Hur slipper man MC-folket som SMC-medlem?

Jämten

New member
Finns det något sätt att slippa få hem MC-folket i sin brevlåda?
Upplever att den inte är läsvärd så skulle helst vilja slippa den.

Cyborg du kan lösa problemet på ett väldigt enkelt sätt.Har du ingen tidning kvar så finns alla inloggnings uppgifter på start sidan.

Annars får du dom här.Fax:0243-88287.
E-post smc@svmc.se
Telefon:0243-66970.

Nu har du alla möjligheter i värden att avsäga dig tidningen.En annan möjlighet är att inte läsa tidningen.

Hoppas att något av alternativen skall passa så att du inte behöver spy galla över tidningen.Hälsningar Jämten:tummenupp.
 

powerglide

New member
Finns en moderatorfunktion om man tror att ett inlägg är på rent j-velskap.
(Fast tror inte det funkar på Marie ;) )
 
Varför är man medlem om man är missnöjd?

God afton.

Att folk har synpunkter på en så stor förening är inte konstigt. Att man bör hålla en anständig ”ton” borde vara självklart för en vuxen hyfsat vidsynt människa. Tonåringar är förlåtna om de sliter på tangentbordet….

Om man nu tycker illa om SMC / dess aktiviteter och dessutom inte tycker om medlemsbladet (MC folket) varför är man då medlem? Det är ju bara att gå ur!

Man kan ibland utläsa att en individ huvudsakligen är medlem för att det innebär olika former av rabatter hos leverantörer av tjänster och material. Kan man då dra slutsatsen att huvudskälet till medlemskapet är girighet?? Girighet är inte någon fin egenskap. Nej, så kan det väl inte vara……:D:D?

Själv är jag medlem i SMC för dess aktiviteter tillika SMC:s arbete med att påverka politiker i deras vardag. Läser även tidningen. Nyttjar inte reflexväst men låter gärna andra som är mer ängsligt lagda använda dylikt plagg.

/Peter
 

Marie

Banned
Man kan ibland utläsa att en individ huvudsakligen är medlem för att det innebär olika former av rabatter hos leverantörer av tjänster och material. Kan man då dra slutsatsen att huvudskälet till medlemskapet är girighet?? Girighet är inte någon fin egenskap. Nej, så kan det väl inte vara……:D:D?

Jodå, så kan det mycket väl vara.
Jag skäms inte över att jag är både girig och snål, jag känner mig själv såpass bra att jag tveklöst erkänner detta.

Jag kör dessutom mc mycket längre än genomsnittet varje år, men är inte ett dyft intresserad av SMCs verksamhet.

Jag tycker att det är kul att köra mc I TRAFIK, så att det blir ett nyttigt transportarbete utfört, samtidigt som det är kul. Däremot passar det inte mig att sno runt på en bana som en hamster i hamsterhjulet, och bara bränna bensin och däck till ingen nytta alls, eller bara köra en sväng utan mål och mening.

Träffar, och annan social samvaro kring motorcyklar är också tämligen ointressant i min värld.

Och jag upplever det som urtrist att LÄSA om motorcyklar, andras resor och trafikpolitik. Skulle mckörning bli försvårat eller förbjudet, så innebär det inte någon allvarlig försämring av min livskvalitet, mckörning är kul men inte på något vis VIKTIGT för just mig. Det finns så mycket annat kul att göra, köra bil t.ex.

/Marie
 
Last edited:

bosseman

New member
Gillar att köra mc ibland själv och ibland med dom olika klubbarna man är med i. Kul att få tidningen från Smc finns alltid något kul att titta på där.
 

Avarage

New member
Behöver vi besitta en "miniminivå" i skrivandets konst för att delta i SMC forum? Nej, tror det vore ödesdigert för medlems demokratin och deltagandet här.:)

Anders.J

Nej, om man inte (med sitt inlägg) vill att något skall förändras finns inget behov för några krav (krav är för övrigt ett för starkt ord men jag hoppas ni förstår att jag inte menar att man skall slängas ut, bestraffas eller på annat sätt råka illa ut om man inte uppfyller "kraven" jag anser man bör ha).

Men om man vill att något skall bli bättre/annorlunda dvs. utveckla SMC då ställs det krav på att man vet vad man vill förändra. Och att om man inte själv har något förslag på hur man i stället skulle vilja att det funkade/såg ut etc. åt minstånde är delaktig i en dialog (vilket krävs för att du/jag/andra skall förstå vad han/du/jag vill.

Att skriva ETT inlägg med negativ kritik utan att den är konstruktiv eller man därefter kan och vill vara delaktig i en dialog generarar ingenting som leder utvecklingen framåt. Däremot leder det inte så sällan till irritation/missförstånd och upprörda känslor med pajkastning som resultat och så var tråden förstörd.

Så min ståndpunkt är, om jag skall förkorta det. Vill man förändra något i SMC och framföra det via vårt forum då krävs följande:
1.) Du är konstruktiv
2.) Vill och kan delta aktivt i efterföljande dialog.

Om du/jag/vi sedan skall kalla det krav eller inte är av underordnad betydelse för uppfylls inte dessa punkter (det kan finnas fler som jag missar) så blir det hellet ringet resultat i organisationen.
 

HkanB

New member
Försöka göra något i stället, kanske

"Den som inte är med mig är emot mig."?

Varför ska en medlem påtvingas en del av verksamheten som man inte är intresserad av?

Nyttan för många övertrumfar nyttan för de få? Demokrati d.v.s majoritetens tyranni?

Och så väldigt svårt är det väl inte att endera slänga, ge bort den?
Men varför inte läsa den och istället för att gnälla komma med något så när konstruktiva förslag på förbättringar, ändringar istället?
 
"Den som inte är med mig är emot mig."?

Varför ska en medlem påtvingas en del av verksamheten som man inte är intresserad av?

Om du menar tidningen så är den även kanal för medlemsinformation, som bl.a. Avarage förtydligat i sina inlägg. Informationen måste ju distribueras till medlemmarna, i detta fall via MC folket.

Om du menar övrig verksamhet så har man ju möjlighet att påverka enligt inlägg i tråden. Vad jag avser i mitt inlägg är ju om en medlem tycker att det mesta är fel, typ 90 %, då är det inte lönt att vara med i föreningen ifråga. Då måste han / hon övertyga runt 60.000 personer att det ska vara på något helt annat vis. Själv hade jag ”passat” i ett sådant läge. (Är inte i den situationen :)).

/Peter
 

powerglide

New member
Jag håller med om att det för vissa aktiviteter måste göras medlemsutskick och att MC Folket tidigare har varit ett ypperligt media för detta.
 

gundj

New member
En normal reaktion om man får något man inte önskar är att vända sig till avsändaren och be att få slippa. När ryggmärgsreflexen är att klaga på ett forum bör man nog tänka efter lite.
Beträffande tidningen så är den väl rätt ok men kunde vara mer fokuserad på händelser än produkter.
 

powerglide

New member
Ett konkret förslag.

Som jag uppfattar det finns det ett antal behov som talar för och emot massutskick av MC Folket.

För:
o Det är en medlemstidning
o SMC använder den för att nå ut till samtliga medlemmar för årsmöteskallelse

Mot:
o Alla vill inte ha den = onödiga tryckkostnader
o Den tryckta upplagan är ändå svårläst pga för litet typsnitt

En möjlig lösning är att istf att skicka ut en hel tidning till alla är att skicka tidningen till enbart de som vill ha den OCH ett "vykort" med en URL plus QR-kod till övriga för åtkomst till en ePub-version (inte PDF, tack).

Ex. på att göra Stockholms distrikts stadgar åtkomliga.

http://www.svmc.se/upload/Distrikt/Stockholm/Dokument/Stadgar SMC Sthlms Distrikt 080830.pdf

alternativt förkortat

http://tinyurl.com/p2c4p5r

och QR-taggen som enkelt skannas med en SmartPhone för den som inte orkar med TinyURL.

View attachment 6493

Ett sådant arrangemang är enkelt, kostar mindre och borde uppfylla alla parters behov (förutom annonssäljarna som inte kan peka på en lika stor upplaga).

Både InDesign och Quark Xpress stödjer export direkt till ePub.
Annars kan man spara som HTML och konvertera till ePub med Calibre.
 
Last edited:

påK-en

New member

Jämten

New member
Jodå, så kan det mycket väl vara.
Jag skäms inte över att jag är både girig och snål, jag känner mig själv såpass bra att jag tveklöst erkänner detta.

Jag kör dessutom mc mycket längre än genomsnittet varje år, men är inte ett dyft intresserad av SMCs verksamhet.

Jag tycker att det är kul att köra mc I TRAFIK, så att det blir ett nyttigt transportarbete utfört, samtidigt som det är kul. Däremot passar det inte mig att sno runt på en bana som en hamster i hamsterhjulet, och bara bränna bensin och däck till ingen nytta alls, eller bara köra en sväng utan mål och mening.

Träffar, och annan social samvaro kring motorcyklar är också tämligen ointressant i min värld.

Och jag upplever det som urtrist att LÄSA om motorcyklar, andras resor och trafikpolitik. Skulle mckörning bli försvårat eller förbjudet, så innebär det inte någon allvarlig försämring av min livskvalitet, mckörning är kul men inte på något vis VIKTIGT för just mig. Det finns så mycket annat kul att göra, köra bil t.ex.

/Marie
Marie eftersom du inte är intresserad av smc som organisation eller dess tidning utan bara rabatter på färjor mm.
Ett tips tror du kan få bättre rabatter genom turist föreningar finns en hel del att välja på.

Problemet är att dom också har utskick av tidningar men i dom brukar finnas generösa rabatt kuponger.
Måste kännas frustrerande att betala till en org.bara för att utnyttja rabatter när man inte har minsta intresse för övrigt.

Som sagt ett tips kanske värt att undersöka pengar att tjäna.Hälsningar Jämten.::lemon::lemon:.
 
Top