Inte nu igen

badpitt

New member
Läste senaste numret av MC-folket, självklart var det off-roadtestet jag läste först.
Så ser jag i + och - spalterna så står det - för hög sadelhöjd??

Jag är själv 195 cm lång och tycker att min Adventure 990 R (990 R är 5 cm högre än testhojen) är helt underbar, äntligen en hoj i min storlek!

Av någon anledning är det alltid synd att någon är för kort, omvänt är det aldrig så. Själv har jag problem med att flyga (där finns det platser med större benutrymmen för en extra kostnad) åka buss (rena pinan).
Jag har testat många MC som är på tok för små.
Hur skulle det se ut om jag hade varit journalist och skrivit - på att de är för små?

Nee lite rättvisa tack!

Justerbar sadelhöjd skall självklart få + tycker jag.
 

Chriz

New member
Testar journalister sporthojar brukar det heta att förarmiljön är för trång, så det är nog så att de letar efter saker att gnälla på :)
 

HåkanP

New member
Kan inget annat än att hålla med. Journalisterna får väl lära sig att välja hoj efter sin kroppsbyggnad:rolleyes:

Sadelhöjden kan ju vara bra att ange, men kan aldrig vara ett problem. I alla fall inte så länge det finns alternativ inom segmentet. Själv är jag bara 178 men gillar man grus så vill man också komma upp i höjd, oavsett längd. Också en faktor att beakta.:)
 

LC4ever

New member
Är själv 195cm och kör en KTM 990 Adv. och tycker absolut inte att den är hög :D

Kan bara hålla med, provkörde en Triumph 675 Dytona för ett år sedan, kom ett par km sedan fick jag stanna och byta hoj med frugan. Otrolig kramp i benen.
Skulle jag då recenserat denna hoj så skulle den fått avdrag för att den var för liten.

Nä skippa betyg/kommentarer ang storlek i testerna.

I övrigt ett mycket bra test, även om inte "rätt mc vann" :p
 

SuperRetard

New member
Känns det inte som att detta är något för tillverkarna att börja dra nytta av för att differensiera sig?

Jag är knappt 180, och älskade ovan nämnde 675 Daytona. Jag gillade de gamla gixxrarna som var rätt små. Nya BMW S100RR däremot kom jag inte alls överens med, och har efteråt reflekterat över att de flesta som har den är relativt långa.

Offroadhojar blir ofta höga vilket ställer till det för pygméer. Där finns iofs andra behov av den höjden vilket gör att jag hellre skulle hänga i knävecket än sabba köregenskaperna.

Men är det verkligen omöjligt att designa en hoj, där man i produktionsledet kan justera ergonomin några cm på de faktorer som avgör mest (Styre, fotpinnar & sadel)? Tänk vilken marknad de skulle öppna när man kan köpa mer med vilja och hjärta utan att som jag behöva dislike BMW för att den var "fel" trots att det är en grym hoj!
 

OH-

Member
.................
Men är det verkligen omöjligt att designa en hoj, där man i produktionsledet kan justera ergonomin några cm på de faktorer som avgör mest (Styre, fotpinnar & sadel)? Tänk vilken marknad de skulle öppna när man kan köpa mer med vilja och hjärta utan att som jag behöva dislike BMW för att den var "fel" trots att det är en grym hoj!

Styre var inget problem i forntiden när alla hojar hade samma fäste och inte en massa specialhål, gängor osv i styret. Man köpte hojen och sen köpte man rätt styre. För vissa hojtyper är det tack och lov fortfarande så.
Fotpinnar kan jag förstå att det blir lite meckigt (läs dyrt) att göra omställbara. Kanske mest behov på "ligge-bike" ?
Sadel finns redan omställbar och förhoppningsvis hakar fler märken på. På vissa hojar går det ju inte (dom är helt enkelt sänkta så långt det går med vald motor och markfrigång).

Sen skulle jag upskatta om fler hojar hade inställbar längd på bakfjädringen (inte detsamma som fjäderförspänning). Då kunde man vid behov offra några cm markfrigång för att få en mer hanterbar hoj vid stillastående/krångelkörning. Framänden brukar ju gå att sänka genom att släppa upp gaffelbenen.
 

SuperRetard

New member
Sen skulle jag upskatta om fler hojar hade inställbar längd på bakfjädringen (inte detsamma som fjäderförspänning). Då kunde man vid behov offra några cm markfrigång för att få en mer hanterbar hoj vid stillastående/krångelkörning. Framänden brukar ju gå att sänka genom att släppa upp gaffelbenen.


Hmm.. Nu inser ju jag också att du har rätt. Tillhö ju skaran som är skuren ur "modellen" ;), så jag lider ju inte så mkt av det här.

Men vad fan gnäller folk om då? Att hojarna inte är fabriksinställda efter just deras mått?
 

Avarage

New member
Nya BMW S100RR däremot kom jag inte alls överens med, och har efteråt reflekterat över att de flesta som har den är relativt långa.

Till att börja med så hålle rjag med Er alla ang. kritiken om sadelhöjd. Det är i allra högsta grad individuellt. Justerbar sadelhöjd är det överlägset bästa lösningen (anser jag) och det finns några få tillverkare som har det på majoriteten av deras modeller (dock inte alla) ex. BMW.

Sedan en högst personlig reflektion ang. S1000RR som jag själv finner vara en fantastisk sporthoj och som, först efter lite modifieringar vad gäller höjd på fotpinnar, passar min korta lekamen (173cm) rätt bra. Avståndet sadel - styre var bra redan från början. Avståndet fotpinnar - tank var dock på tok för långt varför fotpinnarna har höjts drygt 25mm och också flyttats fram och då är det fortfarande på gränsen till att jag når upp med knä/lår på tankens sidor. Hade med andra ord kunnat höja fotpinnarna ännu mer, om det hade gått!

// Niklas
 

OH-

Member
........................
Men vad fan gnäller folk om då? Att hojarna inte är fabriksinställda efter just deras mått?

Och journalisterna gnäller ibland för att dom har för bråttom för att göra en endaste liten anpassning. Klagar t ex på fjädrar/dämpare men erkänner i samma andetag att det skulle nog kunna bli bättre om man ändrade inställningar. Men hallå - fabriken ställer grejerna för "lagom" användning och t ex 75 kg förarvikt och här kommer en journalist på 120 kg och kör hopp på crossbana medan näste "objektive" stjärna på 60 kg försöker köra asfalt med knäskrap med samma inställningar?

Den här tråden fick mig att räkna efter - min BMW är 4:e hojen på raken som jag köpt styrhöjare till.
 

badpitt

New member
Men vad fan gnäller folk om då? Att hojarna inte är fabriksinställda efter just deras mått?

Jag gnäller inte på hojarnas storlek, jag gnäller på att journalisterna sätter minuspoäng för att en hoj är för hög för personen i fråga.
Jag är rädd för att om alla journalister i hela Mc-världen alltid satte minus för hög sadelhöjd skulle det på sikt göra de höga hojarna lägre.
Det är väl bara bra att det finns olika storlekar på hojar.

Nu går jag ut på hal is (och sticker ut hakan) men är inte de flesta (inte alla) som kör sporthoj ganska korta? Typ en bit under (runt 170 cm) medellängd?
En naturlig anpassning till hojtypen?
 

Svampe

New member
Nu går jag ut på hal is (och sticker ut hakan) men är inte de flesta (inte alla) som kör sporthoj ganska korta? Typ en bit under (runt 170 cm) medellängd?
En naturlig anpassning till hojtypen?

Nej. sporthojsförare är precis som alla andra mellan 150 och 210.

Det är som att säga att alla offroadförare är över 190, eller att customförare är överviktiga. Vad ska vi kategorisera touringförare som? Skäggiga?
 

OH-

Member
Nej. sporthojsförare är precis som alla andra mellan 150 och 210.

Det är som att säga att alla offroadförare är över 190, eller att customförare är överviktiga. Vad ska vi kategorisera touringförare som? Skäggiga?

Hmm......... OK, 198 cm och mustach. Då kör jag väl BMW F800GS (kolla till vänster för att se rätt svar) :D
 

phastas

New member
Men, alla vet ju hojar blir både okörbara och farliga om man inte får ner hela fotsulan på bägge sidor!!1!


Nej, sluta och gnäll på sadelhöjden i tester. Så länge benen räcker ner till fotpinnarna så går det ju att köra hojen. Kan Annie Seel köra tvärs igenom både Afrika och Sydamerika på en hoj som har sadeln i höjd med armhålan så kan nog en journalist leva med att bara få ner några tår i backen.

Och är det så att man är så dålig på att köra hoj att det inte funkar med att inte nå ned med fötterna, då kanske man ska se över sitt hobbyval eller leva med en LS 650 Savage resten av sitt liv.
 

swischmc

New member
Jag måste börja med att hålla med TS angående artikeln. Reagerade också på att sadelhöjden var kritiserad, oavsett om det var positivt eller negativt.

Som väldigt kortbent har jag det motsatta problemet. Men lösningen är ju inte att alla tillverkare börjar göra jättelåga hojar! Det är att alla tillverkare gör hojar med variabla sadelhöjder, styren och fotpinnar!

Det handlar dessutom inte bara om sadelhöjden. Sadelbredden är minst lika viktig. Jag når ned med tåspetsarna från 78,5 cm Honda cbf 1000, men med halva fotsulorna på 78,5 cm Yamaha xj6. Jag har också insett att vissa hojar kommer jag aldrig att kunna köra, just pga att jag inte når ner. Guldvinge går bort, inte kan man hänga i knävecket på en sådan hoj. ;) Liksom många andra stora touringhojar.

Själv vågar jag inte ge mig på cross/enduro heller, just för att när man är nybörjare är ett stadigt fotstöd i marken en rejäl självförtroendehöjare. Kanske kan jag köra dessa hojar när jag är lika duktigt som Annie Seel. Fast folk måste inse att hon är exceptionell! Och bör inte jämföras med "vanliga" hojåkare... Det finns ju en anledning till att det inte är så många tjejer som kör cross/enduro...
 

phastas

New member
Swish, om du tycker det verkar kul med Enduro/Cross, så ska du prova på det med en gång. Hojen är bara hög i depån.
Min sambo, heeeeelt grön på hoj, kör en fullhöjds enduro utan problem. I med 1'an, slänger benet över sadeln, hänger i knävecket, ingen tvekan med koppling och gas så har man styrfart på en gång och då kan man dra sig upp på hojen. Sen ramlar hon runt i skogen och har kul ;)
 

jan-olovj

New member
I med 1'an, slänger benet över sadeln, hänger i knävecket, ingen tvekan med koppling och gas så har man styrfart på en gång och då kan man dra sig upp på hojen. Sen ramlar hon runt i skogen och har kul ;)

Du har säkert rätt i det du säger ,men hur skall jag göra om frugan skall åka med?
 

swischmc

New member
Swish, om du tycker det verkar kul med Enduro/Cross, så ska du prova på det med en gång. Hojen är bara hög i depån.
Min sambo, heeeeelt grön på hoj, kör en fullhöjds enduro utan problem. I med 1'an, slänger benet över sadeln, hänger i knävecket, ingen tvekan med koppling och gas så har man styrfart på en gång och då kan man dra sig upp på hojen. Sen ramlar hon runt i skogen och har kul ;)

Jo, det låter ju hur kul som helst, men jag vågar inte riktigt... Det är något med självförtroende och fotsula/tåspets som hänger ihop. :( Men jag ska, kanske nästa vinter - för pröva ska jag! :)
 

Moddan

New member
Jag måste börja med att hålla med TS angående artikeln. Reagerade också på att sadelhöjden var kritiserad, oavsett om det var positivt eller negativt.

Som väldigt kortbent har jag det motsatta problemet. Men lösningen är ju inte att alla tillverkare börjar göra jättelåga hojar! Det är att alla tillverkare gör hojar med variabla sadelhöjder, styren och fotpinnar!

Det handlar dessutom inte bara om sadelhöjden. Sadelbredden är minst lika viktig. Jag når ned med tåspetsarna från 78,5 cm Honda cbf 1000, men med halva fotsulorna på 78,5 cm Yamaha xj6. Jag har också insett att vissa hojar kommer jag aldrig att kunna köra, just pga att jag inte når ner. Guldvinge går bort, inte kan man hänga i knävecket på en sådan hoj. ;) Liksom många andra stora touringhojar.

Själv vågar jag inte ge mig på cross/enduro heller, just för att när man är nybörjare är ett stadigt fotstöd i marken en rejäl självförtroendehöjare. Kanske kan jag köra dessa hojar när jag är lika duktigt som Annie Seel. Fast folk måste inse att hon är exceptionell! Och bör inte jämföras med "vanliga" hojåkare... Det finns ju en anledning till att det inte är så många tjejer som kör cross/enduro...

Hej ! Reagerade lite på när du säger att Guldvingen går bort.Jag är 173 cm och har en GL 1800 och jag får ner BÅDA fötterna helt i marken.Då Måste du vara väldigt kort,och då kan det ju bli problem att kanske välja den hoj man gärna vill ha.Hade en Pan european förut och det var lite jobbigt om man behövde backa lite med tanten på då jag inte fick ner hela foten.
 
Last edited:
Top