Köpa hoj

jan-olovj

New member
Hej!
Jag skulle vilja veta lite om Suzuki Savage (650) - positivt och negativt!
mvh
Britt-Mari

Frugan hade en Savage en sommar, hon gillade den men tyckte den var väldigt liten frammåt hösten. Hojen är jättestark, den drar i gång på tommgång om du släpper kopplingen lätthanterlig men den vibrerar aldeles otroligt när du kommer upp i 90km eller däröver. Detta är min åsikt som jag fått när jag körde den men andra kanske inte upplever det på samma sätt.
 

Jåke

New member
Positivt
- Den är jättebillig
- Den är ganska lätt
- Den är enkel
- Det är en stånka med remdrift

Negativt
- Den är jättebillig
- Det är en rätt osäker mc (dåliga bromsar m.m)
- Den vibrerar i fart
 

Dragonheart

New member
Negativt
- Den är jättebillig :confused:
- Det är en rätt osäker mc (dåliga bromsar m.m) :eek: men det stämmer
- Den vibrerar i fart[/QUOTE] :D det är en Chopper :rolleyes:

Och besintanken är för liten :(
 

britt-mari

New member
Hej och tack för synpunkter!
Jag ska försöka spara lite, för att kunna köpa hoj till våren! Eftersom jag inte är störtrik, finns det gränser för vad jag kan spendera. Min nuvarande (trasige hoj) är en Honda cx500C -82, som jag lärde mig att hantera rätt bra! Jag fixade att köra till Upplands Väsby och (nästan!) hem till Lerberget igen med den. Min nästa hoj ska vara en som inte är alltför tung - jag är ingen atlet! Jag är 1,70 lång med rätt långa ben; är ingen älskare av (för) höga farter. Det ska vara en hoj som jag kan ha kul med och köra till och från jobb med. Kom gärna med förslag!
mvh
Britt-Mari
 
H

honda cbf 500

Guest
Köp hellre än hoj med stor motor än med liten även om du inte vill använda effekten. De drar mindre och surrar mindre vid långturer.

Jag har själv gjort det misstaget.

// Amir
 

Jåke

New member
Min nästa hoj ska vara en som inte är alltför tung - jag är ingen atlet! Jag är 1,70 lång med rätt långa ben; är ingen älskare av (för) höga farter. Det ska vara en hoj som jag kan ha kul med och köra till och från jobb med. Kom gärna med förslag!
mvh
Britt-Mari
De kriterier du ställer här diskvalificerar ju i princip samtliga customhojar dessutom (inte tung, kul med, kunna pendla). Tung är dessutom ett begrepp som bara blir aktuellt om du tänker tippa med den, och då spelar ändå din lyftteknik och hojens utformning/balans större roll än vikten.

Titta på nakna rakt-upp-å-ner hojar. De är alltid billigast, de är inte lättast (det är de värsta sporthojarna eller offroadarna) men garanterat lättast att hantera. En Suzuki GSX750, Honda CB750 eller sällsynta Kawasaki Zephyr från 90-talet är "billiga" och enkla hojar som går att ha jättekul med. Eller varför inte Suzuki Bandit 600/ Yamaha Diversion 600? Är det för dyrt kolla på 500 eller 600-kubikare från mitten av 90-talet, såna kan du få felfria för runt 20 kkr eller kanske rent av mindre.
 
Last edited:

Ansod

New member
En smidig, enkel hoj med bra chassi och bromsar samt med en mycket beprövad men alert motor är Suzuki GS 500E från och med 89 och framåt. Den ska definitivt inte förväxlas med sin äldre namne. Går billigt, billig i inköp, lättkörd. En av de motorcyklar som det sålts mest av i t ex Tyskland. Då det är en enkel konstruktion är den även lättservad. Visst kan man tycka att det är lite liten motor men man kan skrämma större motorcyklar med den.
 

Mathias

Active member
Jag tror också på "körskole"-hojarna Suzuki gsx 750, eller Honda cb 750 det måste ligga något bakom att dessa hojar är så vanliga på trafikskolor. Eller kawas Er-6 (har funnits i några år nu, borde ligga bra i pris).



Du kan få köpa min <----- ;)
 

Dragonheart

New member
En smidig, enkel hoj med bra chassi och bromsar samt med en mycket beprövad men alert motor är Suzuki GS 500E från och med 89 och framåt. Den ska definitivt inte förväxlas med sin äldre namne. Går billigt, billig i inköp, lättkörd. En av de motorcyklar som det sålts mest av i t ex Tyskland. Då det är en enkel konstruktion är den även lättservad. Visst kan man tycka att det är lite liten motor men man kan skrämma större motorcyklar med den.

Sen tror jag att en Honda CB 500 är det bättre alternativ för att quallitätet och du kan justera ditt bromsspaken lite bättre än till en GS 500 (tycker jag):)

Och en otrast GSX eller CB 750 har kanske för mycket hästkrafter :rolleyes: för bara åker till jobb och tillbax ;)
 

Ansod

New member
Sen tror jag att en Honda CB 500 är det bättre alternativ för att quallitätet och du kan justera ditt bromsspaken lite bättre än till en GS 500 (tycker jag):)

Och en otrast GSX eller CB 750 har kanske för mycket hästkrafter :rolleyes: för bara åker till jobb och tillbax ;)

Jo, Hondan är det nog bättre kvalitet på men å andra sidan är det en annan prislapp på den också. Som vanligt är det en balansgång mellan det man vill ha och vad man har råd med.
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag äger en honda cbf 500 som är snarlik cb 500. Satsa på ngt annat säger jag bara. Jag tror dock att cb 500 f från sjutiotalet var en bättre hoj.

Hälsningar,

Amir
 

micke.r

New member
...Eftersom jag inte är störtrik, finns det gränser för vad jag kan spendera.
... Min nästa hoj ska vara en som inte är alltför tung - jag är ingen atlet! Jag är 1,70 lång med rätt långa ben; är ingen älskare av (för) höga farter. Det ska vara en hoj som jag kan ha kul med och köra till och från jobb med. Kom gärna med förslag!
mvh
Britt-Mari

Förutom de hojar som Jåke beskrev tidigare så föreslår jag;

Yamaha FZ600 (inte FZR), En billig, lätt, rolig, enkel, sporthojsliknande, men med inte allt för extrem körställning. (kika sedan även på just Yamaha FZR 600, vilket är efterföljaren).

Kawasaki zxr 400 superkul hoj, men med lite vassare körställning :D

Honda cbr600 (kom strax efter mellankrigstiden, så de från tidiga 90 talet borde vara ok i pris)

Det samma gäller för de första årsmodellerna av Honda VFR 750 - en cykel som tar dig såväl till jobbet som till Alperna, och vars motor är skottsäker !!

En dyrare (?) prisklass kanske är sedan Duccati Monster 600, Yamaha TRX 850, "tjej-klassiker'n" Suzuki SV 650.. osv

Eller varför inte en offroad ??

Honda Trans Alp, Honda Dominator varav den förstnämda har ett behagligt vardags/touringstuk !!

m fl

/ Micke
 

Nilla

New member
Eller varför inte en offroad ??

Honda Trans Alp, Honda Dominator varav den förstnämda har ett behagligt vardags/touringstuk !!

m fl

/ Micke

Kan bara hålla med föregående talare..! :) En Honda Transalp (finns 600-700cc beroende på årsmodell) är både bekväm och billig att köra, både på längre och kortare turer! Själv har jag en 96:a som är en 600 och jag är bara 164 cm i strumplästen, så den är egentligen i högsta laget för mig..! :p Men efter 3 säsonger på den, så har jag fått till en bra teknik för att inte "tappa den" vid stopp på ojämn mark. Fast är man 170 cm lång så ger Transalpen en perfekt körställning o balans. :) Den är heller inte tung o klumpig på något sätt och v-camen ger en mycket mjuk o vibrationsfri gång i alla hastigheter! Dessutom är den otroligt billig att försäkra i Hondas egna försäkring för offroad..! En annan fördel med den är att du kan förlänga säsongen o fortsätta pendla till jobbet med den när många andra får ställa in sina hojar o ta bilen istället!! :D
Du kan få köpa min kära Transalp till höstpris fast till våren sen, då jag tänker byta upp mig till en nyare men ev. lägre modell. ;)
 

britt-mari

New member
Kan bara hålla med föregående talare..! :) En Honda Transalp (finns 600-700cc beroende på årsmodell) är både bekväm och billig att köra, både på längre och kortare turer! Själv har jag en 96:a som är en 600 och jag är bara 164 cm i strumplästen, så den är egentligen i högsta laget för mig..! :p Men efter 3 säsonger på den, så har jag fått till en bra teknik för att inte "tappa den" vid stopp på ojämn mark. Fast är man 170 cm lång så ger Transalpen en perfekt körställning o balans. :) Den är heller inte tung o klumpig på något sätt och v-camen ger en mycket mjuk o vibrationsfri gång i alla hastigheter! Dessutom är den otroligt billig att försäkra i Hondas egna försäkring för offroad..! En annan fördel med den är att du kan förlänga säsongen o fortsätta pendla till jobbet med den när många andra får ställa in sina hojar o ta bilen istället!! :D
Du kan få köpa min kära Transalp till höstpris fast till våren sen, då jag tänker byta upp mig till en nyare men ev. lägre modell. ;)

Hej och tack för tipset!
Jag har faktiskt börjat snegla lite åt Transalp och liknande! Det kanske inte är helt fel. Jag forskar vidare och är glad för alla förslag! Förutom pendling till jobb, vill jag gärna kunna köra längre sträckor (Upplands Väsby) för att hälsa på barn och barnbarn!
mvh
Britt-Mari
 

113bom

New member
kan väl barasäga att savagen är en liten rolig hoj att köra till kiosken och köpa tidningen, men där stannar körglädjen. Den är liten i modell och jag kan inte rekommendera någon som är längre än 160cm att köra. Enstånka har alltid en tendens att vara lite vibrationsaktig så en twin kan ju vara intressantare om du tänker dig att pendla eller köra längre sträckor. titta lite på naken hojarna eller varför inte titta på äventyrshojarna (offroadtouringarna) vissa kanske är lite höga men man kan få ut mycket nöje av dom.
 

swischmc

New member
Tänk på att inte köpa för liten motor, det blir bara tråkigt i längden, speciellt på längre resor. Eftersom du satsar på begagnat, se om du kan hitta en hoj där packväskor ingår i köpet (topbox, sidoväskor och ev. tankväska), perfekt att ha vid jobbpendling och längre utflykter. Dessa saker har en förmåga att kosta skjortan...

Det är ett tips att åka runt hos mc-handlarna och provsitta/provköra för att sedan leta lägre priser på nätet. Hösten är dessutom en bra tidpunkt, många som säljer och få som köper. Lycka till!
 
Top