Jag har läst ordet "hissreaktioner" även tidigare, men ännu inte förstått vad som avses. Jag har över 10000 mil med kardandrivna mc men ännu inte upplevt någonting konstigt. ??????
Kanske det är därför du inte känner av det, du har kört så långt med systemet att det känns "rätt".
Det phlastphuck pratar om är squat eller massor av antisquat man kanske skall kalla det. På riktigt gamla kardanhojar där man inte har något momentstag så får man effekten att aktern vill höja sig vid gaspådrag. Det finns säkert någon här som kan upplysa oss om när tex BMW lärde sig att man måste ha lite sånna vinklar för att hojen skall lugna ner sig.
1988 kom paralever på BMW. Vad det gör är att simulera att svingen är mycket längre än vad den är, tror att dagens paralever lurar svingen till att tro den är två meter lång - ju längre sving desto mindre hisstendenser.
phlastphuck? Är du på rätt forum nu??
Både BMWn och Yamahan saknar alla former av extrastag vid baksvingen, men ändå känner jag inte igen beskrivningen på beteendet.
Då är det en gammal RS, nyare har paralever. Och ju mer man gasar, desto mer känns krafterna.
10000 mil med gamla kardanhojar utan att känna hisstendeser - då har man åkt väldigt mycket mc och kört väldigt lite. Boka upp dig på SMC banda - host, utbildning på storbana och lär dig hur hojen din beter sig när den andvänds mer aktivt. En vacker dag så kan det behövas vridas mer på rullen än brukligt i ett skarpt läge, och då är det fel tillfälle att upptäcka att hojen beter sig annorlunda.