göra hur många cylindrar den har, utan först och främst hur mycket kubik den är på.
 

Zopilote

New member
Har inte yamaha remdrift på sin lilla modell som antingen heter MT-01 eller MT-03. Lär mig aldrig vilket som är vilket. Men jag har för mig att den lilla modellen är försedd med remdrift.

//Amir

Nä, både MT-01 och MT-03 har vanlig kedja. Tyvärr...Jag hade gärna haft rem på MT-01:an, men kladdproblemet har jag löst m.h.a. Profi DryLube :)
 
H

honda cbf 500

Guest
Vad är din erfarenhet av profi dry lube...jag har läst en artikel som säger att man måste smörja oftare om man använder sig profi dry lube. Stämmer det?

//Amir

Nä, både MT-01 och MT-03 har vanlig kedja. Tyvärr...Jag hade gärna haft rem på MT-01:an, men kladdproblemet har jag löst m.h.a. Profi DryLube :)
 

Hampe

Skriver massor!
Kardan är crap!

Eller, rättare sagt - BMWs slutväxel är det sköraste skit som folk fortfarande inbillar sig är bra.

I mer än 10 år har BMW haft grymma problem med sin slutväxel - som man inte kommit till rätta med, och inte ens vill erkänna att man har problem med.

Snack?
Nope, tillräckligt mycket strul för att fylla en hemsida:
http://www.bmwfinaldrive.com/fd_failure_list.php

I LD-kretsar växlar man över till mer hållbara grejer - som Honda eller KTM *elakt flin* och man förvånas sannerligen över att BMW inte klarar av att hålla ihop det som dom kallar sitt signum.
Varumärkesvård, anyone...?

Är det viktigast att fingrar och bakfälg hålls rena så åker man BMW-kardan, vill man komma fram på riktigt är det kedja som gäller.

Sorry, men så illa har det blivit. Trist på något som skulle kunna vara en duglig LD-hoj.


Hampe
 

anders_69

New member
Finns minst två nackdelar med remdrift.

1) Den bygger mer på bredden än kedja, har fått för mig att det inte är önskvärt på supersport.

2) Den är extremt känslig för grus och annat skit som letar sig in mellan rem och remhjul, nackdel för offroad och LD-bruk.

En annan nackdel, kanske främst för LD, är att det till skillnad från kedja inte går att dela remmen vi (av)montering. Är lite bökigare att sitta i diket och demontera svingen istf ett enkelt kedjelås.

/Anders
 
Top