Hur mycket dricker din mc?

puttepj

New member
Jag har bytt upp mig från skoter till en BMW F650GS och har fis-åkt runt i dryga 100 mil. Har en s.k. färddator som påstår att den precis under 0,4 men vet inte hur bra det stämmer. Stämmer det så är det väl helt ok med 800 kubik och 70 hästar.

Ju mer hemmavan/hemmablind man blir så lär väl tempo och gasa öka, även om jag nog hör till de mer försiktigas skara. Jag nog föra bok ett tag och se vad jag får för riktiga förbrukningar.

/putte
 

esso

New member
Min BMW 1200GS drar mellan 0,43-0,5 beroende på körsätt. Men går säkert att komma över halvlitern om det är fråga om riktigt grusbus ;)

/Sven-Olof
 

Igge

New member
Samma som inlägget ovan med min XT660R. Aldrig över 0.5, oavsett körtyp. Ligger sällan längre sträckor över 130 km/h med den. Blir för obekvämt. Mycket grusbus blir det dock...

Jag har faktiskt kommit upp över 0,6
Men då tankade jag efter bara 20 mil (större felmarginal, kan ju varit så att hojen stod så man fick i mer än vanligt) och då hade åkandet mestadels varit i stan med turer på under en mil (mycket kallstarter och varmkörning) och ingen tur var nog över 5 mil.
Men sen dess har jag inte varit över 0,5
 

Triumph int

New member
Sprint drar ca 0,5 - 0,55 vid landsvägskörning.

0,65 om jag kör mycket runt stan.

Om jag håller mig under 6000 varv så drar den ca 0,55
men om jag varvar ur många ggr så drar den 0,65 -

Amir, du verkar har minsta hojen som drar mest :confused:
 

svenb

Member
Snåljåpen ANF125

Den drar strax över 0.2 /mil oavsett körsätt, lite mer med med dubbdäcken på. Cubben jag hade innan drog strax under 0.15/mil.
 
H

honda cbf 500

Guest
Mm, och hur besviken tror du att jag är, den tar ett skutt mellan 100-120 km/h.
Under 100 km/h är lika med runt 0.5 l/milen. 120 km/h är lika 0.65 L/milen.

När jag köpte den frågade jag handlaren vad förbrukningen ligger på och han sa 0.45 liter/milen. Ett par dagar senare frågade jag handlaren vad han hade fått de där0.45 l/milen ifrån. Han sa att en farbror som han har sålt en sån där hoj till sa att hans drog 0.45 l/milen. Då så jag att farbrorn har förmodligen inte kört fortare än 70 km/h. Kör du 70 km/h så drar han nog 0.45 km/h.

Detta är resultet av att jag inte fick provköra min hoj trots att det var en helt ny hoj man skulle köpa av honom.

Sen har jag väl fel märke på tanken och man vill ha låg förbrukning. Oavsett vad försöker sig i sin bensintest så är honda törstigare än andra märken men det kanske håller på att ändras.

Är bensviken med tanke på att körde 1350 mil förra året.

Slutsatsen är att vid nästa hojköp, om det blir ett modern hoj så ska jag ha hojen åtminstone över dagen för att testa förbrukningen.

//Amir



Sprint drar ca 0,5 - 0,55 vid landsvägskörning.

0,65 om jag kör mycket runt stan.

Om jag håller mig under 6000 varv så drar den ca 0,55
men om jag varvar ur många ggr så drar den 0,65 -

Amir, du verkar har minsta hojen som drar mest :confused:
 

Cawwa

New member
Jovisst är det lite kul att se vad andra hojjar drar. Om man nu har motorcykel som hobby så tittar man ju inte på förbrukningen i första hand utan det är ju upplevelsen som gäller. För mig är det accet som är kicken och långturerna som avgjorde att jag har den mc jag har. Att ha drag även när man är två med full packning är viktigt för mig. En motorcykel är väl heller inte maxad för låg förbrukning heller, utan max effekt är väl det som gäller?

Förbrukningen blir mer kuriosa, eller hur? ... :)
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag vill nog inte riktigt hålla med dig, kör ett par hundra mil om året så gör det kanske inte så mkt vad hojen drar men kör man mycket så kollar jag åtminstone på förbrukningen. Varför ska en motorcykel dra mkt bensin?

//Amir

Jovisst är det lite kul att se vad andra hojjar drar. Om man nu har motorcykel som hobby så tittar man ju inte på förbrukningen i första hand utan det är ju upplevelsen som gäller. För mig är det accet som är kicken och långturerna som avgjorde att jag har den mc jag har. Att ha drag även när man är två med full packning är viktigt för mig. En motorcykel är väl heller inte maxad för låg förbrukning heller, utan max effekt är väl det som gäller?

Förbrukningen blir mer kuriosa, eller hur? ... :)
 

Kenneth

New member
Jovisst är det lite kul att se vad andra hojjar drar. Om man nu har motorcykel som hobby så tittar man ju inte på förbrukningen i första hand utan det är ju upplevelsen som gäller. För mig är det accet som är kicken och långturerna som avgjorde att jag har den mc jag har. Att ha drag även när man är två med full packning är viktigt för mig. En motorcykel är väl heller inte maxad för låg förbrukning heller, utan max effekt är väl det som gäller?

Förbrukningen blir mer kuriosa, eller hur? ... :)



Kan bara hålla med!
Soppan tycker jag är den lilla kostnaden i det stora hela!
Räknar man försäkring ,service, däck, värdeminskning etc etc etc så är det inga stora summor man tankar för!
Sen har man ju väldigt kul per spenderad krona med, inte att glömma det!
 

Cawwa

New member
Jag kör nog 1000 mil per år, i år mer, men jag kollar bara för att se att allt är ok. För mig är det körglädjen som är viktig.

Min teori är att en mc inte är inställd för att gå snålt utan för att ge max effekt men jag antar att man kan mappa om den med power commander om man skulle vilja få ner effekten för snålare förbrukning, men igen, vem vill ha det när man kör mc?
 

puttepj

New member
Jovisst är det lite kul att se vad andra hojjar drar. Om man nu har motorcykel som hobby så tittar man ju inte på förbrukningen i första hand utan det är ju upplevelsen som gäller. För mig är det accet som är kicken och långturerna som avgjorde att jag har den mc jag har. Att ha drag även när man är två med full packning är viktigt för mig. En motorcykel är väl heller inte maxad för låg förbrukning heller, utan max effekt är väl det som gäller?

Förbrukningen blir mer kuriosa, eller hur? ... :)

Håller inte med dig. Visst det finns oemotsagda argument som att en hobby måste få kosta. Men alla människor har inte samma plånbok, inte samma fixering vid EN hobby, kanske har en familj där olika hobbies kostar en del pengar o.s.v.

Sen kommer ju miljöaspekterna in. Visst är 0,65 lägre än de flesta normalbilar, men en hoj lastar mindre, tar mindre passagerare och så länge vi pratar hobbies också, ur miljösynpunkt, också mindre försvarbart åkande.

Jag har som SvenB också åkt Innova (ANF125) och jag kom sällan över 2 dl i mitt jobbpendlande från Grödinge till Kista och tillbaka i rusningstrafiken.

När jag nu bytt och satsat på en BMW F650GS så sällar jag mig därmed till dem som inte längre kan säga att jag sparar pengar på att åka hoj, i alla fall inte totalekonomiskt, inte minst eftersom många fler av milen, inte blir nyttomil (bortsett för hjärnan). Ändå anser jag att bensinförbrukningen/miljöfaktorerna definitivt är en faktorer jag har med vid val av cykel, om än kanske inte allena avgörande.

/putte
 

Igge

New member
Jag måste nog hålla med det soppasnåla gänget.

Inte bara för pengarna man spar (även om det bara är en del i kostnaderna så är det trevligt), utan jag ser det också som trevligt att man kommer längre på en tank också.

Värt att nämna om min hojs förbrukning är att det var med 25kW trottelstopp monterad.
 

Seth

New member
Min Gsx 400 drar med mig (80-90 kg) och med 2 packväskor o last på pakethållaren (xx kg) motorvägsfart ca 0,5l/mil

Hamnar runt den förbrukningen med när jag kör inspirerat (inte för fort utan bara på kringelkrokiga vägar med antingen lägre växel eller segdragning på 6an).
klarar inte av att bara glida men det är ingen fortkörning eller buskörning.
 

DearHunter

New member
Nu ska vi se här:

CX500 €-sporten drar vid blandad körning ca 0,45 l/mil, 98 oktan samt 90 kg muskler och nyklippt frilla... Förknasarna kan jag ställa in så att blandningen blir tunnare, men jag vill vara på den lite säkrare sidan. Dessutom gillar jag när det poppar lite ur avgasröret.... man får den där ''levande'' känslan att allt är inte perfekt och datorstyrt i livet :)

Vid landsvägskörning och lagstadgade hastigheter ca 0,42...

Då och då tankar jag 95 oktan bara för att hojen ska få festa lite på den mängd etanol som är inblandad...Men det är på helgerna det.... :D
 

Tritanium

New member
Det känns som jag måste köra som en kärring i jämförelse med er för...

VFR800FI-00: Landsväg: 0,5l/mil, Bana 0.75l/mil med 98 oktan blir snålare då.
CB400N-81: 0,45l/mil
också har jag lyckats köra farsans Transalp 650-00: 0,35l/mil.

Men jag bor ju på landet så det blir 95% kurvig landsväg.

//Fredrik
 

Igge

New member
När XT660Zan kördes 30% asfaltstransport (70-80km/h) och resterande grusbus och lite skogsåka så hade den på 28 mil snittat 0,47 liter/mil
 
H

honda cbf 500

Guest
Min cb 400 N drog drygt 0.6 l/milen och med packväskor 0.7 l/milen. Min cm 400 t drog också drygt 0.6 l/milen.

//Amir

Det känns som jag måste köra som en kärring i jämförelse med er för...

VFR800FI-00: Landsväg: 0,5l/mil, Bana 0.75l/mil med 98 oktan blir snålare då.
CB400N-81: 0,45l/mil
också har jag lyckats köra farsans Transalp 650-00: 0,35l/mil.

Men jag bor ju på landet så det blir 95% kurvig landsväg.

//Fredrik
 

Seth

New member
Hmm klart godkänt av nya hojen. drar 4cl mer än 400an man hade innan.
Honda VFR 750F -90
Blandad körning 0,54l/mil
 

gitarrpelle

New member
Jag har en Virago 1100 -95:a (med silver tail pipor) som drar strax runt 0,55...lite mkt i min bok....Ligger runt 80-100.
 
Last edited:

GeCe

New member
Har tre hojar som jag kör snällt.
Suzuki GSX 1400 som vill ha c:a 0,5 l milen både utan passagerare och med passagerare och packning. Det är så mycket vrid i den motorn så man behöver aldrig pressa den. Och den är i orginalskick.
Yamaha XJ600 som vill ha c:a 0,4 liter/mil både med och utan passagerare. Men håller mig huvudsakligen inom hastighetsbegränsningarna med den hojen.
Honda Innova 125 cc som jag heller aldrig pressar särskilt hårt gick på 0,17 l när jag tankade sist.
 
Last edited:
Top