Kardan

H

honda cbf 500

Guest
Hej,

För att kunna göra en liten jämförelse mellan kardan och kedja undrar hur länge en kardan och dess delar brukar hålla? Jag antar att när det väl brakar ihop så kan det blir ganska dyrt. Är det prisvärt gentemot kedjedrift?

// Amir
 

NeXTer

New member
Om man inte hittar på någonting dumt bör en kardan hålla MC:n livstid med rätt underhåll. Se'n att man slipper en kladdig kedja som smutsar ned och drev som ska kollas är en stor bonus!
 

Marie

Banned
Ja, jag har ju två kardandrivna hojar. Den ena har gått drygt 18000 mil och den andra troligen drygt 22000. Det finns inget som tyder på att någonting är bytt i kardan på någon av dem. Smörjer man kardanen var 5000 mil eller vartannat år (vilket som händer först) så lär den hålla.

Lindrigt jobb jämfört med att hålla på och kludda med kedjesmörjning stup i kvarten, och packväskorna blir inte nedsmetade...

Jag hävdar att det är helt förbluffande att bilfabrikanterna hade förstånd nog att skippa kedjorna för 100 år sedan, men hojtillverkarna envisas fortfarande i många fall......
 

DearHunter

New member
Det ska vara kliniskt rent när man gör service och byter olja. Får man in föroreningar så ökar slitaget avsevärt.

Kardanen håller bra länge om man ser till att den är rätt insmord och ren.

Och är det så att det går sönder någonstans så är det bara att gå in på någon hemsida, beställa delar och kavla upp ärmarna. Inte mer med det ;)
 
H

honda cbf 500

Guest
När det gäller äldre bmw har jag hört att man plockar isär kardanen med jämna mellanrum för att smörja splinenen. Men det har jag inte hört att man gör med japanska hojar. Är det en skilland i konstruktion som avgör detta? Jag misstänker är att den ena är torr kardan och japanska kardan har olja i den där klumpen som sitter i bakhjulet så att säga?

Stämmer mitt antagande?

//

Amir
 

OH-

Member
När det gäller äldre bmw har jag hört att man plockar isär kardanen med jämna mellanrum för att smörja splinenen. Men det har jag inte hört att man gör med japanska hojar. Är det en skilland i konstruktion som avgör detta? Jag misstänker är att den ena är torr kardan och japanska kardan har olja i den där klumpen som sitter i bakhjulet så att säga?

Stämmer mitt antagande?

Nej. Det är olja i alla "klumpar" (svårt med benämning tycker jag, vinkelväxel, bakväxel, slutväxel ???).

Däremot är det olika med smörjningen av splines mellan kardanaxel (den längsgående i tunneln) och pinjong (lilla drevet i "klumpen". Riktigt gamla BMW hade olja där. Sen kom en period med "livstidsfett" som inte funkade vilket blev rejält dyrt för en del ägare.
Hur det ser ut på olika moderna hojar har jag ingen koll på.

Ett annat ställe där det kan finnas splines med behov av nytt fett är mellan "klump" och bakhjul.
 

phastas

New member
Jag hävdar att det är helt förbluffande att bilfabrikanterna hade förstånd nog att skippa kedjorna för 100 år sedan, men hojtillverkarna envisas fortfarande i många fall......

Japp, helt förbluffande att dom vill andvända ett system som är lättare, har mindre energiförluster, inga lastväxelreaktioner och mycket billigare att tillverka. För ovanstående saker är ju verkligen inte nått som passar in på motorcyklar, dom vill vi ju ska vara tyngre, ha mindre effekt till bakhjulet, sämre väghållning och dyrare att köpa. Helt förbluffande.


(nu vet ju jag oxå att två att de sakerna är högst marginella på moderna system, men hur man är vrider och vänder på det så är det dyrare, och tyngre (vilket oxå påverkar väghållningen negativt) med kardan).

Edit: Tidigt på morgonen här, lastväxelreaktioner ska såklart vara hissreaktioner.
 
Last edited:

Marie

Banned
När det gäller äldre bmw har jag hört att man plockar isär kardanen med jämna mellanrum för att smörja splinenen. Men det har jag inte hört att man gör med japanska hojar. Är det en skilland i konstruktion som avgör detta? Jag misstänker är att den ena är torr kardan och japanska kardan har olja i den där klumpen som sitter i bakhjulet så att säga?

Stämmer mitt antagande?

//

Amir

Slutväxeln är oljesmord på samtliga. BMW trodde att man kunde ha livstidsolja i slutväxeln för ett par år sedan, men bet sig rejält i tummen. Tyvärr hade man i sitt övermod plockat bort oljeavtappningspluggen så de, som det visade sig, nödvändiga oljebytena blev på de hojarna onödigt kluddiga.
På både min Yamaha och min BMW plockar jag ut kardanaxeln och fettar om splinesen på den den enligt de intervall jag skrev högre upp. Ett tämligen snabbt och enkelt jobb, som definitivt inte skadar på någon av dem....
Torrkörda splines är inget kul.
 

Marie

Banned
Edit: Tidigt på morgonen här, lastväxelreaktioner ska såklart vara hissreaktioner.

Jag har läst ordet "hissreaktioner" även tidigare, men ännu inte förstått vad som avses. Jag har över 10000 mil med kardandrivna mc men ännu inte upplevt någonting konstigt. ??????
 

Spiff

New member
Jag har läst ordet "hissreaktioner" även tidigare, men ännu inte förstått vad som avses. Jag har över 10000 mil med kardandrivna mc men ännu inte upplevt någonting konstigt. ??????

Det phlastphuck pratar om är squat eller massor av antisquat man kanske skall kalla det. På riktigt gamla kardanhojar där man inte har något momentstag så får man effekten att aktern vill höja sig vid gaspådrag. Det finns säkert någon här som kan upplysa oss om när tex BMW lärde sig att man måste ha lite sånna vinklar för att hojen skall lugna ner sig.
 

Marie

Banned
Det phlastphuck pratar om är squat eller massor av antisquat man kanske skall kalla det. På riktigt gamla kardanhojar där man inte har något momentstag så får man effekten att aktern vill höja sig vid gaspådrag. Det finns säkert någon här som kan upplysa oss om när tex BMW lärde sig att man måste ha lite sånna vinklar för att hojen skall lugna ner sig.
Både BMWn och Yamahan saknar alla former av extrastag vid baksvingen, men ändå känner jag inte igen beskrivningen på beteendet.
 

phastas

New member
Jag har läst ordet "hissreaktioner" även tidigare, men ännu inte förstått vad som avses. Jag har över 10000 mil med kardandrivna mc men ännu inte upplevt någonting konstigt. ??????

Kanske det är därför du inte känner av det, du har kört så långt med systemet att det känns "rätt".

Det phlastphuck pratar om är squat eller massor av antisquat man kanske skall kalla det. På riktigt gamla kardanhojar där man inte har något momentstag så får man effekten att aktern vill höja sig vid gaspådrag. Det finns säkert någon här som kan upplysa oss om när tex BMW lärde sig att man måste ha lite sånna vinklar för att hojen skall lugna ner sig.

1988 kom paralever på BMW. Vad det gör är att simulera att svingen är mycket längre än vad den är, tror att dagens paralever lurar svingen till att tro den är två meter lång - ju längre sving desto mindre hisstendenser.

phlastphuck? Är du på rätt forum nu?? ;)

Både BMWn och Yamahan saknar alla former av extrastag vid baksvingen, men ändå känner jag inte igen beskrivningen på beteendet.

Då är det en gammal RS, nyare har paralever. Och ju mer man gasar, desto mer känns krafterna.
10000 mil med gamla kardanhojar utan att känna hisstendeser - då har man åkt väldigt mycket mc och kört väldigt lite. Boka upp dig på SMC banda - host, utbildning på storbana och lär dig hur hojen din beter sig när den andvänds mer aktivt. En vacker dag så kan det behövas vridas mer på rullen än brukligt i ett skarpt läge, och då är det fel tillfälle att upptäcka att hojen beter sig annorlunda.
 

DearHunter

New member
Jag har läst ordet "hissreaktioner" även tidigare, men ännu inte förstått vad som avses. Jag har över 10000 mil med kardandrivna mc men ännu inte upplevt någonting konstigt. ??????

Det ''problemet'' är idag marginellt eftersom man har tagit hänsyn till detta i de senare konstruktionerna, tex BMW å Guzzi. Så rumpan åker inte upp lika mycket.

Ett annat fenomen är att det i teorin kan kännas lite olika i höger svängen jämfört med vänstersvängen om man gasar eller slår av i böjen. Inget som jag märker... för att ljudbangen överskuggar allt annat :D

Sedan en sak till. Det kan hända otäcka saker om man har otur när en kedja går av. Har man tur så faller den av bakåt. Har man otur så får man den på benet eller att hjulet låser sig och man får smeka asfalt. Skador på hojen i vilket fall som helst. Så nog kan det bli även dyrt om en kedja går sönder.
 
H

honda cbf 500

Guest
Att alla hojar inte utrustas med kardan beror på att en del förare vill ändra utväxlingen på sina hojar och det är nog både svårt och dyrt att göra det på en kardan hoj. Allt detta enligt en handlare i Linköping.

// Amir


Ja, jag har ju två kardandrivna hojar. Den ena har gått drygt 18000 mil och den andra troligen drygt 22000. Det finns inget som tyder på att någonting är bytt i kardan på någon av dem. Smörjer man kardanen var 5000 mil eller vartannat år (vilket som händer först) så lär den hålla.

Lindrigt jobb jämfört med att hålla på och kludda med kedjesmörjning stup i kvarten, och packväskorna blir inte nedsmetade...

Jag hävdar att det är helt förbluffande att bilfabrikanterna hade förstånd nog att skippa kedjorna för 100 år sedan, men hojtillverkarna envisas fortfarande i många fall......
 
H

honda cbf 500

Guest
Man kan kalla det vad man vill men när jag tex honda cbx 600 e så kände jag att cykeln, jag vet hur jag ska beskriva det men det gungade till lite grann i sidled och det kände jag också av när jag provkörde en dragstar. värst var bmw, en modern bmw, gs 1200 den gungade ganska kraftigt i sidled varje gång man växlade samt att det kändes som att cykeln ville gå mitt itu. Men sen vid gaspådrag vill cykeln dra åt höger och det har jag fått förklarad att det ska bero på gyroeffekten.

Bägge sakerna vänjer man sig vid dock måste jag säga att bmw har jag svårt får att vänja mig vid. Har inte riktigt fastnat för deras hojar. De är vackra men...

// Amir

Jag har läst ordet "hissreaktioner" även tidigare, men ännu inte förstått vad som avses. Jag har över 10000 mil med kardandrivna mc men ännu inte upplevt någonting konstigt. ??????
 
Last edited:

anders_69

New member
Man kan kalla det vad man vill men när jag tex honda cbx 600 e så kände jag att cykeln, jag vet hur jag ska beskriva det men det gungade till lite grann i sidled och det kände jag också av när jag provkörde en dragstar. värst var bmw, en modern bmw, gs 1200 den gungade ganska kraftigt i sidled varje gång man växlade samt att det kändes som att cykeln ville gå mitt itu. Men sen vid gaspådrag vill cykeln dra åt höger och det har jag fått förklarad att det ska bero på gyroeffekten.

Njääe, att bumsen drar i sidled vid på/av-drag beror på tröghetsmoment i motorn och att den har längsgående vev, inte på några gyroeffekter. När veven ökar rotationshastigheten vill den vrida cykeln åt mostsatt håll. Samma fenomen kan du se i bilar med längsmonterad motor och mycket roterande skrot, typ jänkevinkelåtta där obefintlig stötdämpning accentuerar synligheten.

Hisseffekten är som tidigare sagts att momentet som kardanen utsätter slutväxeln för resulterar i att höja bakänden på hojen.

/Anders
 
H

honda cbf 500

Guest
Tack för din förklarning Anders. Ur min persepktiv den enda fördelen med kardan är att det är rent och fint.

Jag tror att rent kemiskt så skulle fabrikanterna kunna doppa i ett så kallad livstidsfett som inte skvätter omkring så mkt men det är nog ingen av de inblandade aktörerna som vill göra detta av ekonomiska skäl. Det är iaf vad jag tror.

// Amir

Njääe, att bumsen drar i sidled vid på/av-drag beror på tröghetsmoment i motorn och att den har längsgående vev, inte på några gyroeffekter. När veven ökar rotationshastigheten vill den vrida cykeln åt mostsatt håll. Samma fenomen kan du se i bilar med längsmonterad motor och mycket roterande skrot, typ jänkevinkelåtta där obefintlig stötdämpning accentuerar synligheten.

Hisseffekten är som tidigare sagts att momentet som kardanen utsätter slutväxeln för resulterar i att höja bakänden på hojen.

/Anders
 

NeXTer

New member
Tack för din förklarning Anders. Ur min persepktiv den enda fördelen med kardan är att det är rent och fint.

Jag tror att rent kemiskt så skulle fabrikanterna kunna doppa i ett så kallad livstidsfett som inte skvätter omkring så mkt men det är nog ingen av de inblandade aktörerna som vill göra detta av ekonomiska skäl. Det är iaf vad jag tror.

// Amir

Och det är en nog så stor fördel! För oss vill ha en maskin som håller sig någorlunda ren, kräver minimalt med underhåll och som kan korsa kontinenten kors och tvärs utan oro är det underbart.

Vill man däremot kunna finjustera utväxlingen och vill få ut sista unset kraft ur motorn är det bättre med kedja.

Det är väl bra att det finns valmöjligheter! :)
 
Top