Inte nu igen

SuperRetard

New member
Att vi (Jag & Swish) kan uppleva äldre hojar som lägre kan nog bero mkt på att dynorna var mkt tjockare förr, och att de snart blev lite nedsuttna så att man kom lägre än det från början var tänkt. I kombination med slutkörda fjädrar i dämparna så ger det ett par viktiga cm. :)

Att nya hojar skulle va så mkt bredare där man faktiskt har benen vet jag inte om jag kan skriva under på dock.. Inte de hojtyper jag provkört / -suttit iaf.
 

Jåke

New member
Att nya hojar skulle va så mkt bredare där man faktiskt har benen vet jag inte om jag kan skriva under på dock.. Inte de hojtyper jag provkört / -suttit iaf.
Jäklit olika såklart, men den Gixxer 750 -00 jag hade var ungefär en sjömil bredare över sadeln än farsans BMW R90 -74. Min TRX från -97 var närmare BMW:n än gixxern liksom Apan är...

Lägst sadelhöjd hade nog Gixxern, ändå nådde relativt kort sambo ner bättre på BMW:n.
 

SuperRetard

New member
Jäklit olika såklart, men den Gixxer 750 -00 jag hade var ungefär en sjömil bredare över sadeln än farsans BMW R90 -74. Min TRX från -97 var närmare BMW:n än gixxern liksom Apan är...

Lägst sadelhöjd hade nog Gixxern, ändå nådde sambo ner bättre på BMW:n.

Mmm.. Millenieskiftshojarna var lite så ja.. Från 97-03 eller så.


Nya wurstinghojar är det fortfarande iofs. Jag är inte allt för stadig på RC8R med stenhårda sadeln. Men det är ju en sån hoj som det är ok att vingla med i depån om den sätter bra tider. På mer gat-iga hojar har jag aldrig upplevt det.
 

Jåke

New member
På mer gat-iga hojar har jag aldrig upplevt det.
Faktiskt, verkar vara bättre där.

Men min poäng var egentligen: Man stirrar sig gärna blind på just HÖJDEN och tar nästan aldrig hänsyn till att även BREDDEN har stor betydelse när man har korta ben.
 

swischmc

New member
Och det ska vi som faktiskt är ca 180 betala för då eller? Eller tror du att tillverkarna bygger hojar i en enda storlek för att va elacka?

Nu hade du nog lite bråttom... :) Jag skrev "Bara för att man är kortbent eller långbent ska man inte bli tvungen att specialbeställa en massa till hojen."

Jag vidhåller det jag skrivit flera gånger tidigare, att alla ska ha möjlighet att köra hoj - oavsett längd, bredd, kön, hårfärg eller vad det nu kan vara.

På vilka grunder hoj-tillverkarna bygger sina hojar vet jag inte, men man kan ju misstänka att "man, storlek 1A" är vad de utgår ifrån. Sedan får man väl fråga SCB vilken vikt, benlängd, rygglängd och armlängd det är. En förändring vore - i mitt tycke - kanon.
 

SuperRetard

New member
1. Nu hade du nog lite bråttom... :) Jag skrev "Bara för att man är kortbent eller långbent ska man inte bli tvungen att specialbeställa en massa till hojen."

2. Jag vidhåller det jag skrivit flera gånger tidigare, att alla ska ha möjlighet att köra hoj - oavsett längd, bredd, kön, hårfärg eller vad det nu kan vara.

3. På vilka grunder hoj-tillverkarna bygger sina hojar vet jag inte...


1. Du säger ju alltså att någon annan ska betala för dig. Hojar byggs inte i flera storlekar för att det vore avsevärt dyrare än att som idag bygga 1 hoj. Oavsett om man är längre eller kortare än vad konstruktören tänkte sig så medför ändringar kostnader, kostnader som du anser att alla ska betala för, trots att en minoritet behöver dem. Jag kallar sånt socialism.

2. Absolut. Du får modifiera bäst du vill.

3. De vill, som alla andra näringsidkare, tjäna pengar!
 

Cawwa

New member
1. Du säger ju alltså att någon annan ska betala för dig. Hojar byggs inte i flera storlekar för att det vore avsevärt dyrare än att som idag bygga 1 hoj. Oavsett om man är längre eller kortare än vad konstruktören tänkte sig så medför ändringar kostnader, kostnader som du anser att alla ska betala för, trots att en minoritet behöver dem. Jag kallar sånt socialism.

2. Absolut. Du får modifiera bäst du vill.

3. De vill, som alla andra näringsidkare, tjäna pengar!

Mycket märkligt resonemang tycker jag. För dom pengarna vi betalar för en mc betalar vi för en ny bil. En liten en men dock bil. Inte betalar du extra för att sätet och ratten går att justera.
På en mc är ju du med att betalar utvecklingskostnader för andra modeller än den du själv köpt, andra moterer än den du köpt och andra chassin än det du köpt eller t.o.m ABS fast du kanske inte vill ha det. Vad är det som är så konstigt att du får vara med att betala utvecklingskostnader för höj/sänkbar sadel eller styre eller fotpinnar? Det kommer väl alla att uppskatta när man kan ställa in allt så det passar dig på ett enkelt sätt?!
 

SuperRetard

New member
Mycket märkligt resonemang tycker jag. För dom pengarna vi betalar för en mc betalar vi för en ny bil.

Den bil jag får för 150.000 bör i så fall jämföras med en kinahoj för 38.000. Och det är inte billigare att utveckla en hoj, snarare tvärtom om då även mediokra förare ställer rätt höga krav på prestanda i hojvärlden.


Och ja, resonemanget må halta en aning. Men jag sitter inte och klappar händer över saken om någon föreslår att barnbilstolar borde ingå med alla bilköp heller.
 

Cawwa

New member
Den bil jag får för 150.000 bör i så fall jämföras med en kinahoj för 38.000. Och det är inte billigare att utveckla en hoj, snarare tvärtom om då även mediokra förare ställer rätt höga krav på prestanda i hojvärlden.


Och ja, resonemanget må halta en aning. Men jag sitter inte och klappar händer över saken om någon föreslår att barnbilstolar borde ingå med alla bilköp heller.

Men du är väl inte lessen över att kunna reglera sätet så du sitter bra i bilen väl? Eller gråter över krockkuddar? Tycker jag borde vara en självklarhet på mc också (justera till bra sittställning alltså). Här får man hålla på och meka en helg för att sitta bra när man borde kunna fixa det med lite smidiga handtag/clips här och där.
Rossi och grabbarna får ju prova in allting anpassat till dom så man kan ju säga att cykeln byggs endast till dom. Den lyxen kostar megastålar - inte om man gör allt justerbart från början i serieproduktion. De stora märkena säljer ju över hela världen.
 

SuperRetard

New member
Men du är väl inte lessen över att kunna reglera sätet så du sitter bra i bilen väl? Eller gråter över krockkuddar? Tycker jag borde vara en självklarhet på mc också (justera till bra sittställning alltså). Här får man hålla på och meka en helg för att sitta bra när man borde kunna fixa det med lite smidiga handtag/clips här och där.
Rossi och grabbarna får ju prova in allting anpassat till dom så man kan ju säga att cykeln byggs endast till dom. Den lyxen kostar megastålar - inte om man gör allt justerbart från början i serieproduktion. De stora märkena säljer ju över hela världen.

Nu är det ju så förträffligt förskaffat att man kan flytta rumpan PÅ sadeln, vilket är lite svårare i en bil.

Styren går att byta, fotpinnasatser finns till alla hojar jag haft iaf, styrkronor går att sänka osv.. Så visst finns det justermån.
 

phastas

New member
Rossi och grabbarna får ju prova in allting anpassat till dom så man kan ju säga att cykeln byggs endast till dom. Den lyxen kostar megastålar - inte om man gör allt justerbart från början i serieproduktion. De stora märkena säljer ju över hela världen.
´

Det enda som är måttanpassat på Rossi och grabbarna, är det dom har på sig. Cyklarna har dom vackert få anpassa sig själva till, precis som oss.
 

Robbie

New member
Motogp cyklarna kan anpassas en del, så vitt jag förstår. Men det beror väl lite på vad man menar också.

Det är nog lite olika vilka förare som kan påverka sådana saker. Men ta pedeosa, han har ju utvecklat den perfekta lilla cykeln...som då den betydligt längre dovizioso iof fick anpassa sig till. Och tex. I slutet av förra säsongen så anpassades sittställningen på Stoners hoj. (med en stor brödkniv!)

/R
 

Cawwa

New member
Det är väl så att det är skillnad på racemaskiner och gatmaskiner. Det är dyrt att fixa till enstaka racemaskiner medans serietillverkade gatmaskiner blir betydligt billigare för den som kör den p.g.a att kostnaderna sprids ut på en väldans massa maskiner.

Det jag något krystat försökte förmedla var att utvecklingskostnader för höj/sänkbara sadlar/fotpinnar/styre inte behöver kosta skjortan för konsumenten. När det står klart att BMW tjänar kunder på sina reglerbara sadlar kommer andra att följa efter och konkurensen gör att priset för detta kommer att sjunka.

Eller tar jag miste på Marknaden?
 

Chopperbyggarn

New member
Bra sadel för kortväxta som vill sitta bekvämt

Denna sadel är en kopia av Harley sadel 1925-upp. Den har stor sittyta och är något skålformad vilket gör att hela rumpan får ett bekvämt stöd..samtidigt så är den mycket smal framåt så en kortväxt person kan ha benen nästan helt rakt mot backen när fötterna ska ner.
En sadel jag absolut vill rekomedera för dom som har hojar den passar in i stilen på.:)

Finns att köpa hos W&W i Tyskland , Zodiac i Holland ,Bike Line mfl

Anders.J
 

LC4ever

New member
Du som officiell person i MC sammanhang får inte enbart tala i egen sak, jag är en medlem som är 195 cm och har det omvända problemet.

Det är därför jag ser en risk med en ensidig påverkan från sådana som dig (officiell person/journalist) att det på sikt ger ännu lägre hojjar än de vi har idag.
Vilket skulle skapa problem för mig.

Jag håller helt med och det var detta som tråden handlade om.
Att tidningar i sina recensioner betygsätter en hoj utefter hur hög den är.
Tror aldrig jag läst en recension som har sagt att mc'n varit för låg :D
Har själv fått modifiera min hoj så att den skall passa mig för att den var för LÅG, och ja det är en KTM 990 Adventure som de i testet gav minus för att den var hög :rolleyes:
Så sluta betygsätta efter fysisk storlek.
 

Marie

Banned
Även jag tycker att det oftare är att hojarna är för små och trånga i förarplatsen, än motsatsen. Alla hojförare är inte förkrympta japaneser...
Till och med BMW, som man kunde förvänta att byggde sina hojar för välväxta arier, har gjort allt för trånga förarplatser. T.ex. K100RT/LT var för trång för att jag skulle få plats med benen innanför kåpan. Man rättade till det delvis till K1100LT kom, där är det *precis* att jag får plats, men det finns säkert många som är mera långbenta än jag...

Det som däremot borde ge pluspoäng i bedömningarna vore generösa justermöjligheter!
 
Top