Kör kvinnor bättre än män?

Katarina

Helt okej
Yes!

Javisst är vi det! :D
Fast jag är inte nån osäker och rädd förare trots att jag är tjej utan tvärtom, en ganska säker förare. Hur blir jag det?
Jo, direkt när snön faller roar jag mig med att sladda med bilen. Då rostas jag av och jag lär känna fordonet och hur det beter sig i halka. Även bilister – precis som mc-förare på våren – kan behöva rostas av inför vintern! :)
Det tog mig nån dag i halkan så var jag helt orädd för snö och is men man ska väl tycka om att sladda omkring också... ;)

Jag håller också avstånd och håller blicken och planeringen långt framför mig.

Last edited:

mule

New member
Som vanligt med statistik.

Med statistik kan man bevisa precis det man vill bevisa. Det beror mycket på hur man redovisar den. I detta fall så vill jag inte ta ställning till vilket kön som kör bäst. Istället undrar jag hur det skulle se ut om statistiken redovisades i förhållande till hur många kvinnor respektive män som kör fordonen. Det är ju helt klart att det blir flera av ett visst kön som råkar ut för olyckor om det är flera av det könet som kör. :confused:

Marie

Banned
Fast jag är inte nån osäker och rädd förare trots att jag är tjej utan tvärtom, en ganska säker förare. Hur blir jag det?
Jo, direkt när snön faller roar jag mig med att sladda med bilen. Då rostas jag av och jag lär känna fordonet och hur det beter sig i halka. Även bilister – precis som mc-förare på våren – kan behöva rostas av inför vintern! :)
Det tog mig nån dag i halkan så var jag helt orädd för snö och is men man ska väl tycka om att sladda omkring också... ;)

Helt klart är det så!

Dessutom ser jag det som att det är ännu viktigare att man 'avrostar' sin mc-körning vid denna tiden eftersom motorcykeln är ett ännu mera krävande fordon än bilen att behärska i halt väglag. Jag har länge propagerat för att avrostningarna borde ligga nu och inte i april. På våren är det ingen konst, efter en lång vinters körning i halt väglag med hojen, känns sommarvägarna nästan som en barnlek.

Hasse

New member
sätt igång då

Kanske läge för att hugga tag i det då och ordna
en avrostning för lite fler personer och inte bara för dig själv.
Det finns ju folk som gillar att åka på sjöisar och i terräng med snö.
Bilda en liten avdelning vetja. Det finns alltid något att lära sig eller lära ut.
:cool:

Helt klart är det så!

Dessutom ser jag det som att det är ännu viktigare att man 'avrostar' sin mc-körning vid denna tiden eftersom motorcykeln är ett ännu mera krävande fordon än bilen att behärska i halt väglag. Jag har länge propagerat för att avrostningarna borde ligga nu och inte i april. På våren är det ingen konst, efter en lång vinters körning i halt väglag med hojen, känns sommarvägarna nästan som en barnlek.

:cool: :cool:

P

Pingo

Guest

<SNIP>

Jodå nog stämmer det. Då jag började köra MC i fjol så hände det flera morgnar i rad att jag hamnade bakom en MC som kördes av en av tjejerna från jobbet. Jag noterade då att hon körde väldigt förutsägbart så att vem som helst förstod vad hon tänkte göra på vägen. Flera gånger så tänkte jag för mig själv att det är ju så där man ska köra för att överleva på två hjul.

//Pingo

P

Pingo

Guest
Jag säger bara: Thomas Karlsson :p

Det visste jag innan jag skrev tidigare i denna tråd. Visst är det väl ändå bättre att han ägnar sin tid åt sådana här saker som innehåller en rejäl portion sanning. Att jag själv har tänkt i samma banor tidigare gör ju inte saken sämre.

morsan

New member
Det visste jag innan jag skrev tidigare i denna tråd. Visst är det väl ändå bättre att han ägnar sin tid åt sådana här saker som innehåller en rejäl portion sanning. Att jag själv har tänkt i samma banor tidigare gör ju inte saken sämre.

Jag tycker då inte att det här är något höjdaruttalande:

"- Ur trafiksäkerhetssynpunkt är det bättre att vara lite rädd och osäker än högmodig och självsäker, säger Thomas Carlson."

Och jag har svårt att tro att det var något sådant du menade när du skrev

"Jag noterade då att hon körde väldigt förutsägbart så att vem som helst förstod vad hon tänkte göra på vägen."

Det tyder inte på varken rädsla eller osäkerhet!

P

Pingo

Guest
"Jag noterade då att hon körde väldigt förutsägbart så att vem som helst förstod vad hon tänkte göra på vägen."

Det tyder inte på varken rädsla eller osäkerhet!

Verkligen utan rädsla men med ett mycket säkert och beslutsamt körsätt utan plötsliga förändringar i beteendet och det berodde inte på brist på hästkrafter.

P

Pingo

Guest
Och hur många sådana kvinnor finns det???
5 st i landet.....

Ojdå har du vaknat på fel sida eller är du bara på dåligt humör. Kanske lite starka vitaminer kan fixa dina problem. Annars kan du höra av dig så kan jag hjälpa till med lämplig medicin.

HonkyTonkMan

New member
Inte nödvändigtvis, det beror på vilka beteenden man tittar på. Jag har stått i gathörn och tittat på hur många som blinkar när de ska svänga och kan säja att för en sån sak som att underlåta att använda körriktningsvisaren vid högersväng går det mellan fyra och fem kvinnor på varje man som gör sej skyldig till detta. Men nu är ju detta ett brott som i praktiken är påföljdslöst, eftersom dels försvinner den löjligt låga boten i ofta i mängdrabatten som erbjuds de som stoppas för flera förseelser samtidigt, dels verkar inte Farbror Blå bry sej om användande av körriktningsvisare.
Sen är det här med myten om att kvinnor skulle köra bättre än män lite som historien om seniormedborgaren som haft KK i fyrtio år utan en enda prick. Det var bara det att runt omkring honom skedde olyckor på löpande band eftersom hans körstil provocerade andra trafikanter att ta risker de annars aldrig skulle ha tagit.
Jag ser i alla fall fler kvinnor än män som:
talar i telefon medan de kör,
parkerar på galna ställen,
och (som sagt) struntar i att använda blinkern.

Knappast beteenden som manar till efterföljd.

egel

New member
Nej det gör de inte!! Det kräver ett visst mod att köra mc och som regel är tjejerna för fega för detta ändamål. Den som är rädd är absolut en dålig förare och kör inte avslappat utan spänner sig med alla de negativa konsekvenser detta innebär.

Man måste våga för att vinna!

jan-olovj

Active member
Jag tror nog att vårt sätt att bete oss i trafiken beror inte vilket kön vi råkat födas med utan vilken person vi är och vilken vana vi har. Statestik har vi som mcåkare sett hur det kan gå. Det går att bevisa det som beställaren har bestämt i förväg.

Jan-Olov

Marie

Banned
Jag ser i alla fall fler kvinnor än män som:
talar i telefon medan de kör,
parkerar på galna ställen,

Talat i telefon medan jag kör har jag gjort i 20 år vid detta laget, utan problem (och det gör jag när jag kör mc också emellanåt). Det är ju mindre farligt när vi kvinnor pratar i telefon medan vi kör, än när män gör detsamma. Vi har ju betydligt större simultankapacitet! :p :D

Och parkerar gör man väl där man kan få plats med fordonet, så nära den butik man skall till, som det överhuvud taget är möjligt. Det är väl helt naturligt? Finns ingen anledning att gå till fots i onödan.

Katarina

Helt okej
Nja, det finns plantor till män i trafiken också, inte enbart kvinnor. ;)
Och det är så att följer man inte trafikrytmen blir man ett irritationsmoment, det är dessa vi ser och lägger märke till. Och javisst, en del kör bra och andra mindre bra vilket jag också tror beror på personen. Jag kanske har svårt för matematik men nån annan har jättelätt för det och räknar på de värsta formlerna. Jag har inte dom anlagen men jag kanske framför fordon som en stjärna istället? :)

Varför inte fler tjejer kör mc vet inte jag, jag vet inte heller om man är tuffare för att man kör en mc än följer med.

britt-mari

New member
Nja, det finns plantor till män i trafiken också, inte enbart kvinnor. ;)
Och det är så att följer man inte trafikrytmen blir man ett irritationsmoment, det är dessa vi ser och lägger märke till. Och javisst, en del kör bra och andra mindre bra vilket jag också tror beror på personen. Jag kanske har svårt för matematik men nån annan har jättelätt för det och räknar på de värsta formlerna. Jag har inte dom anlagen men jag kanske framför fordon som en stjärna istället? :)

Varför inte fler tjejer kör mc vet inte jag, jag vet inte heller om man är tuffare för att man kör en mc än följer med.

Jo, visst finns det bra och dåliga förare både bland män och kvinnor! Tyvärr är det ju de som kör sämst man minns bäst. På den sträcka jag brukar köra (mellan Lerberget och Rydebäck i Skåne) har jag blivit omkörd både på rätt och fel sida; då har det varit män. Även "idiotomkörningar" (vid möte t.ex.) är överrepresenterade av män. Men jag håller med om att det finns kvinnor som har problem i trafiken också - en kvinna klarade inte av att vänta vid ett stopptecken, utan var tvungen att köra ut/om samtidigt som jag! Hon stannade inte över huvud taget. Tur att jag inte var snabbare än jag var! Då hade det smällt.
Varför inte fler tjejer kör? Kanske det finns fler som jag: Levt i förhållande där partnern inte har varit intresserad - och inte haft råd att köpa hoj själv. Men det tar jag igen nu!!!!!!! "Bättre sent än aldrig!"