Kör kvinnor bättre än män?

Kent@

New member
Påståenden liknande det här får ju oss att börja tjafsa om vem som är bäst, man eller kvinna. En fortsättning på den här tråden borde i så fall vara vilken hojkategori som kör bäst, sport, custom eller offroad. (och hur många gånger har inte det disskuterats!)

Ja..jag tror tjejer/kvinnor i allmänhet kör lugnare och tar färre risker vilket betyder att dom kör säkrare och det är ju också bevisat i en rad studier.
Däremot är det inte samma sak att kvinnor kör bättre. Vem hanterar en sladd bättre, vem grejar en wheelie bäst, vem klarar av att fickparkera bäst, vem hanterar fordonet bäst i höga farter, grejar en omkörning bäst osv...Detta är parametrar som ska vägas in om man vill veta vem som är bättre.
Vilka är bäst då....antagligen de personer som fått bäst träning oavsett kön.

Och???...Vem tar åt sig, inte jag i alla fall. Jag vet att det finns ett otal idioter i trafiken och jag bryr mig inte om det är en man eller kvinna, svensk eller utlänning. För mig innebär dessa personer en trafikfara speciellt när jag kör hoj och jag vill ha dom så långt bort från mig som möjligt.

Kent@
 

egel

New member
Kör kvinnor bättre än män

Bra svar Kent men jag håller inte med dig på allt. Jag anser att tjejer är mycket osäkrare förare och då speciellt med balansen. Det går ju också att köra för sakta med mc och ett tydligt tecken på detta är när man blir omkörd på fel sida (demonstrativt) Till dig som tycker man skall avrosta vid den här tiden. Vem fan kör motorcykel på vintern??

Det tar många år att lära sig köra mc men övning ger färdighet.
 

morsan

New member
Kopierat från sidan Maria länkade till:
"I sin rapport över trafikskadorna 2006 konstaterade SIKA, Statens institut för kommunikationsanalys, att endast en del av skillnaden i antal dödade mellan män och kvinnor kan förklaras med att män reser längre sträckor än kvinnor. Om män hade färdats lika säkert som kvinnor skulle antalet dödade i vägtrafikolyckor kunnat minska med 40 procent.

Andelen kvinnor av totalt antal dödade under årets första tio månader är ungefär en tredjedel, nästan exakt samma andel som helåret 2006. Men det är bara en tredjedel av kvinnorna som omkommit som förare, 31 i bil, tre på mc och två på moped. Ofta dör kvinnor som passagerare, 38 hittills i år i bil, på mc i buss eller på snöskoter. 23 har förolyckats som oskyddade trafikanter, gående eller på cykel.

- Lite mera kvinnlighet bakom ratten skulle göra vägarna i landet betydligt säkrare, konstaterar Thomas Carlson."

Så, det gäller inte bara mc-körning utan all körning.
 

britt-mari

New member
Bra svar Kent men jag håller inte med dig på allt. Jag anser att tjejer är mycket osäkrare förare och då speciellt med balansen. Det går ju också att köra för sakta med mc och ett tydligt tecken på detta är när man blir omkörd på fel sida (demonstrativt) Till dig som tycker man skall avrosta vid den här tiden. Vem fan kör motorcykel på vintern??

Det tar många år att lära sig köra mc men övning ger färdighet.

Men om man håller 90 på en 90-väg och ändå blir trängd och omkörd på fel sida, då????????
 

egel

New member
Ja Du Britt-Marie då är det inte mycket man kan göra åt det man får bara konstatera att det är hål i huvet på den andre och köra vidare. Lycka till med ditt fortsatta Mc åkande. Jag ställer gärna upp med råd och rön om det är något Du skulle undra över.
 

Katarina

Helt okej
Oj, här brinner tråden upp snart.

Jag tycker om att köra, jag kör gärna flera olika fordon, stora som små, med 2, 4 eller 6 hjul, automat, manuella, på väg och i terräng. Jag sladdar gärna och ofta så fort jag får tillfälle. :)

Det finns folk som kör mc på vintern också, bland annat finns det vinterrallyn för mc och dit kommer många. En imponerande hoj var en -58 Triumph, mycket fin och med dubbdäck. Ägaren drog på över isplanen som jag aldrig sett maken till. :)
 

morsan

New member
Du tycks vara ännu en som gått på NTF:s och Vägverkets propagandasnack.

Om det är mig och mina inlägg du menar, hur lyckas du få dem till det?
Jag tyckte bara att ni behövde påminnas om att uttalandet gällde förare av alla sorters fordon, inte bara mc som du och Kent tydligen fick för er :D
 
Last edited:

Marie

Banned
Vem fan kör motorcykel på vintern??

Jag.
Jag har från på lördag bara mc att transportera mig med, jag skippar bilen helt då, eftersom jag inte kan se något rimligt i att ha ett fordon som kostar styvt fem tusen kronor i bara skatt och försäkring och som endast rullar åttio mil på ett år.
 

Kent@

New member
Hej..

Morsan...jag skrev fordon med avsikt, inte mc.

Som någon påpekade så utgör en del, både män och kvinnor en fara när dom upplevs som "osäkra" i en viss trafikmiljö.
Jag håller nog med om att det upplevs att flertalet av dessa är kvinnor. Men det betyder inte att dom kör bättre, bara att dom kör säkrare enligt mitt sätt att se på saken. Skulle nu alla andra ligga kvar bakom dessa osäkra förare så sker säkert färre olyckor.

Tyvärr så lever vi i en veklighet och alla är olika, vilket bl.a visar sig i trafiken. Att då tro på att en nollvison är helt befängt.

//Edit ordföljd
 
Last edited:

morsan

New member
"Ja..jag tror tjejer/kvinnor i allmänhet kör lugnare och tar färre risker vilket betyder att dom kör säkrare och det är ju också bevisat i en rad studier.
Däremot är det inte samma sak att kvinnor kör bättre. Vem hanterar en sladd bättre, vem grejar en wheelie bäst, vem klarar av att fickparkera bäst, vem hanterar fordonet bäst i höga farter, grejar en omkörning bäst osv...Detta är parametrar som ska vägas in om man vill veta vem som är bättre.
Vilka är bäst då....antagligen de personer som fått bäst träning oavsett kön."

Du har helt rätt i det, jag fastnade troligen på första stycket.

Nej, att nollvisionen kommer att bli verklighet tror inte jag heller, den kommer för evigt att vara en vision...
 

egel

New member
Marie
Du är mer än 50 år efter din tid. Åkte mc på vintern gjorde man på 50-talet och då av den orsaken att man hade helt enkelt inte råd med bil. Under andra hälften av det årtiondet kom Wolkvagen, samtidigt som folk fick det lite bättre ställt. Det är bara att beklaga att du har så dålig ekonomi att du måste sitta och fara illa hela vintern.
 

Marie

Banned
Marie
Du är mer än 50 år efter din tid. Åkte mc på vintern gjorde man på 50-talet och då av den orsaken att man hade helt enkelt inte råd med bil. Under andra hälften av det årtiondet kom Wolkvagen, samtidigt som folk fick det lite bättre ställt. Det är bara att beklaga att du har så dålig ekonomi att du måste sitta och fara illa hela vintern.

Om jag inte minns fel så började Volkswagen att tas in till Sverige i slutet av 1940-talet. Jag har sett en bild i moderna motorhistoriska skrifter där farfar stod och studerade kortegen med de första VW-vagnarna då de gjorde uppehåll i Örkelljunga på väg från Helsingborg upp till dåvarande importören Scania-Vabis i Södertälje. Faktum är att det i familjen alltid funnits personbilar ända sedan de första åren på 1920-talet, så det är ett anmärkningsvärt trendbrott som nu sker. Den enda tidigare motorcyklisten i familjen var faktiskt farmor. Klart är hur som helst att den nuvarande regeringens politik skapar en ny fattigdom i Sverige, där automobiler endast blir åtkomliga för de besuttna.
 

egel

New member
Rättele:
Helt riktigt av Dig om Wolkvagen. Det jag menade var att det blev mer eller mindre vars mans eller kvinnas egendom i Sverige under senare hälften av 50-talet tack vare bättre ekonomiska förhållanden. F.ö. kan jag hålla med Dig om det politiska läget i Svedala. Du är välkommen på avrostning i Ljungbyhed den 27 april.
 

zynthaxx

New member
Min körskolelärare tog upp precis detta när jag var på handledarkurs med tjejens dotter:
Det är inte de som faktiskt kan köra och som regelbundet slipar på sin körteknik som är minst representerade i försäkringsbolagens statistik, utan de som kör minst och är räddast i trafiken. Som någon annan sade, är det ingen som räknar på hur många olyckor de bidrar till i form av frustrerade, oförsiktiga omkörningar på omöjliga ställen.
 

morsan

New member
Du som har så mycket erfarenhet av mc-åkning Katarina vet så klart bäst.
Man måste tänja lite på gränsena för att
bli en bra chaufför. Som sagt, det kostar att ligga på topp.:( :mad:

Nu är det fortfarande så att frågeställningen gäller inte bara mc-förare utan alla som framför ett fordon! Förresten, du vet väl inget om hur stor erfarenhet Katarina har av mc-ÅKNING??? Sitt eget mc-kort tog hon i år ja, men det är väl inget som hindrar att hon ÅKT mycket mc även om hon inte kört själv???

Och att bjuda in Marie till avrostning efter att hon kört mc hela vintern är väl lite övermaga.

Försöker du bara retas eller göra oss upprörda för att få igång en debatt eller är du verkligen så självgod som det verkar av det du skriver?

I så fall tycker jag synd om SMC:arna i Skåne, och trafikanterna på vägarna där.
 
Last edited:

britt-mari

New member
Ja Du Britt-Marie då är det inte mycket man kan göra åt det man får bara konstatera att det är hål i huvet på den andre och köra vidare. Lycka till med ditt fortsatta Mc åkande. Jag ställer gärna upp med råd och rön om det är något Du skulle undra över.

Hej och tack för erbjudandet! Trist att det blir otrivsamt att köra mc under några månader framåt; jag håller på att ta igen många förlorade år! Nu får jag väl roa mig med min nya symaskin i stället!!!!! Jag har inte heller någon bil just nu (utom att jag delar en veteranfolka med min son!), men det finns ju buss och cykel.
mvh Britt-Mari
 
Top