Inte så bra av SMC Skånes facebook?

Hansi

Skrivit för mycket
Tycker det börjar läggas lite väl mycket ord i mun nu.
Kolla gärna upp vad ordet "extremt" betyder, sen vad SMC skrivit om det.
För mig veterligen finns det ingenstans att en bakhjulskörning är att betrakta som extremt beteende, inte heller en kraftig acceleration, eller att vänstergasa, eller att titta på fåglar, eller att bromsa sig upp på en stoppie eller vad som vanliga Svenssons kan tänkas tycka är extremt... hey, vissa Svensson tycker att bara åsynen av en hoj är extremt beteende, men jag anser i alla fall att vi hojåkare inte skall gå och proklamera deras sak.

Och än värre, vi skall väl ändå inte hänga ut varandra så som har skett i det här fallet... och definitivt inte under officiell status.

Jag quotade rätt slarvigt nu, så det jag skriver nu är kanske inte relevant till quotningen, och mina åsikter jag luftar är inte så direkt kopplade till exakt vad smc gått ut med i "extremt beteende" frågan (eftersom den till stor del verkar vara formulerad för att skylla olyckor på "dom andra, som sitter på en motorcykel, men som vi inte vill räkna som de riktiga motorcyklister där vi själva ingår)

Mina tankar rör sig runt att om inte vi själva kan ha lite självkritik samt tar tag i vad vi själva gör på gatorna, så slutar det med att någon annan än vi själva sätter definitionen på vad som är "extremt beteende" och börjar hitta på sätt att lösa problemet.

Och jag tror att det är något som pågått sedan länge, med tanke på hur körkortsregler krånglas, vägar stängs av för hojåkning ute i europa m.m.

Lite som att jag som hundägare uppmanas av hundorganisationen att läsa på om vilka lagar och regler jag måste följa, inte låta hunden springa lös i skogen och jaga vilt samt att plocka upp avföring från trottoaren osv. För om för många låter sina hundar skita ner gatorna är det väl bara en tidsfråga innan nya förbud införs.

( http://www.skk.se/hundagande/kampanjer/skall-inte-pa-hunden/ )
 

Carnivore

New member
Jag quotade rätt slarvigt nu, så det jag skriver nu är kanske inte relevant till quotningen, och mina åsikter jag luftar är inte så direkt kopplade till exakt vad smc gått ut med i "extremt beteende" frågan (eftersom den till stor del verkar vara formulerad för att skylla olyckor på "dom andra, som sitter på en motorcykel, men som vi inte vill räkna som de riktiga motorcyklister där vi själva ingår)

Mina tankar rör sig runt att om inte vi själva kan ha lite självkritik samt tar tag i vad vi själva gör på gatorna, så slutar det med att någon annan än vi själva sätter definitionen på vad som är "extremt beteende" och börjar hitta på sätt att lösa problemet.

Och jag tror att det är något som pågått sedan länge, med tanke på hur körkortsregler krånglas, vägar stängs av för hojåkning ute i europa m.m.

Lite som att jag som hundägare uppmanas av hundorganisationen att läsa på om vilka lagar och regler jag måste följa, inte låta hunden springa lös i skogen och jaga vilt samt att plocka upp avföring från trottoaren osv. För om för många låter sina hundar skita ner gatorna är det väl bara en tidsfråga innan nya förbud införs.

( http://www.skk.se/hundagande/kampanjer/skall-inte-pa-hunden/ )

Bra skrivet!
Enda jag vill undvika är dock att man skall skriva "extremt beteende" i tid o otid. Då kommer det bli ganska vanligt och då är det inget extremt i det.
 

Diversion

New member
Måste man köra på bakhjulet i en halvkilometer eller räcker det att lufta framhjulet några ögonblick när man svänger ut från macken för att bli betraktad som extrem?
 

Hansi

Skrivit för mycket
Måste man köra på bakhjulet i en halvkilometer eller räcker det att lufta framhjulet några ögonblick när man svänger ut från macken för att bli betraktad som extrem?

Det beror på.

Är du i skåne så går gränsen vid 25cm mellan framhjul och gata, men i stockholm har vi valt 35cm. Allt under det är bara ett vertikalt framhjulssläpp.
 

Hojkul!

New member
Jädrans - jag körde extremt igår. Stod vid rött trafikljus tillsammans med en GSXR och tänkte att jag ska "acca" på lite när det slår om till grönt och se om racern hänger med V-Stromen. Och det gjorde jag, och döm om min förvåning när framdäcket lyfte några cm från asfalten när jag petade i 2:ans växel... Huvva! Och nej, Gixxern hängde inte med... ;-)
 

Diversion

New member
Det beror på.

Är du i skåne så går gränsen vid 25cm mellan framhjul och gata, men i stockholm har vi valt 35cm. Allt under det är bara ett vertikalt framhjulssläpp.

För mig handlar det inte om höjd utan om huruvida det är kontrollerat och hur trafiksituationen i övrigt ser ut.
 

gundj

New member
Hur mycket förlängs bromssträckan från reaktion till stillastående när hindret upptäcks med framhjulet en halvmeter upp i luften i 50 kmh?
 

Hojkul!

New member
Njae, man börjar väl o bromsa med bakbromsen, det är ju det enda du har att ta till i början.
Men frågan var inte bromsteknik, den var hur långt kommer du innan det tar stopp?

Kanske motorbromsen inverkar?
Rimligen tar det stopp när man kör in i något som finns i ens färdväg... hur långt det avståndet är beror av det andra föremålets placering.
Hur lång sträcka man hinner innan MC´n står stilla efter bromsning är svårt att avgöra - det beror av så många faktorer.
Dvs. hur lång tid dröjer det innan du inser att du behöver bromsa, hur tung är framdelen på MC´n (hur snabbt kommer framdäcket i marken), vilket väglag råder (bra/dålig friktion), däckens kvalitet (slitna/bra däck), din egen reaktionsförmåga (trött/alert/gammal/ung), vilken typ av bromsar och i vilket skick är de i (trumbromsar/skivbromar och backar/belägg),... etc.
;)
 

challe

Member
Det verkar som att det behövs fortfarande föras en massa dialog kring definitionen av detta med "extrema beteenden".

Från Collins Dictionary:
Definition of extreme:
exceeding what is usual or reasonable; immoderate ⇒ "extreme behaviour"

Inte hittar jag någon svensk definition av extrem, men för den språkbegåvade finns ju ovanstående definition.

Under en säsong ser jag väl åtskilliga hundratals, om inte tusentals hojåkare. Dock ser jag bara ett fåtal "enhjulingar". Med ovanstående definition måste då bakhjulsåkaren utöva extremt beteende, i varje fall när han gör det i trafiken på allmän väg. Polisen har nog samma uppfattning fast definiterat det som vårdslöshet i trafik.

Idag när jag körde för fort på en 50-sträcka blev jag ändå omkörd av ett halvdussin bilar vars hastighet jag uppskattade till 80-90 km/t. Det motsvarande samtliga bakomvarande bilar vid detta tillfälle. Med ovanstående definition är fortkörning med 30 km/t över skyltad hastighet inte extremt beteende eftersom det närmast kan betraktas som normalt i detta speciella fall. Har aldrig sett en poliskontroll på denna sträcka, så detta är ju inte vårdslöshet i trafik - bara vanlig fortkörning (suck).
 

gundj

New member
Kanske motorbromsen inverkar?
Rimligen tar det stopp när man kör in i något som finns i ens färdväg... hur långt det avståndet är beror av det andra föremålets placering.
Hur lång sträcka man hinner innan MC´n står stilla efter bromsning är svårt att avgöra - det beror av så många faktorer.
Dvs. hur lång tid dröjer det innan du inser att du behöver bromsa, hur tung är framdelen på MC´n (hur snabbt kommer framdäcket i marken), vilket väglag råder (bra/dålig friktion), däckens kvalitet (slitna/bra däck), din egen reaktionsförmåga (trött/alert/gammal/ung), vilken typ av bromsar och i vilket skick är de i (trumbromsar/skivbromar och backar/belägg),... etc.
;)
Men, jag efterfrågar skillnaden.
Allt du räknar upp är ju samma oavsett om du åker på bakhjulet eller inte, bortsett från tiden det tar att få ner hjulet.
Alltså kvarstår frågan, hur mycket längre blir stoppsträckan när framhjulet ärmi luften då hindret upptäcks?
Om man inte kan svara på den frågan skall man nog hålla alla hjulen i marken.

Från mina egna tafatta försök på bakhjulet vet jag också att uppsikten framåt blir sämre, och ju sämre man är på bakhjulsåkandet ju mindre ser man framåt. (Har man tillgång till tomt flygfält så måste man ju testa.)
 

roffe_s

Active member
Men, jag efterfrågar skillnaden.
Allt du räknar upp är ju samma oavsett om du åker på bakhjulet eller inte, bortsett från tiden det tar att få ner hjulet.
Alltså kvarstår frågan, hur mycket längre blir stoppsträckan när framhjulet är i luften då hindret upptäcks?...
Ptjaa, i 50 km/h hinner vi rulla ca 14 m/s. Att droppa hjulet och stabilisera fjädringen tar mer än en sekund, säg två innan Du kan bromsa som att Du har framhjulet i backen (effekt av motorbroms under de två sekunderna försummad). Det innebär in alles upp till 28 meter längre bromssträcka med framhjulet i luften. En hyfsad bromsare kanske har en reaktionstid på 1s och får stopp på en hoj från 50km/h på 11 meter, vilket ger en stoppsträcka på ca 35 meter. Vår hjulare använder kanske 60 meter för samma operation.

Sensmoral? Hjula inte i 50 km/h om Du inte är absolut säker på att Du kan få stopp på spektaklet inom 70-80 m? ;) :hukarsignedochinväntarreaktioner
 

Hampe

Skriver massor!
Eller enklare ändå: Kör som folk där det finns folk!

Tappar man sin hoj under lek och stunt så skall efterspelet vara en sak mellan förare och reservdelsleverantör, inte mellan förare och oskyddade åskådare, frivilliga eller ofrivilliga/ledsna anhöriga/försäkringsbolag/myndigheter/media/whatever. Stryk det ej tillämpliga, men stryk inte hälsenor bara för att få max uppmärksamhet.

Köra bakhjul är hur kul som helst, men det är skillnad på ett introvert krönres mitt ute på den öde landsvägen och galna 12 O'clock-övningar inne i centrala Byhåla.

Klarar man av att för sig själv ärligt besvara frågan "Varför wheelar jag?" så har man också svaret till vilka bakhjulsåk man bör avstå...


Hampe
 

Hojkul!

New member
Men, jag efterfrågar skillnaden.
Allt du räknar upp är ju samma oavsett om du åker på bakhjulet eller inte, bortsett från tiden det tar att få ner hjulet.

Javisst är det så. Och det viktiga är just precis det med att få ner hjulet, såklart; alltså att få ner däcket i marken för att kunna börja bromsa effektivt.

Intressanta "ungefär-antaganden" roffe_s gör i beräkningen :tummenupp
Sensmoralen är bra!
 

Hojkul!

New member
Eller enklare ändå: Kör som folk där det finns folk!
Klarar man av att för sig själv ärligt besvara frågan "Varför wheelar jag?" så har man också svaret till vilka bakhjulsåk man bör avstå...
Hampe

Att köra med enbart bakhjulet i marken är som du antyder otroligt härligt! Varför? För min del är det känslan av att ha kontroll på maskinen som gör att mitt hjärta slår ett extraslag av glädje :) (Fast jag har ju bara gjort det en gång med landsvägshoj, ca. 0,5 sek., och det gav inte den sköna känslan precis)
Under tiden som crossförare så hände det desto oftare, och just detta att ha kontroll på hojen, att kunna placera hjulen precis där jag vill, vinkla i luften, passera gropar/gupp på det snabbaste sättet, DET gav en riktig adrenalininjektion!
Så som svaret på din fråga "Varför wheelar jag?" blir svaret enligt ovan. Och på följdfrågan om vilka bakhjulsåk jag bör avstå, måste jag säga "alla", med landsvägshoj. :cool:
 

SuperRetard

New member
Extremt-debatten har spårat ur, nästan till den grad så jag tycker projektet borde slaktas.

SMCs officiella ställning att >30 över skyltat är "extremt" bygger vad jag förstår i första hand på politik och att agendan måste kunna försvaras gentemot beslutsfattare och annat löst folk.

Är 141 pinnar en söndagförmiddag på tom motorväg extremt?

Är det extremt för en stuntare eller raceåkare att hålla framhjulet lite i luften på öppen väg fritt från buskar (barn), skymda hörn och övrig trafik?

Är det... osv


Debatten kom vad jag förstått upp efter en rad olyckor som definitivt kvalar in som "extremt beteende". Men då handlar det inte om 30 för fort, det är 130 för fort. Det handlar inte om att köra på bakhjulet, det handlar om att köra på bakhjulet i 120 blås mot rött genom en korsning på Sveavägen.

Jag misstänkte hela tiden att det skulle gå inflation i begreppet, men att det skulle gå så långt innan det ens tagits i bruk ordentligt kunde jag inte ens drömma om.

Som det är nu framstår SMC som en församling reflexväststomtar, en image det länge jobbats för att sudda ut. Mathias (skånes) uttalande omöjliggör mitt medlemskap i SMC-skåne, backas det upp centralt gäller det även där. Min bild av SMC är att man försökt förmedla "frihet under ansvar", ett konsekvenstänk och ett sunt förnuft. Den retoriken har inte alltid stöd i lagen, men lagen är har heller inte alltid rätt (då skulle den aldrig ändras).

Den retorik som förs nu alienerar den tänkte målgruppen och predikar för de redan frälsta. Syftet med det?
 

Mathias

Active member
Det var inte jag som skrev det omdiskuterade inlägget på vår facebook-sida.

Tydligen hjälper det inte med att inlägg är "signerade", men ok.
 

Herr Fuggle

New member
Problemet är dessa fem ord. De har redan kostat oss två av varandra oberoende medlemmar (som jag känner till), på grund av att de upplever att vi mc-åkare godtyckligt definierar varandra som extremåkare. Alla har rätt till sin personliga åsikt och allt det andra som skrivs i inlägget är fantastiskt fint och andas omtanke, men med orden ovan gör sig skribenten till lagman och graderar beteenden.

Det vore heller inget problem om skribenten undertecknat som privatperson, åsiktsfriheten respekteras. Men när stycket undertecknas i egenskap av ordförande i ett av SMC:s största distrikt tolkas det som en officiell ståndpunkt.

Vi har långt ifrån alla medlemmar med oss när det gäller definitionen av "extremt beteende", de övriga brotten som beskrivs faller alla under lagen om straff för vissa trafikbrott men helt plötsligt kombineras brotten med en skrivning om 30km/h för fort!!?? Det ligger långt ifrån samhällets uppfattning om vårdslöshet (som faller under den lagen), kriminaliserar med handen på hjärtat många av våra i övrigt skötsamma medlemmar vid i alla fall något tillfälle under säsongen och bör ses över när strategin ska omarbetas.

Men det är en annan fråga som kanske inte hör hemma i denna tråd?

I övrigt ett fint inlägg och jag instämmer fullt ut i den avslutande frasen:)

Väldigt bra skrivet som inte endast de som är anledning till denna tråd bör läsa utan alla som förträder SMC!
Om vi inte vill ha en förening av reflexvästar som aldrig får i högsta växeln och aldrig ser rödmarkeringen...

Nu lämnar jag inte SMC efter 30 år bara för jag blivit extrem på gamla dar men jag förstår de som gör det. SMC borde företräda alla motorcyklister men det tycker tydligen inte alla.

Jag tycker det är extremt att prata i telefon i trafiken, att göra det i 180 är synnerligen extremt men det ska inte SMC bestämma och skuldbelägga....:slagen:

Detta måste vara guld för våra mc-hatare när vi hatar varandra. Splittrade har vi svårare att göra vår röst hörd. :(
 
Top