Imfri hjälm sökes

Jonas62

New member
Köpte en ny integralhjälm igår hos Handelsboden. En Lazer. Den sitter väldigt bra, men fungerar inte alls. Den immar igen bums. Finns bara en ventilationsöppning. Jag är såklart besviken. Antar att jag inte får lämna tillbaka hjälmen då jag var snabb igår kväll med att ta bort plastdekalerna.

Så jag antar att jag måste köpa en ny, bättre kruka, som inte immar igen. Vad bör jag tänka på vid köp i veckan? Vill inte gå på en nit igen och behöva köra med glipa mellan visiret och hjälmen, med ljudlig turbulens på köpet.

Jag är en rookie inom hojåkning så var gärna övertydliga om ni kommer med tips. Tack. :)
 

SGM

Moderator
Skaffa en pinlockskiva (om en sådan får plats rent fysiskt på ditt visir) - rocknrollprodukt.

Det blir dubbelglas med isolerat luftspalt mellan, improblemen är noll i min Arai med pinlock.

/J
 

Kawasaki

New member
det finns hjälmar med Nässkydd dvs. dom täcker över näsan så att andningsluften styrs ut neråt då man andas,det finns olika märken med det systemet.

Jag skulle testa att köpa imspray för hockey visir finns på sport affärer
använde det då jag spelade och det funkade ganska bra, man anstränger sig inte lika mycket då man åker cyckel så det borde funka.
 

Axman

New member
Enkelt, gör en egen imduk!

Det är bara att ta en bomullstrasa (klipp en av en gammal t-tröja eller så). Sedan kokar du den i en kastrull med vatten och massor av yes diskmedel. Det kan vara lite knepigt att få till hur mycket yes man skall ha, för mycket så ser du sämre, det skall inte synas på visiret att man torkat det med trasan.

Effekten blir dock att man slipper imma. Fungerar kanon på mina glasögon, mitt visir, när jag spelar paintball osv. Dessutom gör det rent. :p
 

Zopilote

New member
Håller med SGM: Pinlock is the shit ;)
Finns att köpa universal på t.ex. Touringbutiken för drygt 200:-
Hade inte minsta improblem med min Shoei ens med helstängt visir i januari...
 
Håller med SGM: Pinlock is the shit ;)
Finns att köpa universal på t.ex. Touringbutiken för drygt 200:-
Hade inte minsta improblem med min Shoei ens med helstängt visir i januari...

Kan bara skriva under på detta! Pinlock är det bästa, funkar bokstavligt talat i alla väder!
Magnus
 

puttepj

New member
Köpte en ny integralhjälm igår hos Handelsboden. En Lazer. Den sitter väldigt bra, men fungerar inte alls. Den immar igen bums. Finns bara en ventilationsöppning. Jag är såklart besviken. Antar att jag inte får lämna tillbaka hjälmen då jag var snabb igår kväll med att ta bort plastdekalerna.

Så jag antar att jag måste köpa en ny, bättre kruka, som inte immar igen. Vad bör jag tänka på vid köp i veckan? Vill inte gå på en nit igen och behöva köra med glipa mellan visiret och hjälmen, med ljudlig turbulens på köpet.

Jag är en rookie inom hojåkning så var gärna övertydliga om ni kommer med tips. Tack. :)

Hjälmval är svårt. Köpte en helintegral, Bullfighter VSX i höstas när jag bestämt mig för att köpa hoj. Hjälmen är av typen tri composit och känns både kvalitativ och välgjord. När jag började åka min skoter till och från jobbet i Mars var det kallt och fuktigt på mornarna och jag tvingades ofta ha visiret lite öppet så fort det gick lite sakta eller jag stod still.

Sen bytte jag för några veckor sedan till en öppningsbar integral av märket Airoch (mathisse rs) och fick en hjälm som det skall mycket till för att den skall imma igen. Skillnaden är helt enkelt gott om genomströmning.
MEN det är en balansgång. Bullfighterhjälmen är tyst och bekväm (förutom att den inte är öppningsbar och det har jag insett är ett grundkrav för mig) och Airoh-hjälmen är absolut allt annat än tyst.
Det tog mig ett bra tag att vänja mig vid att jag måste ha proppar i öronen för att kunna åka någorlunda bekvämt men passform, vikt, funktionalitet i övrigt gör att den vinner dag för dag.

Jag skulle dock satsa på en pinlock som första alternativ om du trivs med din Lazer i övrigt (en hel del av Lazerhjälmarna har det som standard) för det är inga jättepengar.
I mitt fall var det inte imman som avgjorde ett byte, utan att jag ville ha en hjälm som var lättare att ha glasögon med och framför allt kunna gå in i en affär utan att känna pressen att ta av mig hjälmen o.s.v.

Bullfighterhjälmen är dock riktigt tyst och trevlig hjälm, så frågan är om inte jag kompletterar den med Pinlock och använder den vid längre svängar, just för ljudvolymen.

Här en tråd på forumet om pinlock
http://forum.svmc.se/showthread.php?t=2011&highlight=pinlock

/putte
 
Last edited:

adrian_vg

New member
Prova kemiska preparat i första hand, det blir billigast så. Funkar inte det, skaffa pinlock.

Min Caberg Justissimo GT immar inte om om det är normal- till mycket fuktigt i luften. Problem med imbildning på visiret blir det bara om ett snölager byggs upp. Då kan det börja imma snabbt. Körde hela förra vintern utan problem.

Det är/var värre med mina glasögon som immar som om det inte fanns nån morgondag oavsett årstid. Biltemas imskyddsmedel i den runda gula flaskan funkar hjälpligt, men kräver utstrykning på glasögonen flera gånger i veckan.
 

Marie

Banned
Det är/var värre med mina glasögon som immar som om det inte fanns nån morgondag oavsett årstid. Biltemas imskyddsmedel i den runda gula flaskan funkar hjälpligt, men kräver utstrykning på glasögonen flera gånger i veckan.

Låter nästan som läge för kontaktlinser. Där är improblemen ganska begränsade....;)
 

Tyrannosaurus

New member
Tips! Det absolut enklaste och garanterat billigaste imskyddmedlet är helt vanligt diskmedel.

Ta loss visiret och häll några droppar diskmedel (inget vatten) på insidan, gnid ut det med en trasa eller mjukt papper över hela ytan och fortsätt gnida tills ytan är torr och blank, det ska alltså inte synas några rester eller ränder på visiret.

Det funkar tills nästa gång man tvättar visiret eller tills insidan blir blöt av någon annan anledning. Mycket flåsade kan göra ytan flammig men då är det bara att göra en ny behandling. Å andra sidan behövs det bara vid körning i kallt väder.
 

@nderz

New member
Tips! Det absolut enklaste och garanterat billigaste imskyddmedlet är helt vanligt diskmedel.

Ta loss visiret och häll några droppar diskmedel (inget vatten) på insidan, gnid ut det med en trasa eller mjukt papper över hela ytan och fortsätt gnida tills ytan är torr och blank, det ska alltså inte synas några rester eller ränder på visiret.

Det funkar tills nästa gång man tvättar visiret eller tills insidan blir blöt av någon annan anledning. Mycket flåsade kan göra ytan flammig men då är det bara att göra en ny behandling. Å andra sidan behövs det bara vid körning i kallt väder.

Shampoo funkar lika bra, har spelat hockey (med plastvisir) i -20 grader utan tendens till immning.
Funkar på glasögon också
 

adrian_vg

New member
Låter nästan som läge för kontaktlinser. Där är improblemen ganska begränsade....;)

Har lekt med tanken i några decennier nu, men alltid gjort stopp när jag läst om vilka problem man kan få med linser; amöbor, slitage på hornhinnan och dittan och dattan. Dessutom är det dyrt!
 

SGM

Moderator
Har lekt med tanken i några decennier nu, men alltid gjort stopp när jag läst om vilka problem man kan få med linser; amöbor, slitage på hornhinnan och dittan och dattan. Dessutom är det dyrt!

:kyckling

Endagslinser rockar för bågekörning. :) Och man vänjer sig oväntat fort med pillet, jag var inte alls överdrivet sugen, och klart :kyckling själv i början.

Meeeen...det rockar, inte är det värst dyrt heller om det bara brukas för finrundorna (det blir ju inte värst många sådana i det här jävla landet... ).

/J
 

adrian_vg

New member
:kyckling

Endagslinser rockar för bågekörning. :) Och man vänjer sig oväntat fort med pillet, jag var inte alls överdrivet sugen, och klart :kyckling själv i början.

Meeeen...det rockar, inte är det värst dyrt heller om det bara brukas för finrundorna (det blir ju inte värst många sådana i det här jävla landet... ).

/J

Tja, det skulle väl vara på vintern enbart då. Inbillar mig att kyla och linser kanske inte går så bra ihop. Eller?

Ledsen om det blir off-topic. :rolleyes:
 

Mathias

Active member
Har haft linser uteslutande i 17 år ( ok, brillor lite då och då) och det finns inget bättre när man kör hoj. Slipper imman på glasögonen, det värsta var när man inte hade pinnlock visir och glasögon och körde en kall morgon, snacka om dubbeldimma. Snackade med en optiker om det och han sa att över 70 km/h så ska man ha skydd för ögonen om man hade linser, under skulle det nog inte vara några problem.
Nä, linser rockar faktiskt. Ska nu gå över från månadslinser till dygnslinser. Och linser i dag är nog bättre än de va förr (hoppas jag i vart fall)

pinnlock måste vara en av de bästa uppfinningarna som finns till hjälmar helt klart (i dubbel mening)
 
Last edited:

adrian_vg

New member
Mitt problem är inte när jag väl kör, utan mest när man står still vid trafikljus och så och man råkar andas till tungt och så tjoff! så ser man knappt nåt mer. Men så fort man rullar på strax över styrfart försvinner den.

Jag tror inte linser är värt det besväret. Jag har som sagt haft skiftande framgång med bla Biltemas imskydd, men det kräver att man upprepar behandlingen regelbundet varanannan dag eller så...
 

Jonas62

New member
Tips! Det absolut enklaste och garanterat billigaste imskyddmedlet är helt vanligt diskmedel.

Ta loss visiret och häll några droppar diskmedel (inget vatten) på insidan, gnid ut det med en trasa eller mjukt papper över hela ytan och fortsätt gnida tills ytan är torr och blank, det ska alltså inte synas några rester eller ränder på visiret.

Det funkar tills nästa gång man tvättar visiret eller tills insidan blir blöt av någon annan anledning. Mycket flåsade kan göra ytan flammig men då är det bara att göra en ny behandling. Å andra sidan behövs det bara vid körning i kallt väder.

Tack för tipset. Provade nu ikväll att sätta på mig hjälmen och visiret immade igen bums. Provade sen att gnida in visiret med Yes. Och yes, det fungerar perfekt. Ingen imma alls. Stort tack för ett enkelt, men genialt tips. :D
 
M

magne

Guest
Tack för tipset. Provade nu ikväll att sätta på mig hjälmen och visiret immade igen bums. Provade sen att gnida in visiret med Yes. Och yes, det fungerar perfekt. Ingen imma alls. Stort tack för ett enkelt, men genialt tips. :D

På resa kanske du inte har tillgång till Yes. Ta lite av ditt raklödder och gör likadant, det funkar med Gilette oxå. The best a man can get. :D
 

Marie

Banned
Har lekt med tanken i några decennier nu, men alltid gjort stopp när jag läst om vilka problem man kan få med linser; amöbor, slitage på hornhinnan och dittan och dattan. Dessutom är det dyrt!

Det största problemet är att man i Sverige av någon anledning snöat in på mjuka linser. I många andra länder är stabila linser fortfarande vanligast, och då är problemen med amöbor mm mycket mera begränsade. Jämför tankemässigt med den hygieniska aspekten av en wettexduk kontra en plastslev....

Och vad ekonomin anbelangar, så är nog knappt glasögon billigare än det varit för mig med stabila linser. Jag bytte en lins senast år 2000......
 
Last edited:
Top