Hur mycket dricker din mc?

Robbie

New member
Bmw k1300r

Hej,

Eftersom jag kört runt på min förra hoj, en BMW K1300R, i drygt 800 mil så kan jag rapportera mina erfarenheter av förbrukningen. Faktiskt, vad jag har koll på är vad färddatorn anger och alltså inte egentligen: (mängd som gick i tanken/mil sedan full tank).

Körningen jag gjort har varit blandad körning med tonvikt på landsvägskörning. Det som mätaren visat i snitt har varit 0.53 l/mil.

Med två på och med väskor har jag noterat förbrukning på 0.58 l/mil.

/Robert

LC4ever

New member
Blev förvånad av den "låga" förbrukningen nu under semestern.
KTM 990 Adventure -09 med R-mappning (115hk) packväskor tält mm.
Den snittade 0,6L/mil under semestern.

Chopperbyggarn

New member
Den här hojen med Sportster/Buell 1200 motor som väger 250 kg fulltankad (25L) + tung packning + 90 kg förare drog till min stora förvåning endast 0,5-0,6 liter milen i en hastighet 80-110 km/h under min resa Nordkapp-Kirkenes-Murmansk. Vid blandad och lite mer "aktiv körning så tror jag att den hamnar på 0,6+ L milen.

Anders.J

TKH

New member
Kör dagligdags en Dragstar 1100. Har en tankvolym på 17 liter varav 4,5 liter är reserv.
Kommer nästan alltid 30 mil innan reserven måste kopplas in.
Det ger knappt 0,42 liter/milen. Då är det lagstadgade hastigheter som gäller på blandade vägtyper.

När det skall kurvköras tar jag ut min R1:a. Vill inte tala om hastigheter här.
Den drar cirka 0,6-0,7 liter/milen grovt räknat.
Bryr mig inte så mycket vad den drar faktiskt för den körs kanske bara en gång i veckan om det inte blir bana också.

H

honda cbf 500

Guest
I förhållande till sin motorvolym och vikt så tycker jag dragstar 1100 har vettig för brukning. Alldeles för många hojar har för hoj för brukning.

Vid en hyfsad aktiv körning så tycker jag att en förbrukning på halv liter milen är acceptabel.

//Amir

Kör dagligdags en Dragstar 1100. Har en tankvolym på 17 liter varav 4,5 liter är reserv.
Kommer nästan alltid 30 mil innan reserven måste kopplas in.
Det ger knappt 0,42 liter/milen. Då är det lagstadgade hastigheter som gäller på blandade vägtyper.

När det skall kurvköras tar jag ut min R1:a. Vill inte tala om hastigheter här.
Den drar cirka 0,6-0,7 liter/milen grovt räknat.
Bryr mig inte så mycket vad den drar faktiskt för den körs kanske bara en gång i veckan om det inte blir bana också.

Curre

New member
Visst är det skoj med hoj. Jag har en BT1100 Bulldog som dricker 0,45 på svensk landsväg 70-120.
Intressant ämne eftersom en hoj väger kanske max 20% av en mindre bil, man ju förundras av att de har nästan samma förbrukning!

fbg

New member
Hej . Har faktiskt aldrig kollat vad den drar, men drar gör den. Har den
bara för nöjes skull , 1000 till 1500 mil om året . Egentligen om man
skulle hänga upp sej på vad allting kostar, så skulle man inte ha motor-
cykel eller? Man måste leva och ha skoj så länge man kan.

Gasa på:D:D

erkagn

New member
Min Yamaha XVS 950 drar ca 0,45 i lugn körning. Har varit upp på ca 0,5 som mest med många kortkörningar samt ca 0,42 som minst.

TKH

New member
I förhållande till sin motorvolym och vikt så tycker jag dragstar 1100 har vettig för brukning. Alldeles för många hojar har för hoj för brukning.

Vid en hyfsad aktiv körning så tycker jag att en förbrukning på halv liter milen är acceptabel.

//Amir
Han jag köpte draggen av sade att förra ägaren igen hade dynojettat den (jag är 3:e ägare). Har inte kollat upp vad det innebär fullt ut men synligt ser man att den skiljer sig från orginal i både luftburk och ljuddämpare.
Det kan innebära att den drar lite mindre än orginal. Exempel på det fick jag då jag kittade en XJR1300 själv. Där sänkte sig förbrukningen med de extra 10-15hk de sägs få. Blev en till det bättre helt annan hoj av kitet i vart fall.

Wegeboss

New member
Min -00:a Triumph Sprint RS drar ca 0,40 l/mil vid laglig landsvägskörning och 0,50 om det rullar på 30 km/tim fortare.
Är helt nöjd med det och det blir många mil utan stopp när tanken rymmer 20 liter.

Laijnuss

New member
Jag och broder var ute och körde ca 14-15 mil småländska vägar av blandad storlek, hastighet 90 +-20km/h (skumt många 90-vägar i småland :) ).
Hojjarna, MT-01:eek:r, drog runt 0,48 vid det tillfället.

För övrigt så ligger min MT-01:a i snitt på 0,53, detta mätt över 250mil.

PetterE72

New member
Har en Ducati Monster S4R. Drar 0,65-0,7 l/mil landsvägskörning oftast något inspirerad körning.
På Gelleråsen runt litern :).

SuperRetard

New member
KTM SuperDuke

Touring (testat 1 gång för att köra ner hojen när jag flyttade)
0.65 L/mil
Blandat inspirerat gatåka (normalt användande för hojtypen mao)
<0.8 L/mil
På bana
0.95 L/mil