adrian_vg
New member
Det största problemet är att man i Sverige av någon anledning snöat in på mjuka linser. I många andra länder är stabila linser fortfarande vanligast, och då är problemen med amöbor mm mycket mera begränsade. Jämför tankemässigt med den hygieniska aspekten av en wettexduk kontra en plastslev....
Och vad ekonomin anbelangar, så är nog knappt glasögon billigare än det varit för mig med stabila linser. Jag bytte en lins senast år 2000......
Det är väldigt individuellt hur ofta man byter optik. Jag brukar göra det vart 5-7 år ungefär. Skaffade terminalglasögon via jobbet för ett par år sen och passade på att kolla synen. Jag var inne på att byta mina vanliga glas också, då jag börjat märka att synen blir bättre (åldern, linserna stelnar till). Optikern tyckte att jag skulle vänta ett tag till.
Problemet med stabila linser är väl att de inte "andas" lika bra som de mjuka. Risken för problem är väl större om syret i luften inte kommer till som det ska till ögat under linsen. Har också för mig att med stabila/hårda linser är det viktigare att man tar av dem under natten än med de mjuka, av just det skälet.
Det här har verkligen blivit off-topic. Hoppas inte moderatorn misstycker.