Imfri hjälm sökes

adrian_vg

New member
Det största problemet är att man i Sverige av någon anledning snöat in på mjuka linser. I många andra länder är stabila linser fortfarande vanligast, och då är problemen med amöbor mm mycket mera begränsade. Jämför tankemässigt med den hygieniska aspekten av en wettexduk kontra en plastslev....

Och vad ekonomin anbelangar, så är nog knappt glasögon billigare än det varit för mig med stabila linser. Jag bytte en lins senast år 2000......

Det är väldigt individuellt hur ofta man byter optik. Jag brukar göra det vart 5-7 år ungefär. Skaffade terminalglasögon via jobbet för ett par år sen och passade på att kolla synen. Jag var inne på att byta mina vanliga glas också, då jag börjat märka att synen blir bättre (åldern, linserna stelnar till). Optikern tyckte att jag skulle vänta ett tag till.

Problemet med stabila linser är väl att de inte "andas" lika bra som de mjuka. Risken för problem är väl större om syret i luften inte kommer till som det ska till ögat under linsen. Har också för mig att med stabila/hårda linser är det viktigare att man tar av dem under natten än med de mjuka, av just det skälet.

Det här har verkligen blivit off-topic. Hoppas inte moderatorn misstycker. :eek:
 

-ah

New member
Glasögon ger ju ytterligare två ytor att dimma igen. Funkar inte linser, är plastglas antagligen bästa valet.
Pinlocken på min Shoei fungerar hyfsat, men nog blir det dimmigt vid rödljusstopp så fort temperaturen är under 12*C. Då hjälpar det endast att köra med ventilationsspalt, eller att öppna visiret ett hack så fort hojen står stilla, och stänga igen när det rullar.

Ett bra anti-im-medel finns här: http://www.make-stuff.com/formulas/mysto.html

Fö har jag för mig att Lazer har en deflektor som tillbehör till alla sina hjälmar.
 

xyx

New member
Deflektor/nässkydd funkar utmärkt.
Har en Shark RSR2 som levererades med en sådan, så gott som imfri hjälm i alla väder.
 

Hellman

New member
Det finns många "husmorsknep" när det gäller imma, men den enda fullvärdiga lösningen enligt mig är att skaffa ett pinlockvisir. Har man väl testat kommer man inte vilja gå tillbaka!

Mina två ören.

(Mao, KÖP PINLOCK!, du kommer inte tvivla på mig längre när du prövat :))
 

Bänkad o Klar

New member
Det finns många "husmorsknep" när det gäller imma, men den enda fullvärdiga lösningen enligt mig är att skaffa ett pinlockvisir. Har man väl testat kommer man inte vilja gå tillbaka!

Mina två ören.

(Mao, KÖP PINLOCK!, du kommer inte tvivla på mig längre när du prövat :))

Håller fullständigt med :cool:
 

Bänkad o Klar

New member
Alltså, jag har inget problem med imma på hjälmvisiret utom i extremfall under vinterkörningen; det är mina glasögon. Pinlock funkar inte så bra där. :D

Sorry, jag utgick ifrån visiret :eek:
Några glasögon vågar jag inte sätta på mig "då immrisk föreligger", det blir linser utan tvekan :cool:
Nästa problem uppkommer om man av olika anledningar inte kan bära linser...........hm.........blir man tvungen att ta fram YES-flaskan, raklöder etc. iallafall :confused: :rolleyes:
 

Axman

New member
Jag kör med pinlock på vintervisiret men utan på sommaren när jag har ett mörkt visir. Då räcker det till 99% med yes. (innan söndagen hade jag sagt 99% men då regnade det så jävligt så att visiret immade igen i 120 km/h). :(
 
Top