Hur mycket dricker din mc?

1300 cc

New member
Det skulle vara kul att se hur mycket soppa andras cyklar drar.
Naturligtvis varierar det väldigt mycket med körsättet, men säg så här. Hur mycket drar din cyckel med den körstil du har?
Själv kör jag en Midninght Star 1300 och den vill för det mesta ha 0,48 l/mil.

H

honda cbf 500

Guest
Min cbf 500 vill ha 0.65 l/milen vid konstant körning vid 120 km/h och runt 0.5 l/milen mellan 90-120 km/h.

Törstigt åbäke enligt min åsikt!

//Amir

Kenneth

New member
kör en k1200s som vill ha 0,8 milen som jag kör den och ibland vill det tyska skrotet ha närmare litern med, men den som jobbar måste få mat!
man kör ju inte autobahn-misil för att ligga och glida!

Zopilote

New member
GSX400F = ca 0,5 l/mil. ALLTID fullgas :)
DR600 = 0,45 landsväg, ca 0,7 på grus.
MT-01 = 0,5 blandad inspirerad landsväg. 1,0 på bana.

eha

New member
GSX750F drar runt 0,55-0,6 när det är varmt. Det minskar neråt när det blir svalare (vår & höst). Lägsta jag noterat på en tank var 0,51 tidigt i våras. Nej, jag fis-kör inte - pendlar mycket samma sträckor och försöker köra med insidan utan att riskera att somna.

En kul sak med hojen är att den bara drar marginellt mer fullpackad och två personer. Vi höll rimlig fart på semestern i Norge precis som här hemma. 220 mil inspirerad körning på mestadels andra vägar än de alltför raka och breda huvudvägarna och 0,62 trots sommarvärme och mycket acceleration/motorbromsande i backar och kurvor.

På Autobahn lyckades jag få den att iaf dra 0,75 med fyllda och utsläppta mjuka sidoväskor.

Last edited:

Lucky Luke

Moderator
Min Honda CBR 1100XX drar mellan 0,57-0,63 l/mil vid blandad "vägkörning"
På storbana vill den ha runt 0.8 l/mil.

Zukka

New member
Min Honda Shadow 600 går på omkring 0,4 l/mil. Har inte märkt någon större skillnad på olika körsätt eller last.

britt-mari

New member
Min Yamaha xj600s drar runt 0,4 (sista tankningarna har den varit nere i 0,39). Jag har inte kört några längre sträckor hittills i år; väntar till efter 4000-milaservicen i månadsskiftet!

faga

New member
Min Kawasaki ZZ-R 1100 snittar 0,45 liter per mil och gamlingen Kawasaki GPz 750 snittar 0,45 liter per mil. Får väl säga att det är bra siffror :)

//Anders

H

honda cbf 500

Guest
Det vore bra om Ni skriver vid ungefär vilka hastigheter/tempo Ni kör.

//Amir

Axman

New member
Min Harley Davidson Fat Bob drack 0,5-0,6 beroende på körning. Kör väl normalt ganska aktivt för att vara en glidare.

Har en ny nu men med motorjobb och som är törstigare på grund av det. Dock ej så väl intrimmat ännu.

Marie

Banned
Det vore bra om Ni skriver vid ungefär vilka hastigheter/tempo Ni kör.

//Amir

Just det....

Anledningen att jag inte svarat trots att jag för dagbok för mina hojar, är att förbrukningsskillnaderna, enligt min uppfattning, till större del sitter mellan sadel och styre än nedanför desamma....
Jag har ju köpt min BMW av en väninna, och mina förbrukningssiffror på samma hoj är drygt deciltern högre än hennes var, men så kör jag ju lite mera "offensivt"...
Däremot skiljer det obetydligt (någon enstaka centiliter) mellan BMWn och Yamahan i min bokföring....

Cawwa

New member
Kom hem från en tur Europa runt på c:a 800 - 900 mil. Kollade hela tiden förbrukningen. Fullpackad och två personer
Mest drog vår FJR 1300 på motorväg och farter över 160 och minst på kurviga vägar med mycket broms och accerlation och farter runt 80 - 100.

Motorväg hög fart: 0,7
Moterväg runt 130: 0,6
Kurviga vägar runt 100: 0.53 (lägsta notering)

Normalt pendlar jag till jobbet. Då är det 10 km offensiv körning och då blir det sällan under 0,7. Antar det beror på så många kallstarter.

NeXTer

New member
Min Deauville ligger normalt runt 0,45 +/- 0,05 beronde på om jag tar den till jobbet eller är ute på en lite längre utflykt. Korta turer med kallstarter är förödande för siffrorna.

En trevlig sida för bokföring:

faga

New member
I min snittförbrukning ingår ALL körning såväl långsamt som snabbare. Jag gör så att jag skriver upp hur långt jag har kört på varje tankning. Nej, jag tänker inte sätta in någon förbrukningsmätare, har tillräckligt med prylar ;-).

//Anders

RonnyB

New member
BMW K1200S, 0,6 - 0-65 touring och 0.7 stadskörning (snällkörning). Drar man i gasen så öppnar sig tanken.
Kör fulltankad från Malmö till knustorp, en dags gasande där sen känns det som den rullar in på ångorna till Malmö igen.

sporTlovER

New member
Min Retta drar från 0,4 vid riktigt lugn touring, till runt litern på bankörning. "Normalt" gatåka blandad körning ca mitt emellan.

Igge

New member
Min XT660Z drar runt 0,45 vid blandad körning. 30-40 mil mellan tankningarna gör att det är svårt att specificera mer än just blandat. Det brukar innefatta en del stadskörning, en del landsvägstransport, en del grusåka och lite lättare skogsåka.

Edit: Med 25kW trottelstopp monterad

Last edited:

perjul

Yamaha XT660R
Samma som inlägget ovan med min XT660R. Aldrig över 0.5, oavsett körtyp. Ligger sällan längre sträckor över 130 km/h med den. Blir för obekvämt. Mycket grusbus blir det dock...

Hur mycket dricker den mc?

Jag har en Ducati ST4S -05 och den drar vid lugn touringkörning 0,5 liter pr mil och vid tuffare körning 0,6 l/mil. Vid bankörning ca 0,8 l/mil.
/Lasse F.