Inte så bra av SMC Skånes facebook?

roffe_s

Active member
...Nu lämnar jag inte SMC efter 30 år bara för jag blivit extrem på gamla dar men jag förstår de som gör det. SMC borde företräda alla motorcyklister men det tycker tydligen inte alla.

Jag tycker det är extremt att prata i telefon i trafiken, att göra det i 180 är synnerligen extremt men det ska inte SMC bestämma och skuldbelägga....:slagen:

Detta måste vara guld för våra mc-hatare när vi hatar varandra. Splittrade har vi svårare att göra vår röst hörd. :(
Tack för de vänliga orden, Hr Fuggle, det kanske finns anledning till ett förtydligande nu när det gått ett antal dagar och debatten böljat både hit och dit.

Jag är naturligtvis glad om folk inte lämnar SMC, jag är glad för medlemsdemokratin och jag är glad för att saker och ting diskuteras och att vårt ambitiösa kansli tar med sig åsikterna inför framtida förhandlingar.

Fortfarande är jag av åsikten att försöket att definiera, identifiera och särskilja extremt beteende bland olycksstatistik och dödsfall är en lysande strategi för oss vanliga motorcyklister. Jag vet också att definitionen diskuterades intensivt bland de parter som deltar i strategiarbetet. Därför tror jag att debatten kommer att leda fram till en mer tydlig definition. Inte bekväm, aldrig bekväm. Men tydlig och relevant.

Låt mig ta ett exempel: Vi vet att 8-10% av motorcyklisterna kör löjligt fort i de hastighetsmätningar som görs, ändå ligger motorcyklisternas medelhastighet under bilismens. Därför vore det rimligt att definitionen identifierade dessa 8-10% och inte en betydligt större andel. Så tittar vi på polisens fokusområde för 2013, då man i trafiksäkerhetens namn identifierat hastigheten som ett problem. Så. Vad. Gör. Man?

Jo - man bestämmer sig för att sänka medelhastigheten och lägger därför extra krut på att i år även beivra små överträdelser, 6km/h och däröver!!?? WTF?? Med tanke på vad vi idag kan utläsa hade vi väl kunnat förvänta oss en oerhört kraftig fokus på extremt beteende, med körkortskontroller, drogfyllor och vårdslös framfart bland medtrafikanter i hårkorset? I stället väljer statsapparaten att jaga hr och fru Svensson på väg till sommarnöjet...

Visst, statistiken kanske kommer att visa en marginell sänkning av medelhastigheten, statskassan att bli lite mer stinn, men olyckorna hänförliga till extremt beteende kommer inte att påverkas ett dugg. Hörde jag något om att "sila mygg och svälja kameler"?

Med anledning av detta, trafikpolitiskt så högintressanta resursnyttjande tror jag att det är viktigt att vi behåller fokus på extremt beteende, ser till att begreppet definieras korrekt och kräver att samtliga intressenter, inte bara SMC, drar sitt strå till stacken för att åtgärda problemet!

Låt oss därför vara försiktiga med att klistra etiketter på våra mc-åkande kamrater i tid och otid och riskera att förvandla definitionen till ett skällsord mellan varandra. Den är alldeles för viktig för att förtjäna ett sådant öde.

Mina 2p
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Jag hoppas jag kan tillåta mig en personlig reflektion i denna diskussion.

Definitionen av hastighet runt extremt beteende, blev inget bra, set i bakspegeln.
SMC har sedan varit tydliga om att vi måste ändra definitionen runt hastighet - detta vett myndigheterna om.
Då, har vi det på plats!

Sitsen, som tråden rör sig om - Visar endast att vi alla uppfattar och tolkar vår underbara MC hobby på olika sätt.
Att en person, eller ett kompis gäng, upplever en situation, som dom tycker är onödig eller störande - Är inget annat än den uppfattning dom hade just då! Jag kan nog inte ha någon uppfattning konkret, annat än jag kan gissa hur det var, för sedan placera min bild i mina preferens ramar;

"En motard lyfter fram när man sätter igång, en VMax brummar och far i väg - det kan vara en del av glädjen"
"Lång provocerande vinglande wheelie, fuck you burn out för att skrämma barn och tanter på gatan"

SMC är en ideell organisation, drivkraften består av motorcyklister, som lägger mängder av timmers arbeta - på att vi som är medlem, kan få njuta av vår MC entusiasm och hobby.

Strax över 200 personer är invalda i 21 distrikts styrelser, samt en riksstyrelse, plus lite till för fonder etc..
Nästan 800 ytterligare har funktioner inom SMC, även dessa ideellt.

Dessa ca. 1.000 ideella entusiaster, jobbar för dig och mig och vårt MC intresse. Några lever och andas för sina veteran hojar, andra kör nästan endast road racing bana, några måste alltid köra 1.000 miles per dygn, andra finns endast i skogen. Vi är totalt nästan 65.000 tillsammans.

Det är inte så att SMC ger media träning, eller utbildning i hur man ska skriva om verksamheten i t . ex. sociala media.
Vi vett inte excakt - men, vi vett att SMC organisationen har över 40 olika Facebook sidor - nästan alla är skapat ideellt.

SMC är bra besökt på sociala media, ganska enkelt för att vårt MC intresse berör - det är en hjärta sak!
I veckan som gick var 154.000 individuella personer t. ex. på SMC´s största Facebook sajt.

Det som gör SMC stärkt är att vi är så många som är aktiva och som vågar ställa upp - med nyanser i åsikter. Det är det som gör SMC stärkt!


Att det då blir ett inlägg som inte faller alla i god jord - tycker jag vi ska ta aningen mera avslappnad - och respektera som ett synpunkt av flera i debatten..
 

Hampe

Skriver massor!
Är vi på väg att få en diskussion om "Extremt beteende" även här på SMCs forum till sist...?
Inte mig emot *evilgrin* men - skall vi köra det i denna Skåne/Facebook-tråd?
Eller kanske byta rubrik på denna tråden?
Saken är så mycket större än både Skåne eller Facebook - vilket kanske kan synas obegripingt för innevånare i dessa två länder, men så är det!


H
 

lime

Skriver inte
Det var snällt(...och bra) skrivet roffe.

Jag reagerade direkt med "jädrans vilket korkat uttalande av en SMC-ledare". Man har såsom SMC-ledare ett ansvar vad man skriver och säger. Det innebär väl också att man kan inte tycka saker och ting som privatperson heller.

SMC har en officiell ståndpunkt och avsevärt "högre uppsatta personer" (om man nu kan säga så i vår platta organisation) har uttalat sig om extrema beteenden. Som officiell SMC-representant, som nog en ordförande kan sägas vara, ska man nog ha rätt att uttala sig i linje med SMCs tyckanden och officiella ståndpunkter.

Som f.d. styrelseledamot i SMC Stockholm (SMCs STÖRSTA distrikt) har jag inte alltid hållit med allt som har förts fram som officiella ståndpunkter MEN jag har ändå (nästan) alltid valt att hålla mig till det som är sagt att vi ska tycka. Sedan kan man jobba vidare inom leden att ändra vad man tycker. Eller så går man därifrån och gör något annat.

Mathias och Mikael, fortsätt med ert utmärkta arbete.
 

Martin Eves

New member
Om man nu vill köra med framhjulslyft kanske det inte i sig är ett extremt beteende, sen vad som beskrivs på sportfåne sidan kanske inte alltid speglar en representativ nivå för vad majoriteten anser.

Min spontana reflektion att det är ganska självklart att man i förtroende positioner håller inne med sina personlig åsikter offentligt.
 
Last edited:

Paerhc

New member
Är det extremt beteende att som förtroendevald inom SMC ha och framföra egna åsikter offentligt? :)
 

Avarage

New member
Hur mycket förlängs bromssträckan från reaktion till stillastående när hindret upptäcks med framhjulet en halvmeter upp i luften i 50 kmh?

Ung. "en bra bit". Finns en bra film på tuben där em motardförare, i Sthlm tror jag det är, visar vad som hände roch hur lång tid det tar med tygställ innan man stannar. Hastigheten var nog 50-70km/h eller inte så långt ifrån.

Fast extremt är det väl knappast att kör alite bakhjul idag? Som någon skrev, det beror på övriga omständigheter om det är avsevärt farligare än att ha hjulet i backen eller ej.
 

Avarage

New member
Extremt-debatten har spårat ur, nästan till den grad så jag tycker projektet borde slaktas.

SMCs officiella ställning att >30 över skyltat är "extremt" bygger vad jag förstår i första hand på politik och att agendan måste kunna försvaras gentemot beslutsfattare och annat löst folk.

Är 141 pinnar en söndagförmiddag på tom motorväg extremt?

Är det extremt för en stuntare eller raceåkare att hålla framhjulet lite i luften på öppen väg fritt från buskar (barn), skymda hörn och övrig trafik?

Är det... osv

Frågan "Vad anser DU är extremt beteende på mc i trafik?" ställdes väldigt tidigt här på forumet. Men i stort sett ingen (inte ens du) valde att försöka svara på frågan. Trots att dina ovanstående exempel anser jag är bra och skulle nog kunna bidragit till att fler började fundera/reflektera.

Frågan var öppet ställd och utan värdering än mindre med vägledning om vad just jag anser är extremt. Av den enkla anledningen att jag ville höra/läsa vad andra har för uppfattning.

Jag har en föraning om att de flesta av oss är rätt överens men så finns det en mindre klick som kanske börjar fundera när någon de känner formulerar sig eller bara håller med. Fast nu blev det ju inte så utan ren pajkastning, tyvärr.
 

SuperRetard

New member
Jag har en föraning om att de flesta av oss är rätt överens men så finns det en mindre klick som kanske börjar fundera när någon de känner formulerar sig eller bara håller med. Fast nu blev det ju inte så utan ren pajkastning, tyvärr.


Jag tvivlar faktiskt. De flesta dömer andra som de känner sig själv, en nybliven chopperåkare som inte har värst mkt erfarenhet, körtekniskt intresse eller fortbildning tycker säkert att 140 är asfort, att bakhjulsåka är rena cirkuskonsten och att knäskrap hör världseliten till. Och det i sig är inte konstigt, men det slår fel i debatten.

Å ena sidan håller tand Agda med, hon tycker det är fasligt fort med ett normalt söndagsturstempo (och inte youytubetempo då alltså).

Vad jag förstod grundlades inte "extremt beteende" med målet att få alla på två hjul att köra föredömligt i Agdas ögon, utan att särskilja den "normale" hojåkaren från de som kör påverkade, utan körkort och totalt omdömeslöst - de som i huvudsak kör ihjäl sig!

Vidare (och det här är läst lite mellan raderna och säkert halvt hemligt) känns det som att formuleringen med 30+ kom till pga yttre tryck från myndigheter, och att SMC då var tvungna att ta ställning. DÅ är det helt omöjligt för SMCs del att inte sätta gränsen vid 30+ utan att tappa sin politiska tyngd.. Ergo, projektet har misslyckats iom att fokus flyttats från det som faktiskt verkligen spelat roll.

Så antingen måste agendan skrivas om och åter fokusera på beteende, respekt och omdöme istället för hastighet. Eller så bör det läggas ner, för det kommer skada mer än det ger för en stor del av medlemmarna annars. (Inte mig, jag har ingen hoj längre :()


Jag tror att du och jag är överens i det här, med det finns ju bevisligen många som inte delar uppfattningen. Definitionen av "extremt" är och kommer alltid vara svår. Jag tycker att Backlund är extrem (annan måttstock nu), Marc Marquez tycker det sannolikt inte. Problemen uppstår samma sekund som man försöker kvantifiera risktaganden och beteenden.
 

Paerhc

New member
"... de som kör påverkade, utan körkort och totalt omdömeslöst - de som i huvudsak kör ihjäl sig!" Det där, som Agile skrev, är väl en bra beteckning på extremt beteende som de allra flesta kan ställa sig bakom?

Sen är det upp till var och en var man har sin egen syn på det som är därutöver, eller var man har sin egen helt privata trafikmoral, som inte behöver vara samma sak.
 

hrj

New member
Tycker att bakhjulsåka hör hemma på en bana och inte ute i trafiken
Det har ju hänt lite olyckor med det
Att det är farligt att köra på bakhjulet i trafiken borde till och med alla hormonstinna ynglingar som ska vara tuffa ínför kompisarna förstå.
Det är skamligt att bara försvara sådant betende
 

SuperRetard

New member
Tycker att bakhjulsåka hör hemma på en bana och inte ute i trafiken
Det har ju hänt lite olyckor med det
Att det är farligt att köra på bakhjulet i trafiken borde till och med alla hormonstinna ynglingar som ska vara tuffa ínför kompisarna förstå.
Det är skamligt att bara försvara sådant betende


Det som är farligt för dig kanske inte är det för en annan. Frågar du min mamma så är det farligt att köra MC öht, så det borde väl också förbjudas helt?
 

SuperRetard

New member
Mycket moget inlägg

Ja, mycket sant inlägg.

Om jag skulle försöka åka bakhjul i högre grad än små powerwheelies så är det bara en tidsfråga innan jag klotar. Om Matti Tepsa gör det så är det sannolikt säkrare än typ 5% av de hojåkare vi har på våra vägar som kör 100% laglydigt.

Istället för att generalisera och döma ut vad som är farligt och inte efter ens egna (bristande) förmåga så bör vi se till dels att höja nivån på de som knappt kan ta sig runt på en parkering, dels inse att våra förmågor skiljer sig åt, och därmed risktagandet vid respektive manöver.
 
Top