Hansi
Skrivit för mycket
Tycker det börjar läggas lite väl mycket ord i mun nu.
Kolla gärna upp vad ordet "extremt" betyder, sen vad SMC skrivit om det.
För mig veterligen finns det ingenstans att en bakhjulskörning är att betrakta som extremt beteende, inte heller en kraftig acceleration, eller att vänstergasa, eller att titta på fåglar, eller att bromsa sig upp på en stoppie eller vad som vanliga Svenssons kan tänkas tycka är extremt... hey, vissa Svensson tycker att bara åsynen av en hoj är extremt beteende, men jag anser i alla fall att vi hojåkare inte skall gå och proklamera deras sak.
Och än värre, vi skall väl ändå inte hänga ut varandra så som har skett i det här fallet... och definitivt inte under officiell status.
Jag quotade rätt slarvigt nu, så det jag skriver nu är kanske inte relevant till quotningen, och mina åsikter jag luftar är inte så direkt kopplade till exakt vad smc gått ut med i "extremt beteende" frågan (eftersom den till stor del verkar vara formulerad för att skylla olyckor på "dom andra, som sitter på en motorcykel, men som vi inte vill räkna som de riktiga motorcyklister där vi själva ingår)
Mina tankar rör sig runt att om inte vi själva kan ha lite självkritik samt tar tag i vad vi själva gör på gatorna, så slutar det med att någon annan än vi själva sätter definitionen på vad som är "extremt beteende" och börjar hitta på sätt att lösa problemet.
Och jag tror att det är något som pågått sedan länge, med tanke på hur körkortsregler krånglas, vägar stängs av för hojåkning ute i europa m.m.
Lite som att jag som hundägare uppmanas av hundorganisationen att läsa på om vilka lagar och regler jag måste följa, inte låta hunden springa lös i skogen och jaga vilt samt att plocka upp avföring från trottoaren osv. För om för många låter sina hundar skita ner gatorna är det väl bara en tidsfråga innan nya förbud införs.
( http://www.skk.se/hundagande/kampanjer/skall-inte-pa-hunden/ )