Importera hoj från Tyskland 2023.

Senior biker

New member
Hej!
Jag tänkte importera hoj från Tyskland och jag tror jag har koll på allt utom en sak som ställt till det. Tydligen ska säljaren intyga med kvitto på köpet från förra ägaren att hojen är betald, dvs. att det inte är någon skuld kvar på hojen. En säljare på en firma i Tyskland skrev och undrade om jag skojade, han menade att han kunde absolut inte lämna ut kvittot mellan honom och föregående ägare. Eller har jag missförstått?
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Hej!
Jag tänkte importera hoj från Tyskland och jag tror jag har koll på allt utom en sak som ställt till det. Tydligen ska säljaren intyga med kvitto på köpet från förra ägaren att hojen är betald, dvs. att det inte är någon skuld kvar på hojen. En säljare på en firma i Tyskland skrev och undrade om jag skojade, han menade att han kunde absolut inte lämna ut kvittot mellan honom och föregående ägare. Eller har jag missförstått?
I Sverige kan man kolla i Vägtrafikregistret. Detta är viktigt vid köp mellan privatpersoner. Firmor ska vara seriösa och lösa skulder med återtagandeförbehåll innan man säljer ett fordon. Köper du av en firma så borde alltså firman äga motorcykeln, inte tidigare ägare. Viktigast är att du inte lämnar Tyskland utan Fahrzugbrief. På detta bör det framgå att firman är nuvarande ägare om de köpt in motorcykeln av tidigare ägare.
 

Senior biker

New member
Hej! Tack Alexander, och tack Maria för ditt fina uttömmande svar. Förstår att du är uppskattad. De är trötta på mig på Transportstyrelsen😁. Jag har skrivit och frågat en hel del. Säljaren Jörg på firman i Tyskland är oxå trött på mig och alla mina frågor, han tänker nog ”die dumme Schwede” förstås. Jag klistrar in vad han har svarat ett par gånger får ni döma själva.
”Hi Dan,
I´m sorry, but we don´t have the stock exhaust for the Honda.
And we don´t care a any Exportissues, so you have to take care on your own for that.
Best regards
Jörg”
Ska jag tolka det som att de inte är beredda att hjälpa mig att importera?

Sen frågade jag efter ett bevis på att hojen inte har skuld kvar. Behövs det verkligen från en firma? Han svarade:
”Ok, but that means, that you want me to give you our invoice of the buy-in of the bike? I think, I wouldn´t do that. I think you understand that?”

Hela tiden missuppfattningar. Vågar man handla av dem?

Hälsningar /Dan
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Om du ska handla eller inte måste du avgöra. Men, "stock exhaust" handlar väl om ljuddämpare? Vissa handlare i Tyskland lär ska ha varit väldigt intresserade och hjälpsamma, förmodligen i tider då de haft stora lager. En del har fraktat hojen till gränsen.
I Sverige har jag under mina 23 år på SMC bara varit med om en firma som inte betalade restskulden då man bytte in och sålde vidare en MC. Säljaren fick alltså fortsätta att betala både den nya hojen man köpt och lånat till och samtidigt den gamla hojen. Denna firma kontaktade jag och hotade att polisanmäla - då löste det sig. Firman gick senare i konkurs.

Jag vet inte ens om Tyskland har samma system som Sverige med återtagandeförbehåll men en hoj som säljs av ett företag ska inte ha några sådana skulder kvar. Detta är viktigast då du köper privat.
Att företaget inte vill visa vad man köpt hojen för förstår jag. Det skulle ju innebära att du ser vad de tjänar på dig. Som sagt, viktigast är att du får Fahrzugbrief.
Lycka till!
 

Senior biker

New member
Senaste bulletinen, tänkte jag skulle uppdatera hur det har gått med Importen. Tydligen var säljaren stressad när han svarade första gången. Han visade vara riktigt trevlig när man visade att man var seriöst intresserad. Enligt honom kommer det många mejl från individer som bara vill kolla upp, till och med själva sälja. Stjäl mycket tid.
Allt har ordnat upp sig och alla papper är klara och det framgår i köpekontraktet som är ADAC:s för er som vet vad det är, att inga skulder finns kvar vid säljtillfället, att serviceschema följts och finns, att allt funkar osv.
”ADAC: Allgemeiner Deutscher Automobil-Club e.V., är Tysklands och Europas största bilägarorganisation. Värnar om trygghet och säkerhet vid köp.”
Så det är inga problem, finansieringen är löst, återstår bara att hämta den. Originalljudämparen hade han t.o.m. liggande, ett måste vid reg.besiktningen. Allt ska helst vara original, eller hur?
Återkommer när jag fått hem den.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Senaste bulletinen, tänkte jag skulle uppdatera hur det har gått med Importen. Tydligen var säljaren stressad när han svarade första gången. Han visade vara riktigt trevlig när man visade att man var seriöst intresserad. Enligt honom kommer det många mejl från individer som bara vill kolla upp, till och med själva sälja. Stjäl mycket tid.
Allt har ordnat upp sig och alla papper är klara och det framgår i köpekontraktet som är ADAC:s för er som vet vad det är, att inga skulder finns kvar vid säljtillfället, att serviceschema följts och finns, att allt funkar osv.
”ADAC: Allgemeiner Deutscher Automobil-Club e.V., är Tysklands och Europas största bilägarorganisation. Värnar om trygghet och säkerhet vid köp.”
Så det är inga problem, finansieringen är löst, återstår bara att hämta den. Originalljudämparen hade han t.o.m. liggande, ett måste vid reg.besiktningen. Allt ska helst vara original, eller hur?
Återkommer när jag fått hem den.
Tack för återkoppling! Kör fint hem - man kan bara teckna trafikförsäkring innan hojen är regad i Sverige.
 

Senior biker

New member
Hej! Glömde att jag skrivit en blänkare här och vill nu avsluta tråden med att berätta hur det gick om det är någon som googlar och hittar detta om import.
Hojen är hemma nu utan några missöden och är registreringsbesiktad som var lite strul med. Jag hade räknat med det så bad att få med originalljudämparen för den som satt på (Cobra Racing) var bullrig, även om den var EC-godkänd. 5dB för mycket, ganska mycket eftersom 10 dB upplevs som en fördubbling av ljudnivån. Blinkers var utbytta mot pyttesmå fjomsiga led-blinkers som var OK men de satt för tätt där bak, fick sätta dit distanser så de kom isär en bit (8 mm båda sidor). Sen tillbaka på med originalljuddämparen då var den godkänd. Tänk på det om ni importerar en moddad hoj, att ni får originalgrejerna med vid köpet. Jag kunde senare köpa begagnade originalblinkers billigt oxå som jag ska montera. Snyggare och det höjer värdet på hojen. Mycket jobb innan allt är klart så gör ordentlig research innan du köper och importerar. Det kan vara värt jobbet om det är en veteranare, ovanlig modell som den jag köpte, eller helt enkelt något som inte går att hitta här. Nyare hojer är för plastiga så äldre hojar är nog lämpligare att köpa, plast åldras något otroligt om det utsätts för sol, kyla osv. Skulle renovera en CBR1000F 1991:a men fick skrota projektet, det gick inte att få tag i plastdelarna som t.ex. kåpor. Stod där med en halvfärdig hoj utan plastdetaljer, trist.

IMG_0948.jpeg
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Hej! Glömde att jag skrivit en blänkare här och vill nu avsluta tråden med att berätta hur det gick om det är någon som googlar och hittar detta om import.
Hojen är hemma nu utan några missöden och är registreringsbesiktad som var lite strul med. Jag hade räknat med det så bad att få med originalljudämparen för den som satt på (Cobra Racing) var bullrig, även om den var EC-godkänd. 5dB för mycket, ganska mycket eftersom 10 dB upplevs som en fördubbling av ljudnivån. Blinkers var utbytta mot pyttesmå fjomsiga led-blinkers som var OK men de satt för tätt där bak, fick sätta dit distanser så de kom isär en bit (8 mm båda sidor). Sen tillbaka på med originalljuddämparen då var den godkänd. Tänk på det om ni importerar en moddad hoj, att ni får originalgrejerna med vid köpet. Jag kunde senare köpa begagnade originalblinkers billigt oxå som jag ska montera. Snyggare och det höjer värdet på hojen. Mycket jobb innan allt är klart så gör ordentlig research innan du köper och importerar. Det kan vara värt jobbet om det är en veteranare, ovanlig modell som den jag köpte, eller helt enkelt något som inte går att hitta här. Nyare hojer är för plastiga så äldre hojar är nog lämpligare att köpa, plast åldras något otroligt om det utsätts för sol, kyla osv. Skulle renovera en CBR1000F 1991:a men fick skrota projektet, det gick inte att få tag i plastdelarna som t.ex. kåpor. Stod där med en halvfärdig hoj utan plastdetaljer, trist.

View attachment 85
Tack för att du återkopplar! Oavsett om man köper en MC i Sverige eller annat land är det viktigt att få med originaldelar, främst ljuddämpare. Det är något som handlare vill ha vid inbyte.
 
Skulle renovera en CBR1000F 1991:a men fick skrota projektet, det gick inte att få tag i plastdelarna som t.ex. kåpor. Stod där med en halvfärdig hoj utan plastdetaljer, trist.
Sent svar men sonderade du i modellspecifika facebookgrupper? I gruppen "HONDA CBR1000F" som administreras av en svensk, kan man titt som tätt hitta både lösa kåpdelar och hela kåpset / skrotade hojar.
 
Top