Kör kvinnor bättre än män?

ezzo

New member
Vilket svar söker man?

Pratas om att kvinnor kör bättre än män?
Vilken värdering läggar man i den frågeställningen?
Jag anser generellt att män hanterar ett fordon bättre än kvinnor.
Men jag anser också att Kvinnor kör MYCKET säkrare än män.

Orsak och verkan.
Någon skrev att en man blir porvocerad till en idiotomkörning pga den framförvarande kör illa.
Det säger mer om personen som kör om än personen som kör illa.
Blir du provocerad i trafiken.. då kanske du inte ska ha körkort alls...

Män har i allmänhet ett större intresse för bil/mc-körning.. De har ofta kört runt och sladdat och haft kul med bil/mc och har därför många gånger större körteknisk kunnskap. Kunnskaper man utnyttjar genom högre hastihet mm... För de anser att de klarar det.

Kvinnor har i allmänhet inte lekt lika mycket med fordonet och känner sig därför mer osäkra jmf med männen. Detta syns också i deras körsätt. Det är lugnare.. och tydligare.. När det går åt skogen har de större chans pga att de har större riskmedvetenhet.
 

morsan

New member
*host* ;)
Jag är väl ett undantag. Visst är det kul att sladda? :)

*host, host*
Nej Katarina, du är nog inte det :)

Men det jag upplevt är att vi kvinnor (tjejer, fruntimmer, käringar) inte haft samma tillgång till bil som män (killar, gubbar, tjurskallar) har haft.

FEL, JAG har inte upplevt det för jag har haft tillgång till bil sedan jag tog körkort 1963 (tror jag det var) men i andra familjer har jag sett att frun bara har fått köra hem från festen :) (och kört barnen till träning tidigt på söndag morgon osv)

Och ja, det ÄR jättekul att sladda :D :D :D :D
 

morsan

New member
Män har i allmänhet ett större intresse för bil/mc-körning.. De har ofta kört runt och sladdat och haft kul med bil/mc och har därför många gånger större körteknisk kunnskap. Kunnskaper man utnyttjar genom högre hastihet mm... För de anser att de klarar det.

Kvinnor har i allmänhet inte lekt lika mycket med fordonet och känner sig därför mer osäkra jmf med männen. Detta syns också i deras körsätt. Det är lugnare.. och tydligare.. När det går åt skogen har de större chans pga att de har större riskmedvetenhet.

Och det beror troligen på att de inte FÅTT göra detta. Intresset är säkert lika stort hos många kvinnor som hos männen men tillfällena är färre...
Om det nu skulle vara is på sjön och en plogad bana, vem får ha roligt????
 

Katarina

Helt okej
He he, jag skojade lite med inlägget om undantag. Men kanske hela jag lyser ”krav: jag kör, både ofta och mycket”? Men det finns folk som kör fordon och har körkort som bara tycker att det är ett fortskaffningsmedel mellan punkterna A och B, som inte tycker det är roligt att framföra ett fordon.
Det roligaste jag upplevt var att sladda med lastbil på isgata. Första gången hamnade jag i snödrivan med rumpan, andra gången parerade jag bilen bra och undvek hindren. Nätt på ratten ska man vara, ja.

Det jag sett väldigt många gör när de ska nerför en backe med is är att de frikopplar (ner med kopplingen) och bromsar, drivningen på hjulen är då borta. Det är då det kan barka åt skogen. Så länge man har driv på hjulen är fordonet lättare att hantera (det tycker jag i alla fall).

Jag är faktiskt lite nyfiken på hur det är att köra en mc på halt underlag, kan det vara som en bakhulsdriven bil (rumpan drar iväg först)? :)
 

Marie

Banned
Jag är faktiskt lite nyfiken på hur det är att köra en mc på halt underlag, kan det vara som en bakhulsdriven bil (rumpan drar iväg först)? :)

Det är väl bara att ut och prova då?

Jo i grunden beter sig en mc ganska likt en bakhjulsdriven bil, det gör den ju även på 'ohalt' underlag, eller hur? (det är viktigt för balansen i kurvor att stötta lagom med gasen genom kurvan och gärna accelerera ut ur kurvan - gaskontroll!)
Sen är det ännu viktigare att inte få framhjulssläpp med en mc, för då går man med minst 95% säkerhet omkull innan man hinner reda upp det om man inte är mycket van och snabb.....
Det innebär att man i halka bromsar mycket mer med bakbromsen än annars (ungefär som när du kör på lösgrus)...
 

egel

New member
Katarina, det var väl inte din egen lastbil?? Du hade väl släp efter för annars är det ingen sport det blir alldeles för enkelt utan. Det finns väl ingen som frikopplar nedför en backe det låter inte trovärdigt, och om du sett någon göra det bör du anmäla den personen för vårdslöshet i trafik.:eek:
 

britt-mari

New member
He he, jag skojade lite med inlägget om undantag. Men kanske hela jag lyser ”krav: jag kör, både ofta och mycket”? Men det finns folk som kör fordon och har körkort som bara tycker att det är ett fortskaffningsmedel mellan punkterna A och B, som inte tycker det är roligt att framföra ett fordon.
Det roligaste jag upplevt var att sladda med lastbil på isgata. Första gången hamnade jag i snödrivan med rumpan, andra gången parerade jag bilen bra och undvek hindren. Nätt på ratten ska man vara, ja.

Det jag sett väldigt många gör när de ska nerför en backe med is är att de frikopplar (ner med kopplingen) och bromsar, drivningen på hjulen är då borta. Det är då det kan barka åt skogen. Så länge man har driv på hjulen är fordonet lättare att hantera (det tycker jag i alla fall).

Jag är faktiskt lite nyfiken på hur det är att köra en mc på halt underlag, kan det vara som en bakhulsdriven bil (rumpan drar iväg först)? :)

Hej!
Jag vill fortsätta att köra även om det blir vinter, men tror att min mc (Honda cx 500 c) är lite för tung i halkan! Efter att ha läst om dina vedermödor på väg till mc-kort, är jag lite sugen på att köpa en moppe eller lättare mc att "träna" med i vinter! Min son tycker att jag ska köpa bil i stället - kanske sunt, men inte lika kul. Vore jag rik skulle jag köpt både och! Det återstår att se vad det blir! (Jag fick många tips på träning av dig, tack!)
Har tidigare kört moppe och tung vespa (och bil, förstås!)- till slut blev det äntligen en mc! Det är det roligaste jag någonsin gjort!!!!!!
 
Top