Inte nu igen

phastas

New member
Jo, det låter ju hur kul som helst, men jag vågar inte riktigt... Det är något med självförtroende och fotsula/tåspets som hänger ihop. :( Men jag ska, kanske nästa vinter - för pröva ska jag! :)

Nee, du ska inte vänta så länge. Du känner säkert någon som håller på i leran och leker, bara att fråga på en gång om du får pröva direkt i vår.
Du kommer att ramla, det kommer vara så jobbigt att du vill kräkas, du kommer ha grym träningsvärk, det är smutsigt och lerigt. Men du kommer ha roligt, och bli en säkrare förare i trafiken.

Enda andledningen att det inte finns så många tjejer i enduro/cross, är inte för att det är svårt. Det är för att dom tror det är svårt.
 

phastas

New member
Du har säkert rätt i det du säger ,men hur skall jag göra om frugan skall åka med?

I med 1'an, slänger benet över sadeln, hänger i knävecket, upp med frugan bak, ingen tvekan med koppling och gas så har man styrfart på en gång och då kan man dra sig upp på hojen.

...så det är nog det minsta problemet om du ska ut och åka endurospår med frugan bakpå.
 

SuperRetard

New member
Enda andledningen att det inte finns så många tjejer i enduro/cross, är inte för att det är svårt. Det är för att dom tror det är svårt.


Håller (inte) med.

Med sambo med nytaget kort har jag sett den där mentala resan för att övervinna rädslor och självförtroende på nära håll nyligen.

Att säga att det inte är svårt är fel, för det är det ju. Det stora problemet med tjejer är att de tror att det inte är ok att ramla lite. Att världen välter om de måste be någon om hjälp, eller gud förbude om någon ser dem när de misslyckas med något.

Skillnaden på killar är att vi tråcklat åtskilliga timmar på någons baksida, en parkering eller så. Tjejer tycker att det är "jobbigt" att öva, och vill ut i gemenskapen direkt. Men de kan inte tänka sig att vara sämre där, utan ska kunna allt på en gång.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Till dig som är sugen men räds. Be att få testa nåns hoj, lova att ersätta ev broms-/kopplingsgrepp ;). Och bara gör det! Förstå gångerna är det vingligt och osäkert, men den 100e gången är det lika enkelt som att öppna kylskåpsdörrn.

Jag körde 125a (cross) från att jag var 12 år. Sadeln nådde mig till armhålan och i bästa fall (om marken lutade åt rätt håll) kunde jag hänga knävecket över sadeln. Stod man mitt på bana kunde det bli så att man fick stå bredvid hojen, kasta sig upp och se till att börja rulla precis då så att man fick styrfart i "hoppet".

Jag kunde det när jag var 12, du kan det garanterat. Det gäller bara att våga ramla lite 30 ggr först. Inte värre än att åka skidor förstå gången. Det är ju inte så att man rasar i 100 blås när man ska lära sig att komma iväg.

Och kör gör man inte med fötterna i marken!
 

jan-olovj

New member
I med 1'an, slänger benet över sadeln, hänger i knävecket, upp med frugan bak, ingen tvekan med koppling och gas så har man styrfart på en gång och då kan man dra sig upp på hojen.

...så det är nog det minsta problemet om du ska ut och åka endurospår med frugan bakpå.

Jag avsåg inte endurohoj utan rent allmänt, det talas så ofta om att höjden på en hoj inte har någon betydelse.
 

SuperRetard

New member
Jag avsåg inte endurohoj utan rent allmänt, det talas så ofta om att höjden på en hoj inte har någon betydelse.

När jag har förspänningen skruvad för bana så når jag inte ner mer än precis med tåspetsarna på SuperDuken. Skjutsade en del innan tjejen fick eget att hållas med.

Jag såg inga problem med det mer än att man fick förbereda sig lite genom att glida lite över sadeln så att man hade ena foten stadig. Sen fick hon ta sig upp utan att tippa över balansen på "andra sidan". Spelar ju ingen roll egentligen. Så länge hon inte kastar sig upp så man tippar över åt det håll man inte har en fot så är det ju bara att utgå från det läget, eventuellt kanske jag trycker ifrån lite med foten så man rätar upp det där sista precis i startögonblicket så man inte vinglar så mkt första metern.

OM man nu skulle vingla lite första metern, vad gör det då?
 

Mimmi

New member
Hej!

Det jag tycker är märkligt är att körställningen på de allra flesta mc är så fixerad. Även mycket dyra lyxiga maskiner har få, om ens några inställningsmöjligheter. Såväl fotpinnar, dyna samt styre borde vara försedda med justeringsmöjligheter.

Om man tänker på bilar, hur många skulle acceptera en bil somdet inte gick att justera körställningen på? Tänk om den var fixerad efter en "normalperson" och dennes preferenser?

För min del har jag inget behov av att kunna nå ner med båda fötterna till marken, fötterna skall vara på fotpinnarna. Når jag ner med ena framfoten är det bra.
Däremot tycker jag inte om höga mc av den anledningen att jag har svårt att komma på. Jag är tyvärr inte så smidig och mjuk i kroppen som önskvärt vore.

BMW 1150 GS som jag hade innan var för hög att komma på tyckte jag. För att jag skulle sitta bra hade jag dynan i högsta läget, men då var den jobbig att äntra.
 

Moddan

New member
Hej!

Det jag tycker är märkligt är att körställningen på de allra flesta mc är så fixerad. Även mycket dyra lyxiga maskiner har få, om ens några inställningsmöjligheter. Såväl fotpinnar, dyna samt styre borde vara försedda med justeringsmöjligheter.

Om man tänker på bilar, hur många skulle acceptera en bil somdet inte gick att justera körställningen på? Tänk om den var fixerad efter en "normalperson" och dennes preferenser?

För min del har jag inget behov av att kunna nå ner med båda fötterna till marken, fötterna skall vara på fotpinnarna. Når jag ner med ena framfoten är det bra.
Däremot tycker jag inte om höga mc av den anledningen att jag har svårt att komma på. Jag är tyvärr inte så smidig och mjuk i kroppen som önskvärt vore.

BMW 1150 GS som jag hade innan var för hög att komma på tyckte jag. För att jag skulle sitta bra hade jag dynan i högsta läget, men då var den jobbig att äntra.

Det är inga problem att stiga på hojen om man ställer sig på fotpinnen och sedan lägger över andra benet,då kvittar det hur hög hojen är.Mc:n står garanterat kvar och ramlar inte.Man kan to m försöka tippa den med vilje och då märker man hur stadigt den står.(Ett litet tips bara)
 

SuperRetard

New member
Det är inga problem att stiga på hojen om man ställer sig på fotpinnen och sedan lägger över andra benet,då kvittar det hur hög hojen är.Mc:n står garanterat kvar och ramlar inte.Man kan to m försöka tippa den med vilje och då märker man hur stadigt den står.(Ett litet tips bara)

Eftersom ämnet nu (i praktiken) är höga hojar vs korta ben.. Hur får du upp stödet och kommer iväg när du inte når ner?
 

Moddan

New member
Eftersom ämnet nu (i praktiken) är höga hojar vs korta ben.. Hur får du upp stödet och kommer iväg när du inte når ner?

Man behöver inte ända ner till marken med foten för att få upp stödet.En hög hoj kan ju även skapa problem när man ska äntra den och då kan detta vara ett litet tips.Är man så pass kort,då ska man nog skaffa en lägre hoj,för vad händer vid ett rödljus tex ? Även om man klarar att köra lär man trilla när man ska stanna.
 

SuperRetard

New member
Man behöver inte ända ner till marken med foten för att få upp stödet.En hög hoj kan ju även skapa problem när man ska äntra den och då kan detta vara ett litet tips.Är man så pass kort,då ska man nog skaffa en lägre hoj,för vad händer vid ett rödljus tex ? Även om man klarar att köra lär man trilla när man ska stanna.

Som flera beskrivit är lösningen att man "halkar" lite med rumpan över sadeln. Men gör man det når man sannolikt inte stödet. Rödljus etc är inga problem, men då räcker det med att nå ner till marken. Man kan i praktiken hänga med knävecket över sadeln i det läget. Att nå ett stöd är en annan sak.


Och att inte behöva exkludera hojmodeller var ju lite syftet med diskussionen.
 
J

Janner

Guest
Samma längd - olika långa ben.

Jag och min kille är båda 1,80 m. Vi har väldigt olika benlängd/överkroppslängd.

I princip har jag bara problem att nå ner på båda sidor när jag provistter något i stil med GS Adventure eller KTM Adventure.
Sicken tur jag har :)

Däremot har jag ett annat problem som har med långa ben att göra. Mina knän ligger ofta så långt fram på tanksidorna att jag inte kan ha ett bra knäslut. Enda möjligheten är att flytta bakåt, men då sitter jag långt ifrån tanken och får sträcka mig onödigt långt. Mina långa ben innebär ju samtidigt att jag har lite kortare överkropp och jag vill därför nästan alltid få bak styret på de cyklar jag kör.

Justerbarhet önskas därför, men också mer utrymme för knäna.
 
Last edited by a moderator:

swischmc

New member
Hej ! Reagerade lite på när du säger att Guldvingen går bort.Jag är 173 cm och har en GL 1800 och jag får ner BÅDA fötterna helt i marken.Då Måste du vara väldigt kort,och då kan det ju bli problem att kanske välja den hoj man gärna vill ha.Hade en Pan european förut och det var lite jobbigt om man behövde backa lite med tanten på då jag inte fick ner hela foten.

Jag är 1,64 cm... nästan en dm kortare än du! Jag sätter ner en tåspets på ena sidan av Guldvingen. Känns inte så tryggt när hojen väger 300kg (eller mer?).
Backa en hoj sittandes på den gör jag bara i "medlut", dvs nedför backar. Att backa i motlut är inte ens att tänka på. Bara att hoppa av och baxa.

Hund skrev:
Till dig som är sugen men räds. Be att få testa nåns hoj, lova att ersätta ev broms-/kopplingsgrepp . Och bara gör det! Förstå gångerna är det vingligt och osäkert, men den 100e gången är det lika enkelt som att öppna kylskåpsdörrn.

Jag körde 125a (cross) från att jag var 12 år. Sadeln nådde mig till armhålan och i bästa fall (om marken lutade åt rätt håll) kunde jag hänga knävecket över sadeln. Stod man mitt på bana kunde det bli så att man fick stå bredvid hojen, kasta sig upp och se till att börja rulla precis då så att man fick styrfart i "hoppet".

Jag kunde det när jag var 12, du kan det garanterat. Det gäller bara att våga ramla lite 30 ggr först. Inte värre än att åka skidor förstå gången. Det är ju inte så att man rasar i 100 blås när man ska lära sig att komma iväg.

Och kör gör man inte med fötterna i marken!

Tack för alla glada tillrop. :) Känner mig nästan redo att leta upp nån kompis med cross...

Ett problem med det ni alla berättar är dock att jag inte är 12 år längre och därmed varken vig, mjuk i kroppen eller tror att jag är odödlig. Jag är också tjej och hur vi är funtade beskrev Hund väldigt talande... ;)

*********************************************************

Nåväl, tillbaka till tråden. Jag inser och anser att det är upp till var och en att välja hoj efter vad man klara av att handskas med, med eller utan hjälp. De allra flesta tappar hojen någon gång och behövs hjälp för att resa den igen - be om hjälp. Värre än så är det inte. Däremot är det viktigt att i alla fall nå ned med något på någon sida, tex vid rödljus. Allt detta är helt okej för mig.

Det som stör mig är att det inte finns hojar i olika storlekar. Glidare med smal dyna, låga crossar, lägre 1000-kubikare - och precis tvärt om för de med långa ben. Större möjligheter att bygga om: flytta fotpinnar och styre, höja/sänka sadel osv. Alla ser ju olika ut och även om det finns många modeller att välja mellan verkar de flesta tillverkare prova sina hojar på "80kg 1,80cm man". Hur många passar in i den mallen?
 

Niklasinorr

New member
Det är problem oavsett om man är lång eller kort just på grund av att körställningen är ganska fixerad. Det börjar ju dyka upp justerbarhet, både Suzuki och KTM har vissa modeller där man kan flytta fotpinnarna lite grann vilket är bra men jag skulle vilja hitta fler hojar där sadelhöjden kan ändras.

Jag vill ju köra sporthoj och sadel till styre passar mig i regel bra men avståndet fotpinne sadel är i regel för kort så jag får ont i knäna. Om det då bara är fotpinnar man kan justera så blir ju markfrigången sämre vilket ju inte är önskvärt.
En höj och sänkbar sadel tror jag hade varit den bästa enskilda lösningen för att fler skulle passa till hojen, kombinerar man detta med justerbara fotpinnar med många hål så vore problemet löst.
För min del så får jag byta till en racekuts med pålimmat liggunderlag som säte. Dels blir det högre i sig och om jag då vill höja mer så är det ju bara att limma på mer liggunderlag.
KTM RC8 har ju hela bakramen höjbar 2,5 cm vilket var kanon och så enkelt, ett par hål till för bakramen kostar ju inga pengar att få dit!

Däremot så funderar jag ofta över varför folk i allmänhet INTE justerar det som är justerbart och enkelt nämligen att sätta broms- och koppling på rätt höjd för händerna?
De flesta hojarna har greppen för högt från fabrik vilket gör att händerna hamnar i en onaturlig vinkel vilket försämrar användadet radikalt. Det första man skall göra är ju att justera till det som går att justera enkelt...
 

Moddan

New member
Jag är 1,64 cm... nästan en dm kortare än du! Jag sätter ner en tåspets på ena sidan av Guldvingen. Känns inte så tryggt när hojen väger 300kg (eller mer?).
Backa en hoj sittandes på den gör jag bara i "medlut", dvs nedför backar. Att backa i motlut är inte ens att tänka på. Bara att hoppa av och baxa.



Tack för alla glada tillrop. :) Känner mig nästan redo att leta upp nån kompis med cross...

Ett problem med det ni alla berättar är dock att jag inte är 12 år längre och därmed varken vig, mjuk i kroppen eller tror att jag är odödlig. Jag är också tjej och hur vi är funtade beskrev Hund väldigt talande... ;)

*********************************************************

Nåväl, tillbaka till tråden. Jag inser och anser att det är upp till var och en att välja hoj efter vad man klara av att handskas med, med eller utan hjälp. De allra flesta tappar hojen någon gång och behövs hjälp för att resa den igen - be om hjälp. Värre än så är det inte. Däremot är det viktigt att i alla fall nå ned med något på någon sida, tex vid rödljus. Allt detta är helt okej för mig.

Det som stör mig är att det inte finns hojar i olika storlekar. Glidare med smal dyna, låga crossar, lägre 1000-kubikare - och precis tvärt om för de med långa ben. Större möjligheter att bygga om: flytta fotpinnar och styre, höja/sänka sadel osv. Alla ser ju olika ut och även om det finns många modeller att välja mellan verkar de flesta tillverkare prova sina hojar på "80kg 1,80cm man". Hur många passar in i den mallen?

Jo,det kan jag förstå att det blir problem när man inte är så lång.En så tung hoj går knappt att backa trots att man når ner med bägge fötterna.Som andra oxå efterlyst borde det vara bra med fler inställningslägen vad gäller höjden.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag är 159,5 cm, når ner på motorcyklar som har en sadelhöjd på 69 cm eller lägre. Det betyder att jag sänkt samtliga motorcyklar jag ägt, även customhojar. Det handlar även om andra detaljer som att nå fotpinnar och olika reglage. Testade min nya drömhoj (?) på mässan och tillverkaren berättade om vad som kan åtgärdas för att allt ska fungera. För mig är det en självklarhet att man ska kunna nå backen, nå fram till styre och reglagen där, fotpinnar, växel och fotbroms för att kunna framföra motorcykeln på ett säkert sätt. Funkar inte det får man modifiera om man vill ha just den motorcykeln.
Stod fyra dagar på mässan och fick massor av frågor av kvinnor och män i min storlek. Jag uppmanar alla att tala med tillverkarna och påtala behovet! BMW sänker sina från fabrik om man köper en ny hoj, vilket är föredömligt.
 

badpitt

New member
Jag är 159,5 cm,
Jag uppmanar alla att tala med tillverkarna och påtala behovet!

Du som officiell person i MC sammanhang får inte enbart tala i egen sak, jag är en medlem som är 195 cm och har det omvända problemet.

Det är därför jag ser en risk med en ensidig påverkan från sådana som dig (officiell person/journalist) att det på sikt ger ännu lägre hojjar än de vi har idag.
Vilket skulle skapa problem för mig.
 

swischmc

New member
Du som officiell person i MC sammanhang får inte enbart tala i egen sak, jag är en medlem som är 195 cm och har det omvända problemet.

Det är därför jag ser en risk med en ensidig påverkan från sådana som dig (officiell person/journalist) att det på sikt ger ännu lägre hojjar än de vi har idag.
Vilket skulle skapa problem för mig.

Rätta mig om jag har fel, men var inte hojar generellt sett lägre "förr i tiden"?
Jag är inte gammal nog att veta, men de jag har provsuttit har jag haft lättare att nå ner på än nyare hojar. (60, 70, 80-tal)

Jag tycker, som jag skrivit innan, att det handlar om att alla ska ha samma möjlighet att hitta två-tre olika hojar att välja på i varje segment. Bara för att man är kortbent eller långbent ska man inte bli tvungen att specialbeställa en massa till hojen. Eller vara hänvisad till en viss hoj-kategori, pga benlängd... Hoj-kollektivet blir knappast mindre om hoj-utbudet blir större och passar flera olika längder av människor.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag talar inte i egen sak. Kvinnor har kortare genomsnittslängd än män. Jag kontaktas året om av personer, oftast tjejer, som inte kan ta körkort eftersom ingen körskola har en MC som fungerar. Man hittar ingen MC som passar när man väl tagit körkortet. Man undrar hur en hoj ska sänkas. Ett antal väntar just nu på att 700-kubikskravet ska sänkas till 600 kubik för A-behörigheten för att kunna köra upp på en MC de kan hantera. Alldeles för många har tvingats ta A begränsad och strypa sin 650 till 25 kW för att de inte når ner eller fram på en 700-kubikare.
Jag har sänkt de hojar jag ägt till höga kostnader eftersom MC-tillverkarna endast säljer hojar i ett utförande. En MC-tillverkare säljer motorcyklar från fabrik så att modellen kan passa både dig och mig, det tycker jag är för lite. Att fråga tillverkaren hur man kan anpassa fordonet för att sedan kunna köra det är väl självklart ? Det skiljer 36 cm på oss två och där jag behöver sänka kan du behöva höja.
Har f ö fått en föreskrift ändrad så att den som t ex höjer och sänker sin MC inte behöver registreringsbesikta.
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2006nr063.pdf
 

Jåke

New member
Rätta mig om jag har fel, men var inte hojar generellt sett lägre "förr i tiden"?
Beroende på. Sporthojar är ganska höga över sadeln generellt, kunskapen om geometrin betydelse och nya material har förändrat verkligheten. Men om man jämför en så kallad vanlig hoj typ ER-6 eller GSX1400 med en gammal CB900 från tidigt 80-tal tror jag inte just höjden skiljer speciellt mycket. Men det går ju enkelt att kolla upp för den vetgirige.

Men framförallt var hojar SMALARE på 60-, 70- och en bit in på 80-talet. Det var inte så vanligt med raka fyror och massor av plast! Det gör egentligen minst lika mycket för möjligheten att nå ner som bara sadelhöjden, ett faktum som konsekvent "glöms bort" när man gärna stirrar sig blind på att man inte når ner pga höjden.

Inte en människa i världen når ner om man måste sitta med benen rakt ut...
 
Last edited:
Top