roffe_s
Active member
Tack för de vänliga orden, Hr Fuggle, det kanske finns anledning till ett förtydligande nu när det gått ett antal dagar och debatten böljat både hit och dit....Nu lämnar jag inte SMC efter 30 år bara för jag blivit extrem på gamla dar men jag förstår de som gör det. SMC borde företräda alla motorcyklister men det tycker tydligen inte alla.
Jag tycker det är extremt att prata i telefon i trafiken, att göra det i 180 är synnerligen extremt men det ska inte SMC bestämma och skuldbelägga....:slagen:
Detta måste vara guld för våra mc-hatare när vi hatar varandra. Splittrade har vi svårare att göra vår röst hörd.
Jag är naturligtvis glad om folk inte lämnar SMC, jag är glad för medlemsdemokratin och jag är glad för att saker och ting diskuteras och att vårt ambitiösa kansli tar med sig åsikterna inför framtida förhandlingar.
Fortfarande är jag av åsikten att försöket att definiera, identifiera och särskilja extremt beteende bland olycksstatistik och dödsfall är en lysande strategi för oss vanliga motorcyklister. Jag vet också att definitionen diskuterades intensivt bland de parter som deltar i strategiarbetet. Därför tror jag att debatten kommer att leda fram till en mer tydlig definition. Inte bekväm, aldrig bekväm. Men tydlig och relevant.
Låt mig ta ett exempel: Vi vet att 8-10% av motorcyklisterna kör löjligt fort i de hastighetsmätningar som görs, ändå ligger motorcyklisternas medelhastighet under bilismens. Därför vore det rimligt att definitionen identifierade dessa 8-10% och inte en betydligt större andel. Så tittar vi på polisens fokusområde för 2013, då man i trafiksäkerhetens namn identifierat hastigheten som ett problem. Så. Vad. Gör. Man?
Jo - man bestämmer sig för att sänka medelhastigheten och lägger därför extra krut på att i år även beivra små överträdelser, 6km/h och däröver!!?? WTF?? Med tanke på vad vi idag kan utläsa hade vi väl kunnat förvänta oss en oerhört kraftig fokus på extremt beteende, med körkortskontroller, drogfyllor och vårdslös framfart bland medtrafikanter i hårkorset? I stället väljer statsapparaten att jaga hr och fru Svensson på väg till sommarnöjet...
Visst, statistiken kanske kommer att visa en marginell sänkning av medelhastigheten, statskassan att bli lite mer stinn, men olyckorna hänförliga till extremt beteende kommer inte att påverkas ett dugg. Hörde jag något om att "sila mygg och svälja kameler"?
Med anledning av detta, trafikpolitiskt så högintressanta resursnyttjande tror jag att det är viktigt att vi behåller fokus på extremt beteende, ser till att begreppet definieras korrekt och kräver att samtliga intressenter, inte bara SMC, drar sitt strå till stacken för att åtgärda problemet!
Låt oss därför vara försiktiga med att klistra etiketter på våra mc-åkande kamrater i tid och otid och riskera att förvandla definitionen till ett skällsord mellan varandra. Den är alldeles för viktig för att förtjäna ett sådant öde.
Mina 2p
Last edited: