Hur stoppar vi dem???

Janne Yamaha

New member
Våren kom innan påsk med fint väder. Med det fina vädret kom också, ursäkta uttrycket, "de jävvla idioter" som far fram i 110 på 30-50 sträckor, högvarviga som bara den. Hur stoppar vi dem? Går det att stoppa dem? De kom förbi mitt hus och jag höll på att kasta ut en boll på vägen, men vad hade hänt då? Om de hade kört ihjäl sig, vem hade åkt dit då? De eller jag? (De hade dött, så visst, men vad hade hänt med mig?) De förstör för oss andra. Visst, många av oss kan dra på på vanliga vägar och på motorvägar där det inte springer barn etc. men vi har väl åtminstone lite innanför pannbenet så vi inte kör så där det finns LG-trafik? Funderingar???

Marie

Banned
Våren kom innan påsk med fint väder. Med det fina vädret kom också, ursäkta uttrycket, "de jävvla idioter" som far fram i 110 på 30-50 sträckor, högvarviga som bara den. Hur stoppar vi dem? Går det att stoppa dem? De kom förbi mitt hus och jag höll på att kasta ut en boll på vägen, men vad hade hänt då? Om de hade kört ihjäl sig, vem hade åkt dit då? De eller jag? (De hade dött, så visst, men vad hade hänt med mig?) De förstör för oss andra. Visst, många av oss kan dra på på vanliga vägar och på motorvägar där det inte springer barn etc. men vi har väl åtminstone lite innanför pannbenet så vi inte kör så där det finns LG-trafik? Funderingar???

Du är ju rent ut sagt livsfarlig!
Bara ha mage att berätta att du skulle kasta ut en boll på vägen?

Gator och vägar är inga lekplatser, och definitivt ingen plats för bollspel, lika lite som det skall vara en lekplats för bakhjulsåkardårar och likställda.

Det är vuxna som du, som genom att sakna respekt för trafikmiljön, förleder barn att leka på och vid gator och vägar. Vore det inte lämpligare att du höll ditt bollspelande inne i din trädgård?

Janne Yamaha

New member
Joo, men nu missuppfattade du mig. De drar alltså förbi mitt hus i ett 30-villaområde i 70-110 km/timme. Vad händer om ett barn spelar boll i trädgården och helt plötsligt sparkar ut den på gatan? Eller helt plötsligt får för sig att gå över till kompisen på andra sidan gatan? De ser inte mc:n och går rätt ut! Jag låter inte barnen leka på gatan och varnar dem för den, att alltid se sig för m.m. (Televinkenbarn!) Men du tar fokus från det jag menar. Vad gör vi åt dem som inte respekterar området? De som "leker rommen" av sig inom 30-50 sträckor? De som tror de är odödliga? Som tror att de klarar allt???

Rubbe

New member

Gator och vägar är inga lekplatser, och definitivt ingen plats för bollspel, lika lite som det skall vara en lekplats för bakhjulsåkardårar och likställda.

Det är vuxna som du, som genom att sakna respekt för trafikmiljön, förleder barn att leka på och vid gator och vägar. Vore det inte lämpligare att du höll ditt bollspelande inne i din trädgård?

Herregud, tagga ned, tanten! Han hade ju vad de som körde MC saknade, nämligen en tankeförmåga som hindrade honom från att göra nåt dumt!

Wroom

New member
Ja tyvärr så finns det många av dessa djvla idioter som inte har vanligt bondförnuft och riskerar andras liv och lem.
Hur stoppa sådant?
Bra fråga, jag är glad att jag inte ännu råkat ut för en situation där det varit nära att man själv (eller ngt barn) varit nära att bli påkörd.
Jag tror att jag skulle slänga mig in i bilen och hoppas att se muppen stå och spänna sig på någon mack, för att där personligen visa honom livets hårda sanning. :mad:

Men förhoppningsvis finns det någon mer pedagogiskt lagd här som kan ge bra tips.
:D

zippo500

New member

Du har det vettigaste inlägget,, i denna debatten, håller med:)

Grängesdanne

New member
Jag förstår "Janne Yamaha"´s resonemang eftersom jag själv, som säkert många fler, haft en granne som kört idiotiskt.
Men jag förstår även mycket, mycket väl "Marie"´s resonemang, det är en livsfarlig tanke, om det så bara är en tanke, är det inte säkert den stannar som tanke.
Men efter att fått lyckan att vara pappa vet jag att det inte går, med all kraft i värden, att hålla barn borta från gatan, fast Gud vet att jag försökt:)
Den "tanke" som kommer av en frustation, kan lätt övergå till handling när man är som mest ilsken.
I ett tillfälle som detta, slänga en boll framför ett fordon, kan bli en katastof, inte bara för föraren, även för hans/hennes anhöriga, vänner, dig själv och många andra.
Även försäkringspremierna blir högre, något som drabbar alla i slutändan, men visst det är bara pengar, det är naturligtvis värre det mänskliga lidandet.
Det finns ofta enkla metoder...
Jag tog tag i problemet med min granne och berättade (okej kanske inte så lugnt som "berättade"...) att det fanns barn på vägen och det nu fick vara slut vansinnes körningarna.
Problemen slutade, och han hälsar fortfarande glatt på mig.
Så ta tjuren vid hornen och prata mer med "problem"grannarna.;)

Marie

Banned
Jodå, jag har nog förstått problemet, och jag skulle också bli vansinnig över vildhjärnor(?) som använder villagator som racerbana. Någonting måste definitivt göras åt dessa idioter.

Däremot ville jag också peka på den utveckling mot alltmera lekande och bollspelande på gator och vägar som jag noterat jämfört med min barndom. Tyvärr ofta sanktionerat av korttänkta föräldrar.

Kanske är denna utveckling en följd av allt trängre och mera 'välputsade' trädgårdar, kombinerat med allt större brist på kommunala och/eller bostadsområdesgemensamma lekplatser, samt att det alltmera saknas 'allmänningsytor' där barnen kan härja, spela boll och bygga hyddor....

Trafiksäkerhetsarbete kan kanske bedrivas på många fler plan än idag?

P

Pingo

Guest
Kanske är denna utveckling en följd av allt trängre och mera 'välputsade' trädgårdar, kombinerat med allt större brist på kommunala och/eller bostadsområdesgemensamma lekplatser, samt att det alltmera saknas 'allmänningsytor' där barnen kan härja, spela boll och bygga hyddor....

Det där vill jag mena är det egentliga problemet i sammanhanget. Markområden för villabebyggelse har under många år utsatts för en allt växande överexploatering som blivit värre och värre. Villatomterna kallas numera frimärkstomter med en uteplats och i bästa fall en sandlåda för de riktigt små barnen.

Själv är jag radioamatör och beroende av rejäla ytor för mina antenner. Senast under Påsken var jag uppe i Norrbotten och satte upp en kortvågsantenn mellan två tallar separerade 45 meter. Efteråt sattt jag vid köksbordet och småskrattade för mig själv och tänkte stolt, vem har idag så stor tomt med så resliga tallar att de kan sätta upp en sådan antenn.

Fritidshuset i Norrbotten var där jag växte upp och inte behövde jag som barn leka på gatan utan det fanns plats att spela fotboll och bygga kojor helt och hållet inom tomten.

Coppertail

New member
Vilka sär. :confused:

Bor själv mitt i ett (30) villaområde, har aldrig sett någon på hoj som kört som du beskriver. Måånga bilister däremot, vilket jag tycker är betydligt otäckare.

Förövrigt tror jag inte man kan fälla en hoj i fart med en boll, inte ens om man heter Zlatan.

Niklasinorr

New member
Förövrigt tror jag inte man kan fälla en hoj i fart med en boll, inte ens om man heter Zlatan.

Nej men du skrämmer föraren som går omkull och den herrelösa hojen åker med full fart in i grannens trädgård, där andra lekande barn befinner sej...

Till trådskaparen: Ha videokameran beredd, spring ut och filma när dom kommer. Dels så ser dom en person som filmar och bara det kan vara avskräckande, sen ser du på filmen vilka hojar och kläder respektive regplåtar dom har. Skeppa allt till polisen eller kolla upp dom själv och gör ett hembesök...

1literduckeater

New member
Nej men du skrämmer föraren som går omkull och den herrelösa hojen åker med full fart in i grannens trädgård, där andra lekande barn befinner sej...

Till trådskaparen: Ha videokameran beredd, spring ut och filma när dom kommer. Dels så ser dom en person som filmar och bara det kan vara avskräckande, sen ser du på filmen vilka hojar och kläder respektive regplåtar dom har. Skeppa allt till polisen eller kolla upp dom själv och gör ett hembesök...

Kanske kan avskräcka lite men det finns inget polisen kan göra med de uppgifterna annat än att rycka på armarna och sedan åka vidare till större brott. Man måste bli tagen på plats eftersom det i princip är omöjligt att identifiera föraren och än så länge har politikerna inte ändrat lagen som säger att man är oskyldig tills annat bevisats. Jag delar åsikterna om att man borde göra något mot dessa "idioter" men om jag ransakar mig själv så händer det att man kör lite fel ibland men är inte det just därför man kör hoj?? för friheten?? men jag tycker att man får använda insidan lite och välja när det är läge att vrida på, själv brukar jag alltid försöka glida förbi lite sakta och tyst när det finns hus vid vägen. Tror nog det bästa man kan göra är att ta regnummer och ringa den som är ägaren (troligen mamma eller pappa) och lugnt och sakta förklara vad som har hänt och hur man vill angripa problemet, har man tur får man prata direkt med ägaren/fartsyndaren annars får man hoppas att de har vettiga föräldrar.

Coppertail

New member
Våren kom innan påsk med fint väder. Med det fina vädret kom också, ursäkta uttrycket, "de jävvla idioter" som far fram i 110 på 30-50 sträckor, högvarviga som bara den. Hur stoppar vi dem?

Nu är ju jag lite till åren kanske,,
Men om jag överhuvudtaget hade hunnit uppfatta bollen hade nog eventuella skrämselattacker kommit ett par kvarter senare.:D

110 på en 30 skyltad villagata är snabbt!
Såpass snabbt att man kan misstänka att trådskaparen kanske skarvar lite.
Fast villaområdena där han bor kanske inte är så tätbebyggda.:confused:

Nu blev det ju lite offtopic, men det känns som dethär forumet kan behöva lite spam.

Last edited:

lime

Skriver inte
Samtal och gemensam förståelse är det som hjälper

Där jag bor har vi en firma som fixar fina bilar. Det innebär att det kör en del Honda Civic R, Nissan Z-modeller och liknande riktigt roliga bilar. Och det går undan uppför backen. Samma backe som går upp mot skola och dagis.

Gick ner och förklarade för grabbarna som äger stället att jepp, vi uppskattar de fina bilarna MEN om hastigheten inte tas ner så kommer vi som bor i området att begära att det byggs rejäla farthinder. Något som de sänkta bilarna med låga kjolar och spoilers inte riktigt gillar...

Efter det så har bilar med zatzy.com-dekaler kört i princip exemplariskt. Nu ska vi bara får SUV:arna att ta ner farten också.

Marie

Banned
Om det nu är ett stort problem så kan du ju prata med farbror blå så kan han sätta upp en hastighetskontroll. Innan du pratar med polisen så kan du ju försöka att komma på om det finns några bra tidpunkter då en hastighetskontroll kan ge bästa tänkbara utdelning.
Du kanske kan notera några regnummer också om du hinner så du vet när de värsta syndarna försvunnit.

Om du pratar med kommunen kanske de kan ordna några bra vägbulor så att farten lugnar ner sig.

Jag tog tag i problemet med min granne och berättade (okej kanske inte så lugnt som "berättade"...) att det fanns barn på vägen och det nu fick vara slut vansinnes körningarna.
Problemen slutade, och han hälsar fortfarande glatt på mig.
Så ta tjuren vid hornen och prata mer med "problem"grannarna.;)

Jag har läst och funderat....
Hjälper inte det att försöka prata med äggskallarna (du kanske inte får tag på dem), och varken farbror blå eller kommunen heller lyssnar så mycket, så kan det finnas en ytterligare metod.

Låna en mörkblå Volvo (gärna en kombi med solfilm på rutorna), dra på dig mörka kläder och en reflexväst, leta fram en hårfön.....

Parkera sedan Volvon lite halvslarvigt och ställ dig vid den och vänta. Sikta på snillena med hårfönen när de kommer.....:cool:

Last edited:

Coppertail

New member
Låna en mörkblå Volvo (gärna en kombi med solfilm på rutorna), dra på dig mörka kläder och en reflexväst, leta fram en hårfön.....

Parkera sedan Volvon lite halvslarvigt och ställ dig vid den och vänta. Sikta på snillena med hårfönen när de kommer.....:cool:

Nej!!! De blir rädda, vinglar in i grannens trädgård och dödar alla barnen!!! :eek:

25-an

New member
En möjlig metod av många

I ett bostadsområde där jag bodde tidigare hade vi en "galenpanna" av de slag du beskriver. Helt vansinniga framfarter och helt utan omdöme bland mjuka barn och andra trafikanter. Efter många resultatlösa samtal med vederbörande så resignerade några föräldrar och tog "saken" i egna händer.
En morgon när "galenpannan" skulle fara så var hojen stendöd. Den saknade några små men väsentliga delar för att fungera helt enkelt. En brutal och givetvis olaglig metod men tyvärr nödvändig. Efter den chocken så förstod även "galenpannan" att det var alvar i från omgivningens sida.
Hur han sedan for fram när han inte var på mammas gata förmäler dock inte historien.

Maru

New member
Jag har läst och funderat....
Hjälper inte det att försöka prata med äggskallarna (du kanske inte får tag på dem), och varken farbror blå eller kommunen heller lyssnar så mycket, så kan det finnas en ytterligare metod.

Om de nu går på det.....tror du de saktar farten eller får det för sig att öka farten för att köra ifrån farbror blå...?

Kommunicera funkar bra. På rätt sätt alltså. Säg inte rakt ut att personen ifråga är en idiot(då lyssnar ingen), utan förklara istället på ett begripligt(konstruktiv kritik) sätt varför du tycker personen är en idiot. :)

Zopilote

New member
Kanske inte att rekommendera mot motorcyklister, men som effektiv tankeställare för bilister som kör som idioter där mycket barn rör sig :rolleyes::

Skaffa en billig barnvagn, som sedan fylls med diverse blodigt slaktavfall. När du hör dåren komma, kör du sedan ut barnvagnen bakom en parkerad bil eller annat hinder som skymmer sikten. Det borde vara sista gången han kör för fort på det stället...:eek: