Maria Nordqvist
Super Moderator
Det kan man fråga sig. Läs mer här och tyck till om könet har betydelse för säkerheten i trafiken.
http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=3117
http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=3117
Javisst är vi det!
Fast jag är inte nån osäker och rädd förare trots att jag är tjej utan tvärtom, en ganska säker förare. Hur blir jag det?
Jo, direkt när snön faller roar jag mig med att sladda med bilen. Då rostas jag av och jag lär känna fordonet och hur det beter sig i halka. Även bilister – precis som mc-förare på våren – kan behöva rostas av inför vintern!
Det tog mig nån dag i halkan så var jag helt orädd för snö och is men man ska väl tycka om att sladda omkring också...
Jag håller också avstånd och håller blicken och planeringen långt framför mig.
Helt klart är det så!
Dessutom ser jag det som att det är ännu viktigare att man 'avrostar' sin mc-körning vid denna tiden eftersom motorcykeln är ett ännu mera krävande fordon än bilen att behärska i halt väglag. Jag har länge propagerat för att avrostningarna borde ligga nu och inte i april. På våren är det ingen konst, efter en lång vinters körning i halt väglag med hojen, känns sommarvägarna nästan som en barnlek.
Javisst är vi det!
<SNIP>
Jag håller också avstånd och håller blicken och planeringen långt framför mig.
Jag säger bara: Thomas Karlsson
Det visste jag innan jag skrev tidigare i denna tråd. Visst är det väl ändå bättre att han ägnar sin tid åt sådana här saker som innehåller en rejäl portion sanning. Att jag själv har tänkt i samma banor tidigare gör ju inte saken sämre.
"Jag noterade då att hon körde väldigt förutsägbart så att vem som helst förstod vad hon tänkte göra på vägen."
Det tyder inte på varken rädsla eller osäkerhet!
Verkligen utan rädsla men med ett mycket säkert och beslutsamt körsätt utan plötsliga förändringar i beteendet och det berodde inte på brist på hästkrafter.
Och hur många sådana kvinnor finns det???
5 st i landet.....
Och hur många sådana kvinnor finns det???
5 st i landet.....
Jag ser i alla fall fler kvinnor än män som:
talar i telefon medan de kör,
parkerar på galna ställen,
Nja, det finns plantor till män i trafiken också, inte enbart kvinnor.
Och det är så att följer man inte trafikrytmen blir man ett irritationsmoment, det är dessa vi ser och lägger märke till. Och javisst, en del kör bra och andra mindre bra vilket jag också tror beror på personen. Jag kanske har svårt för matematik men nån annan har jättelätt för det och räknar på de värsta formlerna. Jag har inte dom anlagen men jag kanske framför fordon som en stjärna istället?
Varför inte fler tjejer kör mc vet inte jag, jag vet inte heller om man är tuffare för att man kör en mc än följer med.