Köpa större Custom 2011

Status
Ej öppen för fler svar.

Lejonell

New member
Tja.
Jag kör nu en Honda VF750 Custom från 82, och till min stora glädje sa min fru till mig att
-nästa år köper vi en större hoj eftersom jag vill åka med.:p
Jag väger ca 95 och frugan ca 125 så det får bli större modell.

Vi har tittat mycket på Suzuki VL1500 av äldre modell då dom inte var futuristiska i designen. Vi har provsuttit och det känns bra.
Vi prövade även en VS 1400 men där satt hon inte bra.

Är det någon som vet lite positiva eller negativa saker om denna modell eller förslag på andra modeller?
vår buget blir max 60.000:-

Tack för kommande svar.:rolleyes:
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag har provkört yamaha dragstar 1100 classic som jag upplevde som en bra hoj rakt igenom . Bland japanska glidare så är det en av mina favoriter.

För 60 000 kr kan du få en nästan ny dragstar 1100 classic.

// Amir
 

Kent@

New member
VL1500 är en bra hoj som fungerar mycket bra om man är två. Den kom -98 och det finns inte många kända fel. Från 2000 och ett par år framåt påstår en del att tvåans växel kan hoppa ur. Felet finns inte hos dom tidiga modellerna eller dom senare. Från 2002 tror jag den fick dubbla bromsskivor fram.
Det är enkelt att hitta delar om man vill göra hojen mer personlig.
Generellt så ska du vara försiktig om säljaren påstår att hojen är trimmad och utrustad med dynojet-nålar. Dessa nålar har en tendens att slita ut sätet som nålen löper i. Resultatet blir att hojen går dåligt med hög bränsleförbrukning. Detta går att lösa men det kostar ca 3-5000 att fixa problemet.

Kolla den här länken
http://www.bike.se/review/view.php?id=495
Jag kör bl.a en VL1500 och den har jag inga planer på att sälja.
 
H

honda cbf 500

Guest
Vad är det för fel på customhojar, de liknar ju riktiga hojar. Några av dem är ju fortfarande luftkylda och ekrade hjul:p

Alla har vi olika definitioner på vad som är riktiga hojar :-9

jag skulle vilja ha en custom och en landsvägshoj i min garage.

// Amir


Större custom?

Varför inte köpa en riktig motorcykel i stället?:rolleyes:
 
Last edited:

jan-olovj

Active member
I Lejonells fall kan jag inte se något bättre än Custom, åk och prova en VL1500 så fort vädret tillåter, en klubbkompis hade en sådan i många år och såvit jag vet så var det aldrig något problem.
 

Triumph int

New member
Jag skulle rekomedera att prova även en "riktig" mc.

Jag använder en jämförelse:
custom är en ny Amazon
Bandit Hornet är S40 T5
Sporthoj är Ferrari
 

Axman

New member
Tänk om allt översitteri mellan mc-åkare kunde försvinna.

Två hjul + motor = kul. Eller?
 

jan-olovj

Active member
Fel på översitteri
Rätt om två hjul

Jag tror inte alla som kör mc förstår hur stor skillnaden är
mellan de olika typerna.

Vist är skilnaden stor men vi gör alla ett val och det är varje mäniskas ensak. Sedan har vi det med höjden vist det går säkert att lära sig att inte nå ner med fötterna, men vi som är lite äldre kanske ont någonstans eller har svårt att få över benet, då finns det inget val om vi vill fortsätta köra. Sedan är det om vi vi ha någon med där bak så anser åtminstone jag att båda föttern i backen vid av och påstigning samt vid stopp. Det är onödigt att tala om vad den eller den skall ha för hoj, låt var och en välja själv.
 
H

honda cbf 500

Guest
Håller med dig, låt var och en välja själv.

Definitionen på en riktig cykel varierar, de som har bett TS att prov riktiga cyklar, har enligt min mening själva inga riktiga cyklar men vad ger mig rätt att säga att de inte har några riktiga cyklar? Jag kanske har sagt så ngn gång själv men mest på skoj:p

För mig personligen så innebär ordet motorcykel, en cykel med motor på därav inriktar jag mig ofta på cyklar som ser ut som en cykel med motor på...:D

Hälsningar,

Amir

Vist är skilnaden stor men vi gör alla ett val och det är varje mäniskas ensak. Sedan har vi det med höjden vist det går säkert att lära sig att inte nå ner med fötterna, men vi som är lite äldre kanske ont någonstans eller har svårt att få över benet, då finns det inget val om vi vill fortsätta köra. Sedan är det om vi vi ha någon med där bak så anser åtminstone jag att båda föttern i backen vid av och påstigning samt vid stopp. Det är onödigt att tala om vad den eller den skall ha för hoj, låt var och en välja själv.
 
Last edited:

Axman

New member
Fel på översitteri
Rätt om två hjul

Jag tror inte alla som kör mc förstår hur stor skillnaden är
mellan de olika typerna.

Jag håller definitivt med dig om att alla inte förstår hur stor skillnaden är. Men skillnaden bidrar ju till att man därmed kan föredra olika typer av hojar. I mitt fall så trycker jag sporthojar är fula, har trist motor och är tråkiga att köra (generellt sett). Säkerligen tycker du detsamma om min hoj. Och jag anser att vi båda har rätt. =)

Förresten, naturligtvis så skall man reta varandra lite för att man kör plastraketer, soffor osv. ;)
 
Last edited:

Triumph int

New member
jan-olovj och honda cbf 500 har ni provat alla typer av mc?

Håller ni med om min jämförelse?


Detta är inget påhopp eller försök att verka bättre än alla
som inte kör en Sprint.
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag har provkört offroad, ägt både landsväg och custom från tidig 80 tal och kört moderna custom och har kört sporthojar med. Ninja 900 var det.

Har kört både handväxlade mopeder och automatväxlade.

Det enda jag inte har kört som jag vill provköra är harley med fotkoppling och handväxel samt vespa px 200e men det är en helt annan tråd.:p

Så jag har testat på det mesta kan man säga.

Jag håller delvis med i din jmf.


Vore kul om Maria kommenterade sitt eget inlägg.

// Amir


jan-olovj och honda cbf 500 har ni provat alla typer av mc?

Håller ni med om min jämförelse?


Detta är inget påhopp eller försök att verka bättre än alla
som inte kör en Sprint.
 
Last edited:

Triumph int

New member
Jag håller definitivt med dig om att alla inte förstår hur stor skillnaden är. Men skillnaden bidrar ju till att man därmed kan föredra olika typer av hojar. I mitt fall så trycker jag sporthojar är fula, har trist motor och är tråkiga att köra (generellt sett). Säkerligen tycker du detsamma om min hoj. Och jag anser att vi båda har rätt. =)

Förresten, naturligtvis så skall man reta varandra lite för att man kör plastraketer, soffor osv. ;)

:D Min hoj är bättre än din
 

jan-olovj

Active member
Jag har inte testat alla sortes hojar för jag har bara åkt några år, men jag har haft custom och nu Varaderon och jag tycker att det är en jätteskilnad när det gäller smidigheten på krokig väg till Varaderon fördel. Custom har ändå sina fördelar jag backar hellre med Dragstaren som var min förra hoj för att jag når bättre med fötterna men den stora skilnaden är känslan Dragstaren lät som en motorcyckel såg ut som en sådan mycket snyggare och det fanns mycket mer att ändra för att få den personlig. Jag kommer alltid att tycka cusom är snyggast. men sämre på vägen.
 

Lejonell

New member
För de som anser att jag borde köra "sporthoj" istället kan jag meddela att jag körde en Kawa Z750 och om jag haft en sådan skulle jag säkert skadat mig och tanten fått ont i baken av att åka land och rike runt. Custom ger mer plats och bekvämt när man åker långt, samt att man hinner se omgivningen. jag är inte den personen som stressar från punkt A till punkt B. Jag kör så länge jag kan för det är ju resan som är upplevelsen.

För de som bara tjatar om riktig mc finns säkert nån annan tråd för dom att hävda sig i. vad jag anser som hoj är väl min ensak och smaken är som röven, den är klöven.
 
Last edited:

Lejonell

New member
Riktig motorcykel.

Om man nu skall hårddra detta med riktig MC så borde väl "ur motorcykeln" stå som förebild?
618px-Daimler-1-motorcycle-1.jpg

Då detta var den första mc som gjordes borde den ju även sätta ribban för hur en mc skall se ut. sedan är ju dagens hojar bara vidare utvecklingar från den. ungifär som att vi alla kommer från aporna, och sedan utvecklats till olika människor. tyvärr finns ju samma åsikter där om vad som är "en riktig människa" så det kan ju översättas till mc världen att dom som inte gillar andra hojar en deras egen typ borde ju då vara hoj rasister????
Nä fram för lika värde för alla hojåkare oavsett ursprung för både hoj och förare.:cool:
 

Marie

Banned
Ja, du....

Hade Herr Daimler fortsatt att bygga motorcyklar efter det där enda första försöket så hade jag säkerligen idag kört en motorcykel prydd med treuddstjärnan...
Men jag får ju nöja mig med det näst bästa, en propellerprydd apparat. (De där japaneserna var ju bara billiga försöksballonger liksom att jag fordom hade SAAB som billigt experiment på bilsidan). När jag får råd skall det bli en BMW även som vintermc.

Riktiga bilar och motorcyklar tillverkas givetvis endast i Tyskland.... ;)
 
Last edited:

TMax500

Member
Jag skulle rekomedera att prova även en "riktig" mc.

Jag använder en jämförelse:
custom är en ny Amazon
Bandit Hornet är S40 T5
Sporthoj är Ferrari

Visst, du har en poäng. Men det finns också dem som gillar att glida runt i en Amazon. Och som tycker att en Ferrari mest är trång och stökig - med hetsig motorkaraktär och höga underhållskostnader... :)

Själv kan jag gärna tänka mig en sporthoj, gärna en Daytona. (Förutom min Thruxton och min TMax då förstås.) Eller en Ducce. Och en enduro. Och en Africa Twin. Och en Guzzi. Och en Lambretta. Och gammal R90. Och en Super Ténéré. Och... och...

Att åka hoj kan innefatta så mycket!
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Top