Inte så bra av SMC Skånes facebook?

Cyborg

New member
Hittade denna tråd:
http://www.sporthoj.com/forum/showt...ring-till-SMC-s-Extremt-beteende-nyhet/page11

Där man i mitten kan läsa att det finns någon anonymt via SMC Skånes facebooksida som kritiserat hur 2 motorcyklister har kört, nu vet jag inte hur facebook fungerar eller hur det fungerar via SMC Skånes facebooksida men detta tolkas i tråden som att det är SMC som tycker detta överlag, är det verkligen bra?? om inte, är det verkligen bra att enskilda personer anonymt via facebook kan uttrycka sina åsikter bakom SMCs namn? eller är detta helt enkelt vad SMC Skåne allmänt tycker om vad extremt beteende är?
 

Mathias

Active member
Vi är två st som skriver i SMC-Skånes "namn", Jag och vår ordförande Mikael.

Jag saxar texten från facebooksidan:
"Vilken kanondag! Först 15 mil med Streetgliden för att testköra vägarna inför Smc jubileumsrally den 16 juni! Helt sjukt Goa vägar jag valt!! Hoppas alla som kör rallyt tycker det samma!!
Sen blev 10 mil med CrossBones efter det, hon verkade så ledsen å få stå hemma själv i garaget så hon fick ut med,,,,,
MEN!!! Besviken blev man når man stod och tankade i Tollarp! Ut kommer en V-Max och en supermotard!! Motarden givetvis på bakhjulet och V-maxen hack i häl med full gas!! Extremt Beteende i högsta grad! Vad tänker de med!! För vår och er egen skull kör med insidan! Vi vill inte ha några olyckor!!!

Kör inte fortare än er skyddsängel hinner med
Ordis"

Vi kanske ska börja med att förtydliga mer vem det är som skriver vad på vår sida.
 

Marie

Banned
Jag tycker att det är helt OK, ja till och med MYCKET BRA att (även) representanter för SMC-Skånes styrelse tar klart avstånd från sådana "vårkänsloyttringar"...

Om de båda beskrivna läser och känner sig träffade - så mycket bättre....
 

Juh@

New member
Skrivningen är inte så mycket att säga om, men frågan är om detta är så extremt beteende att motorcykeln ska beslagtas? Det är det som diskuteras i tråden på sporthoj.com, de flesta i det kollektivet anser nog inte att en fortkörning ska ha som resultat att motorcykeln ska beslagtas.

Jag vet inte om ni anser att det ska ske (beslagtagning av motorcykel) eller inte och har inte heller sett körningen i fråga, men om ni inte anser att det ska ske ger det ändå det intrycket eftersom ordvalet är liknande.

Vi är två st som skriver i SMC-Skånes "namn", Jag och vår ordförande Mikael.

Jag saxar texten från facebooksidan:
"Vilken kanondag! Först 15 mil med Streetgliden för att testköra vägarna inför Smc jubileumsrally den 16 juni! Helt sjukt Goa vägar jag valt!! Hoppas alla som kör rallyt tycker det samma!!
Sen blev 10 mil med CrossBones efter det, hon verkade så ledsen å få stå hemma själv i garaget så hon fick ut med,,,,,
MEN!!! Besviken blev man når man stod och tankade i Tollarp! Ut kommer en V-Max och en supermotard!! Motarden givetvis på bakhjulet och V-maxen hack i häl med full gas!! Extremt Beteende i högsta grad! Vad tänker de med!! För vår och er egen skull kör med insidan! Vi vill inte ha några olyckor!!!

Kör inte fortare än er skyddsängel hinner med
Ordis"

Vi kanske ska börja med att förtydliga mer vem det är som skriver vad på vår sida.
 

roffe_s

Active member
"...Extremt Beteende i högsta grad!..."
Problemet är dessa fem ord. De har redan kostat oss två av varandra oberoende medlemmar (som jag känner till), på grund av att de upplever att vi mc-åkare godtyckligt definierar varandra som extremåkare. Alla har rätt till sin personliga åsikt och allt det andra som skrivs i inlägget är fantastiskt fint och andas omtanke, men med orden ovan gör sig skribenten till lagman och graderar beteenden.

Det vore heller inget problem om skribenten undertecknat som privatperson, åsiktsfriheten respekteras. Men när stycket undertecknas i egenskap av ordförande i ett av SMC:s största distrikt tolkas det som en officiell ståndpunkt.

Vi har långt ifrån alla medlemmar med oss när det gäller definitionen av "extremt beteende", de övriga brotten som beskrivs faller alla under lagen om straff för vissa trafikbrott men helt plötsligt kombineras brotten med en skrivning om 30km/h för fort!!?? Det ligger långt ifrån samhällets uppfattning om vårdslöshet (som faller under den lagen), kriminaliserar med handen på hjärtat många av våra i övrigt skötsamma medlemmar vid i alla fall något tillfälle under säsongen och bör ses över när strategin ska omarbetas.

Men det är en annan fråga som kanske inte hör hemma i denna tråd?

I övrigt ett fint inlägg och jag instämmer fullt ut i den avslutande frasen:)
 
Last edited:

V Saarela

New member
Det var snällt(...och bra) skrivet roffe.

Jag reagerade direkt med "jädrans vilket korkat uttalande av en SMC-ledare". Man har såsom SMC-ledare ett ansvar vad man skriver och säger. Det innebär väl också att man kan inte tycka saker och ting som privatperson heller.

Vet inte men, här uppe i norr tycker jag att det är definitivt lugnt vad gäller sk "extremt beteende"(om jag inte har nu fel) och att buskörandet var värre förr. Dom flesta får ut sin frustration på bankörningarna som bl a SMC arrangerar. Tycker att folk i allmänhet stör sig mer på bullrande customcyklar(ofta HD) än att någon kör på bakhjulet.
Vad vet jag, kanske dom beundrande blickarna vändes från en bullrande HD istället mot en fräck wheelande motard och någon blev sur? Neeh, så är det väl inte? :eek:

Med det så....jo, jag gillar bullrande hojar(både HD och custom) likväl som jag får gåshud av en wheelande hoj(på rätt ställe då förståss)
 

gundj

New member
Det är många som tycker mycket, särskilt på Sporthoj.
Det är ett fåtal personer som vet vad som hände, hur trafiksituationen var, väder och ljus mm.
Kanske mycket folk på gångbanor i närheten osv osv.
Allt sammantaget så kan ju en relativt oskyldig liten wheelie vara en ljusglimt i den grå vardagslunken vid ett tillfälle medan en precis likadan är fullständigt idiotiskt i en annan situation.
Den aktuella händelsen kan ha varit vilken som av de ovanstående exemplen, bara de som var där vet hur det var.
 

Cyborg

New member
Problemet uppstår när SMC Skånes sida används för att skriva detta, borde inte ordföranden använda sin egen facebook för att tycka detta? det tråkiga är att ordföranden hjälper till att bekräfta SMCs reflexväststämpel som man sedan såg reaktioner om detta på sporthoj.com. Jag tycker att det är synd för SMC är förhoppningsvis inte längre en organisation som styrs av reflexvästarnas logik.
 

Marie

Banned
Nog attan är det synnerligen extremt beteende att dra upp framhjulet i luften?

Jag sörjer då inte om de som envisas med att i trafik köra på ett hjul omgående lämnar SMC
 
Last edited:

Robbie

New member
Det där är ju samma som att säga att det är extremt beteende att köra över 90 km/h. Helt beroende på omständigheter.

Nog skulle smc vara ett bra mycket tristare sällskap om man valde bort alla medlemmar som kör på bakhjul ibland.

Riktigt trångsynt inlägg måste jag tyvärr säga...
 

Robbie

New member
Det verkar som att det behövs fortfarande föras en massa dialog kring definitionen av detta med "extrema beteenden".
 

Skye

Kör Mycket!
En motorcykel får gärna mullra lite sådår dovt med lite tryck som åskan men när det kommer förbi raka rör som får sten att bli grus. Då är det fan i mig ljud som stör...

Att dra upp en motard på bakhjulet är standard, så länge det är kontrollerat. Vem drar inte på lite extra i just accelerationen?? Det är ju det som är extra gött med motorcykelkörning.

Skriv vad ni vill på facebook, det är ändå bara löjligt att skylta upp exempel. För vem kör en hoj som en bil med husvagn?
Jo, smc's styrelse i Skåne.

(Det finns för få poliser, annars hade ingen vågat köra på bakhjulet)
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Nog attan är det synnerligen extremt beteende att dra upp framhjulet i luften?

Jag sörjer då inte om de som envisas med att i trafik köra på ett hjul omgående lämnar SMC

Ah! Där satt det: det välbehövliga förstärkningsordet till 'extremt': synnerligen extremt.
För ett bakhjulsåk. Undrar vad vi skall ta till härnäst...?

Jag kör bakhjul ibland. Ja, i 'trafik' också.
Det riskerar att bli en ganska ensam tillvaro för dig på årsmötet, Marie - om du skall vara den som äger tolkningsföreträde till vilka som har i SMC att göra.


Hampe
 
Last edited:

Hansi

Skrivit för mycket
Enligt SMC policy så är det extremt att köra berusad, att köra utan rätt behörighet, att köra 30km/h eller mer över skyltad hastighet (där det även automatiskt klassas som vårdslöshet i trafik om jag inte förstått fel) samt troligen även att köra på bakhjulet i trafiken.

Verkar som om många hojåkare slår ifrån sig detta eftersom dom känner sig träffade på en eller flera av dessa punkter.

En del verkar störda av att det även talas om att man kan få sitt fordon taget i beslag om man ertappas med att bete sig extremt i trafiken.

Man kanske skulle börja med att analysera sin egen framfart i trafiken och hur den påverkar andra människors säkerhet i olika situationer.

Och lyssna till kritiken även om det är jobbigt när "andra" tycker att man "gör fel" när man är ute och roar sig på hojen.

Jag tar också åt mig då jag tycker det är roligt att njuta av utnyttja min motorcykels fartresurser och väghållning vilket oftast innebär mer än 30km/h snabbare än skyltat om jag befinner mig på allmän väg. På motorväg är det rent ut fysiskt plågsamt att hålla skyltade 90Km/h. Jag tar däremot den "kritiken" för vad det är, jag reflekterar en extra gång över hur mitt egoistiska beteende går ut över "oskyldiga", och sedan låter jag mig kanske påverkas även om det fortfarande är långt kvar till att jag blir 100% "icke extrem" i trafiken.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Då det gäller frågan om att beslagta fordon har SMC begärt ett förtydligande av Rikspolissstyrelsen i samband med att vi svarade på en remiss om förverkan av fordon. Brevet skickades 29 januari, påminnelse skickades i torsdags eftersom vi inte fått svar. Bett att få ett förtydligande av RPS till nästa nummer av MC-Folket. Brevet och remissvaret finns här.w.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Remissvar/
 

roffe_s

Active member
Enligt SMC policy så är det extremt att köra berusad, att köra utan rätt behörighet, att köra 30km/h eller mer över skyltad hastighet (där det även automatiskt klassas som vårdslöshet i trafik om jag inte förstått fel) samt troligen även att köra på bakhjulet i trafiken....
Nej Hansi, problemet är att definitionen i den nuvarande strategin INTE säger ett dugg om att bakhjulsåkningen eller hastigheten behöver vara vårdslös. Lyfter framhjulet under acceleration på en fri landsväg med god sikt under acceleration eller råkar Du köra 30 km/h för fort på E4 en ljus sommarnatt kopplas Du ihop med rattfyllon, knarkare och körkortslösa. Punkt.

Det gillar inte många av våra medlemmar, de trodde strategin var till för att definiera den procent som regelmässigt åker runt i warpspeed, som gjort de populäraste landsvägarna till sin bana och inte har något emot att hamna i en polisjakt. De tror att det är de eller deras hangarounds eller wannabees som kanske finns med i statistiken över dödsolyckorna och därför skulle "isoleras" eller hängas ut som extremister. Inte en stor del av de mc-förare som deltagit i vår verksamhet och lyssnat på våra budskap, kör som folk bland folk men ibland, när förhållandena så tillåter, kan tänka sig att ta risken att "skoja till det". De är nu klassade som extrema av sin egen intresseorganisation.

Enligt GD har SMC fått kraftiga reaktioner och anser att kopplingen mot vårdslöshet bör läggas till eller förtydligas i diskussionen, inte bara ange den absoluta definitionen 30km/h över skyltad hastighet.

Några av dessa medlemmar är numera f d medlemmar, när de uppfattar att vi inom intresseorganisationen dessutom börjar använda begreppet internt för att kasta skit på varandra. De anser att motardföraren i inlägget på FB i praktiken och i sann bror-Duktig-anda blev kallat "drogfyllo" eller i vart fall jämställt med ett av en officiell företrädare för SMC. Jag tror inte inlägget avsåg detta - men det vill inte de numera f d medlemmarna acceptera.

Att SMC definierat extremt beteende i övrigt verkar medlemmarna kunna acceptera, om än det retar att vissa inslag i den i viss mån märker ut inslag i det egna beteendet. Och det är ju ett av syftena med definitionen. Därför bör den definieras lite tydligare så den verkligen fungerar som det är tänkt - en sandkorn i stöveln som skaver och gnager när inspirationen rusar till :)
 
Last edited:

Hansi

Skrivit för mycket
Nej Hansi, problemet är att definitionen i den nuvarande strategin INTE säger ett dugg om att bakhjulsåkningen eller hastigheten behöver vara vårdslös. Lyfter framhjulet under acceleration på en fri landsväg med god sikt under acceleration eller råkar Du köra 30 km/h för fort på E4 en ljus sommarnatt kopplas Du ihop med rattfyllon, knarkare och körkortslösa. Punkt.

Problemet är att har så lätt att lägga sitt eget beteende som normalt genom att komma mer ursäkter som att man bara busar på "lämpliga" vägsträckor och vill att "extremt" beteende skall vara något som är värre än det man själv gör.

Som när man kör i 110km/h på en 90-väg och tycker att alla som kör 90 är väglusar och dom som kör 140 är fartdårar.

Klart det sticker i ögonen när ens egen organisation prickar in vad man kanske tycker är "normalt beteende när man kör mc" trots att det man gör uppfattas som extremt av övriga trafikanter.

Om plötsligt alla som kör BMW skulle börja köra på bredsladd i varenda kurva på 70-vägar och det riskerar att smälla vid varje möte skulle vi klassa även det som extremt beteende tillsammans med rattfyllon och körkortslösa.

Hur skall man kunna dra en enkel gräns mellan vad som är "Normalt", "Acceptabelt busigt" och "extremt". Den tror jag alla har olika åsikter om under olika förutsättningar.

Blir jag påkörd på ett övergångsställe så gör det lika jävla ont oavsett om det är någon som kör på bakhjulet, kör 30 för fort eller kör påverkad.
 

roffe_s

Active member
Problemet är att har så lätt att lägga sitt eget beteende som normalt genom att komma mer ursäkter som att man bara busar på "lämpliga" vägsträckor och vill att "extremt" beteende skall vara något som är värre än det man själv gör...

...Hur skall man kunna dra en enkel gräns mellan vad som är "Normalt", "Acceptabelt busigt" och "extremt". Den tror jag alla har olika åsikter om under olika förutsättningar...
Hansi, vi är helt eniga i att det säkerligen finns 65 000 olika åsikter bland våra 65 000 medlemmar angående vad som är extremt. Därför ska organisationen fokusera på att arbeta med de delar som förenar, inte det som skiljer. Om man vill fortsätta vara en stor organisationen.

Men, det Du själv skriver att Du gör - Nickar väluppfostrat, sätter Dig på hojen och pangar när Du tycker att Du kan ta risken, det kan av vissa kallas ögontjäneri men enligt mig är det inte en sak för SMC, det är en fråga mellan Dig och samhället. Att SMC jämställer grova och upprepade hastighetsförseelser med grova brott som drogfyllor kan de flesta acceptera. Men uppenbarligen inte att SMC ska brännmärka vissa, icke vårdslösa överträdelse som extrema framför andra överträdelser som t ex bulleröverträdelser, miniskyltar, e-märkta blinkers etc. Den organisationen är helt enkelt inte en intresseorganisation de är intresserade av!

Jag kan förstå deras synpunkter, alla har inte lika lättkrökt ryggrad som Du och jag ;)

Vi är eniga om att definitionen ska fungera som en "sten i skon" för oss medlemmar, som hjälper till att hålla ned tempo och håller skärpan uppe. Men vi ska inte skriva medlemmar på näsan med km/h hit eller DB dit. Med kopplingen mot t ex vårdslöshet har vi en formulering som inte diskriminerar någon medlem, inte skriver någon på näsan utan kräver att vi tänker efter själva och tar hänsyn till omgivningen innan vi låter oss "inspireras". Den formuleringen skulle även de nu avhoppade medlemmarna enligt egen utsago kunna acceptera.
 

Carnivore

New member
Problemet är att har så lätt att lägga sitt eget beteende som normalt genom att komma mer ursäkter som att man bara busar på "lämpliga" vägsträckor och vill att "extremt" beteende skall vara något som är värre än det man själv gör.

Som när man kör i 110km/h på en 90-väg och tycker att alla som kör 90 är väglusar och dom som kör 140 är fartdårar.

Klart det sticker i ögonen när ens egen organisation prickar in vad man kanske tycker är "normalt beteende när man kör mc" trots att det man gör uppfattas som extremt av övriga trafikanter.

Om plötsligt alla som kör BMW skulle börja köra på bredsladd i varenda kurva på 70-vägar och det riskerar att smälla vid varje möte skulle vi klassa även det som extremt beteende tillsammans med rattfyllon och körkortslösa.

Hur skall man kunna dra en enkel gräns mellan vad som är "Normalt", "Acceptabelt busigt" och "extremt". Den tror jag alla har olika åsikter om under olika förutsättningar.

Blir jag påkörd på ett övergångsställe så gör det lika jävla ont oavsett om det är någon som kör på bakhjulet, kör 30 för fort eller kör påverkad.

Tycker det börjar läggas lite väl mycket ord i mun nu.
Kolla gärna upp vad ordet "extremt" betyder, sen vad SMC skrivit om det.
För mig veterligen finns det ingenstans att en bakhjulskörning är att betrakta som extremt beteende, inte heller en kraftig acceleration, eller att vänstergasa, eller att titta på fåglar, eller att bromsa sig upp på en stoppie eller vad som vanliga Svenssons kan tänkas tycka är extremt... hey, vissa Svensson tycker att bara åsynen av en hoj är extremt beteende, men jag anser i alla fall att vi hojåkare inte skall gå och proklamera deras sak.

Och än värre, vi skall väl ändå inte hänga ut varandra så som har skett i det här fallet... och definitivt inte under officiell status.
 
Top