Hur slipper man MC-folket som SMC-medlem?

SuperMek

New member
Jag är synnerligen tacksam över att för avgiften få inte bara medlemskap i en organisation som kämpar för mina mc-rättigheter, utan dessutom också en bra mc-blaska på köpet! Tackar!
 

Cyborg

New member
Vilken "givande" tråd detta blev, vad har era goda synpunkter om MC-folket att göra med att jag inte längre vill få hem MC-folket i min brevlåda?
Måste man bli påtvingad en tidning bara för ni andra tycker den är bra?

Inte undra på att SMC inte får några nya medlemmar med denna attityd.
 

vilde

New member
Vilken "givande" tråd detta blev, vad har era goda synpunkter om MC-folket att göra med att jag inte längre vill få hem MC-folket i min brevlåda?
Måste man bli påtvingad en tidning bara för ni andra tycker den är bra?

Inte undra på att SMC inte får några nya medlemmar med denna attityd.

Det handlar inte bara om att du inte vill ha tidningen i din brevlåda Cyborg, du skriver också att tidningen inte är läsvärd, någon eller några andra hakade på och har uttryckt liknande åsikt. Som motvikt och för att visa SMC och redaktionen på MC Folket att det inte är en enig åsikt bland medlemmarna vill jag visa att jag tycker tvärtom, dvs att MC Folket är en utmärkt tidning.

Eftersom du är medlem i SMC Cyborg har du som alla andra rösträtt på årsmötet och dessutom rätt att lämna in en motion. Du kan alltså i god tid innan nästa årsmöte författa en motion som föreslår att man ska kunna slippa få MC Folket i brevlådan om man inte vill ha den. Det förutsätter ju så klart att du orkar läsa i tidningen när nästa årsmöte är och när man senast ska lämna in en motion eller kanske du kan hitta det på internet också. Om din motion sen bifalles eller inte beror ju på vad andra tycker om den på årsmötet och det i sin tur kan bero på hur mycket arbete du lagt ner på din motion. Hur ska man få ut medlemsinformation till de som inte vill ha tidningen exempelvis? En demokratisk organisation förutsätter att alla medlemmar får den information som krävs för att kunna vara med och påverka om man vill. En medlemsorganisation är och blir det medlemmarna gör den till.
 

VBK

New member
Om man nu misstycker så är det väl bara att elda upp den när den kommer, den är ju en liten del jämfört med tex rusta, biltema ja välj fritt bland skräpet som fyller återvinningen varje månad. Och sist jag fick den så var det läsvärt som oftast.
 

Ove 60+

Active member
Då MC-folket hänger med SMCs medlemskap så bör SMC hantera "prenumerationen". Om man bör vända sig till MC-folket för att slippa tidningen känns det underligt. Men fås inget svar här på SMCs eget forum kommer jag vända mig till redaktionen för tidningen ska bort ifrån min fina brevlåda.

Vilken "givande" tråd detta blev, vad har era goda synpunkter om MC-folket att göra med att jag inte längre vill få hem MC-folket i min brevlåda?
Måste man bli påtvingad en tidning bara för ni andra tycker den är bra?

Inte undra på att SMC inte får några nya medlemmar med denna attityd.

:confused: Ja, så det kan bli?

Här har vi alltså en gosse som inte kan skilja på MC-Folkets redaktion och de funktioner inom denna som distribuerar tidningen och oss vanliga medlemar i föreningen. Det är väl knappast möjligt att stoppa leveransen av tidningen genom att gnälla och beklaga sig i ett forum, men det är väl själva gnällandet som känns skönt vilket tydligt framkommit i ganska många sura inlägg från denne Cyborg.

Angående nya medlemmar så tror jag att små gnällspikar a`la Cyborg kan vara mindre lockande än att det finns sådana som gillar vad som görs. Det är väl helt fritt att tycka om tidningen men om man kan tillföra något bör man göra det i positiv anda så kanske det ger något. :p
 

powerglide

New member
:smasha
Och där slår SMC-präktigheten till igen.

"Alla som klagar är gnällspikar och SMC är minsann bäst.
Och är vi ändå inte bäst så kan du rösta om det på nästa årsmöte som bara har deltagare som ändå älskar allt SMC gör. " :zpy

Om ngt skrämmer bort nytt folk så är det definitivt denna attityd inom SMC som det måste jobbas med.

Jag tycker att SMC gör många oerhört bra saker, men lite mer ödmjukhet tack.
 

vilde

New member
:smasha
Och där slår SMC-präktigheten till igen.

"Alla som klagar är gnällspikar och SMC är minsann bäst.
Och är vi ändå inte bäst så kan du rösta om det på nästa årsmöte som bara har deltagare som ändå älskar allt SMC gör. " :zpy

Om ngt skrämmer bort nytt folk så är det definitivt denna attityd inom SMC som det måste jobbas med.

Jag tycker att SMC gör många oerhört bra saker, men lite mer ödmjukhet tack.

Det finns alldeles för många gnällspikar jämfört med hur många det finns som vill ge konstruktiv kritik=förslag till förändring i positiv anda alternativt ge sig in i det faktiska arbetet i föreningen för att förändra. Det är väldigt mycket lättare att stå vid sidan om och gnälla än att faktiskt försöka förändra.

Ovanstående är ett faktum i alla föreningar eller demokratiska organisationer från bostadsrättsföreningar till båtklubbar, från jazzklubben till kommunpolitiken, från landsting till riksdag. En jävla massa människor gnäller men väldigt få vill vara med i styrelsen i den lokala föreningen, ännu fler är det som inte orkar eller inte vill vara med i det politiska arbetet.

Att skriva en gnällig inlaga på forumet är ju exempelvis lättare/roligare än att ringa eller skriva till SMC och fråga om det går att lösa problemet i fråga, det visar ju denna tråden med tydlighet.

Kalla det präktighet om ni vill men det går att påverka antingen genom att ge förslag till de som arbetar i föreningen eller att engagera sig själv i föreningsarbetet. Men att ge kritik genom att såga de människor som faktiskt engagerar sig eller klanka på att de tycker eller gör på ett visst vis ger ingen positiv förändring.

Jag har inte sett någon här som uttryckt att SMC är ofelbar eller att MC-Folket är en alltigenom perfekt tidning. Det jag sagt är att jag tycker att MC-Folket är den bästa av alla de mc-tidningar jag läst och att jag tycker att SMC jobbar seriöst med frågor som rör motorcyklar, SMC för en bra dialog med myndigheter och liknande utan att vara fanatiska, det är så man kommer framåt.
 

powerglide

New member
Jag sa inte att det är fel i sak att fler borde engagera sig.
Det är sättet att bemöta de som kommer som nya med ett färskt perspektiv som stör mig.

Det är ju enkelt att blunda för ett klagomål och skrika gnällspik istf att faktiskt se om det finns ngn substans när "SMC-attityden" är påslagen.

Detta borde ju vara den första responsen som utdelas till någon som faktiskt orkar bry sig att ta upp ämnet.

ring[a] eller skriv[a] till SMC och fråga om det går att lösa problemet i fråga.

Det finns många inom SMC som inte rankar ner på "gnällspikarna". Men de som gör det märks desto mer med sitt maktspråk och nedlåtande ton.
 
Last edited:

Avarage

New member
Mc-Folket är SMC:s sätt att nå ut med info. till sina medlemmar (ett av dem) och är delvis styrt i stadgarna (vad gäller kallelse till årsmöte). Om styrelsen skall kunna få ansvarsfrihet krävs bla. att samtliga medlemmar har fått kallelsen till sig. Så ser nuvarande stadgar ut vare sig du/jag gillar det eller ej.

Det är nog inte möjligt, av ovanstående anledning (förutom de administrivt praktiska problemen som också finns), att gå en sådan önskan till mötes så länge du/jag fortfarande skall vara medlemmar.

För vad händer om du/jag helt plötsligt ändrar oss och dyker upp på årsmötet och påstår att vi aldrig fick någon kallelse, vilket i så fall är sant. Då kan sittande styrelse, enl. stadgarna, inte få ansvarsfrihet. Och faktum är att det behöver inte ens vara du/jag som lyfter frågan utan någon annan medlem.
 
Last edited:

Avarage

New member
Det finns många inom SMC som inte rankar ner på "gnällspikarna". Men de som gör det märks desto mer med sitt maktspråk och nedlåtande ton.

Då har vi HELT olika uppfattning. Min är att antalet som framför kritik som EJ är konstruktiv är fler till antalet.

För övrigt förstår jag inte över huvud taget varför man skall framföra kritik så länge man inte vill något gott med den och kan formulera det. Det tjänar ju liksom ingenting till då man inte kan förklara hur man vill att det i stället skulle fungera (och denna diskussionen är nu generell eftersom ditt uttalande var generellt).

Nä, skit i o framföra sådant du/jag inte gillar så länge vi inte samtidigt antingen kan presentera ett förslag på lösning eller åtminstånde bjuda in till dialog (i positiv anda) vilket man gör genom att skriva på ett så artigt och ödmjukt sätt man bara kan. För vad blir alternativet?
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Tycker nog att kritik ska kunna framföras utan att man sitter inne med förslag till förändring. Om man känner att något är i behov av förändring kanske man ibland behöver hjälp av andra medlemmar att hitta en lösning som känns bättre.

Tror att vi alla vinner på att välkomna andras åsikter oavsett om vi delar dom eller ej, oavsett om åsikten ligger inom eller utanför "lådan".

Om vi verkligen vill att fler medlemmar ska engagera sig så måste vi nog tillåta och välkomna åsikter som vi inte själva delar.:)

Anders.J
 

Avarage

New member
Tycker nog att kritik ska kunna framföras utan att man sitter inne med förslag till förändring. Om man känner att något är i behov av förändring kanske man ibland behöver hjälp av andra medlemmar att hitta en lösning som känns bättre.

Tror att vi alla vinner på att välkomna andras åsikter oavsett om vi delar dom eller ej, oavsett om åsikten ligger inom eller utanför "lådan".

Om vi verkligen vill att fler medlemmar ska engagera sig så måste vi nog tillåta och välkomna åsikter som vi inte själva delar.:)

Anders.J

Vad jag försöker säga är att kritik som framförs negativt (vilket det mycket väl KAN göras och ändå vara till godo) behöver tillföras något konstruktivt annars uppfattas det bara som "gnäll".

"Jag tycker...skit...kass. Borde funka bättre!"

Liknande skrivningar funkar liksom inte när de framförs utan vidare dialog (hur ofta förekomme rinte det på forum (du har någon som skriver ett inlägg och sedan hör du aldrig av dem i ämnet mer). De är bara destruktiva.

Jag menar inte att man måst ha en fullt fungerande lösning men anser nog att man åtminstånde bör ha en tanke om hur man själv skulle vilja att det funkade. Detta oavset tom det är realiserbart eller ej (det är ju svårt att veta ibland). För det visar att man åtminstånde tänkt till lite.
 

Chopperbyggarn

New member
Vad jag försöker säga är att kritik som framförs negativt (vilket det mycket väl KAN göras och ändå vara till godo) behöver tillföras något konstruktivt annars uppfattas det bara som "gnäll".

Kan nog vara ganska svårt ibland att veta tanken bakom ett inlägg: gnäll, provokation, debatt träning eller en verklig åsikt. De flesta av oss är trots allt inte tränade i att formulera våra åsikter i text.

Behöver vi besitta en "miniminivå" i skrivandets konst för att delta i SMC forum? Nej, tror det vore ödesdigert för medlems demokratin och deltagandet här.:)

Anders.J
 

Ove 60+

Active member
Kan nog vara ganska svårt ibland att veta tanken bakom ett inlägg: gnäll, provokation, debatt träning eller en verklig åsikt. De flesta av oss är trots allt inte tränade i att formulera våra åsikter i text.

Behöver vi besitta en "miniminivå" i skrivandets konst för att delta i SMC forum? Nej, tror det vore ödesdigert för medlems demokratin och deltagandet här.:)

Anders.J

Instämmer i detta som du skriver. Men det finns en annan attityd som iallafall retar mig och som inte kan tolkas på annat sätt än att personen ifråga bara är ute för att håna och vara nedsättande och då reagerar jag till slut. Den attityden fick mig att ilskna till i ett tidigare inlägg eftersom jag stött på samma signatur i flera trådar där det bara varit spe och hånfulla kommentarer till vad andra tycker är av intresse. Så därför: Viss miniminivå på hyfs kanske kan vara önskvärd? :tummenupp
 

Jämten

New member
Instämmer i detta som du skriver. Men det finns en annan attityd som iallafall retar mig och som inte kan tolkas på annat sätt än att personen ifråga bara är ute för att håna och vara nedsättande och då reagerar jag till slut. Den attityden fick mig att ilskna till i ett tidigare inlägg eftersom jag stött på samma signatur i flera trådar där det bara varit spe och hånfulla kommentarer till vad andra tycker är av intresse. Så därför: Viss miniminivå på hyfs kanske kan vara önskvärd? :tummenupp

Instämmer Ove.Man kan också köpa en papperstugg på Claes Ohlson för en billig penning.
Det har jag gjort och all skräppost kör jag i tuggen.Sedan är problemet löst.Orkar man sen inte bära tidningen till tuggen kan man montera
tuggen vid brevlådan.Finns lösningar på allt.Men Cyborg måste ha läst tidningen ett visst antal gånger annars är vederbörande ute på hal is.Jämten:lemon:
 
Top