Köpa GPS i vinter? Läs detta först.

sannybo

Member
Om ni ska köpa en GPS till hojen i vinter, gå inte på samma mina som jag gjorde.
Köpte en Tomtom Rider Pro med Europakartor, då jag åker mycket nere i Europa.
När jag fick hem den och kollade den, så såg det bra ut, hela Europa syntes som utlovats.
Man har ju en månad på sig att utnyttja senaste kartan garantin, så det måste man ju se till att få gjort. De senaste kartorna vill man ju ha.
Och det är här eländet börjar.
Nu helt plötsligt var kartan uppdelad i 4 delar. Det var väl OK tyckte jag till att börja med.
Men nu börjar jag att planera nästa Europaresa och behövde ha in mer länder i GPS:en.
Hur fan jag än bar mig åt så gick det inte, så fort jag ville ha in en ny del av kartan, så raderades den delen som låg inne i GPS:en.
Till slut så fick jag ge upp och kontaktade supporten för att få hjälp.
Svaret jag fick var: Det går inte!!!!!!!!!!!!!!! Man kan bara ha i en del av kartan åt gången.
Men, frågade jag. Hur ska jag då göra när jag kommer till ett land som inte finns med i GPS:en?
Här hade Tomtom verkligen tänkt till när det gäller användarvänliga GPS:er till MC.
-Du får ta med dig datorn och bredbandsuppkoppling när du åker på semester, så får du uppdatera GPS:en efterhand som du passerar de olika länderna.
Jag svarade att jag visserligen har en stor hoj, men plats för dator och annan utrustning finns det inte plats för när jag åker på MC-semester. Det var ju därför jag köpte en GPS med Europakarta.
På supporten visste dom inte riktigt hur detta kunde vara deras problem, jag har ju fått en Europakarta, visserligen finns det mesta av kartan i datorn, men ändå.
Jag påpekade att det inte stått med en ända stavelse i produktbeskrivningen att större delen av kartan försvinner från GPS:en efter uppdateringen, inte ens på Tomtoms hemsida.
Det höll dom ju med om, att det gör det ju inte.
När jag ville att dom skulle ta tillbaka grejerna pga att de inte motsvarade beskrivningen så hänvisade dom till återförsäljaren, som har sina egna regler för återköp.
Den fungerade ju när jag hade köpt den, men inte efter att jag uppdaterat den, alltså är det inte en reklamation, då jag gjort ändringar på varan.
Så efter att ha lagt ett antal tusen på en GPS med Europakarta och 800 kr på ett fäste med laddning så återstår inget annat än att lägga in denna skitprodukt längst in i garderoben.
Att ha en GPS som man inte kan använda i hela Europa som utlovat är inget annat än skräp för mig.
Att Tomtom inte tar ansvar för sina produkter och sina uppdateringar är inget annat än bedrägeri i mina ögon.
Än är väl inte sista ordet sagt gentemot Tomtom, men med den attityden dom har så finns det nog inget större hopp om att dom ska ta sitt ansvar.
Så ska ni köpa en GPS till hojen i vinter??? Vad ni än gör, undvik Tomtom som pesten.
 

mudder

Member
Sjukt! Är det så lite minne i en Tomtom? Det kanske finns nån hacker på nätet som har löst problemet? Annars är väl mitt råd att skaffa en Garmin, men det vill du säkert inte höra efter att du har spenderat en hel del på en halvtom tomtom.
 

sannybo

Member
Sjukt! Är det så lite minne i en Tomtom? Det kanske finns nån hacker på nätet som har löst problemet? Annars är väl mitt råd att skaffa en Garmin, men det vill du säkert inte höra efter att du har spenderat en hel del på en halvtom tomtom.

Minnesutrymmet är det inga större problem med, det finns kvar så det räcker gott och väl att lägga in iaf 2 av 3 st kartor till, men av någon anledning har dom på Tomtom bestämt att man inte ska kunna göra detta.
Obegripligt för mig och inget svar från Tomtom om detta.
 

mudder

Member
Minnesutrymmet är det inga större problem med, det finns kvar så det räcker gott och väl att lägga in iaf 2 av 3 st kartor till, men av någon anledning har dom på Tomtom bestämt att man inte ska kunna göra detta.
Obegripligt för mig och inget svar från Tomtom om detta.
Om jag lägger in en ny kartdel i min Garmin då försvinner alla andra. Det går alltså endast att ladda in alla kartor samtidigt.
Det är inte liknande på Tomtom?
 

sannybo

Member
Om jag lägger in en ny kartdel i min Garmin då försvinner alla andra. Det går alltså endast att ladda in alla kartor samtidigt.
Det är inte liknande på Tomtom?

Så är det tyvärr inte på Tomtom, där hänvisas man till att ha med sig datorn på semestern.
Var tvungen att kolla detta, men det fungerade inte.
 

boven

New member
Om du lägger in dina gamla kartor igen då? Funkar de som en del?

Jag har en sådan Tomtom med västeuropakarta, men ville ha östeuropa oxå eftersom vi skulle åka dit. Köpte en dylik och åkte iväg men när jag kom till östeuropa var jag tvungen att stanna och byta karta! Dvs det gick inte att trycka in tex. Prag om jag befinner mig i Tyskland!
Min kompis fick en likadan GPS (ett år nyare) som min men med hela Europa i, så på den fungerade det.(I ärlighetens namn ska ju detta nämnas).

Det tråkiga är att jag inte fick reda på detta när jag köpte östeuropa, då hade jag ju köpt hela europa.
.

Vi är inte så avancerade så vi planerar hela resan i förväg,utan vi bestämer nästa mål kvällen innan.
 

Skribenten

New member
Att ha en GPS som man inte kan använda i hela Europa som utlovat är inget annat än skräp för mig.
Att Tomtom inte tar ansvar för sina produkter och sina uppdateringar är inget annat än bedrägeri i mina ögon.
QUOTE]

Låter inget vidare, jag har bett Tomtoms PR-manager att komma med ett svar. Återkommer så fort han svarar.
 

Skribenten

New member
Om ni ska köpa en GPS till hojen i vinter, gå inte på samma mina som jag gjorde.
.

Så här svarar Niklas Casserstedt på Tomtom:
Våra kartor växer ständigt i storlek då det tillkommer ny väginformation och annan data. Till slut nådde vi en punkt när hela vår Europa-karta inte längre fick plats på internminnet på vissa av våra navigatorer, de med 2Mb internminne och ingen plats för externminne. TomTom Rider är en av dessa produkter. För att kunna lösa problemet var vi tvugna att dela upp kartan i
Kartzoner (idag totalt 5st) som var för sig får plats på GPSens minne. Man kan sedan fritt byta mellan de olika zonerna, men som skribenten nämner måste man ha tillgång till sin dator för att göra detta. Dock behövs ingen Internetuppkoppling då man kan ha de olika zonerna nedladdade på hårddisken. Vi har även försökt att arrangera zonerna på ett sådant sätt att behövet för att byta zon skall bli så litet som möjligt. Till exempel är det först om man skall åka hela vägen ner till Spanien som man behöver byta zon, se nedan. (sedan denna bild gjordes ingår även Danmark i den södra zonen).

Jag vill redan här tillägga att detta problem INTE finns på våra aktuella navigatorer i Start-, Via-, GO 800- och GO 1000-serierna då de har ett större internminne och på vissa modeller även plats för externminne.

Men för de modeller som omfattas av kartzonerna gäller följande:

När navigatorn köps, finns där en full Europa-karta installerad (beroende på vilken modell man köpt) och det är först när man skall uppdatera sin karta som man stöter på kartzonerna. Man måste då välja vilken zon man vill installera. Men man kan som sagt ladda ner samtliga zoner och fritt byta mellan dessa, dock måste man ha tillgång till sin dator och TomTom HOME-programvaran för att göra detta.

Vi gör vad vi kan för att informera våra kunder om detta innan köp och under kartor på TomTom Rider kan man läsa om kartzonerna (se skärmdump från vår hemsida nedan). Efter att denna problematik uppstod förra året har vi även lagt till följande text på kartongen på samtliga modeller som omfattas av kartzonerna:

Den senaste kart-garantin ger dig rätt att ladda ner en gratis uppdatering av din Europakarta och att använda en Europeisk kartzon i taget på din navigator (för mer information besök www.tomtom.com/mapzones).

Det kan dock finnas produkter ute i handeln som leverats innan vi började trycka detta på boxarna men vi har informerat våra återförsäljare om kartzonern, och vår support är väl införstådd med funktionen.

TomTom har inget intresse i att vilseleda sina kunder utan vi har strävat efter att vara tydliga i vår information till våra kunder. Vi försöker också vara lyhörda för våra kunders behov och såg därför snabbt till att inte detta problem skulle dyka på på nya produkter.
 

Skribenten

New member
Så här svarar Niklas Casserstedt på Tomtom.

Kommentar: Tomtom har sparat för mycket när man konstruerade Rider. Man tog bort minneskortsläsaren och kostade sen på alltför lite internminne, därför ryms inte hela uppsättningen med uppdaterade Europakartor i navigatorn.

Ger man sig ut på resa och har till exempel North-kartorna inlagda så saknas de gamla öststatsländerna samt Grekland, Italien, Portugal, och Spanien.
Att då behöva ha med sig en dator men kartorna inlagda för att kunna byta är verkligen inte en praktisk metod. Har du nyligen köpt en Rider utan att bli upplyst om detta så borde du kunna häva köpet.

Tänker du åka på en omfattande Europaresa och behöver köpa en GPS-navigator så bör du nog titta på andra alternativ än Tomtom Rider.
 

sannybo

Member
Då jag har lagt en rutt på Google Maps som sträcker sig ner till Norra Spanien och vidare över Italíen, Östrike, och vidare norrut genom östra Europa, så behöver jag byta kartor ett antal gånger.
Tittade på min kartong och där nämns inte detta med en enda stavelse, har även kollat hos vissa försäljare som säljer denna produkt och där nämns inte detta med ett ord heller.
Hmmm.....Det där med information är svårt tydligen.

Fick ännu ett svar från supporten idag:
Vi beklagar att du är besviken över din produkt, detta är dock en designfråga och tyvärr kan vi inte på teknisk kundtjänst assistera med detta. Åter igen, vi beklagar.

Detta var det ända som stod. Ingen hjälp om vem jag ska vända mig till eller erbjudande om att skicka det vidare för att bespara mig besvär.

Tomtom suger fett:mad:
 
Last edited:

Bob Sweden

New member
Hmmm.....Det där med information är svårt tydligen.

Fick ännu ett svar från supporten idag:
Vi beklagar att du är besviken över din produkt, detta är dock en designfråga och tyvärr kan vi inte på teknisk kundtjänst assistera med detta. Åter igen, vi beklagar.

När köpte du?
Var?

Om du köpt rimligt nyligen (<6 månader sedan) bör följande vara tillämpligt för dig.
Jag klippte det från Konsumentverkets sida i dag, det sammanfattar det hela ganska så bra.

När är varan felaktig?
Din vara är felaktig om:
*klipp*
den inte kan användas till det den ska användas till, som till exempel ett regnplagg som inte står emot regn.
•den inte har de egenskaper som säljaren hänvisade till då du köpte varan.
*klipp*

Varan är dessutom felaktig om:

•säljaren inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om.
•den avviker i något annat avseende från vad du borde ha kunnat förutsätta.


Alltså:
Du köpte en GPS som hade HELA europa installerat = uppfyllde de krav du ställde.

När du sedan använde tillverkarens uppdateringstjäns FÖRÄNDRADES varan till att inte längre motsvara dina krav.
Om du hade vetat detta från början hade du inte köpt.
Ändringen i varans egenskaper är helt och fullt att härleda till TILLVERKAREN = felet är URSPRUNGLIGT = du har rätt att häva köpet.

Stå på dig och hälsa från mig ;-)

/B
 

sannybo

Member
Har nu tillbringat en stund att via prisjakt och pricerunner gå in i de olika webbutikerna som säljer denna produkt och trots Niklas Casserstedt's fagra ord om information till/från återförsäljare har jag inte hittat en enda butik som har denna informationen.
Däremot står det att man kostnadsfritt, inom en månad får ladda ner den senaste kartan, inte kartan i delar.
 

Bob Sweden

New member
Däremot står det att man kostnadsfritt, inom en månad får ladda ner den senaste kartan, inte kartan i delar.

Ändringen i varans egenskaper till ett utförande som inte är vad du förväntade dig när du köpte och som helt och fullt kan härledas till TILLVERKAREN (programvaran för uppdateringen) = felet är URSPRUNGLIGT = du har rätt att häva köpet.

Klockrent, tillbaka till säljaren, funkar det inte så på TomTom importören istället.
Så här ska det inte vara!

I en Garmin kan man välja regioner "valfritt", det är inte några fördefinierade "stora block", Sverige t.ex. består i en hyfsat ny variant av inte mindre än 16 delar och jag kan välja helt fritt vilka jag vill ladda ner till min GPS.

Har jag ont om plats så är det inga problem att strunta i att ladda in de östra delarna av Polen eller nordligaste Norge om jag inte har intresse av de regionerna.

Som sagt, stå på dig, varan förändrades EFTER köpet men FELET var URSPRUNGLIGT (i konstruktionen).
Det är allt du ska behöva säga, den som producerar skit ska ta sitt ansvar!

/B
 

Hansolof

New member
Tråkigt bekymmer, men skulle det fungera med en smartphone istället för dator? Med windows som operativ på den så borde det fungera, men kanske även med android. Lösning modell B - ja, men kanske ändå en väg runt problemet. Lycka till med det eller ett byte.
 

Skribenten

New member
Garmin Zumo550 på den kan ni lägga kartor på SD minne bara att byta minnes kort

-- Våra aktuella modeller som lämpar sig för MC-bruk, Zumo 220, 550 (på väg ut från marknaden) eller 660 levereras med en heltäckande Europakarta som också uppdateras i sin helhet när man köper en ny version, säger Ida Enstedt på Garmin. För 900 kronor får man kartorna uppdaterade tre till fyra gånger per år under produktens livslängd och hela Europakartan kan tas med under färd eftersom relevanta delar kan laddas in från ett minneskort.
 

Kawasaki

New member
Det finns inte ett minneskort som man kan ha i den som jag förstår av inläggen, då faller ju hela iden?.det var dåligt, min gamla rider 2 har det och där finns hela kartan på kortet och inget intern minne.
 

sannybo

Member
Nu har jag fått svar från Pixmania där jag köpte GPS:en och dom anser sig inte kunna ta tillbaka eller byta till en annan då det gått mer än 14 dagar sedan jag köpte den.
Har skickat svar med utklipp och länkar till aktuell konsumentköplag där det klart och tydligt står att jag har rätt att lämna tillbaka den oavsett i vilket EU-land affären råkar ligga i.
Ska bli intressant att se vad som händer.
Tomtom tiger tyst för tillfället, inga svar från dom på mina frågor/krav.

Fortsättning följer. (Jag har ju hela vintern på mig innan jag ska använda den):rolleyes:
 

Bob Sweden

New member
Nu har jag fått svar från Pixmania där jag köpte GPS:en och dom anser sig inte kunna ta tillbaka eller byta till en annan då det gått mer än 14 dagar sedan jag köpte den.

Aj då, dom är nog inte direkt kända för sin kundservice, men det var du säkert medveten om och tog en kalkylerad risk med tanke på priset, eller?

Om jag vore i dina skor skulle jag hålla TomTom supporten varma med kopior på all kommunikation.

Men:
Det är (troligen) en fristående importör som tillhandahåller kundtjänst för Sverige och deras tjänstvillighet är helt beroende av vilken support dom kan räkna med från TomTom.
Kan inte importören få ersättning för en enhet dom inte själva sålt, ja då kan du nog tyvärr inte räkna med att få ersättning från den svenska importören.
Återstår då bara att piska på Pixmania alternativt gå på TomTom centralt.

Förresten:
Det är inte en RETUR du vill göra, det är en REKLAMATION.

Retur = distansavtalslagen och 14 dagars "ångerrätt".
Men du har upptäck ett ursprungligt fel och vill göra en REKLAMATION.

Att felet sedan inte kan lösas då det beror på grundkonstruktionen och kommer att leda till ett ÅTERKÖP är en annan sak och något som Pixmania själva kommer att komma på så småningom.

/B
 
Top